سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هواشناسی خوزستان مجهزتر می شود/طرح بهشت آباد اجرا نمی شود

در اهواز از اقشار مختلف شب گذشته در تالار مرکزی شهر گرد هم آمدند تا چاره ای برای وضعیتشان بیاندیشند. دولت مردان گفتند؛ سمن ها حمایت کردند؛  دانشگا هایان عمق فاجعه را تببین کردند و رسانه ای ها همچون آینه ای آن را به مردم انعکاس دادند.


هواشناسی خوزستان مجهزتر می شود/طرح بهشت آباد اجرا نمی شود

به گزارش قانون؛ بحران های پی در پی اخیر که کل استان خوزستان را درگیر کرد باعث شد بسیاری از فعالان عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی هنری ملی و محلی نسبت به این معضل واکنش نشان دهند. تجمع های اخیر نشاندهنده وجود تکاپویی میان خوزستانی ها است. 

مردم خوزستان می گویند آستانه تحملمان به سر رسیده و باید دنبال چاره ای بود.

معترضان به وضعیت بحرانی محیط زیست خوزستان می گویند وزارت نیرو برای سدسازی ها، نفت برای خشک کردن تالاب ها و رسیدن به بهره های اقتصادی و نفتی، نیشکر که قرار بود صنعت سبز شود و باران خاکستر و تولید دود می کند و بسیاری از صنایع دیگر نفس خوزستان را به شماره انداخته است.

به همین منظور دولت، دانشگاهیان، سازمان های مردم نهاد و رسانه ای ها در خوزستان دور هم جمع شدند تا چاره ای برای این وضعیت بیاندیشند.

استاندار خوزستان در همایش هم‌اندیشی دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه و رسانه گفت: در آینده نزدیک تجهیزات هواشناسی استان به روزتر می شود همچنین طرح بهشت آباد به هیچ وجه اجرا نمی شود.

همایش هم‌اندیشی دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه و رسانه درباره، "ریزگرد ها و راهکارها" با حضور مسئولان استانی و فعالان محیط زیست و اصحاب رسانه در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی برگزار شد.

کمیته فنی تخصصی پیگیری پروژه های محیط زیستی
دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان در ابتدای برنامه گفت: همانطور که از عنوان همایش مشخص است، این نشست با مشارکت دولت، سمن ها، دانشگاهیان و رسانه های حامی محیط زیست انجام می شود.

رضا فریدونی افزود: چند محور در همایش فوق مورد بررسی و هم اندیشی قرار می گیرد. در محور اول، شرایط موجود تبیین می شود و اینکه در چه وضعیتی قرار داریم. محور دوم، به راهکارهای موجود، با توجه به وضعیت کانون های گرد و غبار خیزِ استان و محور سوم، با توجه به حساسیت و وضعیت پیش آمده و همچنین پیگیری و انتقال مطالبات و حساسیت ها به پایتخت از طریق استاندار محترم خوزستان، دولت کدام راهکار ها را در دستور کار خود قرار داده است.

فریدونی همچنین گفت: در نهایت کمیته ای «فنی- تخصصی» متشکل از فعالان سازمان های مردم نهاد، دانشگاه و رسانه برای نظارت بر پیشبرد پروژه هایی که دولت در دستور کار قرار می دهد، به استاندار خوزستان پیشنهاد می شود.

هواشناسی مجهزتر می شود / طرح بهشت آباد اجرا نمی شود
استاندار خوزستان نیز در همایش دولت؛ سمن ها؛ دانشگاهیان و رسانه گفت: صحبت های شعارگونه از نماینده دولت نداشته باشیم و باید با همدلی پیش رویم تا به نتایج مطلوبی در حوزه محیط زیست برسیم. مسئله ریزگردها بیش از 10 سال استان را در گیر خود کرده و در ابتدا با منشاء خارجی 90 درصدی و هم اکنون با منشاء خارجی 65 درصدی تبدیل به معظلی برای استان شده است.

غلامرضا شریعتی افزود: در هیچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری بشر در جغرافیای طبیعی وجود نداشته است.

شریعتی با اشاره به طرح انتقال آب بهشت آباد توضیح داد: این طرح فقط بر روی کاغذ است و اجرا نشده و به هیچ وجه اجرا نمی شود. همچنین کمیته فنی کاملا آکادمیک تشکیل دادیم که متشکل از اساتید استان و سازمان جنگل های کشور است. سیاست گذاری این کمیته زیر نظر استان و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است.

استاندار همچنین توضیح داد: در شرایط حاظر دنبال مقصر نباشیم و با جدیت بیشتر پیش برویم تا به سرانجام برسیم و تلاش شود اعتماد عمومی بالا رود. باید همه در کنار هم افتخار کنیم خوزستانی هستیم.

شریعتی تاکید کرد: اکنون هر کس باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد تا به نتیجه نهایی مثبتی برسیم. راهدارهای هواشناسی استان در آینده بسیار نزدیک توسط شرکت آلمانی مجهزتر و به روزتر می شود و امیدواریم در آینده اطلاعات صحیح تر و دقیق تری از سوی هواشناسی دریافت کنیم.

وی در خصوص تعلل در برخی اطلاع رسانی های استانداری در موقعیت های بحرانی گفت: میپذیرم که در اطلاع رسانی بحران اخیر ناهماهنگی داشتیم. ناهماهنگی از سوی ما بوده و سعی می کنیم در آینده تکرار نشود. فرمانداری ها در این امر ناهماهنگ بودند.

استاندار افزود: دلیل تاخیر در اعلام تعطیلی این است که سازمان ها هر موقع به ما اطلاعات می دهند پس از آن می توانیم تصمیم‌گیری کنیم. تاخیر به علت دریافت دیرهنگام اطلاعات از سازمان ها است‌.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور همچنین در این همایش گفت: موقعیت کشور ما طبق مستندات روی کمربند خشک قرار دارد. استان ما نیز بیشترین خطر پذیری را در این وضعیت به خود اختصاص داده است.

دستکاری‌های بالا دست بلای جان استان
علی اژدری افزود: پدیده ماندگاری ریزگردها از چند سال در سال های اولیه به چند روز تبدیل شده است.

اژدری گفت: هم اکنون نزدیک ترین کانون ریزگردها به اهواز در حدود 20 کیلومتری این شهر قرار دارد و به همین دلیل درجه غلظت آن بالا است.

وی همچنین اظهار کرد: نزدیک به 280 هزار هکتار در جنوب استان از زمین های مراتع و کشاورزی و ... تبدیل به کانون ریزگرد شده است. معیشت بسیاری از مردم بومی به این اراضی و مراتع وابسته بود که منجر به مهاجرت آنها شد.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور با اشاره به افزایش دمای استان گفت: در 30 سال اخیر ما دو درجه افزایش دما را داشتیم. تغییر اقلیم تمامی کانون ها را به طور یکسان مورد تاثیر قرار می دهد. دستکاری های بالا دست باعث شده تا محدودیت سیل ها منجر به شور شدن آب های زیرزمینی ما شود.

لزوم آموزش خبرنویسی محیط زیست
زینب شریفی دکترای روزنامه نگاری محیط زیست کشور نیز در این همایش به بیان وضعیت رسانه و محیط زیست پرداخت و گفت: محیط زیست، در جهان امروز، به یکی از مسایل مهم و نگران کننده تبدیل شده است. در حال حاضر و با توجه به بحران های زیست محیطی در استان های مختلف کشور ایران از جمله خوزستان، رویکرد توسعه پایدار و یکی از شاخص های اصلی آن یعنی محیط زیست، یکی از جریان های مهمی است که باید بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد. 

شریفی افزود: یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر توسعه پایدار و محیط زیست، نقش رسانه ها و خبرنگاران حرفه ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. رسانه ها می توانند با اولویت دادن و برجسته کردن مسائل، بحران ها و چالش های محیط زیست در رفع این معضلات تاثیرگذار باشند.

وی توضیح داد: همچنین، رسانه ها و روزنامه نگاران به عنوان آموزش دهنده (غیرمستقیم) می توانند سطح سواد زیست محیطی شهروندان را ارتقا دهند و بر نگرش، دانش و ترویج فرهنگ محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست توسط چه شهروندان، چه صاحبان صنایع و کارخانجات و سیاستگذاران کلان موثر باشند.ب رای رسیدن به این هدف، ضرورت پرورش روزنامه نگار محیط زیست احساس می شود.

این مدرس دانشگاه افزود: از طرفی، تحقیقات نشان داده که رسانه های کشوری و محلی از کمبود شدید خبرنگاران متخصص و حرفه ای محیط زیست رنج می برد. متاسفانه تعداد خبرنگاران محیط زیست انگشت شمار هستند و بیشتر روزنامه نگارانی که در این حوزه قلم می زنند، به علت عدم تسلط بر دانش محیط زیست قادر به تاثیرگذاری بر افکار عمومی نیستند.

شریفی توضیح داد: از سوی دیگر، عدم آشنایی خبرنگاران محلی با مسائل زیست محیطی باعث شده که معضلات استانی کمتر در رسانه های سراسری بازتاب داشته باشد. همچنین، فعالان محیط زیست به علت ناآشنا بودن به اصول خبرنویسی و با وجود داشتن قلم توانا نتوانسته اند صدای خود را در رسانه ها منعکس کنند.

 دکترای روزنامه نگاری محیط زیست افزود: لذا، ضرورت آموزش روزنامه نگاری و خبرنویسی محیط زیست به علاقمندان و فعالان این حوزه و به ویژه برای خبرنگاران مناطقی که با مشکلات زیست محیطی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، شدیدا احساس می شود. بنابراین، برگزاری کارگاه «خبرنویسی محیط زیست» برای هر دو گروه خبرنگاران عمومی و فعالان محیط زیست می تواند نقطه عطفی در پیشبرد اهداف زیست محیطی در سطح گسترده باشد

بیان مطالبات
هژیر کیانی، مدیرعامل شبکه محیطی زیستی استان در این همایش گفت: مطالبات مان را در چند بخش اعلام می کنم. توقف بدون قید و شرط عملیات اجرایی طرح های انتقال آب و سد سازی بر سرشاخه های کارون و سایر رودخانه های استان به عنوان مثال طرح انتقال آب و سدسازی بهشت آباد، کوهرنگ 3 سد بختیاری بر روی رودخانه دز و سد کارون2.

کیانی افزود: رهاسازی حقابه طبیعی تالاب ها رودخانه و دشت های خوزستان از تالاب میانگران در جوار سد کارون 3 در ایذه تا هورالعظیم، تعیین تکلیف فاجعه سد گتوند و تشکیل کمیته ملی پیگیری برای وعده ها و برنامه های در حال اجرا و عضویت نمایندگان سمن های محیط زیست در این کمیته با حضور نمایندگان مجلس چرا که بیم آن می رد بودجه های تصویبی در راستای منافع برخی شرکت های خاص مصوب گردد و ضرورت پایش و نظارت سازمان های مردم نهاد را می طلبد.

این فعال محیط زیست به دیگر مطالبات فعالان محیط زیست پرداخت و افزود: برنامه حذف فلرهای نفتی را دقیقا با جدول زمانی مشخص کنند.  جدول آبگیری هورالعظیم اطلاع رسانی شود.  برنامه ساماندهی زه آب ها و شورابه های طرح های توسعه نیشکر مشخص و علیرغم چندین ماه از دستور آقای جهانگیری به شرکت های مذکور عملا هیچ برنامه ساماندهی را شاهد نبوده ایم. 

همچنین از قوه محترم قضاییه و دادستانی استان می خواهیم به عنوان مدعی العموم با مسببین حقوقی و حقیقی شرایط مذکور خوزستان در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب که به شکل ویژه در ماده چهارم بر جرم انگاری محیط زیست تاکید شده است در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شبکه محیطی زیستی استان همچنین گفت: تدوین سند امنیت آب استان توسط استانداری محترم دستگاه های محترم مسئول.  به نتیجه رسانیدن طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و طرح های انتقال آب و سد سازی با توجه به ظرفیت خالی بیش از نیمی از سدهای کشور و اعلام نتایج توسط کمیته حقیقت یاب در نظر گرفته شود. ما خواهان تدوین یک برنامه جامع نجات بخشی برای وضعیت محیط زیست استان خوزستان چه در بخش محیط زیست انسانی و چه در بخش محیط زیست طبیعی می باشیم.

کیانی با اشاره به ورود فصلی و عوام فریبانه احزاب و جناح های سیاسی در ورود به مسائل و محیط زیستی و استفاده ابزاری نسبت به مطالبات به حق محیط زیستی مردم استان خوزستان را ناپسند اعلام کرد و گفت: اعتقاد داریم حل مسائل محیط زیستی در یک فضای کارشناسی علمی و مستقل و مطالبه گری قانونی امکان پذیر است. انتقال ستاد ملی مبارزه با ریزگردها به استان خوزستان برای تمرکز بیشتر بر مسائل مربوطه. همچنین  از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می خواهیم نسبت به بازنگری در ترکیب ناعادلانه شورای عالی آب کشور و کمیته تخصصی آن اقدام و اصلاح آیین نامه را در دستور کار قراردهند.

وی افزود: تشکیل صندوق غرامت ها و ضمانت های محیط زیستی در استان خوزستان.  توجه به داشته های طبیعی و حدود یک میلیون هکتار جنگل های بلوط و شمال خوزستان که در سال های اخیر با حذف اعتبارات طرح صیانت مواجه بوده ایم.
کیانی به دیگر مطالبات فعالان محیط زیست اشاره کرد . گفت: ما توقف بدون قید و شرط طرح های  انتقال آب از سرشاخه های کارون به ویژه طرح بهشت آباد و کوهرنگ3بازنگری در تمامی طرح ها و پروژه های انتقال آب و سدسازی را نه یک ضرورت بلکه یک آزمون برای راستی آزمایی ادعای دولت محترم می دانیم و از قوای سه گانه می خواهیم به این مطالبه اساسی مردم استان خوزستان رسیدگی کنند.  همچنین ارائه خدمات ویژه به بیماران ناشی از ریزگردها در نظر گرفته شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد