سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

طرح انتقال آب از بهشت آباد به زاینده‌رود را متوقف کنید

خبرگزاری فارس: طرح انتقال آب از بهشت آباد به زاینده‌رود را متوقف کنید

نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه انتقال آب از بهشت آباد به حوزه زاینده رود خواستار توقف کامل این طرح شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جواد کاظمی‌نسب (الباجی) و علی ساری نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه انتقال آب از بهشت آباد به حوزه زاینده رود خواستار توقف کامل این طرح شدند در بخشی از این نامه آمده است:

از حضور نمایندگان هیات دولت، وزرای محترم کشور و اطلاعات در مراسم تشییع شهدای فاجعه تروریستی حله در اهواز تشکر می‌کنیم و موفقیت اخیر دولت جمهوری اسلامی در نشست اخیر اوپک را که ناشی از سیاست‌های خردمندانه دولت تدبیر و امید است تبریک می گوییم.

در ادامه این نامه آمده است: آقای رئیس جمهور موضوع مهمی که باید به صورت علنی با شما مطرح کنیم در خصوص طرح تونل کوهرنگ 3 و انتقال آب بهشت آباد به حوزه زاینده رود است.

کاظمی‌نسب و ساری تصریح کردند:  اخیراً متن مصوبه هیات دولت در تاریخ 12 آبان 1395 در شبکه‌های مجازی منتشر شد که مطابق بند یک آن وزارت نیرو مکلف شده است پس از تامین اعتبار مورد نیاز و تامین آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تکمیل و اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب بهشت آباد به حوزه زاینده رود اقدام کند.

کاظمی‌نسب و ساری خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند: درخصوص صحت و سقم مصوبه هیئت دولت اظهارنظر شود که در صورت صحت داشتن آن  (که ظاهراً اینگونه است) مخالفت خود و اعتراض مردم استان خوزستان نسبت به اجرای این طرح، را اعلام می‌کنیم.

کاظمی‌نسب و ساری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده در سال 91 تصریح کردند: مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به موارد ذیل که در ادامه همین نامه بیان می شود به روشنی تاکید کرده است.

کاظمی‌نسب و ساری به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی توضیح دادند: در صورت راه‌اندازی طرح انتقال آب بهشت آباد میزان کمبود آبی فقط در جلگه خوزستان به طور متوسط بیش از 2 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و شبکه‌های آبیاری خوزستان در 37 درصد از سال‌ها با کمبود جدی آب مواجه می‌شوند.

کاظمی‌نسب و ساری ادامه دادند: طراحان طرح‌های انتقال آب، بدون توجه کامل به چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد تنها طرح پیشنهادی را براساس نیازهای حوزه مقصد (اصفهان) مورد مطالعه قرار داده است.

این نمایندگان مجلس افزودند:  طرح انتقال آب بهشت آباد که سالیانه 770 میلیون مترمکعب آب را انتقال می دهد در مجموع سالیانه 1755 گیگاوات ساعت از انرژی تولیدی سدهای برق آبی حوزه کارون می کاهد و باعث غیراقتصادی شدن سد کارون 5 خواهد شد و 3300 میلیارد تومان خسارت به بار خواهد آورد.

کاظمی نسب و ساری تاکید کردند:  اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد باعث می شود اعداد دبی جریان آب که همین الان هم در بسیاری از ماه ها نقص می‌شود به شدت پایین بیاید و عملاً اثرات مخرب و غیرقابل جبران زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

کاظمی‌نسب و ساری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده در سال 1387 بیان کردند: این گزارش صراحتاً از سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین از ریسک‌های انتقال آب، منافع حقابه بران، مسائل زیست محیطی و امثال اینها به عنوان برخی از چالش‌های مهم در پیش روی طرح‌های انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی (حوزه زاینده رود) نام برده است و تاکید کرده است نیاز زیست محیطی برای حفظ حیات رودخانه پایین دست در نظر گرفته نشده است.

کاظمی‌نسب و الباجی در ادامه نامه خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند: نیازهای حوزه مبدأ (استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان) در وضع آتی در این طرح مدنظر قرار نگرفته است. در افق 1400 کل نیاز آبی خوزستان معادل 95 درصد آب دهی حوزه کارون بزرگ خواهد بود که با توجه به سدهای مخزنی احداث شده در این حوزه، با درجه اعتماد 80 درصد تنها امکان تامینی 70 درصد نیازهای آبی یعنی 14میلیارد مترمکعب آب وجود خواهد داشت.

کاظمی‌نسب و ساری با تاکید بر مطالعات، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کردند: کمبود آب در افق 1400 در این منطقه را در حدود 4 میلیارد مترمکعب برآورد کرده است. بنابراین تقسیم آب میان استان‌های مختلف می‌تواند اختلاف میان حوزه مقصد و شهرهای دریافت کننده را دامن بزند و این مسئله با توجه به حساسیت منازعات محلی در کشور، شایسته بررسی و مطالعات دقیق‌تری است.

کاظمی‌نسب و ساری در بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس جمهور تصریح کردند: دیدگاه‌های کارشناسی فوق الذکر نظرات کارشناسان بی طرفی است که در دوره های متفاوت مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین و منتشر شده است، لذا این انتظار منطقی وجود دارد که مدافعان اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد یا به صورت مستدل، کارشناسی و مکتوب پاسخ این دغدغه ها و نظرات را بیان کنند و یا به این دیدگاه‌های کارشناسی تمکین کنند و بر اجرای یک طرح غیرکارشناسی اصرار نداشته باشند.

کاظمی‌نسب و الباجی ادامه دادند: جناب رئیس جمهور حضرتعالی به درستی تاکید داشته‌اید که طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌های منابع آب با توجه به دیدگاه‌های توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد. حال سوال ما این است که آیا طرح انتقال آب بهشت آباد با شاخص‌های توسعه پایدار و گفتمان‌های بین‌المللی درخصوص انتقال آب قابل دفاع است؟ اگر در این خصوص ارزیابی‌هایی صورت گرفته است بسیار ضروری است به صورت علنی منتشر شود.

تا این شائبه از بین برود که اصرار بر اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد تحت فشار لابی‌های منطقه‌ای در دولت در حال پیگیری است.

کاظمی‌نسب و ساری بیان کردند: در راهبرد توسعه بلندمدت آب کشور که توسط هیات وزیران در سال 1382 مصوب شده است نیز تاکید شده است طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای از دیدگاه توسعه پایدار و با رعایت حقوق ذینفعان و مشروط به توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی و منافع ملی صورت گیرد. حال سوال این است وقتی مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اجرای طرح تونل کوهرنگ 3 و انتقال آب بهشت آباد نه توجیه فنی اقتصادی دارد و نه از لحاظ اجتماعی قابل دفاع است و همچنین منافع ذینفعان در حوزه پایین دست را نیز با تهدید جدی مواجه خواهد کرد با چه منطقی و طبق کدام تعریف از منافع ملی در دولت شما تصمیم به انتقال آب بهشت آباد، گرفته شده است؟

به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و با توجه به گزارش‌های کارشناسی منتشر شده صراحتاً عنوان می‌کنیم اجرای پروژه تونل کوهرنگ 3 و طرح انتقال آب بهشت آباد فاقد توجیه کارشناسی است و تا زمانی که دغدغه‌های کارشناسی موجود در این زمینه رفع نگردد اصرار بر اجرای آن بزرگترین ضربه را بر اعتبار دولت تدبیر و امید وارد خواهد کرد و سبب از بین رفتن اعتماد مردمی به دولت و پدید آمدن شکاف عظیمی بین مردم و دولت خواهد شد. با این وصف درخواست صریح ما این است که مصوبه فوق الذکر تا برطرف شدن دغدغه‌های کارشناسی به تعویق افتد.

کاظمی‌نسب و ساری در پایان با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید حرف واقعی مردم را بزنند خاطر نشان کردند: حرف واقعی مردم خوزستان موافق با نظرات کارشناسان امر است که طرح انتقال آب بهشت آباد فاقد توجیهات اقتصادی، اجتماعی و فنی است و لذا اصرار بر اجرای آن به صلاح نیست.بر این اساس به عنوان وکلای مردم درخواست داریم صدای مردم مظلوم خوزستان در این خصوص شنیده شود و اجرای این طرح متوقف گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد