سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کشاورزان ماهشهری متحمل خسارت صد‌در‌صدی شدند

وضعیت بحرانی روستاهای ماهشهر در سایه بی‌تدبیری سازمان آب و برق/

خبرگزاری فارس: وضعیت بحرانی روستاهای ماهشهر در سایه بی‌تدبیری سازمان آب و برق/ کشاورزان ماهشهری متحمل خسارت صد‌در‌صدی شدند

وضعیت بی‌آبی اراضی کشاورزی ماهشهر روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و سازمان آب و برق استان خوزستان همچنان به بدقولی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، وضعیت اراضی کشاورزی روستاهای حدید، گمبزون و بسیتین ماهشهر روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و این شرایط کشاورزان ماهشهری را با خسارت صد‌در‌صدی مستأصل و درمانده کرده است.

کشاورزی در شهرستان صنعتی بندر ماهشهر در سایه وجود صنایع عظیم پتروشیمی همواره مورد بی‌مهری بوده، اما در چند سال اخیر و به ویژه در سال جاری کشاورزان با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند به گونه‌ای که مشکلات موجود وضعیت را برای کشاورزان غیر‌قابل تحمل کرده و زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این شرایط زمانی بغرنج‌تر می‌شود که با وجود مشکلات طبیعی که بر سر راه کشاورزان وجود دارد مسؤولان نیز به ویژه مدیران سازمان آب و برق استان خوزستان با وجود پیگیری‌های مکرر کشاورزان و مسؤولان شهری به مطالبات کشاورزان بی‌توجه بوده و همچنان به بی‌تعهدی و بدقولی خود نسبت به رفع بی‌آبی اراضی کشاورزی ماهشهر ادامه می‌دهند.

*بی‌تدبیری و بدقولی سازمان آب و برق کشاورزان ماهشهری را متحمل خسارت صد‌درصدی کرده است

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر در این ارتباط به خبرنگار فارس در ماهشهر گفت: پس از پیگیری‌هایی مکرری که از سوی جهاد کشاورزی و فرمانداری بندر ماهشهر صورت گرفت، سازمان آب و برق متعهد شد آب سه روستای حدید، گمبزون و بسیتین ماهشهر را ظرف 24 ساعت تأمین کند و اراضی کشاورزی این سه روستا را از بحران بی‌آبی نجات دهد.

سید حسین موسوی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه با تأخیر محقق شد، میزان دبی آب ورودی به روستاهای مذکور نیز پاسخگوی نیاز کشاورزان نبود و مدت زمانی که آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت بسیار اندک بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان ماهشهری متحمل خسارت صد‌در‌صدی شده‌اند، خاطرنشان کرد: اکنون اراضی کشاورزی روستاهای بندر ماهشهر که از زمان کشت آنها مدت زیادی می‌گذرد در بی‌آبی به سر می‌برند که این موضوع موجب شده کشاورزان به طور کامل متحمل خسارت شوند.

این مسؤول اضافه کرد: متأسفانه در شرایطی که تأمین آب مورد نیاز این سه روستا تنها از طریق شبکه آبیاری و زهکشی ممکن است، سازمان آب و برق استان با عدم برنامه‌ریزی مناسب و بی‌تدبیری خود کشاورزان ماهشهری را متحمل خسارت کرد.

رئیس خانه کشاورز شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه کشاورزان با آبیاری به روش سنتی موفق‌تر بودند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته که کشاورزان به روش سنتی از طریق رودخانه اراضی خود را آبیاری می‌کردند در مقایسه با آبیاری به روش علمی توسط سازمات آب و برق با مشکلات حاد کنونی مواجه نبودند.

موسوی ادامه داد: در شرایطی که در تمام دنیا آبیاری به روش علمی و از طریق شبکه آبیاری و زهکشی با هزینه کمتر و راحت‌تر صورت می‌گیرد اما در ماهشهر دقیقا برعکس شیوه مرسوم را شاهد بودیم.

دبیر نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: آبیاری به روش علمی کشاورزان ماهشهری را با مشقات زیادی مواجه کرده است به گونه‌ای که حتی آبیاری مرحله اول نیز صورت نگرفته و کشاورزان صد‌درصد متحمل خسارت شده‌اند.

*با آبیاری به روش سنتی با مشکلات کنونی مواجه نبودیم/ چه کسی پاسخگوی خسارت ما است؟

نماینده کشاورزان روستاهای بندر ماهشهر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: کشاورزی در روستاهای حدید، گمبزون و بسیتین با آبیاری به روش سنتی و از طریق رودخانه با وجود مشکلات مختلف چند سالی رونق داشت.

محمد جابری افزود: با مطرح شدن طرح 550 هزار هکتاری توسط مقام معظم رهبری بسیاری از مشکلات ما رفع شد.

وی اضافه کرد: اما پس از خشکسالی چند سال اخیر و مقرر شدن به آبیاری به روش علمی و بر عهده گرفتن مدیریت شبکه آبیاری و زهکشی توسط سازمان آب و برق و همچنین مدیریت ضعیف مسؤولان با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.

این کشاورز ماهشهری ادامه داد: شرایط ما زمانی بحرانی شد که از همان ابتدای سال با تکیه بر وعده و وعید مسؤولان و قول‌های امیدوار کننده با تأمین بودجه با مشقت بسیار شروع به کاشت کردیم، اما همواره با بحران بی‌آبی روبه‌رو بوده‌ایم.

جابری با بیان اینکه اکنون کشاورزان ماهشهری تا به حال آبیاری مرحله اول را نیز انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال جاری 5 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی ماهشهر در پنج روستا تنها چند روز آبیاری شدند، به گونه‌ای که 65 هکتار اراضی بنده در سال جاری تنها 60 ساعت آبیاری شده است که آبیاری هر هکتار تنها یک ساعت در سال فاجعه است.

وی یادآور شد: دو روستای همجوار شهرستان رامشیر به نسبت از شرایط بهتری برخوردار هستند اما وضعیت سه روستای حدید، بسیتین و گمبزون واقعا بحرانی است.

این کشاورز ماهشهری در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشاورزان ماهشهری با مشکلات مالی و تأمین نیازهای اولیه خانواده‌های خود مواجه هستند چه کسی پاسخگوی شرایط کنونی آنها است، از تمام مسؤولان خواستاریم به رفع مشکلات کشاورزان همت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، باید دید دلیل این همه بی‌توجهی سازمان آب و برق و مسؤولان مربوطه چیست که با وجود پیگیری‌های مکرر کشاورزان و مسؤولان شهری مشکل کشاورزان رفع نشده و کشاورزی در ماهشهر با وجود ظرفیت‌های بسیار در این شهرستان را با بحران مواجه کرده، به گونه‌ای که کشاورزان را در تنگنای تأمین نیازهای اولیه خود قرار داده‌ است.

به راستی بی‌تدبیری و سر باز زدن مسؤولان از مسؤولیت‌های خود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده را تا چه زمانی باید شاهد باشیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد