سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

انتقاد شدید نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی از شرکت شیر پگاه خوزستان

به گزارش تابناک خوزستان، شرکت شیر پگاه خوزستان به عنوان زیر مجموعه هلدینگ صنایع شیر ایران بزرگترین مجموعه تولید کننده لبنیات بومی در کشور باید از صنعت تولید محصولات بومی حمایت کند که متاسفانه در این خصوص باید گفت شرکت شیر پگاه خوزستان به عنوان شرکت تولید کننده محصولات لبنی در طی چندین سال گذشته به جای پرداختن به امر تولید و حمایت از محصولات بومی به امر واسطه گری پرداخته است. با توجه به گستردگی دامداری های خوزستان، طی سال های اخیر شرکت پگاه خوزستان شیر مورد نیاز خود را از دیگر استان ها تهیه می نماید. عدم حمایت از دامداران استان معضل بزرگی است که امروز این قشر از مردم استان را به شدت متضرر نموده است. شرکت شیر پگاه خوزستان حاضر به پرداخت وجوه شیر دامداران خوزستانی نمی باشد اما در عوض با مبلغی بیشتر شیر مرود نیاز خود را از خارج از استان خریداری می کند.
در همین راستا گفتگویی با هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در خصوص سیمای دامداری شهرستان ایذه گفت: تعداد بهره برداران دامی شهرستان ایذه 14000 نفر است. جمعیت دامی شهرستان معادل 920 هزار راس دام می باشد که 10% جمعیت دامی استان خوزستان  را شامل می شود. تعداد دام ثابت این شهرستان 856000 راس دام، دام سنگین 65000 راس و تعداد طیور این شهرستان 850 هزار قطعه گزارش شده است. همچنین تعداد کلونی زنبورعسل این شهرستان 79 هزار عدد می باشد. طبق آمار گزارش شده 40 % زنبور خوزستان و 40% تولید عسل استان در شهرستان ایذه تولید می گردد. تعداد مرغداری های صنعتی شهرستان ایذه52 واحد که حدود 38 واحد آن فعال می باشد. همچنین 32 واحد دامداری صنعتی در این شهرستان وجود دارد که  13 واحد آن فعال است. 
وی در ادامه اظهار کرد: مجتمع دامپروری شهرستان ایذه با اشتغال زایی مستقیم 320 نفر متشکل از 23 واحد گاو شیری با ظرفیت مجموع 1150 راس و تولید 560 تن شیر تشکیل شده است که متاسفانه در حال حاضر 3 واحد آن فعال می باشد. همچنین مجتمع پرواربندی گوساله شهرستان ایذه دارای 58 واحد با ظرفیت مجموع 6800 راس دام و تولید 1800 تن گوشت قرمز می باشد که از این مجموع حدود 20 واحد فعال می باشد. 
خادمی تاکید کرد: دلیل عمده غیر فعال بودن این واحدهای عدم توجیه اقتصادی طرح های مذکور است. زیرا بالغ بر 60 تا  70  درصد هزینه های واحدهای دامی را تامین مواد غذایی و تضمین خرید تولیدات شامل می شود. که متاسفانه در این خصوص باید گفت: در شهرستان ایذه تولید علوفه گران و خرید تضمینی تولیدات دامی وجود ندارد. 
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: برای تامین مواد علوفه ای نیازمند آن هستیم که زمین های حاصلخیز و دارای پتانسیل شهرستان ایذه آبی شوند که تحقق این امرمستلزم  این است از منابع آبی دریاچه سد کارون 3  برای آبیاری زمین های حاصلخیز دشت ایذه استفاده شود. همچنین برای تضمین خرید تولیدات عمده گاو شیرده که شامل شیر می شود لازم است که شرکت پگاه خوزستان به عنوان تنها شرکت دولتی صنایع تبدیلی برای خرید شیر ورود کنند که تا این لحظه شرکت شیر پگاه خوزستان هیچگونه حمایتی از دامداران این شهرستان در این خصوص انجام نداده است و دامداران ناچارند شیر تولید شده را به صورت قرضه با قیمت 900 تا 1100 تومان زیر قیمت مصوب دولتی(1400 تومان) به صورت مدت دار به فروش برساند.
1ی افزود: با توجه به عدم توجیه اقتصادی طرح های دامداری  شیری موجبات ورشکستگی مجریان طرح ها به فراهم گردیده و کاهش تولیدات لبنی که تاثیراتی منفی  بر سلامت جامعه دارد در استان قابل مشاهده است. عدم حمایت شرکت شیر پگاه خوزستان از دامداران خوزستانی و خرید شیر از سایر استان ها سبب کاهش اشتغال زایی در استان و ورشکستگی دامداران را موجب گردیده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد