سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سرطان واژه ترسناک

‌بیش از 40 سال است که از سفر نخستین انسان به ماه می‌گذرد اما هنوز هیچ درمان قطعی برای سرطان ارائه نشده است و این پرسش که آیا ما در جنگ با سرطان پیروز می‌شویم، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده از این جهت دانستن علل عدم درمان سرطان اهمیت دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با درنظرگیری مبالغ هنگفتی که طی دهه‌های متمادی در راه سرطان صرف شده و ده‌ها میلیون تلفاتی که سرطان داشته است، شاید بسیاری بگویند که ما در جنگ با سرطان شکست خورده‌ایم. سرطان در صدر فهرست قاتلان بین المللی قرار دارد که سالانه عامل 13 درصد از تمام مرگ و میرها است.

میزان مرگ و میر به میزان بروز سرطان در یک سال در ایران 0.73 درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 0.50 درصد است.

این روزها خبر مرگ و میر سرطان برای مردم عادی شده است انواع سرطان‌ها دامن مردم را گرفته و سالانه تعداد زیادی را هم به کام مرگ می‌کشاند. طبق آمار سالانه حدود ۴۰ هزار ایرانی بر اثر انواع سرطان می‌میرند.

دکتر یعقوب آشوری رییس  مرکز پرتو درمانی امید بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا،‌ گفت: این مرکز از خرداد 93 شروع به کار کرد که در فاز اول بخش پرتو درمانی و فاز دوم بخش شیمی درمانی در بهمن 93 در طبقه دوم این مرکز راه‌اندازی شد.

وی به امار مراجع کنندگان این مرکز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیماران پرتو درمانی روزانه بین 40تا 45 نفر، شیمی درمانی بین 20تا 35 نفر و بیمارانی  که ویزیت یا تشخیص اول است نیز بین 30تا 35 نفر هستند که به این مرکز مراجعه می‌کنند.

آشوری اضافه کرد: برای شیمی درمانی امکانات خاصی لازم نیست، زیرا تزریق از طریق سرم یا عضلانی است و امکانات پرتو درمانی نیز نسبتا مجهز است‌.

وی به علل شیوه سرطان اشاره کردو افزود: می توان از علل شیوع سرطان به سیگار، قلیان، مواد مخدر، مصرف الکل، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و غذاهای چرب وپرکالری، چاقی مفرط ،عدم فعالیت، مصرف کم میوه و سبزیجات ،عدم مصرف ریز مغزی‌ها مانند قرص‌های زینک،کلسیم و ویتامین ها اشاره کرد.

آشوری یکی از کشنده‌ترین سرطان در کشور را سرطان معده دانست و عنوان کرد: پس از آن سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پنج سرطان شایع کشور هستند. البته با رعایت موارد ساده و جدی گرفتن علائم، می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری و یا در مراحل اولیه ابتلا، آن را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه در بندرعباس بازار سیاه داروهای شیمی درمانی نداریم، افزود: این داروها مستقیم از تهران و در دو داروخانه بیمارستان شهید محمدی و داروخانه آذرمی پخش و در اختیار بیماران گذاشته می‌شوند.

رییس مرکز پرتو درمانی امید بندرعباس گفت: تعرفه برای خرید این داروها دولتی است اما افرادی که استطاعت مالی ندارند علاوه بر تخفیف بیمار،تخفیف مددکاری نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

سرطان یک بیماری منفرد نیست، بلکه بسیاری از بیماری‌ها را شامل می‌شود. بیش از 100 نوع متفاوت سرطان وجود دارد. رده‌های اصلی سرطان‌ها بر حسب نوع سلولی اینها هستند مانند "کارسینوم" این نوع سرطان در پوست یا در بافت‌هایی آغاز می‌شود که سطوح اندام‌های داخلی را می‌پوشانند.

"سارکوم" سرطانی است که در استخوان، غضروف، چربی، عضله، عروق خونی، یا سایر بافت‌های همبند یا پشتیبان آغاز می‌شود."لوسمی" سرطانی که در بافت‌های خون‌ساز مانند مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شمار زیادی از سلول‌های خونی غیرطبیعی تولید شوند و به خون وارد شوند.

"لنفوم و میلوم "سرطانی که در سلول‌های دستگاه ایمنی آغاز می‌شود."سرطان‌های دستگاه عصبی مرکزی" سرطان‌هایی هستند که در بافت‌های مغز و طناب نخاعی آغاز می‌شود.

منشاء همه سرطان‌ها در سلول‌ها، واحد پایه‌ای بدن آغاز می‌شوند. بدن از انواع بسیاری از سلول‌ها ساخته شده که این سلول‌‌ها به شیوه‌ای کنترل‌شده رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا سلول‌های بیشتری تولید کنند که برای سالم نگهداشتن بدن لازم است.

هنگامی که این سلول‌ها پیر یا آسیب‌دیده می‌شوند، می‌میرند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند، اما گاهی این فرآیند منظم به هم می‌خورد. ماده ژنتیکی یا DNA سلول ممکن است آسیب ببیند یا تغییر کند و در آن جهش‌های رخ دهد که بر رشد و تقسیم طبیعی سلول اثر بگذارد.

هنگامی که این واقعه رخ می‌‌دهد، این سلول‌ها هنگامی که باید بمیرند، نمی‌میرند، و سلول‌های جدیدی تشکیل می‌شوند که بدن به آنها نیازی ندارد. این سلول‌های اضافی ممکن است توده‌ای بافت  را تشکیل دهند که تومور نامیده می‌شود.

همه تومورها سرطانی نیستند؛ تومورها ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند البته باید دانست که توموهای خوش‌خیم سرطانی نیستند آنها را در اغلب موارد می‌توان برداشت، بدون اینکه عودکردنی در کار باشد.

تومورهای بدخیم سرطانی هستند، سلول‌های این تومورها می‌توانند به بافت‌های مجاور  تهاجم کنند و به سایر بخش‌های بدن گسترش یابند که این گسترش سرطان از یک بخش بدن به بخش دیگر "متاستاز" نامیده می‌شود.

اغلب سرطان‌‌ها بر حسب اندام یا نوع سلولی که از آن منشأ می‌گیرند، نامگذاری می‌‌شوند. برای مثال سرطانی که از معده آغاز می‌شود، سرطان معده نامیده می‌شود.  

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد