سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

همسایگی مسجد و کلیسا در آبادان و روزی برای نزدیکی ادیان الهی

آبادان - ایرنا - همزمان با 25 دسامبر، سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام، جمعی از شهروندان آبادان روز یکشنبه با حضور در کلیسای 'سورت قاراپت' این شهر، این عید را به هموطنان مسیحی تبریک گفتند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی جنوب خوزستان مجاورت مسجد و کلیسای آبادان است که جلوه‌ای بارز از احترام متقابل پیروان ادیان الهی را به تصویر کشیده است.
کلیسای سورت قاراپت آبادان، سال ۱۳۱۹ ساخته شده و اگرچه این کلیسا در زمان جنگ تحمیلی آسیب، از سوی ستاد بازسازی مناطق جنگزده مرمت شد و سال 1382به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این روزها اگرچه به خاطر اندک بودن تعداد مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود، به دلیل مجاورت این کلیسا با مدرسه ملی 'ادب ' آبادان، همچنان پابرجاست، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده است.
بر اساس اسناد، این کلیسا نخستین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته‌اند.
کلیسای کریستوفر در منطقه بریم آبادان که سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۶ هجری شمسی) احداث شد و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده و دیگر کلیسای آبادان که سال ۱۹۵۱ میلادی (۱۳۲۹ هجری شمسی) تاسیس شد، کلیسای آشوری بوده که نزدیک فلکه الفی جای داشته و مورد استفاده مسیحیان آشوری آبادان قرار می‌گرفته، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است.
کلیسای سورت قاراپت دیوار به دیوار مسجد بهبهانی های آبادان (موسی بن جعفر علیه السلام قرار داشته و نماد فرهنگ و آزادی عقیده و هنر ادیان را به رخ جهانیان می‌کشاند.
سالروز میلاد حضرت مسیح علیه السلام بهانه ای شد تا جمعی از شهروندان آبادانی روز یکشنبه در این کلیسا حضور یافته و تولد آن حضرت را به مسیحیان کشور تبریک گویند.
نزدیکی و همسایگی کلیسا و مسجد در شهر آبادان به عنوان شهر نخستین ها، بهانه ای است که از این ظرفیت در راستای معرفی داشته های فرهنگی استفاده کرده و از این فرصت ها برای رونق گردشگری استفاده کرد.
متولی کلیسای قاراپت آبادان نیز در جمع خبرنگاران گفت:امسال به دلیل میلاد مسیح علیه السلام درب های کلیسا بر روی علاقه مندان باز شد تا صلح و دوستی و نزدیکی و اتحاد ادیان الهی بیش از گذشته در این شهر متجلی شود.
خانم ' صوفی کاروازیان' که متولی کلسیا و دو مدرسه ارامنه آبادان است، اضافه کرد:تا زمانی که در آبادان سکونت داریم، اتحاد ادیان و همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه همه مرا با فامیل مانوکیان می شناسند، تصریح کرد:این نام فامیل همسر من است، که از سال ۷۰ تا ۸۶ متولی کلیسا در آبادان بود و پس از فوت وی، اینجانب متولی کلیسا و دو مدرسه همجوار که مربوط به ارامنه هست را عهده دار شدم و امیدوارم از عهده انجام این مسئولیت سنگین بر آیم.
کاروازیان همچنین با تشریح شرایط آرامستان ارامنه این شهر گفت:انتظار می رود مسئولان شهرستان، برای ساماندهی این قبرستان فکر جدی کنند.
وی تصریح کرد:من در آبادان تنها هستم و نمی توان به تنهایی کاری انجام داد و از من خواسته شده اقدام جدی برای آرامستان ارامنه کنم.
به گزارش ایرنا در ادامه این آئین ناقوس کلیسا برای دقایقی نواخته شد و شهروندان آبادانی در کنار همشهری ارمنی خود در محل کلیسا عکس یادگاری گرفتند.
7104/6125 خبرنگار:مسعود گادار ** انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان: irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

انتهای پیام /*
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد