سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستان رتبه اول آلودگی را در جهان دارد

گرد و غبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اکنون به علت رعایت نشدن الزامات محیط زیستی در توسعه و حداکثر بهره برداری از منابع خوزستان، تمام پتانسیل هایی که خوزستان را به قطب کشور در بخش های مختلف تبدیل کرده است، به تبعات منفی دچار شده اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمدرضا لاهیجان زاده  در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان که 13 بهمن در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در خوزستان با 10 تا 15 مورد مساله محیط زیستی مواجه ایم که هر کدام این مسائل می تواند چالش ایجاد کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. همچنین رودخانه کارون به علت سرازیر شدن زهکش های کشاورزی، فاضلاب شهری و بعضا پساب های صنعتی بسیار آلوده شده است.

لاهیجان زاده عنوان کرد: به علت برداشت های بی رویه از تالاب ها چه از سرشاخه چه از پایین دست، بخش زیادی از تالاب های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اقلیم خوزستان به گونه ای است که در شمال این استان رودخانه های زاگرس و در بخش میانی نیز جلگه و در بخش میانی رودخانه هایی روان است که در نهایت در پایین دست به تالاب ها منتهی می شوند که این تالاب ها رطوبت منطقه را ایجاد می کنند. اگر این تالاب ها را از دست بدهیم، بادهای گرم از عربستان و عراق به سمت منطقه می وزند و دمای هوا را در استان به شدت افزایش خواهند داد که این اتفاق در چند سال اخیر رخ داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در چند سال اخیر به راحتی و به مدت طولانی دمای 52 و 53 و حتی 55 درجه را تجربه کردیم، در صورتی که حتی در بستان در بدترین حالت دمای هوا 45 درجه بود.

لاهیجان زاده در خصوص مشکلات و تبعات پدیده ریزگردها در خوزستان گفت: افزایش چشمگیر مشکلات ناشی از بیماری های تنفسی و آسم و افزایش مهاجرت از خوزستان بخشی از این مشکلات هستند. متاسفانه در استانی که زمانی مهاجرپذیر بود سال گذشته رتبه اول مهاجرت را در کشور داشت.

وی با اشاره به راه اندازی صندوق ملی محیط زیست در حدود ده سال گذشته تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه راه اندازی این صندوق تصویب شد اما با گذشت نزدیک به ده سال از راه اندازی آن، هیچ عایدی نداشته است زیرا قوانین به گونه ای است که نمی توان از این صندوق عایدی کسب کرد. هیچ چیز در خوزستان به اندازه عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست ضربه نزده است و در سال گذشته 220 میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری اهواز ریخته شد یعنی پولی که باید صرف مشکلات و مسایل زیست محیطی می شد وارد بخشی شد که هیچ ارتباطی با محیط زیست ندارد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: از سال 81 تا 95 جمع عوارض آلایندگی صنایع کشور 5 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که امسال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور 146 میلیارد تومان بود. یعنی عوارض آلایندگی صنایع از بخش صنعت به شهرداری می رود در این میان هیچ کدام از این دو بخش نمی توانند به مسایل زیست محیطی برسند. اگر همین عوارض سالانه آلایندگی صنایع را به ما بدهند دیگر هیچ چیزی نمی خواهیم. در سال 90 یک درصد عوارض آلایندگی نفت معادل 1800 میلیارد تومان بود یعنی در حالی که کل بودجه عمرانی استان 500 میلیارد تومان است، یعنی هر سال سه برابر بودجه عمرانی خوزستان را نفت بابت عوارض آلایندگی به ما پرداخت نمی کند.

به گزارش ایسنا، محمودی راد مدیر کل اسبق محیط زیست خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: در خوزستان بابت نگهداری منابع نگرانی وجود دارد. مگر خوزستان، استانی محروم است که باید آه و ناله کنیم تا به ما اعتبار بدهند؟ این وضعیت به علت برنامه ریزی های ناصحیح ایجاد شده است و در مقابل، از منابع همین استان پول می خواهیم و هیچ نیازی نداریم که دستمان را به سوی کشور دراز کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد