سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

کارشناس نظامی روس : حضور نظامی روسیه به نفع امنیت ایران است

سرهنگ ایواشف گفته است: حضور نظامی ما در پایگاه همدان در وهله نخست به نفع امنیت ایران است. در زمانی که ما آنجا باشیم آیا آمریکا و اسراییل می توانند مثل چند سال قبل از احتمال حمله نظامی به ایران سخن بگویند؟!
یک کارشناس مسایل نظامی و ژئوپلتیک در روسیه معتقد است حضور جنگنده بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان به نفع امنیت نظامی ایران است.

به گزارش عصر ایران خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" سخنان سرهنگ " لئونید ایواشف " رییس آکادمی مسایل ژئوپلتیکی روسیه و سرهنگ سابق ارتش شوروی و روسیه  را در جریان یک کنفرانس خبری در آژانس اطلاعات بین المللی " سگودنیا" در مسکو بازتاب داده است.کارشناس نظامی روسیه : حضور نظامی روسیه به نفع امنیت ایران است

از نظر این مقام سابق وزارت دفاع روسیه ، ایران می تواند از مزیت ها و منافع حضور نظامی روسیه در این کشور بهره مند شود و این حضور نظامی نه تنها به ضرر ایران نیست بلکه به برای امنیت این کشور سودمند خواهد بود.
گفتنی است پس از اعلام خبر حضور چند بمب افکن و جنگنده روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان در دو هفته گذشته ، مقامات ایرانی از پایان یافتن حضور جنگنده های روسی در این پایگاه خبر داده اند. مقامات وزارت امور خارجه ایران گفته اند این حضور فعلا و "عجالتا " پایان یافته است و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است در صورت صلاحدید دو کشور و به اقتضای شرایط سوریه، همکاری های نظامی ایران و روسیه در مورد سوریه می تواند دوباره تکرار شود.
روسیه دو هفته پیش از پایگاه نوژه همدان چند حمله هوایی را به اهدافی در سوریه انجام داد.
سرهنگ ایواشف گفته است: حضور نظامی ما در پایگاه همدان در وهله نخست به نفع امنیت ایران است. در زمانی که ما آنجا باشیم آیا آمریکا و اسراییل می توانند مثل چند سال قبل از احتمال حمله نظامی به ایران سخن بگویند؟!
این مقام سابق وزارت دفاع روسیه گفته است: حضور نظامی روسیه در ایران ، سطح امنیت نظامی ایران را ارتقا می دهد.
از نظر این نظامی سابق روس، حضور روسیه در پایگاه همدان در فروش احتمالی هواپیماهای جنگنده سوخو به ایران که مورد نظر و خواست مقامات نظامی ایران است، تاثیر خواهد داشت و دو کشور ممکن است در آینده رزمایش های مشترک نظامی نیز برگزار کنند.
این نظامی سابق روسیه وجود اختلاف نظر بین مقامات تهران و مسکو در پی رسانه ای شدن حضور چند جنگنده روسی در پایگاه همدان را رد کرده و گفته است مقامات دو کشور هیچ اختلاف نظری ندارند و همکاری های نظامی ایران و روسیه ادامه خواهد یافت.
در روزهای گذشته و در پی اعلام خبر پایان یافتن حضور موقت روسیه در پایگاه همدان، برخی رسانه های غربی با انتشار گزارش و تحلیل هایی از اختلاف نظر بین ایران و روسیه در پی رسانه ای کردن حضور جنگنده های روسی در پایگاه همدان از سوی منابع روسی خبر داده و مدعی شده بودند مقامات ایران پس از رسانه ای شدن موضوع از دست روسیه عصبانی شده و به استفاده مسکو از پایگاه همدان پایان داده اند.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشته است هواپیماها و بمب افکن های روسیه به مدت 3 روز در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر شدند و به اهدافی در سوریه حمله کردند. به نوشته این خبرگزاری این هواپیماها در فاصله روزهای 16 تا 18 آکوست در پایگاه نوژه بودند و پس از 3 روز عملیات روز 16 آگوست ، پایگاه نوژه را به سمت روسیه ترک کردند.
دوشنبه هفته گذشته سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره احتمال استفاده دوباره روسیه از پایگاه نوژه همدان گفت که این مساله  به توافق دو جانبه بین ایران و روسیه و تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه در آینده بستگی خواهد داشت.

احمد شهید: ایران اعدام‌ 12 قاچاقچی مواد مخدر را متوقف کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر ایران در اقدامی مداخله‌جویانه با اشاره به شمار اعدام‌ها در ایران، توقف مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر را خواستار شد.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر ایران بار دیگر در اقدامی مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست تا اجرای حکم اعدام ۱۲ متهم به قاچاق مواد مخدر را متوقف کنند.
آیت‌الله محمدصادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه پیش از این در واکنش به انتقادات علیه اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر گفت: همه مراتب مبارزه با قاچاق مواد مخدر به اعدام ختم نمی‌شود و جمهوری اسلامی ایران در روند مقابله خود با جرایم مواد مخدری که در برگیرنده هزینه‌های بسیار است؛ در واقع تلاش می‌کند تا مواد مخدر تولیدی در افغانستان، کشوری که در اختیار آمریکا است به اروپا و سایر کشورها نرسد، با این حال عجیب است که غرب به جای تشویق ایران در این مبارزه ما را مورد هجمه قرار می‌دهد

احتمال ورود جنگنده‌های چین به نبرد شمال سوریه/ غافلگیری جدید «پوتین» چیست؟

روسیه با استفاده از پایگاه هوایی همدان، پیامی به آمریکا داد مبنی بر اینکه همه احتمالات نظامی ممکن است. واشنگتن نیز با استفاده از برگه کُردها در حسکه وضعیت را در سوریه مشتعل کرد؛ شهری که می‌تواند رخدادهای مهم منطقه‌ای از آن آغاز شود.

به گزارش مشرق، پس از اینکه روسیه از پایگاه هوایی همدان در ایران استفاده کرد و مواضع داعش را هدف قرار داد، آمریکا در پاسخ به این پیام مسکو، برگه «کُردها» را در شهر حسکه واقع در شرق سوریه رو کرد. دمشق نیز در واکنش به این مسئله، کُردها را هدف حملات هوایی خود قرار داد.

جنگنده‌های سوری برای نخستین بار مواضع نیروهای کُرد «آسایش» را در واکنش به افزایش تنش عناصر این گروه در حسکه هدف قرار دادند و پس از آن بود که ترکیه نیز شهر «جرابلس» واقع در استان حلب را اشغال کرد؛ مسئله‌ای که آنکارا مدعی شد در راستای «عملیات نظامی برای مبارزه با داعش و تضمین تمامیت ارضی سوریه» انجام گرفته است.

به گزارش وبگاه «النشره»، در واقع تحولات جدیدی در سوریه و منطقه در حال شکل گیری است که نشانه‌های آن از شهر حسکه آغاز شده است. البته اطلاعاتی نیز از توافق سوریه، ایران و ترکیه برای آغاز نبرد واحدی علیه نیروهای کُرد وجود دارد.

 همزمان با این مسئله، برخی از برآوردهای جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز نشان میدهد که طی هفته‌های آتی طرفهای منطقه‌ای جدید دیگری وارد نبردهای شمال سوریه خواهند شد. به گفته وبگاه عبری «دبکا» احتمال دارد جنگنده‌های چینی نیز وارد درگیریهای آتی شوند و زمینه این مسئله نیز در جریان سفر یک هیئت نظامی چینی به دمشق صورت گرفته است.

با وجود آتش‌بسی که روسیه با میانجیگری خود در حسکه برقرار کرد، ولی خبرها از این مسئله حکایت دارد که گروههای نظامی کُرد در شهر «قامشلی» سوریه از نیمه شب سه شنبه گرد هم آمده اند و در مقابل نیروهای تُرک نیز منتظر آن هستند که این نیروها به سوی جرابلس حرکت کنند.

روزنامه «واشنگتن تایمز» آمریکا نیز به نقل از «توماس مکینری» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا ادعا کرد که «شاخصه های متعددی از توافق سه جانبه ایران، سوریه و ترکیه به حکم منافعت مشترک [سه کشور] در برابر خطر جدایی کُردها از حکومت سوریه وجود دارد که رؤیای فدرالی شدن کُردها را پش از آنکه عملی شود، بر باد می‌دهد».

روزنامه «لاستامبا» ایتالیا نیز به نقل از منابع بلندپایه در وزارت دفاع این کشور گزارش داد که رخدادهای میدانی غیر قابل پیش بینی در نبردهای آتی کُردها با ارتش سوریه در حسکه صورت خواهد گرفت و احتمال دارد که کُردها با دستور آمریکا محل درگیری را از جرابلس به جبهه های شمالی تغییر دهند.

از سوی دیگر، یک تحلیلگر نظامی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» اعلام کرد که با استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان مشخص شد که تصمیم راهبردی غیر قابل بازگشتی اتخاذ شده است که بر اساس آن روسیه، سوریه، حزب الله و ایران قصد دارند نبردهای حلب را پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان برسانند.

وی با اشاره به سفر غیر منتظر هیئت نظامی چینی به دمشق اعلام کرد که رخدادهای آتی «خطرناکتر و گسترده تر از مرزهای حلب» خواهد بود و جنگنده های چین نیز  برای نخستین وارد وارد سوریه خواهد شد و این مسئله نیز کافی است که اسرائیل نگران شود.

این تحلیلگر ادعا کرد، احتمال دارد در دیدار هیئت چینی با «فهد جاسم الفریج» وزیر دفاع سوریه مسئله استفاده از جنگنده های چین نیز بررسی شده باشد، و یک ناو هواپیمابر پکن نیز در بندرگاه «طرطوس» (غرب سوریه) از یک سال پیش پهلو گرفته است؛ هر چند که این خبر تأیید نشده است.

وی به نقل از برخی از افسران بلندپایه سرویس جاسوسی آمریکا مدعی شد، امکان دارد چین نیز وارد خط حمله هوایی به گروه تروریستی «الجیش الإسلامی الترکستانی» در سوریه شود؛ گروهای که بیش از 3 هزار تروریستی «اویغوری» در آن حضور دارند و در شمال سوریه نیز مستقر هستند.

به هر حال، پس از پیام روسیه به آمریکا که در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری است، میتوان این برداشت را کرد که مسکو همچنین به اطراف درگیر در بحران سوریه فهماند که همه احتمالات نظامی موجود است.روزنامه «پولوتیس» فرانسه به نقل از یک منبع نظامی روس گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قصد دارد غافلگیری جدیدی را آغاز کند که تأثیر آن از موارد مشابه گذشته کمتر نیست و مقدمات دیدار «بشار اسد و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در دمشق را فراهم خواهد کرد.منبع: فارس

اعتراف تروریست‌های داریا به مزدوری برای اجانب/ انتقال 500 غیرنظامی به ریف دمشق

خبرگزاری فارس: اعتراف تروریست‌های داریا به مزدوری برای اجانب/ انتقال 500 غیرنظامی به ریف دمشق

اعتراف تروریست‌های داریا به مزدوری برای برخی طرف‌های منطقه‌ای و بیگانگان و تاثیر آزادسازی این منطقه بر دیگر مناطق درگیری در حومه دمشق و دیگر استان‌های سوریه از جمله دستاوردهای مهم آزادسازی داریا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، هیاهوی رسانه‌ای درباره نبرد اخیر در جرابلس و پیش از آن نبرد حلب که بسیاری آن را مادر نبردها در سوریه خواندند، موجب شده که توجه زیادی به تحولات در جبهه‌های ریف دمشق، مناطق همجوار دوما، پایگاه تروریست‌های جیش الاسلام و پیشروی ارتش در ریحانیه در نزدیکی دوما و اخیرا هم توافق داریا نشود.

به موجب توافق داریا شماری از تروریست‌ها با تحویل دادن سلاح، خود را تسلیم ارتش سوریه کردند و  صدها تن دیگر به همراه خانواده‌هایشان به شهر ادلب در شمال غرب سوریه منتقل می‌شوند و چهار هزار غیرنظامی نیز به مرکز اسکان موقت در شهرک الحرجله در حومه جنوبی دمشق منتقل شدند و بدین ترتیب، تروریست‌ها پس از چهار سال جنگ چاره‌ای جز پذیرش آتش بس و پذیرفتن خروج از شهرک نداشتند تا شهرک «داریا»، پس از چهار سال روز جمعه 5 شهریور، به آغوش دمشق بازگردد.

دشواری نبرد داریا و تمام شدن آن طی توافق دولت سوریه با تروریست‌ها احتمال‌ها درباره تکرار چنین سناریویی در دیگر مناطق نبرد و برای مثال در حرستا و عربین را مطرح کرده است.مساله قابل توجه در خصوص داریا این است که منابع نزدیک به تروریست‌ها اعلام کردند شماری از این افراد مسلح آماده تسویه وضعیت خود با دولت هستند و تاکید کرده‌اند که آنها صرفا ابزار دست گردانندگان منطقه‌ای و بین المللی تروریسم بوده‌اند.

مشخص است، تروریست‌ها زمانی که مجبور شدند خود را تسلیم ارتش سوریه کنند به مزدوری برای بیگانگان اعتراف کردند، در صورتی که اگر شرایط برای پیشروی حتی چند متری آنها فراهم باشد از هیچ جنایت و اقدام تلافی جویانه ای علیه نظامیان و غیرنظامیان دریغ نمی‌کنند.

در هر حال اگر حوادث جرابلس و حلب نبود پاکسازی داریا از وجود تروریست‌ها در صدر اخبار تحولات میدانی سوریه قرار می‌گرفت.

در حلب، ارتش سوریه ارتفاعات مشرف به دانشکده‌های نظامی در جنوب این شهر را تحت تسلط خود گرفته تا شریان تنفس تروریست‌ها در شرق حلب همچنان مسدود بماند و با دفع حملات مکرر تروریست‌ها برای سیطره بر این مناطق تلفات جانی شدیدی به آنها وارد کرده است.

اما در جرابلس حکایت متفاوت است و مداخله نظامی ترکیه در این نبرد بدون اطلاع روسیه و ایران انجام نشد چرا که آنکارا در شرایط کنونی که به دنبال تحکیم روابط خارجی خود با همسایگان است نمیتواند روابط خود با مسکو و تهران را تخریب کند.

اما پس از جرابلس آیا منطقه بی طرف در شمال سوریه ایجاد می‌شود  آیا روسیه و ایران اجازه ایجاد منطقه بی طرف را می‌دهند و اگر این منطقه ایجاد شود خطوط قرمزی که برای آن ترسیم می‌شود چه خواهد بود؟.

از سوی دیگر این سوال نیز مطرح است که ایستگاه بعدی ارتش سوریه پس از داریا کجاست؟ بی تردید تسلط ارتش سوریه بر این شهر دستاوردی بزرگ است که می‌تواند تاثیر مهمی بر دیگر مناطق درگیری یا محاصره شده مانند معظمیه در غرب شهرک داریا و مناطقی در خان الشیخ در حومه دمشق و حتی دیگر استان های سوریه داشته باشد و در عین حال راه‌‌های  تدارکاتی تروریست‌ها را نیز متاثر خواهد کرد.مهم‌تر از همه این‌ مناطق، شهر ادلب است که پایگاه تجمع همه تروریست‌هایی محسوب می‌شود که از مناطق تحت سیطره ارتش سوریه خارج شده‌اند تا سوال دیگر درباره زمان عزیمت ارتش سوریه به ادلب برای سرکوب نهایی تروریسم در این کشور مطرح باشد.

داریا از اکتبر سال 2012 محل استقرار چند گروهک مسلح وابسته به «ارتش آزاد» بود.

با توجه به اهمیت جغرافیایی این شهرک و نزدیکی آن به دمشق، ارتش سوریه و مشخصا نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه آن را به محاصره درآوردند و روز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر و ارتباط آن با خارج را مسدودتر کردند تا اینکه تمام ارتباط آن با خارج قطع شد.

سرانجام فوریه سال جاری (2016) ارتباط این شهرک با تنها راه امدادی آن یعنی شهرک «معضمیه» در مجاورت آن قطع شد تا اینکه سرانجام چهارشنبه گذشته مذاکرات ارتش با افراد مسلح برای تسلیم خود و شهرک آغاز شد.مذاکرات دو روز طول کشید و سرانجام پنجشنبه‌شب توافق نهایی حاصل شد و از روز جمعه با خروج اولین گروه از 4000 غیرنظامی، داریا به آغوش دمشق بازگشت.دیروز جمعه در مرحله نخست حدود 500 غیرنظامی به ریف دمشق منتقل و حدود 300 فرد مسلح نیز به سوی ادلب فرستاده شدند.

    

ستون تانک های ترکیه وانزوای منطقه ای سعودی ها

چرخش اخیر در سیاست خارجی آنکارا بیش از هر کشوری مقامات سعودی را نگران کرده است.عصر ایران – ورود تانک های ارتش ترکیه به درون خاک سوریه حساسیت و نگرانی چندانی به جز در برخی پایتخت های عربی حاشیه خلیج فارس ایجاد نکرد.
بدون تردید اگر این اقدام ترکیه یک سال پیش از این به وقوع می پیوست نشانه ای از تقابل و یا حتی اعلان جنگ ترکیه به ایران و روسیه تلقی می شد، اما در فضای جدید سیاست خارجی و منطقه ای آنکارا – پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه - این اقدام معنای دیگری یافته است و نه تنها نگرانی و محکومیت ایران و روسیه را در پی نداشته بلکه باعث نگرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی شده است.
ستون تانک های ترکیه وانزوای منطقه ای سعودی ها
این روزها دولتمردان آنکارا فرمان چرخش در سیاست منطقه ای و خارجی خود را در دست گرفته اند و مشخص نیست که سیاست خارجی ترکیه چند درجه خواهد چرخید؛ اما از شواهد و قرائن پیداست که ترکیه به سمت سیاستی جدید و نزدیک با ایران و روسیه در منطقه در حال حرکت است.
از سوی دیگر سفر جو بایدن معاون رییس جمهور آمریک به آنکارا و دیدارهای او با مقامات ترکیه نشان داد ، آمریکا نیز می تواند بخشی از سه جانبه جدید روسیه – ایران و ترکیه برای حل و فصل بحران سوریه باشد.
رسانه های عربی در روزهای گذشته دست به کار شده اند و نگرانی خود از سیاست های جدید دولت آنکارا را گوشزد کرده وبه ترکیه درباره سیاست های جدیدش هشدار می دهند. روزنامه های الشرق الاوسط و الحیات – وابسته به سعودی – در روزهای گذشته به ترکیه درباره خطر این سیاست جدید هشدار داده اند و روزنامه کویتی " عرب تایمز" در مطلبی که عصبانیت سردبیر آن – احمد الجراح – از آن مشهود است مدعی شده است خطر اصلی برای تروریسم منطقه ای نه از جانب داعش بلکه از جانب ایران است و این گونه این روزنامه نگار عرب به مقامات ترکیه درباره عملیات علیه داعش در خاک سوریه طعنه زده است.
با نگاهی به تحولات منطقه ای در روزهای اخیر می توان تنها شدن عربستان سعودی در سیاست منطقه ای خود را حس کرد.
این روند برای سعودی ها از تابستان 2015 و همزمان با توافق هسته ای ایران آغاز شد و در هفته جاری و پس از اعلام کاهش مشاوران آمریکایی جنگ یمن به وضوح بیشتری رسید و حالا با سیاست خارجی جدید ترکیه و ورود تانک های ارتش این کشور برای مقابله با داعش در جرابلس سوریه به اوج خود رسیده است.
دولتمردان سعودی هم اینک نه تنها کنار رفتن دست آمریکا از پشت سر خود را حس می کنند بلکه شاهدند دولت ترکیه نیز در مداری جدید از سیاست خارجی راه می پیماید . این خطر زمانی برای سیاست خارجی ماجراجویانه دو سال گذشته مقامات سعودی خطرناک تر می شود که برخی دولت های عربی حاشیه خلیج فارس از جمله قطر نیز به مسیر جدید ترکیه بپیوندند.عربستان سعودی که هم اینک خود را در یکی از پرتنش ترین دوران روابط منطقه ای خود با ایران حس می کند، در حال از دست دادن متحدان جهانی و منطقه ای است.
ترکیه در کنار روسیه و ایران با چراغ سبز آمریکا ممکن است طرح هایی برای آینده سوریه داشته باشند که در قالب آن برای گروه های مورد حمایت ریاض در سوریه نقشی تعیین نشده باشد یا حتی این گروه ها به دست دیگر گروه های فعال در سوریه حذف و نابود شوند.
چرخش اخیر در سیاست خارجی آنکارا بیش از هر کشوری مقامات سعودی را نگران کرده است؛ بدون تردید اگر ورود ستون تانک های ارتش ترکیه به سوریه در ماه های پیش اتفاق می افتاد سبب  خشنودی مقامات سعودی و نگرانی ایران و روسیه بود ، چون این اقدام ترکیه در فضای پیشین معنایی دیگر داشت– البته روس ها در یک موضع گیری درباره این اقدام ترکیه گفته اند از این بابت نگرانند اما با توجه به دیدارها و هماهنگی های اخیر بین مقامات دو کشور در عالی ترین سطح انتظار نمی رود این اعلام موضع روسیه چندان جدی باشد – اما ورود تانک های ارتش ترکیه به خاک سوریه در شرایط جدید از تحولات داخلی ترکیه و منطقه معنای دیگری دارد چون  مقامات ترکیه  در روزهای گذشته ساعت ها با همتایان ایرانی و روسی خود مذاکره کرده اند و به نظر می رسد اقدام آنها در حمله به داعش در جرابلس بدون هماهنگی نبوده باشد.
به نظر می رسد با چرخش اخیر در سیاست خارجی ترکیه ، مقامات ریاض یک کشور مهم را از گردونه ائتلاف تحت رهبری خود در منطقه از دست داده اند و این واقعه برای دولتمردان ریاض به معنای ورود به یک دوره افت و انزوا در سیاست منطقه ای است. این روند را می شد از شب کودتای نافرجام در ترکیه حدس زد؛ یعنی همان شبی که مقامات ریاض به رغم شب زنده داری برخی مقامات ایرانی و قطری و محکومیت سریع کودتا از سوی آنها ، بدون محکوم کردن اقدام به کودتا در ترکیه به بستر خواب رفتند و با این کار ناراحتی و تردید مقامات آنکارا را سبب شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد