سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان:تخریب برخی بافت های تاریخی در استان سازمان یافته است

            اهواز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه بزرگترین محوطه تاریخی جهان در شوش، در معرض تهدید قرار دارد، گفت: تخریب بافت تاریخی در بعضی شهرهای بزرگ خوزستان، سازمان یافته است.

به گزارش ایرنا خسرو نشان شامگاه پنجشنبه در نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تشکل های مردمی و انجمن های صنفی این حوزه با تاکید بر هدفگذاری مناسب برای مرمت آثار و بناهای تاریخی اظهار کرد: چندین شهر بزرگ خوزستان دارای بافت تاریخی هستند که در معرض تخریب قرار دارند و گاهی این آسیب ها سازمان یافته است.
وی نسبت به تخریب ها در شهر جهانی شوش هشدار داد و تصریح کرد: عرصه و حریم یکی از بزرگترین محوطه های تاریخی جهان، در شوش، در معرض تهدید قرار دارد و کار به مسائل حقوقی و جلسات مکرر کشیده شده است.
نشان با بیان اینکه فشارها بر اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بسیار زیاد بوده اما تا کنون تسلیم نشده ایم افزود: در استانی زندگی می کنیم که میراث فرهنگی آن نادیده گرفته شده و بخشی از آن کتمان شده است.
وی با اشاره به انتقاداتی که برخی نمایندگان تشکل ها در این نشست نسبت به وی مطرح کردند، گفت: همه مسائلی که با دلسوزی بیان می شود را می پذیرم و حضورم حداقل 2 دهه در حوزه فرهنگ کشور و استان نشان داده که مرد کارهای آسان نیستم و وظیفه خطیر حفاظت از میراث فرهنگی را برای خود قائل هستم.
نشان همچنین کارنامه یگان حفاظت از میراث فرهنگی خوزستان را درخشان ارزیابی کرد و گفت: ماموران یگان حفاظت با وجود همه محدودیت ها و کمبودها توانسته اند کشفیات متعددی از باندهای قاچاق داشته باشند.
وی گفت: گاهی این ماموران با یک دستگاه موتور برای تعقیب قاچاقچیان رفته اند در حالی که حتی بنزین مورد نیاز آنها تامین نشده بود، بنابراین باید در این حوزه واقعیت ها را در نظر بگیریم و نگاه آرمان گرایانه نداشته باشیم.
نشان اضافه کرد: تا قبل از جنگ هشت ساله، همه مردم ایران اعم از استان ها، اقوام و ادیان مختلف آرزوی زندگی در خوزستان را داشتند، اما اکنون با شرایطی مواجه هستیم که تاریخ درخشان و طبیعت زیبای این استان به چشم نمی آید و فقط ریزگردها دیده می شود.
وی با بیان اینکه خوزستان نیاز به 'مفهوم سازی' دارد، خواستار همکاری سمن ها با میراث فرهنگی شد و اظهار کرد: ما باید تصویر خود و مردم را نسبت به این استان عوض کنیم بنابراین سمن ها باید رویکرد خود را تغییر دهند زیرا این مساله با مواجهه پرخاشگرانه و متهم کردن یکدیگر و در فضای سوءتفاهم محقق نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همچنین با تاکید بر اولویت دادن به ساخت موزه در خوزستان گفت: طرح ایجاد موزه های موضوعی آب، نفت، راه آهن و موزه های شهری را مطرح کردیم اما از مفهوم سازی تا رسیدن به یک برنامه و عملیاتی شدن آن فاصله زیادی وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: انباشت مسائل و مشکلات از 10 سال پیش در سازمان میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی خوزستان، یک مساله انکارناپذیر است و حتی اگر از هم اکنون همه ابزارها و امکانات را به کار بگیریم، نمی توانیم حق میراث فرهنگی خوزستان را به جا آوریم، زیرا گنجینه ای که در طول تاریخ در این استان تولید شده بسیار وسیع است، بنابه تعبیری درباره خوزستان، اگر همه باستان شناسان کشور و بلکه جهان در خوزستان جمع شوند نمی توانند حق میراث این استان را در کوتاه مدت ادا کنند.
بر اساس این گزارش، زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از چهارشنبه شب به خوزستان سفر کرده است. ادای احترام به شهدا، بازدید از سه اثر تاریخی جهانی در شوش و شوشتر و دیدار با تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برنامه امروز احمدی پور بود و فردا سفر به آبادان و خرمشهر نیز آخرین برنامه حضور وی در خوزستان خواهد بود.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد