سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سالانه 800 تن نمک از سد گتوند وارد اراضی کشاورزی خوزستان می‌شود

خبرگزاری فارس: سالانه 800 تن نمک از سد گتوند وارد اراضی کشاورزی خوزستان می‌شود

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: سالانه 800 تن نمک از سد گتوند وارد اراضی کشاورزی خوزستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، احمد سیاحی ظهر امروز در همایش محیط زیست که در محل تالار مهتاب اهواز برگزار شد با اشاره به 15بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه، اتمام حجت و فصل الخطاب است و پس از آن کلامی برای گفتن باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان یک بدعت و فرهنگ نامناسب در تقدیر و تشکر بی‌حساب از همه باب شده است گفت: این برخلاف سیستم عملکردی و انتظارات افکار عمومی است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه مسائل محیط زیست در حوزه استانداری حرف اول و نصب العین تمام کارها و اقدامات است تاکید کرد: اصل فعالیت‌های زیست محیطی این است که هیچ کاری بدون توجیهات و ارزیابی زیست محیطی انجام نشود.

سیاحی تصریح کرد: وظیفه نهایی تمام دولت‌ها ایجاد رضایت مندی است و این رضایت مندی جز با ایجاد زیرساخت‌های مطلوب و مورد نظر مردم تامین نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم آب مناسب و بهداشتی، شبکه فاضلاب بهداشتی، راهداری مناسب و ایمن در استان، بنادر پر رونق، پایانه‌ها با رونق اقتصادی، فعالیت‌های کشاورزی، پتروشیمی و... را محقق کنیم اما تامین این امکانات بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی، رضایت مندی مردم را تامین نمی‌کند.

سیاحی افزود: در واقع این رضایت مندی‌ها بخشی از حقوق مردم است و اگر مردم دچار مشکل بشوند مسؤولان باید جوابگو باشند.

وی با اشاره به شاخص‌های استان در برخورداری از منابع مهم گفت: متاسفانه با وجود این همه منابع در استان خوزستان اما در مسائل محیط زیست کم گذاشتیم.

سیاحی با اشاره به اهمیت عنصر آب،خاک،هوا در زندگی انسان بیان کرد: 85درصد آب شهرهای استان از رودخانه کارون تامین می شود یعنی آب مردم استان از رودخانه تامین می‌شود که آلودگی آن ضرر زیادی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اثرات تخریبی ساخت سدها و اینکه اکنون میلیاردها پول صرف علاج بخشی سد گتوند می‌شود گفت: متاسفانه سالانه 800 تن نمک از سد گتوند وارد اراضی کشاورزی می‌شود.

سیاحی تاکید کرد: در تمام دنیا بالاترین قدرت اجرایی در اختیار سازمان‌های محیط زیست است اما در کشور ما پس از اینکه کارها تمام می‌شود سراغ محیط زیست را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه آب و خاک عملکرد آنچنانی نداشتیم و مسؤولان کمترین تاثیر را در حوزه محیط زیست داشتند توضیح داد: باران‌های اخیر سبب تامین آب تالاب‌ها و آبیاری زمین‌های کشاورزی شد.

سیاحی با ابراز گله‌مندی از اصرار بر کاشت گونه گیاهی در استان بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی و تاثیر آن در آلودگی هوا تشریح کرد: اکنون مجبوریم برای هرس کردن این گیاه و جلوگیری از مشکلات تنفسی اعتبارات مجددی را اختصاص دهیم.

این مقام مسؤول با اشاره به رغبت 90درصد مردم به مهاجرت از استان به دلیل مسائل زیست محیطی تاکید کرد: این آمار عین فاجعه برای جمعیت ساکن استان است.

وی در ادامه گفت: طرح‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی حتی اگر به اشتغال‌زایی انبوه منجر شود بدون ارزیابی زیست محیطی نباید اجرا شوند.

سیاحی با اشاره به  ادامه تولید نفت در تالاب هور العظیم  که به خشک شدن تالاب و مقتل شدن بسیاری فرصت‌های اشتغال مردم منطقه منجر شد گفت: این طرح به منظور داشتن قرار داد تولید نفت با یک شرکت خارجی انجام می‌شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در پایان با بیان اینکه شرایط  تالاب‌های استان با تالاب‌های استان‌های دیگر و ریزگردهای استان با ریزگردهای سیستان و بلوچستان فرق دارد تاکید کرد: برای حل این مسائل باید نگاه زیست محیطی داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد