سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جنگ قدرت در عربستان/استراتژی «بن سلمان» برای مقابله با شیوخ سعودی

محمد بن سلمان
شناسهٔ خبر: 3871738 -
یک رسانه غربی با اشاره به برنامه های اقتصادی جانشین ولیعهد عربستان و احتمال بالای مخالفت شیوخ این کشور با این برنامه ها، از استراتژی سه گانه «محمد بن سلمان» برای مقابله با آنها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، احتمال مخالفت شیوخ و بزرگان عربستان سعودی با برنامه های اقتصادی «محمدبن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان، قوت گرفته و از همین رو وی استراتژی سه گانه ای را برای مقابله با آنها تدارک دیده است.

به نوشته رویترز، شیوخ محافظه کار عربستان با اصلاحات اقتصادی محمد مخالف هستند و وی به صراحت اعلام کرده که اقدامات تنبیهی برای هر شیخی که در واکنش به این اصلاحات اقدام به ترویج خشونت کند در نظر گرفته شده است.

رویترز اشاره ای به جزئیات استراتژی سه گانه محمدبن سلمان نکرده اما از تنبیهی بودن برنامه های وی در قبال مخالفان خبر داده است.

در همین رابطه محمد اعلام کرده که تنها بخش کوچکی از شیوخ متعصب با برنامه های وی مخالف هستند و مابقی شیوخ متقاعد به حمایت از این برنامه ها شده اند.

محمدبن سلمان چندی قبل در مصاحبه با العربیه به تشریح برنامه‌های اقتصادی خود برای آینده کشور عربستان پرداخت و تلاش کرد از خود چهره‌ ناجی برای اقتصاد کشوری ارائه کند که فقط متکی به نفت است.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی، وزیر دفاع، معاون دوم رئیس شورای وزیران و رئیس شورای اقتصادی حکومت سعودی در مصاحبه با العربیه، از به اصطلاح بزرگترین طرح خانه‌ تکانی اقتصاد عربستان از زمان تاسیس رژیم آل سعود در سال ۱۹۳۲ میلادی تا کنون رونمایی کرد که تحلیلگران بر این باورند مهمترین مانع اجرای این برنامه خشم و اعتراضات مردمی است که به گشاده‌ دستی حکومت سعودی عادت کرده‌اند.

رویترز در ادامه با اشاره به حاکم بودن تفکرات وهابیسم، ممنوع بودن سینما و یا محدودیت بانوان در این کشور برای پرداخت به ورزش اجرای برنامه های محمد را به نوعی بحران زا می داند.

در همین رابطه چندی قبل دیلی تایمز در مطلبی نوشته بود: محمد بن سلمان – پسر ملک سلمان – استراتژی دشواری را برای تغییر ساختار اقتصاد وابسته به نفت این کشور در پیش گرفته که بخشی از آن شامل تنوع بخشی به منابع درآمدی عربستان، افزایش مالیات، کاهش یارانه‌ها و هزینه‌های عمومی و همچنین خصوصی سازی دارایی‌های دولتی این کشور از جمله شرکت نفتی آرامکو و ذخیره‌سازی پول حاصل از فروش آنها در یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقل است.

لزوم انجام اصلاحات اقتصادی از دیر باز در دربار سعودی مطرح بوده اما زمانی که این کشور در سال گذشته با کسری بودجه بی‌سابقه ۱۰۰ میلیارد دلاری رو به رو شد، اصلاح ساختار اقتصادی این کشور از فوریت بیشتری برخوردار شده است.

در حال حاضر، ۹۰ درصد بودجه عربستان سعودی از درآمدهای نفتی تامین می‌شود و همین مسئله نشان می دهد که چرا این کشور به دریافت یک وام ۵ ساله ۱۰ میلیارد دلاری از نهادهای مالی بین‌المللی متوسل شده است.

از جمعیت ۳۰.۸ میلیون نفری عربستان در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۰ میلیون نفر را کارگران خارجی تشکیل می‌دهند که عمدتا از جنوب و جنوب شرق آسیا برای کار به این کشور مهاجرت کرده و مشاغل نسبتا کم درآمدی را در صنعت نفت، ساختمان سازی و خدمات عمومی در دست گرفته‌اند.

با این وجود، این تعداد کارگر سالانه میلیاردها دلار ارز را از این کشور خارج می‌کنند و به همین دلیل، در اقتصاد بحران‌زده عربستان، نخستین افرادی که در خطر از دست دادن شغل قرار دارند، آنها هستند. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی بیش از یک میلیون کارگر خارجی مجبور به ترک این کشور شوند. همچنان که شرکت‌های ساختمانی نیز از سال گذشته تاکنون به دلیل کاهش قراردادهای دولتی و افزایش بدهی‌های معوقه دولت به آنها ده‌ها هزار کارگر را اخراج کرده‌اند.

عربستان در حال حاضر برای اشتغال‌زایی در بخش دولتی نیز بودجه لازم را در اختیار ندارد و انتظار می‌رود آمار رسمی ۱۱.۵ درصدی بیکاری در این کشور به زودی افزایش یابد و کارگران سعودی رفته رفته به سمت مشاغلی کشیده شوند که پیشتر در اختیار کارگران خارجی قرار داشتند.

«الکسی دو توکویل» - سیاستمدار نامدار فرانسوی (۱۸۵۹-۱۸۰۵) - می‌گوید: خطرناک‌ترین لحظه برای یک دولت بد، لحظه شروع اصلاحات است؛ چراکه اگر اصلاحات نتیجه موردانتظار را به همراه نداشته باشد، می‌تواند باعث وقوع انقلاب شود.

انهدام تیم داعش توسط یگان ویژه ناجا

فرمانده یگان ویژه ناجا با بیان اینکه این یگان در یک مورد با تیم داعش که به کرمانشاه نفوذ کرده بود، مقابله و هر ۳ نفر این تیم کشته شدند، گفت: در سال جاری نزدیک به ۷ مورد گروگان‌گیری رخ داده است که همگی با حضور نوپو به سرانجام رسید.
کد خبر: ۶۵۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 08 January 2017
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 5013
فرمانده یگان ویژه ناجا با بیان اینکه این یگان در یک مورد با تیم داعش که به کرمانشاه نفوذ کرده بود، مقابله و هر ۳ نفر این تیم کشته شدند، گفت: در سال جاری نزدیک به ۷ مورد گروگان‌گیری رخ داده است که همگی با حضور نوپو به سرانجام رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سردار حسن کرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در مراسم دانش‌آموختگی در مرکز آموزش علمی و تخصصی شهید کچویی برگزار شد، با اشاره به اینکه یگان ویژه نیروی انتظامی یکی از واحدهای آماده احتیاط کشور است اظهار داشت: این یگان در ماموریت‌های مهم کشوری، سایر پلیس‌ها را تقویت کرده و آنها را آماده انجام ماموریت می‌کند.
فرمانده یگان ویژه ناجا با بیان اینکه ما در برنامه‌های سالانه خود ارتقا توان یگانها را مدنظر داریم، افزود: این ارتقا از طریق آموزش و سازماندهی و به کارگیری تجهیزات متناسب با ماموریت‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یگان ویژه ناجا در ماموریت‌های کشوری سازماندهی نیروهای پلیس را به عهده دارد، بیان کرد: ما در قالب قرارگاه ظفر آموزش و سازماندهی و تجهیز سایر پلیس‌ها را انجام می‌دهیم.کرمی با بیان اینکه یگان ویژه ناجا اشراف اطلاعاتی نسبت به حوادث و اتفاقات داشته و مورد پایش قرار می‌دهد، اضافه کرد: یگان ویژه پشتیبانی از نیروی پلیس در انتخابات را انجام می‌دهد.وی با اشاره به اینکه امنیت روانی ماموران یگان ویژه ناجا در آموزش در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: یگان ویژه ناجا با توجه به نوع ماموریت خود مانند حضور در در ورزشگاهها و اربعین انجام وظیفه می‌کند.
کرمی با بیان اینکه یگان ویژه ناجا در بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی جنگلها حضور دارد، ادامه داد: یگان ویژه در ماموریت‌هایی نظیر رهایی گروگان، از حضور روانشناسان استفاده می‌کند.فرمانده یگان ویژه ناجا با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر و در حال حاضر کشور در شرایط امنیت خوبی به سر می‌برد، بیان کرد: ماموریت اصلی یگان ویژه مقابله با اغتشاشات، رهایی گروگان و گروه‌های تروریستی است.
وی با بیان اینکه یگان ویژه ناجا در یک مورد با تیم داعش که به کرمانشاه نفوذ کرده بود، مقابله کرده و هر 3 نفر این تیم کشته شده‌اند، افزود: در سال جاری نزدیک به 7 مورد گروگان‌گیری رخ داده است که هیچ کدام سیاسی و امنیتی نبوده‌اند.
کرمی با اشاره به اینکه این گروگانگیریها به سبب اختلاف حساب یا حضور سارقین بوده است که با حضور یگان ویژه ناجا منجر به آزادی گروگانها شده است، عنوان کرد: در این موارد واحد نوپو توانست با مذاکره مشکل را حل یا اگر نشد در نهایت با عملیات به سرانجام رسانده است.

المانیتور:

آیا ایران باید نگران توافق پشت پرده پوتین با ترامپ باشد؟ / سال 2006، روس ها قول وتوی قطعنامه شورای امنیت را به احمدی نژاد دادند، اما ...

دونالد ترامپ و رویکردهای سیاست خارجی اش بزرگترین علامت سوال این روزهاست. با توجه به نامزد پست وزارت خارجه ترامپ بسیاری امیدوارند که تردیدها کمی کاسته شود ولی هنوز تصوری روشن از دیپلماسی دوران ترامپ خیلی سخت است. بسیاری در خاورمیانه کنجکاوند بدانند که چه اتفاقی قرار است بیافتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا ایران باید نگران توافق پشت پرده پوتین با ترامپ باشد؟ / سال 2006، روس ها قول وتوی قطعنامه شورای امنیت را به احمدی نژاد دادند، اما ...

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: دونالد ترامپ و رویکردهای سیاست خارجی اش بزرگترین علامت سوال این روزهاست. با توجه به نامزد پست وزارت خارجه ترامپ بسیاری امیدوارند که تردیدها کمی کاسته شود ولی هنوز تصوری روشن از دیپلماسی دوران ترامپ خیلی سخت است. بسیاری در خاورمیانه کنجکاوند بدانند که چه اتفاقی قرار است بیافتد.

به گزارش «انتخاب»؛ رکس تیلرسون رییس اکسون موبیل شرکت بزرگ نفتی آمریکایی نامزد وزارت خارجه ترامپ در رسانه های آمریکا به عنوان یک دوست ولادیمیر پوتین معرفی شده است. تیلرسون به مدت طولانی ای رییس شرکت نفتی آمریکایی روسی در باهاماس بوده و همین امر تردیدها را درباره تاثیر انتصاب او به نفع روسیه افزایش داده است. برخی حتی از این هم فراتر رفته و درباره اینکه وزارت خارجه آمریکا قرار است یکی از ابرازهای دست پوتین باشد گمانه زنی میکنند.
جان مک کین روابط تیلرسون و پوتین را یکی از موضوعات باعث نگرانی خوانده و گفته حتی اگر این دو با هم روابط نزدیکی هم داشته باشند باز هم روابط آنها به تنهایی اختلافات استراتژیک بین واشنگتن و مسکو را حل و فصل نخواهد کرد.
انتخاب احتمالی تیلرسون میتواند خبر خوبی برای ایران باشد. به ویژه زمانی که دیگر گزینه وزارت خارجه میتوانست رودی جیولانی باشد که نام سازمان منافقین را از لیست گروه های تروریستی حذف کرده بود و با پرداخت پول به این گروه موافقت کرده بود یا جان بولتون که سرسختانه با بمباران ایران به عنوان بهترین راه برای توقف برنامه هسته ای ایران موافق بود.

تیلرسون کمی منصفانه تر درباره ایران اظهار نظر میکند. وی در مصاحبه ای با سی ان بی سی با احتیاط گفته بود که رقبای اروپایی آمریکا از باز شدن بازارهای ایران منتفع شده اند در حالی که شرکت های آمریکایی به دلیل تحریم ها ای ن فرصت را از دست می دهند. البته او بر چالش های بالقوه و سختی های حضور یک امریکایی در بخش انرژی ایران نیز اشاره کرده بود. اما به هر حال حضور او برای روابط نزدیک تهران و مسکو نمی تواند بد باشد.همزمان احمقانه است اگر فقدان نتایج منفی رویکردهای تیلرسون در قبال ایران را نیز درنظر نگیریم.
علی رغم همکاری های رو به اقزایش ایران و روسیه در منطقه ایرانی ها تصویر مثبتی از روسیه ندارند. علی بیگدلی استاد علوم سیاسی در تهران به پایگاه خبری «انتخاب» گفته: روس ها همیشه نشان داده اند برای رسیدن به اهدافشان حاضرند نزدیکان خود را قربانی کنند. این تصویری است که مدتهاست نخبگان ایرانی در مورد روس ها دارند و شاید به سابقه تاریخی درگیری های نظامی روسیه و ایران در زمان قاجارها و قراردادهای ترکمنچای و گلستان بازگردد که در این قراردادها ایران بخش زیادی از خاکش را به روسیه بخشیده است.
یکی از مقامات ایرانی که در سازمان ملل در نیویورک در سال 2006 و زمانی که قطع نامه 1696 در شورای امنیت علیه ایران تصویب شده حضور داشته گفته: در آن زمان روسیه قول داده بود که این تحریم ها و قطعنامه را که علیه ایران صادر شده بود وتو خواهد کرد . با این حال ما از واشنگتن به تهران هشدار داده بودیم که مسکو این کار را نخواهد کرد. اما احمدی نژاد روی قول روس ها حساب کرد.
روسیه ارسال سامانه اس-300 را برای مدت طولانی تعلیق کرده بود. این درحالی بود که مسکو در قراردادی 800 میلیون دلاری در سال 2007 قول ارسال این سامانه را به تهران داده بود. این سامانه در نهایت در سال 2016 به ایران داده شد یعنی 9 سال بعد از توافق این دو کشور و بعد از شکایت ایران از روسیه در دادگاه بین المللی. ساخت و ساز نیروگاه اتمی بوشهر که قرار است توسط روسها انجام بگیرد اوایل دهه 1990 مورد توافق قرار گرفته بود و تقریبا 2 دهه به تعویق افتاد. اینها مثال هایی از مواردی است که مسکو در قبال ایران زیر قول هایش زده است.در بحران سوریه دو کشور بار دیگر به هم نزدیک شده اند. دیدار پوتین از تهران در سال 2015 حسن مطلع این روابط دوجانبه بود است. باید تاکید کرد که روابط دو کشور در خلال جنگ سوریه تقویت شده و این با مجوز ایران برای استقاده روس ها از پایگاه هوایی نوژه در واقع بیش از گذشته تقویت شد.
با این حال روسیه امیدوار است که نقش اصلی را در اقتصاد ایران بعد از توافق هسته ای بازی کند. در حقیقت لوان جاگاریان سفیر روسیه در تعران نسبت به خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس توسط ایران شکایت کرده و گفته باید به جای این دو کمپانی از کمپانی های روسی خرید می کردند.
آیا ایران باید با وجود روابط تیلرسون و روسیه نگران سیاست های فریبکارانه روس ها باشد؟ آیا تهران باید در صورتی که روسیه به سمت به دست آوردن اهرمی در اروپای غربی با کمک واشنگتن برود باید اماده بی اعتنایی از سوی مسکو باشند.
سعید لیلاز استاد اقتصاد ایرانی گفته این طبیعی است که روس ها چنین کاری بکننند و ما نباید انتظار دیگری داشته باشیم. اما موضوع اصلی این است که ارزش استراتژیک خاورمیانه برای آمریکا و جهان در حال کم شدن است.  نفت دیگر یک کالای استراتژیک نیست و رویکرد ترامپ البته غیر قابل پیش بینی است اما نشان داده که اقتصاد را در اولویت خود قرار میدهد و پس از پیروزی در انتخابات هم اظهار نظر چندانی در مورد برجام نکرده است.
او افزوده من فکر میکنم این فاکتورها در کنار هم باعث می شود که بازیگران منطقه ای در کنار هم قرار بگیرند. برای من توافق اوپک و توافق حلب دو شاخص کلیدی بوده است. بازیگران منطقه ای فهمیده اند که دیگر نباید نگاهشان به خارج باشد و برای حفظ امنیت و ثبات و تعاول منطقه باید با هم همکاری کنند.
آیا ایران برای این مساله راه حلی دارد؟آیا ایران به دنبال روسیه خواهد رفت؟ یک دیپلمات برجسته ایرانی به المانیتور گفته : این مباحث غلط است چرا که ما بازیگران مستقلی هستیم و بعد از آغاز بحران سوریه این روس ها بودند که به دنبال ما آمدند . زمانی که بهار عربی آغاز شد روسیه بر این باور بود که آینده سوریه شبیه به مصر و لیبی خواهد شد در حالی که ما باور داشتیم که اعتراضات در سوریه از منابع خارجی هدایت می شود و به همین دلیل هم به بشار اسد کمک کردیم. به تدریج روسیه هم فهمید که باید حضور جدی تری در درگیری ها داشته باشد.این دیپلمات افزود: ما هیچ اتحاد استراتژیکی با روسیه نداریم، درنتیجه نباید نگران این باشیم که اقدامی از سوی مسکو در آینده صورت بگیرد یا روابط احتمالی روسیه و آمریکا چه تاثیری خواهد گذاشت. ایران و روسیه منافع مشترک بسیار زیادی دارند حال این منافع چه درمورد روسیه باشد یا هر چیز دیگری. 
نشریه فارین پالیسی ترکیه را به عنوان دومین منطقه خطرناک جهان در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد.
ترکیه، در فهرست 10 منطقه خطرناک جهان
به گزارش شفاف، نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای، ۱۰ منطقه خطرناک دنیا در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده است که بر اساس این مقاله ترکیه در ردیف دوم این ۱۰ منطقه خطرناک جهان قرار دارد.

اسامی ده نقطه خطرناک جهان به شرح زیر است:

- سوریه / عراق

- ترکیه

- یمن

- منطقه صحرای بزرگ آفریقا و حوزه رود چاد

- جمهوری دموکراتیک کنگو

- سودان جنوبی

- افغانستان

- میانمار

- اوکراین

- مکزیک

در این مقاله تحلیل های عمیق و اساسی در خصوص این که چرا در این مناطق درگیری به وجود آمده صورت گرفته است که یکی از این تحلیل‌ها اشاره به گسترش ابعاد جنگ داخلی سوریه به تمام جهان است.
در بخش مربوط به ترکیه آمده است: درگیری های به وجود آمده از ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (کودتای نافرجام در ترکیه) ۳۵۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است. در حین درگیری هایی که میان نیروهای حکومتی و نیروهای پ‌ک‌ک در جریان بود، رخ دادن کودتای نافرجام در این کشور باعث اخراج ۱۰۰ هزار نفر از کار شد و بحث‌ها در خصوص سیستم ریاست‌جمهوری در ترکیه به این تنش‌ها افزود. روی گردانی ترکیه از آمریکا و نزدیک شدن این کشور به روسیه نیز از این تنش‌ها کم نکرد.
منبع: ایلنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد