سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مزار «حاج‌آقا مصطفی خمینی» کجاست+تصاویر

خبرگزاری فارس: مزار «حاج‌آقا مصطفی خمینی» کجاست+تصاویر

۳۹ سال پیش در چنین روزی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی فرزند ارشد حضرت امام(ره) به دلیل مسمومیت به شهادت رسید و در اتاق کوچکی واقع در ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین(ع) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در اول آبان ۱۳۵۶، آیت‌الله سیدمصطفی خمینی فرزند ارشد حضرت امام(ره) در حادثه‌ای به شدت مشکوک در نجف درگذشت.

حجت‌‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات درباره آن روز می‌گوید: «متأسفانه در بیمارستان پزشک کشیک پس از معاینات اولیه تشخیص داد ایشان از دنیا رفته‌اند. با علائمی که روی پوست بدن وجود داشت مشخص بود که مرگ طبیعی نبوده و ناشی از یک مسمومیت است.»

خانم معصومه حائری یزدی، همسر حاج‌آقا مصطفی نیز در این باره می‌گوید: «همان شب که حاج آقا مصطفی این‌طور شد، قرار بود که ساعت ۱۲ به منزل ما میهمان بیاید. من سخت مریض بودم. آقای دعایی که همسایه ما بود برایم دکتر آورد. از طرف دیگر آقا مصطفی شب‌ها مطالعه داشتند. آن شب ایشان گفته بود اگر میهمان آمد، من در را باز می‌کنم، شما بخوابید. ما دیگر نفهمیدیم که میهمانان چه موقع آمدند و کی رفتند و چه شد. صبح زود وقتی برای ایشان صبحانه می‌برند، می‌بینند آقا مصطفی نشسته ولی سرش به پایین خم شده است. فوراً رفتم بالا. دیدم دست‌های آقا مصطفی بنفش است و تکه‌های بنفش را روی سینه‌اش هم دیدم. آقا مصطفی را بلافاصله به بیمارستان انتقال دادیم. وقتی خواستند از جسد او کالبد شکافی کنند، امام اجازه این کار را نداد و فرمودند عده‌ای بی‌گناه دستگیر می‌شوند و دستگیری اینها دیگر برای ما آقامصطفی نمی‌شود. از طرف دولت بعث عراق نیز از اعلام نظر پزشکان جلوگیری شد و نگذاشتند پزشکان نظر خود را اعلام کنند. چون صد درصد مسمومیت بود، حتی پزشکان را تهدید کردند.»

بدین ترتیب حاج‌آقامصطفی خمینی که در تبعید به سر می‌برد، در ۴۷ سالگی به شهادت رسید.

 

 

گرچه از منظر امام خمینی(ره)، مصطفی امیدی برای آینده نهضت به حساب می‌آمد، اما ایشان در فقدان فرزندش رفتاری از خود بروز داد که بسیار صبورانه بود. ایشان در تشییع جنازه فرزندشان همانند تشییع جنازه‌های دیگر فقط پنج دقیقه مانده به آغاز تشییع جنازه در محل حضور یافتند و پس از حرکت دادن جنازه تا محل مشخصی جمع را همراهی کردند و سپس بازگشتند.

امام بعد از شهادت فرزندش در پیامی کوتاه چنین نوشت: «در روز یکشنبه نهم ذی القعده الحرام 1397 مصطفی خمینی، نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد. اللهم ارحمه واغفر له واسکنه الجنة بحق اولیائک الطاهرین علیهم الصلوة والسلام.»

نماز را آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی از مراجع عظام تقلید بر پیکر حاج‌آقا مصطفی اقامه کرد و پس از تشییع، وی را در ضلع شرقی حرم امیرالمؤمنین(ع) جنب ایوان طلا و در اتاق کوچکی کنار مزار آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) دفن کردند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد