سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر خارجه ترامپ، متهم به نقض تحریم‌ ایران

اکسون موبیل با ایران، سوریه و سودان معاملاتی را انجام داده در حالی که این کشورها از سوی آمریکا تحریم شده بودند.
کمیته بورس واوراق بهادار آمریکا طی گزارشی از نقض تحریم‌های نفتی ایران توسط شرکت "اکسون‌موبیل" در دورانی که ریاست آن را "رکس تیلرسون" بر عهده داشته است، خبر داد.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، رکس تیلرسون، رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد اجرایی شرکت اکسون‌موبیل بود که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تصدی وزارت خارجه این کشور انتخاب شده است.گزارشی که از سوی کمیته بورس و اوراق بهادار آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که تیلرسون تحریم‌های نفتی سازمان ملل علیه ایران، سوریه و سودان را نقض کرده است.

وزیر خارجه ترامپ به نقض تحریم‌های ایران متهم شد

این شرکت با ایران، سوریه و سودان معاملاتی را انجام داده در حالی که این کشورها از سوی آمریکا تحریم شده بودند.
به گزارش روزنامه USA today شرکت اکسون موبیل از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود در اروپا به نام "اینفنیوم" اقدام به معامله با این سه کشور کرده است.
این معاملات درسال های 2003، 2004 و 2005 توسط شرکت اینفینیوم انجام پذیرفته است.طبق گزارش‌ها شرکت اروپایی اینفینیوم طی 3 سال مبلغ 53.2 میلیون دلار با ایران و 600 هزار دلار با سودان و 1.1 میلیون دلار با سوریه معامله انجام داده است.
شرکت اکسون‌موبیل، یک شرکت نفت و گاز آمریکایی است که دومین شرکت بزرگ جهان به شمار می‌آید و دفتر مرکزی آن در تگزاس آمریکا قرار دارد.
طرح کنگره آمریکا برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی!
تد کروز در توئیتر نوشت: امروز من و ماک کول عضو مجلس نمایندگان طرحی را برای معرفی سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمان تروریستی با هدف توقف حمایت ایران از تروریسم ارائه کردیم.
طرح کنگره آمریکا برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی!طرحی به کنگره آمریکا ارائه شده است که براساس آن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی می شود.به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، سناتور تد کروز عضو مجلس سنا و کاندیدای سابق انتخابات ریاست آمریکا در کنار دیاز بالارت عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه طرحی هستند که براساس آن اخوان المسلمین و سپاه پاسداران به عنوان سازمان های تروریستی و مسؤول اقدامات خشونت آمیز اعلام می شوند.
وزارت خارجه آمریکا دارای فهرست سازمان های تروریستی است که این فهرست مبنای اقدامات و رفتارهای دولت آمریکاست.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که سپاه پاسداران هم اکنون به صورت جدی در مبارزه با تروریسم به ویژه مقابله با گروه داعش در عراق و سوریه مشارکت دارد.گفتنی است هم اکنون جمهوریخواهان تندرو در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اکثریت را دارند. ناظران سیاسی معتقدند اقدام جمهوریخواهان علیه سپاه، واکنشی است به پیروزی های جریان مقاومت در سوریه. هم اکنون نیروهای سپاه پاسداران در سوریه نقش موثری در مبارزه علیه تروریسم دارند.
"مایکل ماک کول" نماینده جمهوریخواه از ایالت تگزاس و ماریو دیاز بالارت نماینده جمهوریخواه از ایالت فلوریدا از این طرح حمایت می کنند.
تد کروز در توئیتر نوشت: امروز من و ماک کول عضو مجلس نمایندگان طرحی را برای معرفی سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمان تروریستی با هدف توقف حمایت ایران از تروریسم ارائه کردیم.
ارائه کنندگان این طرح گفته اند اخوان المسلمین از گروه هایی مثل حماس فلسطین و انصار الشریعه سوریه حمایت می کند که در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار دارند. همچنین ایران از سپاه پاسداران و حزب الله لبنان حمایت می کند.وی در حالی گفته است که ایران از سپاه حمایت می کند که سپاه بخشی از نیروهای رسمی نظامی ایران است."ناصر فیاض" وکیل دادگستری و کارشناس امور آمریکا گفت: در صورت تایید این طرح در پارلمان آمریکا (مجلس نمایندگان و سنای یعنی کنگره ) شامل اعمال تحریم هایی علیه اخوان المسلمین و سپاه پاسداران می شود و ممنوعیت هایی درباره تعامل با این دو مجموعه است.
ساجد تارار عضو حزب جمهوریخواه نیز گفت: این طرح ها همچنان در مرحله نخست قراردارند. این طرح می تواند پایه ای برای وزارت خارجه آمریکا قرار بگیرد تا منابع مالی و دارایی های اخوان المسلمین و سپاه پاسداران را توقیف کند و این دو مجموعه تحت مجازات ها و تحریم ها قرار بگیرند.هنوز موضع اکثریت اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در کنار ترامپ و وزارت خارجه آینده آمریکا مشخص نیست.

اوباما فرمان وضعیت اضطرار ملی در مورد ایران را یکسال دیگر تمدید کرد

خبرگزاری فارس: اوباما فرمان وضعیت اضطرار ملی در مورد ایران را یکسال دیگر تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا که کمتر از یک هفته به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش مانده فرمان وضعیت اضطرار ملی در مورد ایران را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.اوباما در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار تداوم وضعیت اضطرار ملی درباره ایران، کوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا، اوکراین و تروریست‌های مخل فرایند صلح شده است. رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرده که وضعیت اضطرار ملی درباره ایران که واشنگتن روز 15 مارس 1995 اعلام کرده، بایستی در بازه زمانی بعد از 17 مارس سال 2017 ادامه پیدا کند. وی همچنین با اشاره به حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 خاطرنشان کرده که واشنگتن تحریم‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای را وفق این توافق رفع کرده است. 

رئیس دولت آمریکا همچنین نوشته است: «از روز اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تهداتش ذیل برجام را راستی‌آزمایی کرده و وزیر خارجه آمریکا هم آن را تأیید کرده است.»وی علی‌رغم این نوشته است: «با وجود این برخی از اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران مغایر با منافع ایالت متحده در منطقه بوده و تهدیدهای غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده به وجود می‌آورند. به این دلیل من تصمیم گرفته‌ام که لازم است وضعیت اضطرار ملی اعلام شده درباره ایران تداوم یابد و تحریم‌های جامع علیه ایران جهت پاسخدهی به این تهدید حفظ شوند.» 

بوئینگ بر خلاف ایرباس سفارش‌های ایران را در فهرست فروش سالانه ثبت نکرده است

خبرگزاری فارس: بوئینگ بر خلاف ایرباس سفارش‌های ایران را در فهرست فروش سالانه ثبت نکرده است

خبرگزاری رویترز گزارش داده شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ بر خلاف رقیب فرانسوی‌اش ایرباس، سفارش‌های ایران برای خرید هواپیما را در فهرست فروش سالانه‌اش ثبت نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رویترز با اشاره به رقابت دو دهه‌ای شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ نوشته که شرکت فرانسوی (ایرباس) روز چهارشنبه گوی سبقت را از رقیب آمریکایی (بوئینگ) ربود.

شرکت ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد، در سال 2016 مجموعاً 731 سفارش جدید برای ساخت هواپیما دریافت کرده که 321 فروند آن مربوط به ماه دسامبر بوده است. شرکت بوئینگ، 668 سفارش برای خرید هواپیما داشته است. 

به نوشته رویترز، با توجه به شکننده بودن تقاضاها در سایر نقاط دنیا، سفارش‌های ایران برای خرید هواپیما از وزنی خاص برای این دو شرکت هواپیماسازی برخوردار بوده است.  اما، در حالی که ایرباس تمامی 100 سفارش‌ خرید ایران به استثنای دو مورد از آنها را در فهرست سفارش‌های سال گذشته ثبت کرده رقیب امریکایی 80 سفارش ایران را به حساب نیاورده است. رویترز نوشته هنوز دلیل این اقدام بوئینگ مشخص نیست. یک منبع نزدیک به بوئینگ گفته که این شرکت آمریکایی هنوز قدری از اقدام ایرباس و اینکه توانسته همه سفارش‌های مربوط به ایران را ثبت کند سردرگم است. 

تحلیلگران گفته‌اند تصمیم‌گیری درباره گزارش‌دهی رسمی این سفارش‌ها در فهرست فروش سالانه تا اندازه‌ای به صدور مجوز آنها از طرف آمریکا بستگی دارد.منابع نزدیک به این معاملات می‌گویند در حالی که ایرباس و بوئینگ هر دو مجوز صادرات هواپیما به ایران را دریافت کرده‌اند، تنها برخی از این مجوزها تمام بازه زمانی تحویل آنها به ایران (یعنی سال 2028) را دربرمی‌گیرند. بنابراین، بوئینگ و ایرباس بایستی برای تمدید بخشی از تقاضاهایشان درخواست بدهند. 

«پیام» جدید اعراب خلیج فارس بزودی تسلیم ایران می‌شود

خبرگزاری فارس: «پیام» جدید اعراب خلیج فارس بزودی تسلیم ایران می‌شود

کویت اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس، پیامی در خصوص «گفت‌وگو» برای ایران آماده کرده و یکی از مقامات این کشور بزودی آن را به طرف ایرانی تحویل خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد الجارالله» معاون وزیر امور خارجه کویت از وجود پیامی مکتوب از جانب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای ایران خبر داد.الجارالله روز جمعه گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیامی برای ایران ارسال خواهند کرد و کویت این نامه را که در خصوص گفت‌وگو با تهران است، به ایران تسلیم خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «الحیاة»، معاون وزیر خارجه کویت از نزدیک بودن دیدار با نماینده ایران در امور خلیج فارس خبر داد و گفت که «تماس‌ها با طرف ایرانی هنوز برقرار است تا موعد مناسب برای دو طرف، مشخص و این پیام تحویل (تهران) شود».

کویت در ماه گذشته میلادی (دسامبر) نیز اعلام کرده بود که مأمور شده است پس از نشست سران خلیج فارس در بحرین، پیامی را به ایران برساند. معاون وزیر خارجه کویت می‌گوید که «کویت با ایران تماس گرفته تا این دیدگاه [سران عربی] خلیج [فارس] را که در خصوص گفت‌وگو است، تسلیم تهران کند».دو کشور عربستان و بحرین از مجموع شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (عمان، قطر، امارات، کویت) روابط خود با تهران را در سال گذشته و در پی سیاست خصمانه عربستان در منطقه که حمله به یمن و اعدام شیخ شیعی (شیخ باقر نمر النمر) دو نمونه آن در سطح منطقه‌ای و داخلی است، قطع کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد