سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید و فریب لبخندشان را نخورید/ آمریکا دنبال ریشه‌کنی تروریست در عراق و سوریه نیست

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 11 December 2016
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 3862
صبح امروز (یکشنبه) آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار حجت الاسلام عمار حکیم رئیس تحالف ملی شیعیان عراق و اعضای اصلی این ائتلاف، ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری ائتلاف در میان گروه های شیعه عراق، آن را حادثه‌ای مهم خواندند و بر لزوم حفظ و تقویت پایه‌های این وحدت و نگاه پدرانه و آغوش باز به همه جریان ها و اقوام و مذاهب مختلف عراق تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی با تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام صادق (ع) و همچنین پیروزی های موصل، وظیفه رئیس و اعضای اصلی و همه جریان های داخل تحالف ملی شیعیان عراق را بسیار سنگین و هرگونه تصمیم و عملکرد آنها را تأثیرگذار بر «عراق، منطقه و اسلام» دانستند و افزودند: رسیدن به اهداف ارزشمند تحالف ملی، فقط با حفظ انسجام و وحدت امکان پذیر است و باید برای استمرار این موضوع، مراقبت شود.

دیدار رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با رهبرانقلاب
 
حضرت آیت الله خامنه ای، یکی از وظایف مهم تحالف ملی را حمایت از دولت های مستقر در عراق برشمردند و ضمن ابراز خرسندی از اقدامات دولت آقای عبادی به ویژه همراهی با حشدالشعبی تأکید کردند: حشدالشعبی یا همان نیروهای مردمی، ثروت عظیم و ذخیره بزرگ برای امروز و فردای عراق است که باید حمایت و تقویت شود.

ایشان موضوع علم و تحقیق را برای پیشرفت و اقتدار عراق بسیار مهم ارزیابی کردند و گفتند: تقویت دانشگاه ها و استحکام بخشیدن به پایه های علم و تحقیق در عراق حتماً باید مورد توجه جدی قرار گیرد، به خصوص آنکه امریکایی ها و دیگر دشمنان ملت عراق، بسیاری از دانشمندان این کشور را به قتل رسانده اند.

مقام معظم رهبری: هیچ گاه نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و فریب لبخند آنها را خورد/ حشدالشعبی یک ثروت عظیم و ذخیره بزرگ برای امروز و فردای عراق است.

رهبر انقلاب اسلامی یک توصیه مهم دیگرهم به ائتلاف شیعیان عراق داشتند، «به امریکایی ها اصلاً اعتماد نکنید».
حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص افزودند: امریکایی ها همواره با اقتدار کشورهای اسلامی از جمله عراق مخالف اند و هیچ گاه نباید فریب ظاهرسازی ها و لبخندهای آنها را خورد.

ایشان با تأکید بر اینکه توصیه همیشگی انقلاب اسلامی به ما، اعتماد نکردن به امریکا بوده است، خاطرنشان کردند: ما در جمهوری اسلامی ایران، هرگاه این توصیه را رعایت کردیم، سود بردیم و هرگاه به فراموشی سپردیم، ضرر کردیم.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص موضوع بی اعتماد به امریکا، به این نکته هم اشاره کردند که آنها بر خلاف ادعاهای ظاهری به هیچ وجه به دنبال ریشه کن شدن تروریست های تکفیری نیستند و تلاش دارند تا بخشی از این تروریست ها را برای مقاصد آینده خود، حفظ کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اکنون در موصل و همچنین در سوریه، امریکایی ها، تمایلی به شکست کامل تروریست های تکفیری ندارند.

ایشان با اشاره به فروش نفت عراق بوسیله داعش گفتند: در آن مقطع امریکایی ها صرفاً نظاره گر حرکت ستونی نفتکش ها بودند و آنها را هدف قرار نمی دادند؛ بنابراین، نباید به امریکایی ها اعتماد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی آینده عراق را بسیار روشن تر و بهتر از شرایط امروز دانستند و تأکید کردند: پیشرفت عراق به نفع جمهوری اسلامی ایران است و هماهنگی بیش از پیش دو کشور نیز به نفع دو طرف است.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشکر از آحاد مردم و مسئولان عراقی به دلیل پذیرایی و میهمان نوازی از زائران اربعین، پیاده روی اربعین را پدیده ای عظیم و بی نظیر خواندند.

در آغاز این دیدار حجت الاسلام حکیم رئیس ائتلاف شیعیان عراق ضمن قدردانی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایتهای جمهوری اسلامی ایران، گزارشی از روند شکل گیری ائتلاف ملی و اقدامات انجام شده بیان کرد و با تبریک پیروزیهای اخیر در عراق، سوریه و یمن گفت: یکی از نتایج مهم ائتلاف ملی شیعیان در عراق، تصویب قانون حشدالشعبی بود که علاوه بر رأی مثبت نمایندگان تحالف ملی، ائتلاف شیعیان توانست، نظر تعداد زیادی از نمایندگان جریان ها و گروه های دیگر را نیز با خود همراه کند

آنچه که انگلیس باید درباره شرایط جدید ایران و منطقه بداند

کد خبر: ۶۴۷۴۶۹

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸ 11 December 2016
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 7462
طی دو سه روز گذشته، مقامات ارشد انگلیسی اظهارات و ادعاهایی را درباره ایران بیان کرده اند که بازتاب گسترده ای در محافل مختلف داشته و با واکنش رسمی ایران نیز مواجه شده است. در این میان، به نظر می رسد در پس پرده تمامی این گونه اظهارات و موضع گیری ها، نوعی محاسبه غلط و برداشت نادرست از شرایط موجود و به ویژه نقش و جایگاه ایران قرار داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، چهار روز پیش بود که ترزا می، نخست وزیر انگلیس، با حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس در منامه بحرین، اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرد. وی در این نشست از آمادگی انگلیس برای مقابله با آنچه وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» خواند، سخن گفت و اظهار داشت: «می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج فارس و در بُعدی وسیع تر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم».

تنها چند ساعت پس از این این اظهارات نیز وی در گفت و گو با شبکه خبری «العربیه» در مورد آنچه خبرنگار آن را نگرانی اعراب از «مداخلات ایران» خواند، مدعی شد: «چشمان ما در مورد ایران کاملاً باز است و من هم همین نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های مخرب ایران دارم. ایران در چندین بخش از منطقه مشارکتی مخرب دارد».

اما این پایان ماجرا نبود. یک روز پس از این اظهارات، ویدئویی از بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس منتشر شد که وی در آن گفته بود: «عربستان سعودی و ایران در جنگی نیابتی در منطقه شرکت دارند و این امر یک فاجعه است». وی همچنین رفتار ایران و عربستان را به گردانندگان نمایش خیمه شب بازی تشبیه کرده و گفته بود «سیاستمدارانی در این منطقه هستند که از سیاست سوء استفاده کرده» و از آن به نفع مصالح خود استفاده می‌کنند. 

البته انتقادات مطرح شده از جانسون سبب شد وی از اظهارات خود درباره عربستان عقب نشسته و در جریان سفر خود به بحرین، همچون ترزا می تنها ایران را در نوک پیکان ادعاهای خود قرار دهد. در همین راستا، ایران را به دست داشتن در جنگ داخلی یمن متهم کرد و گفت نگرانی عربستان در این زمینه قابل درک است.

همزمان، عصر روز شنبه خبر رسید که نیکلاس هاپتون، سفیر انگلیس، به دلیل اظهارات نخست وزیر این کشور علیه ایران، به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شده است. این خبر ساعتی پس از آن اعلام شد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: «دشمنان ما فکر می‌کنند که با فشار آوردن به ایران می توانند ایران را دچار درگیری کنند؛ مثلاً در کشور عربی حاشیه نشین خلیج فارس نخست وزیر بریتانیایی دعوت می شود تا در جلسه ای علیه ایران صحبت کند. این کارها تحقیر خود آن کشورهاست. ما کشور بزرگ منطقه هستیم. آیا با چنین صحبت هایی می توانید حریف ایران شوید»؟

به هر ترتیب، مجموعه این ادعاها و موضع گیری و تکرار آن ها، به روشنی حکایت از آن دارد که اظهارات مِی اتفاقی و یک باره نبوده و انگلیسی ها بر اساس برنامه ای حساب شده و هماهنگ، درصدد پیشبرد رویکرد ضد ایرانی خود و ترویج ایران هراسی در منطقه هستند. اما سوال مهمی که اکنون و با مشخص شدن این امر مطرح می شود، این است که هدف آن ها از پیگیری چنین رویکردی چیست؟

در این زمینه بیش و پیش از هر چیز می بایست وضعیت کنونی انگلیس را از نظر اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار داده و تحلیل خود را بر این مبنا استوار سازیم. در این رابطه باید اشاره کرد که اصولاً از جنبه تاریخی، انگلیس همواره اقتصاد و رشد و توسعه اقتصادی خود را بر مبنای ایفای نقش در بازارهای مهم بین المللی استوار کرده و سیاست خارجی خود را نیز در راستای دستیابی به همین هدف تنظیم کرده است. 

این موضوع، به روشنی در سیاست های امپراتوری بریتانیا در دوران استعمار قابل مشاهده بود؛ زیرا دیپلماسی و جنگ به عنوان دو ابزار اصلی سیاست، وظیفه مهم تأمین منابع مالی برای این کشور را بر عهده داشتند. به تدریج از دهه 1950 به بعد و در دوره استعمارزدایی نیز انگلیس تلاش کرد تا با دادن جنبه ای غیرمستقیم به این سیاست و به عبارت دیگر، «استعمار غیرمستقیم»، اهداف خود را تأمین نماید. نمود این امر در منطقه خلیج فارس، در قالب رابطه ویژه آن ها با رژیم پهلوی از یک سو و شیخ نشین های خلیج فارس از سوی دیگر قابل مشاهده بود.

با این وجود، به تدریج و همزمان با متحد شدن هرچه بیشتر کشورهای اروپایی در چارچوب اتحادیه اروپا، ابتکار عمل فعالیت مستقل هم در عرصه سیاست خارجی و هم در عرصه اقتصاد تا حد زیادی از دست انگلیس خارج شد که این امر به ویژه طی دو دهه اخیر قابل مشاهده بود. این موضوع سبب شد انگلیس – که از همان ابتدا هم اشتیاق چندانی به ایده اروپای واحد از خود نشان نمی داد، به تدریج به این نتیجه برسد که مضرات حضور در اتحادیه اروپا، برایش بیش از منافع آن است و اصولاً خروج از اتحادیه در قالب طرح «برگزیت» نیز در همین چارچوب برنامه ریزی شد.

به عبارت دیگر، یکی از اهداف اصلی سیاستمداران انگلیسی از طرح «برگزیت»، باز شدن دستشان برای تقویت اقتصاد خود از طریق ابزار سیاست خارجی و به طور مشخص، مداخله در کشورهای مختلف بوده است. در همین راستا، به نظر می رسد برآورد دولت فعلی این کشور به ریاست ترزا می این است که انگلیس می تواند از طریق فعال شدن مجدد در منطقه خلیج فارس و بازیابی نقش سنتی خود، گامی مهم در راستای فتح دوباره بازارهای این منطقه – به ویژه بازار تسلیحات – در شرایطی بردارد که آمریکایِ ترامپ تمایل کمتری به مداخله در منطقه از خود نشان نمی دهد.

با این وجود، به نظر می رسد انگلیسی ها در این زمینه دچار یک خطای محاسباتی شده و نقش یک فاکتور را در نظر نگرفته اند؛ یعنی نقش و جایگاه بازیگری ایران در منطقه. در توضیح باید گفت که انگلیس مبنای این سیاست جدید خود در منطقه را توسعه روابط با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طریق ترویج ایران هراسی و تقابل با ایران قرار داده است؛ اما این نکته در نظر گرفته نشده که ایران کنونی بر خلاف دوران قاجار و پهلوی، گستره نفوذ و فعالیتی از لبنان و سوریه تا حاشیه خلیج فارس داشته و نقشی تعیین کننده در این عرصه ایفا می کند.

بر این اساس، ورود انگلیس به هرگونه روند تقابل جدی با ایران، منافع این کشور را نه تنها در خود منطقه، بلکه در عرصه کلان بین المللی تهدید می کند و این عاملی است که در صورت نگرش دقیق تر و سنجیده تر، به خوبی برای آن ها قابل مشاهده بوده و می بایست ملاک رفتار و عمل آن ها قرار گیرد!

مسکو: ارتش سوریه تمامی حملات تروریست‌ها به تدمر را ناکام گذاشت

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه توانستند با پشتیبانی هوایی روسیه تمامی حملات تروریست‌ها به تدمر را ناکام بگذارند.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه توانستند با پشتیبانی هوایی روسیه تمامی حملات تروریست‌ها به تدمر را ناکام بگذارند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هشت هزار غیرنظامی دیگر از شرق حلب خارج شدند. تمامی غیرنظامیانی که از مناطق درگیر کوچ کردند در مراکز امدادرسانی سکونت یافتند. مرکز "حمیمیم" در طول ۲۴ ساعت و با استفاده از پهپادها روند کوچ غیرنظامیان را از محله‌های محاصره شده نظارت می‌کند.
کوناشنکوف گفت: مسئولان مرکز ما طی ۲۴ ساعت گذشته مساحت‌هایی حدود ۸.۵ هکتار در حلب، دو مدرسه، یک مسجد، دو کلینیک، دو نیروگاه برق و ۳.۵ کیلومتر از مسیر خودروها را از مین و بمب پاکسازی کنند.وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه توانستند با پشتیبانی هوایی روسیه تمامی حملات تروریست‌ها به تدمر را ناکام بگذارند.
وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که تروریست‌ها با استفاده از عاملان انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده حمله به تدمر را انجام دادند اما جنگنده‌های ارتش سوریه و روسیه شب گذشته ۶۴ حمله را به مقرهای تروریست‌ها در اطراف تدمر انجام داده و بیش از ۳۰۰ تروریست را از پای درآوردند.
به گفته وزارت دفاع روسیه ۱۱ تانک و خودروی زرهی و ۳۱ خودروی مجهز به تیربار نیز منهدم شد.

ترامپ از بویینگ برای معامله با ایران انتقاد خواهد کرد

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا پس از نهایی شدن قرارداد ایران و بویینگ در گزارشی نوشت که با این اقدام شرکت بویینگ مورد حمله و انتقاد ترامپ قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در واکنش به امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت بویینگ توسط ایران در گزارشی نوشت: شرکت بویینگ روز یکشنبه قرارداد فروش 80 هواپیمای مسافربری به ایران را نهایی کرد. قراردادی 16.6 میلیارد دلاری که نخستین توافق مهم میان یک شرکت آمریکایی با ایران از زمان برنده شدن دونالد ترامپ، مخالفت سرسخت توافق هسته ای با ایران محسوب می‌شود.
 قرارداد دو شرکت هواپیمایی بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران از سوی منتقدان به شدت مورد مخالفت قرار گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا نیز تاکنون چندین بار به توافق هسته ای با ایران حمله کرد و تهدید کرده است که آن را لغو خواهد کرد.
بنابر اعلام ایران ارزش توافق ایران و بویینگ 16.6 میلیارد دلار است. طی این قرارداد بویینگ قرار است در یک دهه آینده به شرکت ایران ایر هواپیما بفروشد.
شرکت بویینگ روز یکشنبه برای نشان دادن اهمیت سیاسی بالای این معامله اعلام کرد که این شرکت کاملا با دولت آمریکا در سرتاسر روند فروش و نیز دریافت مجوزهای لازم برای اجرایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران هماهنگ بوده است. این شرکت تاکید کرد که این قرارداد باعث ایجاد فرصت های شغلی در آمریکا می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: با وجود آن‌که پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا باعث ایجاد شک و تردید میان شرکت‌های مشتاق برای تجارت با ایران شده است اما به نظر می‌رسد برخی پروژه‌های مهم ادامه خواهند یافت. در همین راستا، هفته پیش شرکت نفتی رویال شل اعلام کرد که با شرکت‎ ملی نفت ایران برای انجام پروژه‌های آتی به توافق رسیده است.
این قرارداد شامل ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX ، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ  ۷۷۷-۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیما بوئینگ ۷۷۷X است و پس از ۳۷ سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.
دفتر دارایی‎های خارجی وزارت خزانه‎داری آمریکا (اوفک) که باید مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ را صادر می‎کرد در ماه سپتامبر چراغ سبز خود را برای این قرارداد نشان داد.
به گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی از شرکت‎های هواپیمایی ایرانی به دلیل اتهام‎زنی آمریکا علیه آن ها مبنی بر همکاری با تروریست‎ها سال‎ها است که مورد تحریم واقع شده‎اند.

به گزارش ایسنا، شرکت هواپیمایی ایرباس نیز ماه ژانویه قراردادی را با ارزش حدود 25 میلیارد دلار برای 118 فروند هواپیما با ایران به امضا رساند.
منبع: ایسنا

تکذیب توافق روسیه و آمریکا درباره حلب

روسیه دستیابی به هرگونه توافق با آمریکا درباره خروج افراد مسلح از شرق حلب را تکذیب کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از روسیا الیوم، موسکو هرگونه حصول توافق با واشنگتن درباره خروج افراد مسلح از شرق حلب را تکذیب کرد."عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز وجود اینگونه طرحی را تکذیب کرد.ساعتی پیش شبکه‌های خبری العربیه و اسکای‌نیوز به نقل از مخالفان مسلح در حلب سوریه اعلام کردند که طرح آمریکا و روسیه برای خروج امن افراد مسلح از مناطق باقی مانده شرق حلب طی 48 ساعت آینده اجرایی می‌شود.بر اساس این طرح، ارتش سوریه چندین گذرگاه امن در شرق حلب برای خروج افراد مسلح ایجاد خواهد کرد.
طبق طرح آمریکا و روسیه، افراد مسلح وابسته به جبهة النصره فقط حق دارند که به سوی ادلب بروند اما افراد مسلح وابسته به گروه‌های دیگر می‌توانند به مناطق دیگر نیز بروند.
بر اساس خبرهای اعلام شده، گروه‌های مسلح داخل مناطق شرق حلب هنوز پاسخ خود را به این طرح اعلام نکرده‌اند.

جزییات قرارداد ایران ایر و بوئینگ اعلام شد/تحویل 6 فروند در سال 2017

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: براساس قرارداد منعقد شده با شرکت بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما، 6 فروند در سال 2017 تحویل ایران ایر می شود.

به گزارش ایرنا، فرهاد پرورش با بیان اینکه این نخستین قرارداد ایران ایر با بوئینگ پس از 38 سال است، افزود: با تمهیدات متخصصان و کارشناسان فنی، این قرارداد امروز نهایی شد.وی ادامه داد: طبق این قرارداد، بوئینگ 50 فروند هواپیمای 737 مکس(MAX) به ظرفیت 150 تا 160 نفر، 15 فروند هواپیمای 777 مدل ایی.آر300 (ER300) به ظرفیت 350 نفر و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر دوربرد مدل 777 به ظرفیت390 نفره را در مدت 10 سال به ایران ایر تحویل می دهد.
وی افزود: براساس این قرارداد، بوئینگ 6 فروند دیگر را در سال 2019 و سه فروند را در سال 2020 تحویل ایران ایر می دهد؛ همچنین از سال 2021 سالی بین 10 تا 12 فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

چگونگی تامین مالی خرید هواپیماها
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما درباره تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید این هواپیماها گفت: در گام نخست بوئینگ فروش 6 فروند از این هواپیماها را فایناس می کند و در مرحله بعدی با فایناس خارجی به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی ایران ایر می شود.
وی با بیان اینکه برای نهایی شدن این قرارداد 10 نشست تخصصی نمایندگان بوئینگ در تهران برگزار شد، گفت: در این قرارداد ما اختیار داریم فایناس کننده خود را تعیین کنیم و یا اینکه بوئینگ با استفاده از شرکت های فایناس کننده، منابع مالی مورد نیاز این خرید را تامین کند.

انتقال دانش فنی برای افزایش توان تعمیراتی
پرورش به جزییات دیگر این قرارداد اشاره کرد و گفت: این قراراد با انتقال دانش فنی انجام می شود به طوری که در آن افزایش توان تعمیراتی این هواپیماها توسط متخصصان ایرانی پیش بینی شده است.
وی ارزش اسمی قیمت این هواپیماها طبق کاتالوگ را 16 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ممکن است با توجه به نوع سفارش ما قیمت آن کمتر از این مبلغ شود.
مدیرعامل ایران ایر یادآورد شد: طبق مجوز خزانه داری آمریکا به بوئینگ، قرار است این هواپیماها در دو مرحله به ایران ایر تحویل شود؛ اگر آنها بد عهدی نکنند، ایران ایر همه 80 هواپیماها را به تدریج تحویل می گیرد.وی گفت: توسعه ناوگان هوایی ایران و صنعت هوانوردی کشور از نتایج مثبت مذاکرات هسته ای و برجام است و امیدواریم قرارداد با ایرباس و ای تی ار(ATR) نیز همانند بوئینگ برای ایران ایر نهایی شود.
به گزارش ایرنا، معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز در حاشیه این مراسم، ارزش این قرارداد را 16 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بوئینگ قرارداد فروش 80 فروند هواپیما را با تایید دولت آمریکا، با ایران نهایی کرد.
«فلچر باراک دال» با یادآوری اینکه «بدنبال قرارداد خردادماه امسال، امروز سند نهایی به امضا رسید»، افزود: خوشحالیم که بوئینگ بار دیگر همکاری خود را با ایران آغاز کرده است.
وزیر راه و شهرسازی نیز بعد از امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران ایر، 50 هزار صندلی وارد ناوگان هوایی کشور می شود.عباس آخوندی افزود: با امضای این قرارداد، نخستین گام مهم برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته شد و بزودی با نهایی شدن خرید 100 فروند ایرباس و 20 فروند هواپیمای ای.تی.آر (ATR) نوسازی ناوگان هوایی ایران ایر با سرعت بیشتری دنبال می شود.
وی تاکید کرد: مبنای کار ما در ارتباط با استفاده از ظرفیت های ایران، افزایش قدرت و رقابت پذیری در صنعت هوانوردی است تا بتوانیم سهم کشورمان در صنعت حمل و نقل منطقه و جهان را پس بگیریم.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این قرارداد پس از 41 سال بین هما و بوئینگ امضا شد» افزود: این قرارداد پیام روشنی برای جهانیان است که باوجود جنگ افروزی های رژیم صهیونیستی و داعش، ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه ایران بر مبنای سیاست برد-برد هستیم.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین موفق شد با ایرباس نیز برای خرید 118 فروند هواپیما به توافق برسد، ضمن اینکه ایران ایر در قراردادی دیگر خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره از شرکت هواپیمای ای.تی.آر (ATR) از زیرمجموعه ایرباس را در دستور کار خود قرارداده است.منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد