سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

درز مرگ بر دل هزاران سال تاریخ / دیواره کوشک تاریخی نورآباد ایذه فرو ریخت

در بی‌توجهی مسؤولان میراث فرهنگی درزها و ترک‌های پیکره میراث فرهنگی ایذه باعث حرکت آن به سمت نابودی شد و این درحالی است که دیواره برخی از نقاط ساختمان کوشک نورآباد این شهرستان فرو ریخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، این روزها که همه چیز در استان خوزستان رنگ و بوی بحران می‌دهد، با وجود هوای مساعد شهرستان ایذه سنگ‌های آن بوی بحران گرفته است، سنگ هایی که در سایه بی‌تدبیری و بی‌توجهی مدیران میراث فرهنگی استان و کشور در حسرت و گام برداشتن برای نابودی ابدی هستند.

بدون شک هر فردی هم که به این شهرستان سفر نکرده باشد با یک‌بار حضور متوجه پیچیدگی تمدن کهن و بناهای باستانی این منطقه خواهد شد، بناهایی از قلب‌ها دور که امروز به خاموشی رسیده است.

تمدن چند هزار ساله عیلام باستان، تمدن اشکانی و سنگ‌نوشته‌های بی‌مثالش، روزگار اتابکان و سوار آن دوران که امروز تنها نام و نشانشان در زیر شیرهای سنگی است، شیرهایی که امروز به دست سوداگران به تاراج می‌رود.

هرچند که از شهرستان ایذه به نام پایتخت و موزه نگارکنده های جهان می‌شود، در بخش ساختمان‌های تاریخی نیز با داشتن بناهای منحصر به فرد نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، طاقت تپوله و بنای کوشک نورآباد به عنوان دو بنای موجود در شهرستان ایذه و متعلق به دوران اتابکان بزرگ در سایه بی‌توجهی بام فرو ریخته و در حال تبدیل شدن به مخروبه‌های بی ارزشی هستند.

هرچند که چندین سال پیش عملیات بازسازی بنای کوشک نورآباد این شهرستان انجام شد امروز با دیدن دیوار‌های ترک خورده و فروریخته دل هر دوست‌دار آثار ملی به درد خواهد آمد، آثاری که ریشه در فرهنگ این دیار و سبک زندگی مردمان روزگار دارد.

بنای کوشک نورآباد به عنوان یک اثر ملی امروز در بی‌توجهی آشکار در حال فرو ریختن است، بنایی متعلق به صدها سال پیش که دیروز درهایش، امروزی دیوارش و فردا نیز با فرو ریختن سقف به نابودی خواهد رسید.

بدون شک وجود این بنا در شهرستان می‌تواند منشاء جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری باشد ولی اغفال از آن نه تنها امیدهای گردشگری و توریست را به نابودی خواهد کشاند بلکه امیدهای زنده بودن آن را نیز نا امید می‌کند.

هرچند که اگر این بنا در استان‌های دیگر وجود داشت قدر آن بیشتر دانسته می‌شد و زمینه‌ای برای اشتغال جوانان مهیا بود ولی حسرت‌ها از کوچکترین توجه به آن در استان خوزستان از مسؤولان گذشته تا به امروز ادامه دارد و همچنان همانند گورستان شیرهای سنگی شهسوار، کولفرح، خونگ اژدر و غیره تاریخ در ایذه می‌شکند.

این در حالی است که مسؤولان امر اعلام کرده‌اند این بنا در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست و عدم پیگیری این سازمان برای زیر پوشش قرار دادن این اثر ملی نیز خود جای سوال دارد.

این در حالی است که مسؤولان ادار میراث فرهنگی شهرستان حاضر به پاسخ گویی نشدند.


آثار دیدنی و نابود شده ایذه

 

*ساختمان به میراث فرهنگی واگذار می‌شود / با متخلفان برخورد می‌شود

محسن بیرانوند در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به اینکه این ساختمان تحت تملک شبکه بهداشت و درمان است اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته میراث فرهنگی و شبکه بهداشت مقرر شد این ملک در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نفوذ آب در دیواره های این بنای تاریخی و اثر ملی باعث از بین رفتن آن شد افزود: متاسفانه کم کاری های صورت گرفته در شهرستان در رابطه یا این اثر باعث حرکت آن به سمت نابودی شد.فرماندار ایذه با تاکید بر اینکه باید فوری بحث تملک این ملک به نتیجه برسد تصریح کرد: قطعا با عوامل نابودی این ملک و کم کار در این بخش برخورد جدی خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد