سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

طرح‌های انتقال آب خوزستان و سدسازی‌ها باید بدون قید و شرط متوقف شوند


مدیرعامل شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان با بیان این‌که مسائل امروز خوزستان محصول نگاه یک جانبه گرایانه و بهره‌کشی همه دولت‌ها از گذشته تاکنون است، گفت: استان خوزستان نیازمند یک برنامه جامع ملی نجات‌بخشی است و نه با وعده نه با شعار و نه با تغییر رویکرد مسائل آن حل نمی‌شود.



به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، هژیر کیانی در نشست هم اندیشی دانشگاه،‌ دولت، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه که با موضوع ریزگردها و راهکارها در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ فعالیت‌های محیط زیستی بستر صلح و دوستی در جهان است و شرایط کنونی کشور به ویژه استان در خوزستان نیازمند یک گفتمان آگاهی‌بخشی، پرسش‌گری ‌و مطالبه‌گری محیط زیستی بر مبنای اصل 50 قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری است. ,ی با بیان این‌که سازمان‌های مردم‌ نهاد محیط زیست منشور مطالبه‌گری خود را بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی بر این اصل استوار می‌دانند، گفت: حل مساله آب کشور نه در کشتن رودی برای نجات رود دیگر،‌ بلکه در اصلاح سوءمدیریت‌ها و مدیریت ناصحیح بر منابع آب کشور است.


این فعال محیط زیست عنوان کرد: ‌مسله آب را باید در 40 درصد اتلاف آب در بخش کشاورزی جست‌وجو  کنیم؛ برآوردها نشان می‌دهد اگر 10 درصد از هدرروی آب در بخش کشاورزی کنترل شود، چندین برابر به دارایی آب آشامیدنی کشور افزوده می‌شود و هیچ نیاز به انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور نخواهیم داشت. کیانی با تصریح بر این‌که مسائل محیط زیست استان خوزستان محصول نگاه یک جانبه گرایانه وبهره‌کشی همه دولت‌ها از گذشته تاکنون است، عنوان کرد: استان خوزستان نیازمند یک برنامه جامع ملی نجات‌بخشی است. استان خوزستان نه با وعده، نه با شعار و نه با تغییر رویکرد مسائل آن حل نمی‌شود. وی با اشاره به مطرح شدن بحث نهال‌کاری برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها، اظهار کرد: نهال کاری می‌تواند بر کنترل ریزگردها موثر باشد اما راهکار پایدار حل مسائل زیست محیطی مردم و استان خوزستان نیست زیرا در نهایت می‌توان 30 تا 40 هزار هکتار را نهال‌کاری کرد‌ و پرسش اساسی این است که آیا پیش از طغیان ریزگردها در هورالعظیم و اراضی که تبدیل به بیابان کردیم مگر نهال داشتیم که بخواهیم که با نهال‌کاری این شرایط را اصلاح کنیم؟


مدیرعامل شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست با بیان این‌که همه ما مسببانی که چنین روز و روزگاری را برای خوزستان رقم زدند و راه‌کار این وضعیت را نیز می‌دانیم، تاکید کرد: هیچ راهکار پایداری جز رهاسازی حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها و توقف بدون قید و شرط انتقال آب و غارت آب‌های خوزستان نداریم.

کیانی با اشاره به راهکارهای اتخاذ شده، عنوان کرد:‌ اکنون 18 کشور در دنیا به جای نهال‌کاری، نقش‌بندی خاک را انجام می‌دهند و با توجه به محدودیت آب و محدودیت‌های متعدد دیگر باید به کمک طبیعت بتوانیم این پدیده را مهار کنیم، ‌در کشورهای دنیا با نقش‌بندی خاک،‌کاشت توامان بذر و تثبیت مکانیکی با کنترل نزولات جوی توانستند که سطح های وسیعی از مراتع از دست رفته خود را تبدیل به مرتع و حتی ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی با اشاره به این گفته مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در هفته گذشته که یک ریال بابت نگهداری و مراقبت از نهال‌کاری نداریم،‌ تصریح کرد:‌ اکنون ایده‌ای را طراحی کرده‌ایم که می‌تواند با ظرفیت مزروعی 4 هکتار در روز با استفاده از 100 دستگاه تراکتور در یک ماه که نزولات جوی در استان وجود دارد، بیش از 12 هزار هکتار را همزمان تثبیت مکانیکی و بذر کاری انجام دهیم و پس از حدود 30 ،‌40 روز دوره رویش در فصل بارش،‌ سطح وسیعی را از مراتع قابل کشت که با توسعه یک جانبه تبدیل به بیابان شده‌اند،‌ احیا کنیم.


مدیر عامل شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست همچنین در بخش دیگر سخنان خودبه مطالبات سازمان نهاد محیط زیست اشاره کرد و تصریح کرد: ما مطالبات جدی در این حوزه داریم که اگر منجر به تشکیل یک کمیته فنی و تخصصی و تدوین یک برنامه جامع ملی نجات بخشی نشود، همچنان در معرض وعده ها و بسته های پوچ و توخالی خواهیم بود. کیانی تصریح کرد: ما خواهان توقف بدون قید و شرط عملیات اجرایی طرح‌های انتقال آب و سدسازی بر سرشاخه های کارون و سایر رودخانه‌های استان به عنوان مثال طرح انتقال آب بهشت آباد،‌ کوهرنگ 3 و سد بختیاری بر روی رودخانه دز و سد کارون 2 هستیم. دوم خواستار رهاسازی حق‌آبه طبیعی تالاب ها،‌ رودخانه‌ها و دشت‌های خوزستان از تالاب میانگران در جوار کارون 3 در ایذه تا هورالعظیم وتعیین تکلیف فاجعه بزرگ سد گتوند هستیم.



وی تشکیل کمیته ملی پیگیری برای وعده‌ها و برنامه‌های در حال اجرا با عضویت سمن‌های محیط زیست، برنامه حذف فلرهای نفتی با جدول زمان‌بندی مشخص،‌ اطلاع رسانی در خصوص جدول زمانی آبگیری هورالعظیم و برنامه ساماندهی زه‌آب‌ها و شورآبه‌های طرح‌های توسعه نیشکر را از دیگر مطالبات عنوان کرد و گفت:‌ همچنین از قوه قضائیه و دادستانی استان خوزستان به عنوان مدعی‌العموم خواهان برخورد با مسببین حقوقی و حقیقی شرایط مذکور در خوزستان در راستای اصل 50 قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری هستیم که در ماده 4 آن بر جم انگاری تخریب محیط زیست تاکید شده است. مدیرعامل شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست افزود: تدوین سند امنیت آب استان توسط استاندار و دستگاه‌های مذکور، ‌به نتیجه رساندن طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و طرح های انتقال آب سدسازی با توجه به ظرفیت خالی بیش از نیمی از سدهای  کشور و اعلام نتایج توسط کمیته حقیقت‌یاب،‌ تدوین یک برنامه جامع نجات‌بخشی برای وضعیت محیط زیست استان در بخش انسانی و طبیعی از دیگر مطالبات جدی سمن‌های محیط زیست استان است. کیانی گفت: ورود فصلی و عوام‌فریبانه احزاب و جناح‌های سیاسی در مسائل محیط زیستی و استفاده ابزاری نسبت به مطالبات بحق محیط زیستی مردم استان خوزستان را ناپسند می‌دانیم. ما اعتقاد داریم که حل مسائل محیط زیستی نه در کف خیابان‌ها که در یک فضای علمی، ‌کارشناسانه و مستقل با مطالبه‌گری قانونی امکان‌پذیر است.

وی افزود:‌ همچنین خواستار انتقال ستاد ملی مبارزه با ریزگردها به استان خوزستان برای تمرکز بیشتر بر مسائل مربوط هستیم و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم نسبت به بازنگری در ترکیب تبعیض‌آمیز و ناعادلانه شورای عالی آب کشور و کمیته تخصصی آن اقدام کنند و اصلاح این آیین‌نامه را در دستور کار خود قرار دهند. 


مدیرعامل شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست تشکیل صندوق غرامت‌ها و ضمانت‌های زیست محیطی در استان، توجه به داشته‌های طبیعی با حدود یک میلیون هکتار جنگل‌های بلوط شمال خوزستان که در سال‌های اخیر اعتبارات طرح صیانت از این جنگل‌ ‌ها صفر شده است،‌ توقف بدون قید و شرط طرح های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را از دیگر مطالبات عنوان و تصریح کرد: ‌ما بازنگری در تمام طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب و سدسازی را نه یک ضرورت بلکه یک آزمون برای راستی‌آزمایی ادعای دولت می‌دانیم و از قوای سه‌گانه می‌خواهیم به این مطالبه اساسی استان خوزستان رسیدگی کنند. همچنین خواهان حمایت از بیماران ناشی از پدیده ریزگردها و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی مناسب هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد