سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

ادعای آبگیری تالاب شادگان غیرواقعی و دروغ محض است

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با رد اظهارات سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آبگیری 70 درصد تالاب بین‌المللی شادگان گفت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست، حیات تالاب شادگان و موجودات و گونه‌های اکوسیستم آن را نابود کرده است و باز هم ادعا می‌کند که 70 درصد این تالاب آبگیری شده است؛ این ادعا غلط و غیرواقعی و دروغ محض است.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌منطقه خوزستان، با اشاره به اظهارات اخیر رییس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر آبگیری 70 درصد تالاب بین‌المللی شادگان اظهار کرد: ‌اصلا آبگیری این تالاب به این میزان انجام نشده و در زمینه آبگیری تالاب‌ها، واقعا به تالاب‌های خوزستان ظلم شده است. وی با بیان این‌که آب از دو مسیر رودخانه‌های جراحی و کارون ممکن است وارد تالاب شادگان شود، تصریح کرد: ‌ آب تالاب شادگان توسط رودخانه‌های جراحی و کارون تامین می‌شد؛ در حال حاضر رودخانه جراحی از سه سال گذشته تاکنون خشک شده و هیچ آبی ندارد و بنابراین آبی از رودخانه به نخلستان‌ها نمی رود تا ادامه این آب وارد تالاب شادگان شود.  ناصری‌نژاد افزود: از رودخانه کارون نیز آب از طریق نهرهای بحره، مارد یا سلمانه وارد تالاب شادگان می‌شد که از آغاز امسال همه این نهرها بسته شد؛ در این شرایط آب از کجا وارد تالاب می‌شود؟

تنها پساب‌های نیشکر به تالاب شادگان می‌ریزد

نماینده شادگان ادامه داد:‌ تنها جایی که به صورت غیرواقعی و غیرمنطقی نشان می‌دهند آب وارد تالاب می‌شود، همان پساب‌های نیشکر است که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان آب شیرین تلقی می‌شود. می‌گویند که تالاب شادگان آبگیری می‌شود در صورتی که تنها پساب نیشکر است که به این تالاب می‌ریزد.  ناصری‌نژاد ادعای آبگیری 70 درصد تالاب بین‌المللی شادگان را دروغ محض دانست و عنوان کرد:‌ به شیوه‌های مختلف و به هر نحوی من و کارشناسان و دلسوزان و دوستداران محیط زیست نسبت به ورود پساب نیشکر به تالاب شادگان هشدار دادیم و بارها به سازمان حفاظت محیط زیست کشور متذکر شدیم که پساب نیشکر به درد تالاب نمی‌خورد و ضرری که آبگیری این تالاب به وسیله پساب نیشکر دارد، هزاران برابر بیشتر از منفعت آن است.

کف تالاب شادگان را نمک فرا گرفته است

وی در خصوص آثار و تبعات آبگیری تالاب شادگان از طریق پساب نیشکر بر اکوسیستم منطقه بیان کرد:‌ طبیعتا پساب نیشکر شور است و آب طبیعی نیست. سازمان حفاظت محیط زیست لطفا بررسی کند که با این کار تا چه اندازه آفت و مشکلات را وارد اکوسیستم تالاب شادگان کرده است.

نماینده شادگان افزود: اکنون کف تالاب شادگان را نمک فرا گرفته است که این موضوع موجب تغییر پوشش گیاهی تالاب از پوشش گیاهی آب شیرین به پوشش نی‌های آب شور شده است.

چرا سازمان حفاظت محیط زیست از نابودی گونه‌های بومی تالاب شادگان حرفی نمی‌زند؟

رییس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست، حیات تالاب شادگان و موجودات و گونه‌های اکوسیستم آن را نابود کرده است و باز هم ادعا می‌کند که 70 درصد این تالاب آبگیری شده است این ادعا غلط و غیرواقعی و دروغ محض است. 

وی گفت: آبی که در تالاب شادگان است، تنها پساب‌های نیشکر است. چرا سازمان حفاظت محیط زیست این پساب را آبگیری تالاب تلقی می‌کند؟

ناصری‌نژاد افزود:‌ اکنون شاهد ورود گونه‌های غیربومی از نوع ماهی مهاجم به اکوسیستم تالاب شادگان هستیم. چرا سازمان حفاظت محیط زیست از تغییرات این اکوسیستم و نابودی گونه‌های بومی تالاب حرفی نمی‌زند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد