سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گلف نیوز:

روز 15 آگوست خبرگزاری المصدر نیوز عکسهایی از حضور بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان در ایران منتشر کرد. این نشانگر یک تحول تاریخی در سراسر جهان بود. بر اساس گزارش های منتشر شده بمب افکن های دوربرد روس از پایگاه همدان به مواضع تحت کنترل داعش و جبهه النصره در حلب, دیرالزور و استان عدلب حمله کردند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا اتحاد ایران و روسیه به مدت طولانی سر جای خود باقی خواهد بود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ گلف نیوز نوشت: روز 15 آگوست خبرگزاری المصدر نیوز عکسهایی از حضور بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان در ایران منتشر کرد. این نشانگر یک تحول تاریخی در سراسر جهان بود. بر اساس گزارش های منتشر شده بمب افکن های دوربرد روس از پایگاه همدان به مواضع تحت کنترل داعش و جبهه النصره در حلب, دیرالزور و استان عدلب حمله کردند.

به گزارش «انتخاب»، در 16 آگوست علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه ای جنجالی به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که ایران طی توافقی تجهیزات نظامی و ظرفیت هایش را با روسیه به اشتراک گذاشته است.

این تحولات سوالاتی را من باب استراتژیک یا تاکتیکی بودن روابط جدید تهران- مسکو در اذهان برانگیخت.

همکاری ایران و روسیه در جریان جنگ سوریه شکل عملی به خود به گرفت. هردو کشور حامی رییس جمهور سوریه بشار اسد و علیه منافع آمریکا و غرب و همچنین منافع بازیگران منطقه ای قرار دارند.

روابط دو کشور در طول زمان ادامه داشته و تقویت شده است. در نوامبر 2015 در جریان دیداری بین شخصیت های بلند پایه روسیه وایران ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با آیت الله خامنه ای رهبر ایران در تهران دیدار کرد.علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه سابق و مشاور رهبر ایران این دیدار را مهمترین نقطه تاریخ جمهور اسلامی ایران خواند و رهبر ایران در یک اظهار نظر بی سابقه نسبت به رهبران سایر کشورها, پوتین را یک شخصیت برجسته در جهان امروز خطاب کرد.

در ژانویه امسال مسکو و تهران سند همکاری های نظامی را برای روابط گسترده تر درحوزه آموزش پرسنل نظامی و فعالیت های ضد تروریستی به امضا رساندند.

منافع ایران و روسیه در دو حوزه عمده همپوشانی دارد.

اول اینکه هر دو کشور به دنبال چیرگی بر هژمونی آمریکا در جهانند. این یکی ارکان سیاست خارجی ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 است. از سویی دیگر روسها به دنبال بازیابی غرور از دسته رفته شان از طریق تلاش برای مقابله با آنچه فقدان احترام و نفوذ بین المللی می خواندند هستند. در سال 2005 پوتین گفت: فروپاشی شوروی بزرگترین مصیبت ژئوپلتیک جهان در قرن 20 بوده است.

علاوه بر این گسترش پایگاه های نظامی آمریکا در آسیای مرکزی و منطقه خزر همچنین خاورمیانه تهدید امنیتی برای روسیه و ایران به شمار میرود. این حساسیت ژئوپلتیک نوعی همکاری طبیعی بین ایران و روسیه به همراه داشته است.

ظهوریک اوکراین طرفدار غرب در سال 2014 را به عصبانیت روس ها از آمریکا و غرب اضافه کنید. روسها نگران حضور نظامی احتمالی ناتو در حیاط خلوتش است. تقویت رویارویی روسیه و غرب به رهبری آمریکا موجب ایجاد زنجیره ای از عکس العمل های انتقامی بین دو کشور شده است. روس ها امروز تحت فشار اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا و غرب هستند. در این وضعیت ایران به عنوان بهترین کاندیدای هم پیمانی با روسها برای مبارزه با فشارهای وارده بر مسکو از سوی غرب و آمریکا ست.

دومین دستورالعمل استراتژیک برای ایران و روسیه در حوادث سوریه نمایان شد. ظهور تروریست برای هر دو کشور تهدیدات امنیتی جدی به بار آورده است. روسیه با وجود رادیکالهای چچن و جمهوری های قفقاز شمالی از دهه 1990 در وضعیت جنگی قرار دارد. روسیه بارها مورد هدف حملات تروریستی مختلف قرار گرفته و در ژوئن سال 2015 گروه تروریستی در چچن با داعش بیعت کرد.

به این ترتیب سوریه در مدت زمان کوتاهی به جایی تبدیل شد که روسیه را به یک قدرت جهانی که قادر است به سرعت پروژه هایی را کیلومتر ها دورتر از مرزهایش اجرا کند و همزمان میتواند حملات موفقیت آمیزی علیه گروه های تروریستی که حتی بهضا منافع غرب را نیز تهدید میکنند ترتیب دهد.

آمریکا و همپیمانانش در منطقه با دخالت های روس ها در سوریه مخالفند چرا که معتقدند روس ها در پی ماندگاری بشار اسدند. بشار اسد قبل از دخالت روس ها به شدت آسیب پذیر شده بود و عقب نشینی کرده بود. اگرچه از سویی دیگر دخالت های نظامی روسیه هم راستا با اهداف استراتژیک آمریکا و غرب برای غلبه بر افراط گرایی وگرو ه های افراط گراست.

برآورد روسیه از قبول نقش کلیدی در سوریه به دلیل تضمین نفوذ این کشور در سیاست های بعد از جنگ سوریه است. این نقش کلیدی همچنین به روسیه اجازه میدهد در درگیری با غرب بر سر اوکراین در موضع قوی تر و بالاتری قرار داشته اشد.

در مورد ایران افزایش بی ثباتی در سوریه و رشد داعش و گسترش حضور این گروه درعراق که روابط نزدیک با ایران دارد یک تهدید غیر قابل تحمل برای امنیت ملی به شمار میرود.

در کنار تهدید داعش , سوریه از اهمیت حیاتی برای ایران برخوردار است. دشمنی ایران و اسرائیل بخش غیر قابل تغییر سیاست خارجی ایران از زمان انقلاب اسلامی است.

علاوه براین حزب الله لبنان در سال 1980 در راستای مبارزه با هژمونی اسرائیل در منطقه ایجاد شد. به این ترتیب در مفهوم بازدارندگی, حزب الله توانست به عنوان یک تهدید بالقوه همیشگی برای امنیت اسرائیل باشد. سوریه نیز وضعیت مشابهی را با حزب الله داشته و به یک کوریدور حیاتی برای ارسال اسلحه از سوی ایران به حزب الله لبنان تبدیل شد.

در جبهه دیگر, رقابت بین ایران و عربستان سعودی ابعاد جدیدی را به اهمیت ژئوپلتیکی سوریه برای ایران اضافه کرد.

در چنین شرایطی این شاخص ها زمینه ایجاد روابط قوی استراتژیک بین ایران و روسیه شد اما با این حال میتوان فاکتورهایی را برشمرد که از تبدیل این شاخص ها به یک اتحاد بلند مدت جلوگیری میکند.

اول اینکه ایرانی ها به روس ها بی اعتمادند. آنها عصبیت های تاریخی بین ایران و روسیه در قرن 19 را فراموش نکرده اند. روسیه از بسیاری ازتحریم ها علیه ایران در خلال بحران های برنامه هسته ای تهران حمایت کرده است.

روسها همچنین دوستی شان را با ایران زمانی که فرصتش ایجاد شود فروخته اند. در سال 2010 روس ها ارسال محموله اس-300 را به ایران در حالی که توافق انجام شده بود و ایران هزینه آن را پرداخته بود متوقف کردند. هیچ وقت معلوم نشد چه توافقی بین روسیه و آمریکا در آن زمان انجام گرفت اما مجله سیاست خارجی دراین رابطه در مقاله ای با عنوان "چطور تیم اوباما روسیه را برای عدم فروش تسلیحات به ایران قانع کرد" نوشت: تصمیم روسیه بخشی از باز تعریف سیاست های دولت اوباما در قبال روسیه بوده است.

همان طور که گفته شد رابطه بین ایران و روسیه بر مبنای اعتماد نیست بلکه بر مبنای منافع مشترک آنهاست. برای مثال اگر چه آمریکا و اسرائیل هم پیمان یکدیگرند اما به هم اعتماد ندارند. جاسوسان آمریکا در اسرائیل حضور دارند و برعکس.

دوم اینکه میتوان ادعا کرد روسیه و ایران انگیزه های متفاوتی در سوریه دارند. علی رغم اینکه این گزاره درست است ما منافع استراتژیک ایران و روسیه در سطوح بالا همپوشانی دارد.

در نتیجه تقابل روسیه و ایران با آمریکا در حوزه هژمونی آمریکایی که با منافع مسکو و تهران و همچنین منافع واگرای کاخ سفید و متحدان منطقه ایش تقویت شده است در آینده نزدیک قابل حل شدن نیست. علاوه براین درگیری روسیه و غرب در اوکراین به گره کوری تبدیل شده که هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد

در نهایت اینکه فکر کنیم اتحاد ایران و روسیه درآینده قدرت مند باقی خواهدماند، تئوری امن تری به نظر میرسد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه امروز منافقان با خفت و خواری و لعن، نفرین و نفرت زندگی می‌کنند، گفت: افتخار می‌کنیم ‌دستور خدا را درباره ‌منافقین ‌اجرا کردیم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دادگستری با بیان اینکه امروز منافقان با خفت و خواری و لعن، نفرین و نفرت زندگی می‌کنند، گفت: افتخار می‌کنیم ‌دستور خدا را درباره ‌منافقین ‌اجرا کردیم.
به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان لرستان که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: خدمتی که برای خدا و خالصانه و صادقانه باشد، ماندگار است.
وی با تأکید بر لزوم تلاش برای ماندگاری خدمت در زمان حیات افزود: اگر انسان تلاش کند کارش الهی و به خاطر خدا شود این کار ماندنی و ماندگار است و رشد و حیات پیدا می‌کند که مثال برجسته آن زندگی انسان‌های وارسته و شهداست که با اقدامات خود نامی ماندگار در طول تاریخ از خود بر جای گذاشته‌اند.
وزیر دادگستری با اشاره به نام و یاد ماندگار شهدا در طول تاریخ این امر را نشأت گرفته از راه و هدف الهی آن‌ها خواند و بیان کرد: شهدا در عین رفتن از دنیا زنده‌اند و به خدا ملحق می‌شوند و پیوندی خدایی می‌گیرند همچون شهید رجایی که دوران خدمتشان از اول انقلاب تا زمان شهادت طولی نکشید و آثار و نشان ماندگار زیادی از خود برجای گذاشته و این‌همه خاطره تأثیرگذاری و الهام گیری خاصیت خدمت کردن برای خداست.
وی بابیان اینکه فرهنگ انقلاب اسلامی فرهنگ خدمت، ایثار و شهادت است، تصریح کرد: باید این فرهنگ را در حوزه اداری تبلیغ و ترویج کنیم و اخلاق و منش شهیدان را درراه خدمت‌رسانی به مردم در پیش گیریم.
پورمحمدی با اشاره به زندگی خفت‌بار منافقان اظهار داشت: امروز منافقان با  خفت و خواری و لعن، نفرین و نفرت زندگی می‌کنند و درست است آمریکا، اسرائیل و عربستان به سراغ این افراد می‌آیند اما آن‌ها ارزشی ندارند که به ملت خود خیانت کنند و در نهایت مورد اعتماد هیچ‌کس نخواهند بود و ارزشی ندارند.

وزیر دادگستری گفت: خداوند فرمودند بر کفار رحم نکنید چون آنها به شما رحم نمی کنند و به منافقان نباید رحم کرد چراکه اگر بتوانند شما را به خاک و خون می کشند که کشیدند
وی عنوان کرد: ما افتخار می کنیم که دستور خدا در رابطه با منافقین را  اجرا کردیم و در مقابل دشمنان خدا و ملت با قدرت ایستادیم و مقابله کردیم.
پور محمدی با اشاره به تلاش دشمنان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: دشمنان دنبال حذف جمهوری اسلامی از منطقه بودند اما حالا می بینند بدون ایران  نقشی در منطقه رقم نمی‌خورد و نمی‌توانند جایگاه ما نفی کنند.
وزیر دادگستری با اشاره به حضور و دخالت‌های بیگانگان در منطقه غرب آسیا  اظهار داشت: بخشی عظیمی از تحرکات و دخالت بیگانگان در منطقه غرب آسیا برای محدود‌سازی حوزه نفوذ انقلاب اسلامی در این منطقه است.
وی بابیان اینکه وضعیت فرهنگ و انقلاب ما از ابتدا روشن و شفاف بوده است، افزود: امام خمینی(ره) با مردم صمیمی، شفاف و صادق بود و چیزی را از آن‌ها پنهان نکرد و به آرمان‌های مردم وفادار و استلزام عملی به اعتقادات مردم که اسلام بود داشت و هیچ‌گاه دشمنان ملت نمی‌توانند چهره امام راحل را مخدوش کنند چراکه جای امام(ره) در قلب مردم ماست.وی بیان کرد: ما با تمام وجود از تاریخ، فرهنگ، تمدن و منافع ملی خود دفاع کرده‌ایم  و شهیدان زیادی آماده داریم تا جان خود را درراه ارزش‌های الهی نثار کنند همچنان که همین روزها فرزندان ما درصحنه‌های سخت آماده جان‌فشانی و دفاع از حرم هستند.
پورمحمدی تصریح کرد: امروز ملت ایران در عرصه بین‌المللی مقتدر و سرافراز است و این ملت هوشمند، زنده، مقتدر و با اطمینان نسبت به آینده حرکت می‌کند که همین امر دشمنان ما را به ضعف و انتقام‌گیری و ابراز خشونت وا‌داشته تا به‌دروغ می‌گویند که ایرانی‌ها در امور داخلی کشورها دخالت می‌کنند اما ما از حریم و مظلومیت ملت‌ها دفاع می‌کنیم و در امور داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کنیم.
وی بابیان اینکه قدرت جمهوری اسلامی مانع تاخت‌وتاز دشمنان است، خاطرنشان کرد: آن‌ها خواستند که ایران در جوامع بین‌المللی منفور و تحریم شده باشد که باهمت و مقاومت مردم این دسیسه نیز به‌جایی نرسید.
وزیر  دادگستری در ادامه با اشاره به دستاوردهای برجام عنوان کرد: برجام به لطف خدا با هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب و  تلاش دولت و هوشمندی کارگزاران دیپلماسی دستاوردهای قابل‌توجهی برای کشور داشت و هرچند همه حقوق ازدست‌رفته ملت ایران را نداند اما بخش زیادی از حقوق ملت ایران را گرفته‌ایم که این موضوع بسیار ارزنده و قابل‌توجهی است.
نشریه تندرو «الجمینر»:
در نتیجه توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته برای ارسال پیام نفوذ جهانی ایران به سراسر جهان به پنج کشور آمریکای لاتین سفر کرد.

کاخ سفید ترمز ظریف را بکشد / «تهاجم فریبنده» وزیر خارجه ایران در آمریکایی لاتین باید متوقف شود

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشریه الجمینر وابسته به صهیونیست های آمریکا نوشت: در نتیجه توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته برای ارسال پیام نفوذ جهانی ایران به سراسر جهان به پنج کشور آمریکای لاتین سفر کرد.به گزارش «انتخاب»، ظریف یکی از مقامات ایرانی است که مشتاقانه توسط دولت اوباما با استقبال مواجه شد. 

بدون وجود یک قدرت خارجی برای کشیدن ترمز ظریف هیچ دلیلی برای توقف «تهاجم فریبنده» ظریف وجود ندارد. ظریف هم این مساله را درک کرده بود و گفته بود "جهان در نهایت آماده پذیرش ایران در وهله اول به عنوان یک ستون از نظم نوین و چندجانبه جهانی و در وهله دوم به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد بعد از برداشته شدن تحریم هاست.»او در صحبت هایش قبل از فرود هواپیما در کوبا به عنوان اولین مرحله از تور آمریکای لاتین بر اهمیت هیات اقتصادی متشکل از 60 نماینده از بخش خصوصی ایران که در این سفر او را همراهی میکردند تاکید کرد و گفت: ترکیب این هیات همراه نشان دهنده اهمیتی است که بخش خصوصی و دولتی ایران برای افزایش روابط با آمریکای لاتین قائلند.آنچه در میان تعاریف اهداف سفر ظریف مغفول ماند چیزی بوده که ایران با آن در آمریکای لاتین ایجاد رعب و وحشت کرد:گسترش ایدئولوژی خود.

ظریف زمانی که در صحبت هایش مردم کوبا در زمانی که رژیم کمونیست همچنان بر سر قدرت بود را برای مقاومت در برابر جنایتهای امپراتوری آمریکایی مورد ستایش قرار م یداد به این مساله اشاره کرد. در پاسخ به این صحبت های ظریف، وزیرامور خارجه کوبا نیز ایران را برای موفقیت در سیاست خارجی اش و پشتیبانی مکرر از دولت های کمونیست وهمه کشورها برای توسعه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز مورد ستایش قرار داد.در واشنگتن این تحولات را به شکل دیگری دنبال میکردند. ایلینا راس لتینن رییس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا به واشنگن فری بیکن گفته بود که زمان بندی ظریف برای دیدار هایش قابل توجه است چرا که ایران میتواند از این دولتهای سرکش برای دور زدن تحریم های باقی مانده که منافع آمریکا را تضعیف میکند استفاده کند. راه کار های کلاسیک تهران استفاده از مراکز فرهنگی, سفارت خانه ها یا کنسولگری های جدید یا توافق های همکاری در زمینه های مختلف به عنوان پوششی برای اهدافش است.ایران از دولتهای آمریکای لاتین همواره حمایت میکند. حضور ظریف در ونزوئلا سیگنال روشنی است و آن اینکه ایران خواهان حفظ امپراتوری های کوچک خود است.تا زمانی که ما قصد برداشتن قدم های لازم را در آمریکای لاتین و دیگر مناطق آسیب پذیر در مقابل نفوذ ایران نداشته باشیم؛ سران ایران هیچ قصدی برای عقب نشینی نخواهند داشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: همواره نیروی زمینی سپاه با درگیری با ضدانقلاب و اقتدار توانست مرزهای شمال غرب کشور را به یک ثباتی برساند.


 به گزارش انتخاب، سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه طی سخنانی گفته است:قطعاًً یکی از پایه‌های تأثیرگذار دستیابی به امنیت ملی، اتحاد و انسجام اقوام و مذاهب است.

وی همچنین گفته که، "همانطور که می‌دانید همواره نیروی زمینی سپاه با درگیری با ضدانقلاب و اقتدار توانست مرزهای شمال غرب کشور را به یک ثباتی برساند."

متن کامل سخنان سردار عراقی به شرح ذیل است:

** به تازگی، شاهد برخی تحرکات گروه‌های ضدانقلاب بودیم که نیروی زمینی سپاه در راستای گسترش امنیت پایدار در شمال غرب گام‌های بلندی برداشت و به دستگیری و هلاکت‌ رسیدن اعضای این احزاب منحله انجامید. درباره آخرین وضعیت امنیتی این مناطق توضیح دهید.

- سردار عراقی: به‌حمدالله خدا توفیق داد تا نیروی زمینی سپاه که در این هشت سال اخیر در مناطق شمال‌غرب،‌ غرب و جنوب شرق با مدیریت صحیح و به‌کارگیری نیروهای بومی که نقطه عطفی در گسترش امنیت پایدار به شمار می‌رود، گام‌های بلندی بردارد.

قطعاًً یکی از پایه‌های تأثیرگذار دستیابی به امنیت ملی، اتحاد و انسجام اقوام و مذاهب است؛ از این رو شهید شوشتری این طرح با برکت را ارائه دادند و توانستند اهل سنت را با قومیت‌ها و دیدگاه‌های مختلف سازماندهی کنند، آموزش دهند و در بحث توسعه امنیت ‌پایدار به کار گیرند. ما امروز در مرزهایی که به نیروی زمینی سپاه محول‌ شده، شاهد امنیت مثال‌زدنی هستیم.

هر کسی هم که از این مرزها بازدید کرده یا گزارش‌های بازدیدکنندگان را دیده است، به این وضعیت مطلوب اذعان دارد. امنیت توسعه زیرساخت‌ها را در منطقه ایجاد می‌کند؛ امنیت احساسی و ادراکی است و نه گفتمانی و تبلیغاتی، یعنی اگر امنیت در سِیر خود به نتیجه نرسد، به واسطه تبلیغات، ایجاد نمی‌شود. ببینید! آیا امروز که مردم به این مناطق، مانند کردستان سفر می‌کنند و یا مردمی که تا نیمه‌های شب در پارک‌های سیستان و بلوچستان حضور دارند، نشان‌دهنده ثبات و پایداری امنیت نیست؟ امروز مردم برای خرید جهیزیه و تفریح به مناطقی می‌روند که روزی هراس داشتند به نزدیکی آنجا برسند و حالا در عین آرامش همراه با خانواده به شهرهای مختلف کردستان می‌روند. این حضور مردم نشان‌دهنده امنیت است.
** عملیات نیروی زمینی سپاه در شمال‌غرب کشور در سال 90 با تقدیم شهدای گرانقدری به پیروزی رسید. بفرمایید این عملیات تا چه حد در انسداد مرزها و کنترل تردد اشرار و ضدانقلاب مؤثر بوده است؟

- سردار عراقی: همانطور که می‌دانید همواره نیروی زمینی سپاه با درگیری با ضدانقلاب و اقتدار توانست این مرزها را به یک ثباتی برساند. این اشرار در منطقه استقرار داشتند و حاضر نبودند به هیچ وجه یک سنگر را هم ترک کنند و بروند؛ ولی وقتی قدرت سپاه، امکانات، تجهیزات و سلحشوری نیروها را دیدند، مجبور به عقب‌نشینی شدند. ما امروز زمینی نداریم که دست ضدانقلاب باشد. شاید در طول تاریخ این همه اقتدار در مرزها بی‌سابقه بوده، زیرا در بعضی از مناطق که پایگاه و پاسگاه راه‌اندازی شده و استقرار پیدا کردیم، اصلاًً یک مأمور امنیتی جمهوری اسلامی هم حتی در دوران طاغوت آنجا نرفته بود.
به‌حمدالله امروز این امنیت پایدار نسبی در مناطق شمال‌غرب، غرب و جنوب شرق کشور وجود دارد. خوشبختانه، در شناسایی وضعیت و جمع‌آوری نقاط استقراری، تجهیزات و منابع انسانی دشمن به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم. در مواقعی که اینها مقاومت کردند، توانستیم با سلاح‌های منحنی‌زن‌مان معاندین را به راحتی مورد هدف قرار دهیم. امروز به جایی رسیده‌ایم که دشمن هرجا بخواهد حرکتی را شروع کند، پیش از اینکه به مرحله عمل برسد، با آنها برخورد می‌شود.
** تا جایی که می‌دانیم امنیت‌ پایدار تنها با قدرت نظامی به دست نیامده و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی هم در آن مؤثر بوده است. نظر جناب‌عالی در این باره چیست؟

- سردار عراقی: به یاری خدا سپاه پاسداران بزرگ‌ترین کار تاریخی را انجام داده و در مناطق امنیتی با کمک برادران اهل‌سنت ایفای نقش کرده و آنها در قالب گروهان‌ها و گردان‌های ویژه نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ زیرا امنیت ملی هر کشور تنها نیروهای مسلح نیستند و یک مؤلفه آن اقتصاد است که سپاه با ایجاد راه، توسعه کشاورزی در ابعاد مختلف و ساخت بیمارستان و کمک به توسعه بهداشت و درمان، به ویژه در استان «سیستان و بلوچستان» و استان‌های همجوار با ساختن بیمارستان‌های صحرایی پیشرفته‌ترین عمل‌های جراحی را انجام داده است و امکانات بسیار خوبی برای درمان ایجاد شده که نفس این حرکت احساس آرامش خاصی را در منطقه ایجاد کرده است.
شهید «شوشتری» در سیستان با توپ و تانک امنیت ایجاد نکرد؛ بلکه با محبت و احترام امنیت پایدار را رقم زد. او در بلوچستان از نظر فرهنگی در مقام یک پاسدار آنقدر نفوذ کرده بود که پنج هزار نوزاد باعنوان «نورعلی» در استان نام‌گذاری شده است. به عبارتی، بزرگ‌ترین دستاورد سپاه از بین بردن اختلافات و ایجاد وحدت شیعه و سنی است.

نعمت سلامتی و امنیتی که در کشور ایران وجود دارد، محصول کارآمدی نیروهای نظامی است. برای امنیت ملی هر کشوری پنج شاخصه تعریف ‌شده است که یکی از مؤلفه‌های آن وجود نیروهای مسلح کارآمد است. بزرگ‌ترین مأموریت هر دولت و کشوری این است که زیرساخت‌های توسعه را فراهم کند و حقیقت توسعه و تعالی این است که رشد و شکوفایی و سطح فرهنگ و رفاه عمومی افزایش پیدا کند.
یکی دیگر از شاخصه‌های توسعه، نیروی انسانی است و امروز ارزش این شاخصه، یعنی نیروی انسانی کارآمد از نفت، معادن و طلا نیز به مراتب بیشتر است. ایران نزدیک به 40 سال است که یک‌تنه در مقابل جبهه کفر ایستاده است. به برکت حضور سپاه پاسداران در بسیاری از مرزها هم‌اکنون امنیت پایدار در کشور حکمفرما است.
سردار شهید شوشتری توانست با اعتماد به مردم منطقه امنیت پایدار را به وجود آورد. اقتصاد شکوفا یکی دیگر از شاخصه‌های امنیت ملی است و اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تکیه‌ دارند، در واقع تکیه‌ به داخل و ظرفیت‌های کشور است.منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد