سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سوخو ۳۰، جنگنده ایی که بخدمت ایران در می‌آید

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تازگی اعلام کرد: امیدواریم که خیلی طول نکشد که مشخصات فنی جنگنده‌ای که وزیر دفاع از نزدیک بودن خبرهای خوب درباره آن گفت درباره جنگنده سوخو ۳۰ به ملت عزیز بدهیم. این مسئله را بسیاری به معنای نزدیک شدن به مرحله نهایی خرید جنگنده سوخو ۳۰ می‌دانند. این جنگنده اما چرا برای ایران مهم است و چه مشخصات فنی دارد؟
کد خبر: ۶۱۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴ 23 August 2016
 سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تازگی اعلام کرد: امیدواریم که خیلی طول نکشد که مشخصات فنی جنگنده‌ای که وزیر دفاع از نزدیک بودن خبرهای خوب درباره آن گفت درباره جنگنده سوخو ۳۰ به ملت عزیز بدهیم. این مسئله را بسیاری به معنای نزدیک شدن به مرحله نهایی خرید جنگنده سوخو ۳۰ می‌دانند. این جنگنده اما چرا برای ایران مهم است و چه مشخصات فنی دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، پیش از این مقام‌های روسیه از احتمال نهایی شدن خرید جنگنده‌های سوخو-۳۰ اس‌ام توسط ایران در سال ۲۰۱۶ خبر داده بودند که همین خبر هم باعث واکنش تند مقام‌های آمریکا شد. SM،بهترین مدل حال حاضر جنگنده سوخو ۳۰ به حساب می‌آید. جنگنده سو-30 که مذاکرات درباره خرید آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. شرکت سوخو که بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است این جنگنده را با هدف برتری هوایی طراحی کرده اما این جنگنده قابلیت حمله به اهداف زمینی را هم دارد.

سوخو ۳۰ یک جنگنده برتری هوایی دو نفره(یک خلبان،یک افسر اسلحه) است که از مشتقات سوخو ۲۷ به حساب می‌آید. یکی از تفاوت‌های سوخو 30 با سوخو27 در اضافه شدن یک بالک (کانارد) به هواپیما برای افزایش کارایی و قدرت مانور است. در یک عملیات شبیه سازی شده کامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریکا سوخو ۳۰ ام کا آی توانست اف-۱۵ سی را شکست دهد.

این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح است.
این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز دارد. برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد.

در جدول فروش جهانی سو-30 مدل‌های Su-30MK و Su-3-K فروش خوبی داشته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مثلا هند تا آگوست سال 2014 ،200فروند سو-30 را در ارتش خود به خدمت گرفته است. هندی‌ها ابتدا نمونه اولیه را از روسیه خریداری کردند اما نمونه‌های جدیدتری را خودشان تحت لیسانس سوخو تولید کردند که سوخو-۳۰ ام‌کاآی نامگذاری شده و مخصوص نیروی هوایی این کشور است. سوخو ٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه ، در کشورهای چین ، الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است.

بعداز آزمایش‌ها موفق سوخو-۲۷، نیروی هوایی روسیه برای برطرف کردن نقص‌های سوخو-۲۷ شروع به ارتقا ویژگی‌های آن کردند. ازجمله این ویژگی‌ها افزایش برد هواپیما برای دستیابی به دورترین مرزهای کشور بود و همچنین برای سفرهای طولانی تک سرنشین بودن هواپیما مناسب نبود و نیاز به خلبان کمکی پیدا خواهد شد. در نتیجه سوخو-۳۰براساس سوخو-۲۷ یوبی طراحی و ساخته شد.
 
جنگنده چند منظوره سوخو 30 در چند نسخه ساخته می‌شود
Sukhoi Su-30MKI
Sukhoi Su-30MKK
Sukhoi Su-30MKM
و
Sukhoi Su-30SM
جنگنده چند منظوره سوخو 30 در چند نسخه ساخته می‌شود Sukhoi Su-30MKI Sukhoi Su-30MKK Sukhoi Su-30MKM و Sukhoi Su-30SM


این پرنده دارای دو موتور و دو سرنشین و ترمز هوایی است که با ترکیبی از ویژگی‌های آیرودینامیکی و پیشرانش کنترل، قدرت مانور بسیار بالایی را از آن خودش کرده است.

مدل که در هند تحت لیسانس سوخو تولید می‌شود دارای توانایی Thrust Vectoring است. همچنین پیش بالهای جلو و تغییراتی در آن صورت گرفته که آن را برای سیستم‌های غربی نیروی هوایی هند سازگار کند.

مدل صادراتی به چین دارای توانایی‌های جنگ دریایی بیشتر است اما قابلیت Thrust Vectoring در آن وجود ندارد. همچین پیش بالهای جلویی در مدل تولید شده برای چین وجود ندارد.

این جنگنده همچنین می‌تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو 30 SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار، انواع بمب، موشک‌های هوا به هوا و نیز موشک‌های فراصوتی ضد ناو است. موشک‌های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد 120 تا 300 کیلومتر است.

نخستین نمونه‌های ساخته شده از جنگنده‌های سوخو 30 SM در سال 2012 در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. برخی کارشناسان نظامی این جنگنده را با جنگنده‌های F15 و F16 و F18 آمریکایی هم‌تراز می‌دانند با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی درنبرد هوایی برخوردار می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد