سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

'شکرستان' در تقویم امسال میراث فرهنگی خوزستان جایی ندارد

            اهواز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، برگزاری جشنواره برای معرفی 'نیشکر' به عنوان نماد این استان را تکذیب کرد و گفت: هیچ توافقی برای برگزاری جشنواره نیشکر صورت نگرفته و جشنواره 'شکرستان' در تقویم امسال میراث خوزستان پیش بینی نشده است.

خسرو نشان شنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار کرد: 'رویدادسازی' یکی از سیاست های میراث فرهنگی خوزستان برای تبدیل این استان به یک 'برند گردشگری' است که برگزاری جشنواره های مختلف نیز در همین راستا مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: میراث فرهنگی رویدادهایی همچون جشنواره گل نرگس، آب، خرما و نیشکر را پیشنهاد می کند تا به این وسیله گردشگران را برای دیدن و معرفی استان تشویق کند.
وی با اشاره به تنوع پهنه های آبی در خوزستان گفت: خوزستان دارای رودخانه های متعدد، تالاب، دریاچه و دریاست که این تنوع پهنه های آبی نه تنها در کشور، بلکه در دنیا کم سابقه است و همین مساله باعث شکل گیری تمدن ها و حضور اقوام شده است و همین قابلیت ها می تواند اساس برگزاری 'جشنواره آب' در این استان باشد.
نشان با بیان اینکه پهنه های آبی خوزستان هر کدام به نوعی در معرض تخریب هستند، اظهار کرد: برای معرفی ظرفیت ها و تهدیدهای آب های خوزستان، طرح برگزاری 'جشنواره آب' را ارائه کرده ایم و در قالب همین جشنواره می توان از یک سو گردشگری آب را به عنوان جنبه مثبت معرفی و طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه کارون را به عنوان یک تهدید شناساند.
وی اضافه کرد: قطعا برگزاری جشنواره آب به معنی مهر تایید گذاشتن بر طرح های مخرب مانند سد گتوند و تخریب تالاب هورالعظیم نخواهد بود، بلکه ابزاری است برای این که جامعه را متوجه جنبه های مثبت و منفی یک مساله کنیم.
به گفته وی، همین روال برای برگزاری 'جشنواره خرما' نیز صادق است و می توان در قالب برگزاری یک جشنواره ظرفیت ها و تهدیدات آن را معرفی و آثار هنری و ادبی مرتبط را ارائه کرد.
نشان با بیان اینکه طرح جشنواره نیشکر نیز در همین راستا چند ماه پیش از سوی این شرکت پیشنهاد شده است افزود: نیشکر نیز دارای جنبه های مثبت و منفی است، نیشکر که تنها در خوزستان کشت می شود، از ظرفیت های این استان به شمار می آید البته ما منکر عوارض منفی این صنعت در خوزستان نیستیم و جشنواره نیشکر قرار نیست توجیه گر عوارض آن باشد، بلکه هدف آن جلب توجه به جنبه های مثبت و منفی است.
وی با بیان اینکه امسال اعتباری برای برگزاری جشنواره نیشکر نداریم، اظهار کرد: طرح این جشنواره هنوز در حد پیشنهاد است و بررسی نشده و در تقویم امسال میراث فرهنگی خوزستان گنجانده نشده است.
نشان در پاسخ به اینکه آیا برگزاری جشنواره نیشکر، به معنی معرفی نیشکر به جای نخل به عنوان نماد خوزستان است، با تاکید بر جایگاه 'نخل' در خوزستان تصریح کرد: نمادسازی به سادگی امکان ندارد و باید مبنای تاریخی داشته باشد بنابراین هدف این جشنواره نمادسازی برای نیشکر نیست زیرا هیچ چیزی نمی تواند جایگاه نخل را در خوزستان بگیرد.

*اتحاد برای اکوتوریسم
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همچنین از راه اندازی کمیته 'اکوتوریسم' در خوزستان خبر داد و گفت: این کمیته با همکاری اداره های منابع طبیعی و محیط زیست استان تشکیل شده و در آن همه در حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی به وحدت رسیده ایم.
وی افزود: جلسات مختلف برای این کمیته تشکیل شده و قرار است همکاری های مشترک داشته باشیم.
بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شده است که بر اساس آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان به پیشنهادشرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و حمایت مالی استاندار، قرار است برای تبدیل نیشکر به نماد استان ، جشنواره 'شکرستان' را برپاکند. نیشکر به جای نخل. منتقدان این برنامه معتقدند این اقدام به معنای دهن کجی آشکار به منتقدان تخریب محیط زیست.
این خبر با هشتگ #نخل_را_حذف_ نکنید بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشته و به ویژه دوستداران محیط زیست و فعالان اجتماعی نسبت به آن واکنش نشان داده اند.
/6002/ 7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده : کبری آقازری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد