سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نقش انگلیس در مدیریت رفتارهای نظامی در خلیج‌فارس

به اعتقاد کارشناس راهبردی غرب آسیا، نیروی دریایی انگلیس بعد از دهه هفتاد که از خلیج‌فارس خارج شد و کشورهای وابسته را در اختیار آمریکا گذاشت، رزمایش در خلیج‌فارس را به‌ عنوان اولین اقدام بار بازگشت انجام می‌دهد.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص رزمایش چهارجانبه نیروی دریایی انگلیس، استرالیا، فرانسه و آمریکا در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس، با اشاره به هدف انگلیس از بازگشت به منطقه بیان داشت: این رزمایش با فرماندهی انگلیس انجام شد. از قبل گفته شده بود که این رزمایش برای شبیه‌ سازی مقابله با قایق‌های تندروی ایرانی انجام می‌شود؛ یعنی درواقع مأموریت این مانور برای مقابله با تاکتیک‌های جنگ دریایی قایق‌های تندروی ایرانی بوده است. مقامات نظامی غربی و انگلیسی بعد از هشدارها و موضع‌گیری‌های داخلی در ایران اذعان داشتند که مانور علیه ایران نیست.

وی با توجه به اینکه هدف این رزمایش را صرفاً یک آمادگی رزمی عمومی تعریف کرده­‌اند، افزود: با این‌ حال آنچه مسلم است و درواقع از رفتار نظامی در مانورها شناخته شده است، مانورهای نظامی معمولاً برای مقابله با یک تهدید و خطر فرضی و یک‌طرف مشخص به اجرا گذاشته می‌شود. آمادگی‌های رزمی را نیز برای پاسخگویی در مقابل آن تهدید و خطر به اجرا می­‌گذارند. همه کشورها و ارتش‌های جهان این قاعده را رعایت می‌کنند. مقامات غربی برای جلوگیری از رفتار تحریک‌آمیز خود عنوان می‌کنند که این رزمایش علیه ایران نیست.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه این رزمایش با فرماندهی انگلیس برای اولین بار در سطح دریا انجام می‌گیرد، اشاره داشت: نیروی دریایی انگلیس بعد از دهه هفتاد که از خلیج‌فارس خارج شد و کشورهای وابسته را در اختیار آمریکا گذاشت، این رزمایش را به‌ عنوان اولین اقدام انجام می‌دهد. در واقع انگلیس امروز به خلیج‌فارس برگشته تا باری از دوش آمریکا بردارد. انگلیس برای حفظ دیکتاتوری‌های منطقه و سیاست‌هایی که مقامات آمریکایی و انگلیسی صراحتاً عنوان کردند، برگشته است.

وی با اشاره به اینکه ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس صراحتاً اعلام کرد که این کشور برای مقابله با نفوذ ایران هر کاری انجام می‌دهد، گفت: ماهیت این رزمایش مشخصاً نوعی دشمنی و تقابل با جمهوری اسلامی است و باید به آن پاسخ روشن امنیتی و دیپلماتیک داده شود.

محمدی با بیان اینکه آنچه مسلم است انگلیسی‌ها در دوره‌ جدید مدیریت رفتارهای نظامی و امنیتی در حوزه خلیج‌فارس و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به عهده خواهند داشت، مطرح کرد: اگر عربستان در شرایط ضعف و ناتوانی به سر می‌برد، انگلیسی‌ها به دنبال جایگزین کردن امارات به‌ جای عربستان هستند. آنچه از رویکردهای کلی ترامپ برمی‌آید، ایران با دوره چهار ساله رفتارهای بی‌ثبات کننده انگلیسی و آمریکایی در حوزه خلیج‌فارس روبه­ رو است. این تلاش‌های مأیوسانه در زمانی است که شرکای دیکتاتور انگلیسی و آمریکایی در حاشیه خلیج‌فارس به لحاظ مؤلفه‌های قدرت در ضعیف‌ترین شرایط خود به سر می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه انگلیس و آمریکا آن‌قدر تنش و چالش در محیط درونی دارند که نمی‌توانند سهم جدی برای تلاش‌های خود در حاشیه خلیج‌فارس و در مقابل جمهوری اسلامی بروز بدهند، بیان داشت: این مسئله به این معناست که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با جنگ‌افروزی و آتش‌افروزی در عراق و جریان تروریسم در عراق و سوریه سعی کردند که این منطقه را ببلعند و این کشورها و حکومت‌های مستقل آن را کنار بگذارند؛ اما این اقدام نهایتاً منجر به شکست و خروج آن‌ها از منطقه شد. هر ماجراجویی انگلیس و بقیه شرکای این کشور در حاشیه خلیج‌فارس نهایتاً به اخراج خفت‌بار آن‌ها از دریای عمان، خلیج‌فارس و آبراه‌های جنوبی ایران منتهی خواهد شد.
منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد