سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

به جز دو شهرستان، تمام شهرهای خوزستان مشکل آب دارند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه متأسفانه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه‌ها می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه کیفیت آب رودخانه‌ها در مقاطع شهرها با مشکل مواجه شده است، دیگر نمی‌توان از آب رودخانه‌ها مانند گذشته برای شرب جمعیت استفاده کرد و اکنون تنها شهرستان‌های اندیمشک و دشت آزادگان، مشکل کمیت و کیفیت آب را ندارند ولی دیگر شهرها یا مشکل کمیت یا کیفیت یا هر دو را با هم دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محمدرضا شمسایی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که شامگاه سه‌شنبه، دهم اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طرح‌هایی که جهت آبرسانی در سازمان آب و برق استان مطالعه شده‌اند، برای 76 شهر است که مطالعات فاز یک و دو آن‌ها ظرف 12 سال گذشته انجام شده و برخی از آن‌ها نیز اجرایی شده و پیشرفت فیزیکی داشته و برخی دیگر نیز در حال اجرا است.

وی بیان کرد: در حال حاضر جمیعت استان چهار میلیون و 821 هزار نفر است که در آینده این جمعیت به هشت میلیون نفر می‌رسد، مجموع آب استحصالی در شبکه فعلی یک میلیون و 605 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که 450 هزار مترمکعب نیز آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود. شهرستان‌های اندیمشک و دشت آزادگان، مشکل کمیت و کیفیت آب را ندارند ولی دیگر شهرها یا مشکل کمیت یا کیفیت یا هر دو را با هم دارند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: کمتر استانی به اندازه خوزستان، تأسیسات فرسوده و قدیمی دارد؛ واقعیت این است که باتوجه به اینکه در زمان جنگ بهره‌برداری و نگهداری صحیح انجام نگرفت، عمده این تأسیسات کیفیت مناسبی جهت بهره‌برداری ندارند.

وی افزود: متاسفانه طی 12 سال اخیر به دلیل اینکه کیفیت آب رودخانه‌ها در مقاطع شهرها با مشکل مواجه شده است، دیگر نمی‌توان از آب رودخانه‌ها مانند گذشته برای شرب جمعیت موجود استفاده کرد و اکنون امکان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های درون شهری را که در گذشته داشتیم، نداریم.

شمسایی بیان کرد: همچنین خشکسالی‌هایی که از سال 79 تاکنون ادامه دارد، مزید علت شده است.  مشکل دیگر ما اتلاف آب است که در شبکه‌های شهری اصلا حالت عادی وجود ندارد. استاندارد کشور 24 درصد است ولی در برخی از شبکه‌های شهری استان بیش از 40 درصد اتلاف منابع آب اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد وضعیت شبکه‌های شهری مناسب نیست.

وی گفت: برای اینکه مشکل را حل کنیم از حدود 12 سال پیش تقویم جامعی را برای تأمین آب تمام شهرهای استان در نظر گرفتیم که عمده آن‌ها به سه طرح شهرهای شمال شرق، جنوب شرق و غدیر تقسیم می‌شوند و منبع تأمین آب عمده طرح‌های آبرسانی از محل سدهای دز، کارون 3 و کوثر است؛ افق طرح نیز تا سال 1425 است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: ما تنها استانی هستیم که بیشترین حجم آب مصرفی مان سطحی است و هزینه تأمین آب و انتقال آن از سدها نیز بسیار بالا است. وضعیت شبکه‌های آب واقعا مناسب نیست و به 2 هزار و 800 میلیارد تومان منابع جهت کاهش اتلاف آب در شبکه‌های آبرسانی نیاز داریم.

وی بیان کرد: در زمینه فاضلاب نیز به دلیل فاصله کم سطح آب‌های زیرزمینی با سطح زمین، ضرورت شبکه فاضلاب در استانی چون خوزستان بیش از دیگر استان‌ها است. وضعیت این طرح‌ها به صورتی است که اصلاح شبکه فاضلاب نیز به 5 هزار و 250 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

شمسایی عنوان کرد: متأسفانه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه‌های موجود می‌شوند. به‌طور مثال سالانه 76 میلیون مترمکعب فاضلاب وارد رودخانه کارون می‌شود که استفاده از آب این رودخانه را سخت کرده است، ضمن این که پساب‌ها و زه آب‌های کشاورزی نیز وارد رودخانه می‌شوند و آب را شور می‌کنند.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها را در دو مقطع 1410 و 1425 تقسیم کرده‌ایم، افزود: وضعیت رودخانه به صورتی است که مجبوریم هر چه سریع‌تر آب را از مخازن سدها در حداقل زمان ممکن برای شهرها تأمین کنیم، در غیر این صورت طی چند سال آینده به دلیل شوری آب، امکان استفاده از آب رودخانه‌ها وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان اینکه شهرهای دشت خوزستان عمدتا با مشکل شوری آب مواجه هستند، گفت: آبی که در آبادان به مردم تحویل می‌دهیم به خاطر شوری قابل استفاده نیست و مردم این شهرستان نسبت به این موضوع معترض هستند، به همین دلیل مجبوریم این طرح‌ها را هر چه سریع‌تر تمام کنیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که اگر از صندوق توسعه ملی 2 میلیارد دلار تأمین شود، بسیار مناسب است و می‌توانیم این پروژه‌ها را سریع‌تر و بدون اینکه به فاینانس و مناقصه بین‌المللی برویم، اجرایی کنیم، اما اگر به هر دلیلی این امکان وجود ندارد، خواهش می‌کنیم که شورای اقتصاد مصوب کند و اجازه دهید این پروژه‌ها را به فاینانس بین‌المللی ببریم و اجرای آن‌ها را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد