سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مقام معظم رهبری:

برخی می گویند یک حرفی آن موقع زده شده، بگذریم؛ اما باید توجه داشت که اگر در طرفداری از کسی حرفی زده می شود که مخالف سخنان و مواضع اوست، آن شخص باید اعلام مخالفت کند وگرنه به حساب او گذاشته می شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید، اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می افتد و با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می گیرند/ آنها (خوشبینانه) حرف اینجانب را نفهمیدند و وارد شدند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، مساجد را پایگاه «اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی» خواندند و با اشاره به ضرورت تقویت ایمان دینی مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب و نظام افزودند: برای تشخیص تکلیف در قبال مسائل جاری باید با نگاهی کلان و فرهنگی، روند کلی حرکت جامعه را تحلیل و جریان‌شناسی کرد.

رهبر انقلاب با یادآوری فلسفه تعیین روز جهانی مسجد افزودند: این روزِ اساساً انقلابی، با پافشاری و مطالبه جمهوری اسلامی و به علت آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیستها و با هدف مقابله امت اسلام با رژیم صهیونیستی، در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شد و باید با همین نگاه، آن را مورد توجه قرار داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، تشکیل مسجد را از ابتکارات اسلام برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردم بر محور «ذکر، نماز و توجه به خداوند» خواندند و افزودند: در تاریخ اسلام، مسجد مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم‌گیری در مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی بوده است.

رهبر انقلاب از همین زاویه بر اهمیت مسئله نماز تأکید و خاطرنشان کردند: نماز باید با کیفیت و توجه عمیق به خداوند متعال، و به‌دور از آفاتی همچون غفلت و ریا باشد و نقش ائمه جماعات در تبیین و ترویج عملی و زبانی مسئله نماز به عنوان حقیقتی جذاب و شوق‌انگیز بسیار مهم است.
ایشان، مسجد را پایگاهی برای همه کارهای نیک دانستند و گفتند: مسجد باید پایگاه «انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی» باشد، بنابراین وظیفه امام جماعت علاوه بر اقامه نماز، «اقامه حق و عدل، تبیین دین و ابلاغ احکام دینی» است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، امام جماعت را «محور مسجد» خواندند و افزودند: امامت مسجد شغلی مهم و اساسی است و نباید با نگاهی حاشیه‌ای به این مأموریت مهم، در حق مسجد کم گذاشت، بلکه باید با «حضور منظم و با طمأنینه، ادای با کیفیتِ نماز، گفت‌وگو با مردم و تشکیل حلقه‌های معرفتی و پاسخ به سؤالات جوانان»، حق مسجد را ادا کرد.

ایشان، محوریت بخشیدن به مساجد را از جمله هنرهای بزرگ امام عظیم‌الشأن از همان روزهای اول انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: مسجد «پایگاه انواع فعالیتهای اجتماعی» است و در تقویت فکری و ترغیب مردم به فعالیتهای گوناگون اجتماعی نقش اساسی دارد.

رهبر انقلاب مساجد را «هسته مقاومت» به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود.

ایشان، تلاش پیچیده و متنوع دشمنان برای نفوذ فرهنگی را گسترده تر از اوایل انقلاب دانستند و افزودند: آماج این حرکت مستمر و چند لایه، ایمان دینی مردم است، یعنی همان عاملی که عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی بوده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، انقلاب اسلامی را زلزله ای شدید در ارکان نظام سلطه خواندند و افزودند: به برکت «اسلام انقلابی» و «انقلاب اسلامی» هدف اصلی زورگویان جهانی یعنی فرمانروایی بر منطقه ناکام مانده و امریکا در منطقه غرب آسیا عملاً زمین‌گیر شده است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر ایمان و پایبندی ملت به اسلام نبود، ایران نیز همچون دیگران زیر چتر امریکا و غیرامریکا می رفت و به همین علت است که آنها با ایمان مردم، خصومتی عمیق و پایان ناپذیر دارند.

ایشان، جوانان را در هدف گذاری های دشمنان برای نفوذ فرهنگی و تضعیف ایمان و اعتقادات مردم، یک هدف اصلی دانستند اما افزودند: با وجود همه طرحهای فریبنده، خیلِ عظیم جوانان مؤمن به عنوان یکی از معجزات بزرگ انقلاب، نسل جوان امروز را پیشتازتر از جوانان اول انقلاب قرار داده است.

حضرت آیت الله خامنه ای نقش مساجد را در افزایش مقاومت و تحکیم هنرمندانه حصار فرهنگی، مهم ارزیابی کردند و افزودند: مسجد پایگاه بزرگ بسیج و حرکت فرهنگی است.

ایشان، ائمه جماعات را به استفاده هر چه بیشتر از شیوه های صحیح کار در مساجد توصیه و به عنوان یک مثال خاطرنشان کردند: جلسات رو در رو با مردم، از دیگر شیوه های تبلیغاتی در رسانه های مختلف، مؤثرتر است.

رهبر انقلاب، در تبیین نکته ای مهم، «فرهنگ و بصیرت فرهنگی» را مبنای کار حقیقی سیاسی خواندند و تأکید کردند: سیاست در معنای واقعی، طرفداری از این یا آن شخص نیست بلکه به معنای برخورداری از نگاه کلان و توان تحلیل حرکت عمومی جامعه است.

رهبر انقلاب افزودند: در نگاه سیاسیِ حقیقی، باید با بررسی حرکت عمومی جامعه، پاسخ چند سؤال اساسی روشن شود: سبک زندگی جاری ما را به کدام سمت و سو می کشاند و آیا در حال حرکت به سمت عدالت اجتماعی، استقلال واقعی و شکل دهی تمدن اسلامی هستیم یا به سمت وابستگی به امریکا و تأثیرپذیری از بافته ها و یافته های غربی حرکت می کنیم؟

ایشان افزودند: البته در خلال این نگاه کلان و جریان شناسی واقعی، تکلیف مسائل جاری و موضع‌گیری انسان در قبال اشخاص، احزاب و گروهها نیز مشخص می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ذکر مثالی در تبیین اهمیت داشتن نگاه و تحلیل کلان گفتند: در اوایل فتنه به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید و به گفته خودتان در حال اعتراض انتخاباتی هستید اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می افتد و آنها با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می گیرند.

رهبر انقلاب افزودند: آنها -البته اگر با نگاه خوشبینانه به ماجرا بنگریم- حرف اینجانب را نفهمیدند و وارد شدند و همه دیدند که چگونه انتخابات، بهانه ای برای حمله و نفی اصل نظام شد.

ایشان خاطرنشان کردند: برخی می گویند یک حرفی آن موقع زده شده، بگذریم؛ اما باید توجه داشت که اگر در طرفداری از کسی حرفی زده می شود که مخالف سخنان و مواضع اوست، آن شخص باید اعلام مخالفت کند وگرنه به حساب او گذاشته می شود.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را در جمع ائمه جماعات استان تهران با بیان چند نکته دیگر ادامه دادند.

«اقامه نماز جماعت در هر سه وقت نماز» و «باز بودن مساجد برای مراجعه مردم و خواندن نماز در طول روز» از جمله این نکات بود.

ایشان با انتقاد از دیدگاهی که پیشنمازی مساجد را فقط در خواندن نماز خلاصه می کند، افزودند: این نگاه جفاآمیز در واقع همان نگاه سکولار است که دین را در عمل شخصی منحصر می کند و از ورود به مسائل اجتماعی- سیاسی باز می دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: «اسلام سکولار و محصور در عبادات چه فردی و چه دسته‌جمعی» حتی اگر طرفداران فراوانی داشته باشد، مورد خصومت سلطه‌گران نیست، آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند، «اسلام مقتدر» است که نظام سیاسی- اجتماعی تشکیل می دهد و ملتها را به سمت سعادت حقیقی دنیا و آخرت هدایت می کند.
«توجه خاص به جوانان و قائل بودن جایگاهی خاص برای نسل جوان» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به ائمه جماعات توصیه کردند.

ایشان افزودند: دل جوانان را با ایجاد جاذبه صحیح یعنی «سخن و اقدام آمیخته با معنویت و عرفان واقعی» جذب مساجد کنید تا کشور و جامعه از برکات فراوان حضور نسل جوان در مساجد بهره مند شود.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین تدوین سرگذشت مساجد را در قالبهای گوناگون نظیر کتاب، عکس و یا نماهنگ، برای آگاهی جوانان امروز و فردا مهم خواندند.

رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان تأکید کردند: با وجود همه دشمنی‌های گسترده، آشکار، پنهان و پیچیده قدرتهای ظالم و زورگو، کلمه طیبه جمهوری اسلامی روز به روز در حال استحکام و اقتدار بیشتر است و به برکت ایمان و اتحاد مردم این توطئه‌ها همچنان بی‌نتیجه خواهد ماند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در گزارشی با گرامی‌داشت روز جهانی مسجد، گفت: مسجد زمینه‌ساز ارتقای بصیرت مردم ومرکز تربیت مجاهدان و مومنانی در تراز انقلاب اسلامی است.

آقای حاج علی اکبری با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد شهدای کشور از پرورش‌یافتگان مساجد هستند، خاطرنشان کرد: «تعیین چشم‌انداز»، «فرهنگ سازی»، «همکاری ائمه جماعات»، «تشکیل جبهه مشترک و متحد برای گفتمان سازی»، «استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان»، «اداره مسجد با مشارکت مردم» و «استفاده از ظرفیت مسجد برای ساخت جامعه مؤمن»، از مهمترین اهداف و برنامه‌های مساجد است.

روحانی:

اولین نامه‌ای که درباره اس ۳۰۰ نوشتم در سال ۱۳۶۸ بود. در سال ۶۸ نامه‌ای به رهبری نوشتم که نیاز به اس ۳۰۰ داریم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ورود اس ۳۰۰ به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست/ برجام صدها خاصیت دارد/ برای اولین بار در سال ۶۸ درباره اس ۳۰۰ به رهبری نامه نوشتم

دکتر حسن روحانی گفت: اولین نامه‌ای که درباره اس ۳۰۰ نوشتم در سال ۱۳۶۸ بود. در سال ۶۸ نامه‌ای به رهبری نوشتم که نیاز به اس ۳۰۰ داریم.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی‌های این وزارتخانه در حوزه هوایی بازدید و به ایراد سخنرانی پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

*در مردادماه سال 95 تفاوت‌هایی با مردادماه سال گذشته داریم، از لحاظ فضایی که در منطقه و جهان برای ایران پیش آمده است.

*برجام یک کار عظیم و بزرگی بود که بسیاری از نیروها و کارگزاران نظام در بخش‌های مختلف در آن نقش و تاثیر داشتند. در برجام موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی به دست آوردیم که یکی از این موفقیت‌ها پیروزی اخلاقی ملت ایران بود.

*در طول مدت 12 تا 13 سال ما را متهم می‌کردند که مخفیانه در پی ساخت سلاح‌های کشتارجمعی هستیم. ثابت شد که دشمنان تهمت‌های واهی به ما نسبت دادند. ما به دنبال ساخت و انبار سلاح‌های کشتارجمعی نبودیم.

*حل مسئله پی ام دی و برجام پیروزی فنی و اخلاقی ملت ایران بود. ثابت کردیم بدخواهان ما دروغ می‌گویند.

*برجام صدها خاصیت دارد. بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در زمینه مسائل حقوقی بود.

*ما باید فاصله‌های خود را با صنعت دنیا جبران کنیم.

*این دولت با همه سختی‌ها در زمینه بودجه و اعتبارات نسبت به نیروهای مسلح کم نگذاشته است. اعتبارات و بودجه نیروهای مسلح امسال نسبت به سال گذشته دو برابر است.

*ما علیرغم اینکه ثبات خود را در منطقه حفظ کردیم، به دوستان و همسایگان خود کمک کردیم. اگر به سوریه، عراق و لبنان کمک نمی‌کردیم معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آمد.

* در زمینه موشک‌ها و پهپادها کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. ورود اس 300 به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست. اولین نامه‌ای که درباره اس 300 نوشتم در سال 1368 بود. در سال 68 نامه‌ای به رهبری نوشتیم که نیاز به اس 300 داریم.
وزیر خارجه ترکیه در سفری اعلام‌نشده به تهران رفت و مذاکراتی ۵ ساعته با همتای ایرانی خود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه ترکیه در سفری اعلام‌نشده به تهران رفت و مذاکراتی ۵ ساعته با همتای ایرانی خود داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد که پنجشنبه شب "دیداری غیرمنتظره" از تهران داشته است. چاووش‌اوغلو بر سر راه سفر خود به هند به ایران رفت و دیداری ۵ ساعته با همتای ایرانی خود ، محمد جواد ظریف، داشت.

چاووش‌اوغلو روز جمعه در دهلی نو در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) سفر به تهران را "بسیار مفید" خواند. او گفت: «ما آماده همکاری (با ایران) هستیم به شرطی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود‌‌‌‌». 

چاووش‌اوغلو در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی گفت: «ما باید تلاش‌هامان را افزایش دهیم، وگرنه بحران سوریه غیرقابل حل خواهد شد. و همین انگیزه سفر اعلام‌نشده‌ی من به تهران بوده است. ایران و روسیه نقش مهمی در منطقه بازی می‌کنند، ولی مهم ایفای یک نقش سازنده است، زیرا در غیر این صورت نبردها ادامه خواهند یافت.»

سفر چاووش‌اوغلو به تهران یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف به ترکیه و یک ماه پس از کودتای ناکام بخشی از ارتش علیه دولت رجب طیب اردوغان صورت گرفت. ایران در جریان آن کودتا از اولین کشورهایی بود که کودتای نافرجام را محکوم کرد.
نشنال اینترست:
ما باید معنای دقیق استفاده روس ها از پایگاه هوایی ایران برای حمله هوایی به سوریه را درک کرده و درس هایی که این اقدام روس ها به ما می دهد را منعکس کنیم. این اقدام به معنی یک اتحاد نظامی بزرگ بین ایران و روسیه نیست. روسیه و ایران دوست هم نیستند. توسعه روابط این دو کشور به طور ویژه به درگیری های سوریه گره خورده است.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشنال اینترست نوشت: ما باید معنای دقیق استفاده روس ها از پایگاه هوایی ایران برای حمله هوایی به سوریه را درک کرده و درس هایی که این اقدام روس ها به ما می دهد را منعکس کنیم. این اقدام به معنی یک اتحاد نظامی بزرگ بین ایران و روسیه نیست. روسیه و ایران دوست هم نیستند. توسعه روابط این دو کشور به طور ویژه به درگیری های سوریه گره خورده است.

به گزارش «انتخاب»؛ آمریکا نیز حملات هوایی در سوریه انجام می دهد و آنچه که معمولا مغفول مانده، این است که این کشور گه گاه عملیات های زمینی نیز در این کشور انجام داده است. ایالات متحده حضور نظامی گسترده ای در خاورمیانه دارد و به نسبت روسیه کارهای گسترده تری میتواند در این منطقه انجام دهد. اگر ما نگران افزایش حضور روسیه در منطقه هستیم به این دلیل نیست که روس ها قرار است عملیات های نظامی بیشتری در منطقه نسبت به ما داشته باشند.

درسی که از سیاست های دولت پوتین در منطقه باید گرفت این است که چطور یک قدرت بیرونی میتواند به اهداف و منافعش به طور آزادانه و کامل دست پیدا کند چرا که میتواند با هر کس که می خواهد معامله کند بدون اینکه هیچ محدودیتی برای برقراری رابطه صرفا با کشورهایی که او به عنوان هم پیمان درنظر میگرد داشته باشد. این کشور به دشمنی ها و اختلافات گذشته اجازه نمیدهد که در همکاری های عینی و دیپلماتیکش دخالت کند.

رویکرد روسیه در گذشته نیز در برقراری رابطه اش با غیر متحدانی نظیر اسراییل و ترکیه همین طور بوده است. روسیه و ترکیه نیز دوست هم نیستند. منافع ترکیه به ویژه منافع اقتصادی این کشور بیشتر با غرب تامین میشود تا با روسیه . در حقیقت این آمریکاست که در ترکیه پایگاه هوایی دارد . اما این پایگاه هم مانع تلاش پوتین برای تعامل مجدد با دولت اردوغان برای دستیابی این کشور به اهداف و منافعش نشده است.

در عمل چنین انعطاف پذیری ای در دیپلماسی پوتین نمایان گر رئالیست سنتی است. از این نظر روسیه از ایالات متحده جلوتر است چرا که ایالات متحده سیاست غیر واقع گرایی را در درک جهان در پیش گرفته و جهان را به دو دسته متحدان و دشمنان تقسیم کرده است و سبب شده اقدامات محدودی در برقراری همکاری با همکاران سابق و مقابله و تهدید و تنبیه و انزوا برای گروه دوم را در پیش بگیرد.

چنین رویکرد غیر واقع گرایانه ای توانایی کمی برای پیشبرد و حفظ منافع آمریکا دارد. در حقیقت سر و کله زدن با بدبختی های متحدانش از نزدیک مانند آنچه امروز ایالات متحده در حمایت از مداخلات خونین عربستان در یمن دارد به از دست دادن فرصت های این کشور در ساخت منافع موازی و پایدار در رابطه با کشورهایی که حتی به عنوان دشمنان قسم خورده شناخنته میشوند منجر خواهد شد.

آمریکا میتوانست از آن پایگاه نظامی در ایران استفاده کند اما از آنجا که دارایی های نظامی آمریکا در منطقه زیاد است این کشور احتمالا به اندازه روسیه به این پایگاه نیاز نداشت.

در هر صورت در آنجا منافع موازی یا همگرایی بین ایران و ایالات متحده وجود دارد که میتواند شامل بازگرداندن ثبات در سوریه و عراق باشد. اما هر تمایلی از سوی دولت اوباما برای حرکت به این سمت با مقاومت های شدید سیاسی در درون آمریکا مواجه خواهد شد. آنها نمیتوانند به ایران جز به عنوان کشوری که باید منزوی باشد نگاه کنند. بنابراین آمریکا همه فرصت هایش را تا زمانی که پوتین باهوش تر از انها در این مورد عمل میکند از دست خواهد داد.یک ایالت متحده باهوش تر میتواند حتی با روسیه هم که برچسب دشمن قسم خورده را دارد در حوزه رئالیسم کار کند. چرا که این برچسب در این رویکرد، ایالات متحده را از دستیابی به منافعش باز نمیدارد.دولت اوباما تلاش میکند در عملیاتهای نظامی علیه گروه های افراطی در سوریه چنین رویکردی داشته باشد اما بزرگترین مانع بر سر راه سیاست های آمریکا این است که آنها غالبا مسائل را با حاصل جمع صفر می بینند که در این مورد نیز به روسیه اجازه برد کامل در خاورمیانه را در ازای شکست آمریکا خواهد داد.

نشنال اینترست:

شکست کودتای نظامی ترکیه تجزیه‌وتحلیل‌های فراوانی را در یک ماه اخیر در پی داشته است اما بهبود روابط ایران و ترکیه پس از کودتا، اهمیتی کمتر از خود این کودتا نداشته است. بااین‌حال کمتر تحلیلگری به ابعاد این تغییر رویکرد پرداخته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا این روزها ایران و ترکیه بیش از گذشته باهم صمیمی شده اند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشنال اینترست نوشت: شکست کودتای نظامی ترکیه تجزیه‌وتحلیل‌های فراوانی را در یک ماه اخیر در پی داشته است اما بهبود روابط ایران و ترکیه پس از کودتا، اهمیتی کمتر از خود این کودتا نداشته است. بااین‌حال کمتر تحلیلگری به ابعاد این تغییر رویکرد پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»، اگرچه که این بهبود در روابط دو کشور، تماماً ناشی از شکست کودتا در ترکیه نبوده است اما نمی‌توان منکر اهمیت این اتفاق و موضع‌گیری ایران در مورد کودتا، در تغییر رویکرد دو کشور همسایه شد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ایران همچون متحدش روسیه حامی بشار اسد در سوریه است که روابط بسیار پرتنشی با ترکیه داشته است.غیر از کودتای اخیر عوامل متعددی در دوستی مجدد ایران و ترکیه دخیل بوده‌اند:

1-     اول آنکه ترکیه در چند ماه اخیر دریافته است به‌جای اسد باید بر روی مشکل بزرگ‌تری به نام داعش تمرکز کند. ترکیه پس از تشدید حملات تروریستی داعش به‌ویژه حمله اخیر به فرودگاه آتاتورک استانبول بیشتر از قبل به این مسئله پی برده است. وجود داعش باعث شده تا ایران و ترکیه به این نتیجه برسند که باید با اتخاذ یک استراتژی روشن و هماهنگ بر روی مبارزه با این تهدید متمرکزشده و همکاری کنند؛ بنابراین بشار اسد به یک مشکل ثانویه برای ترکیه تبدیل شد. تغییر موضع ترکیه در قبال رژیم اسد از اظهارات بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در تاریخ 13 ژوئیه آشکار بود که گفت "من مطمئن هستم که روابط [ما] با سوریه به حالت عادی بازمی‌گردد، ما به سوریه نیاز داریم. ما روابط خود را با اسرائیل و روسیه به حالت عادی بازگرداندیم. من مطمئن هستم که روابط ما با سوریه نیز به حالت عادی بازخواهد گشت." این تغییر در موضع ترکیه راه را برای بهبود روابط با ایران گشود.

2-    نکته دیگری که در نزدیکی ایران و ترکیه مؤثر بوده مسئله شورشیان کرد است که به علت مناقشات اخیر میان ترکیه و ایران مجال بیشتری برای فعالیت پیداکرده بودند. هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه از سوی هر دو کشور محکوم است.

3-    نکته سوم این است که پس از توافق اتمی ایران و برطرف شدن موانع از سوی مجامع بین‌المللی و اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا بازارهای ایران برای ورود سرمایه‌های خارجی بازشده و ترکیه نیز علاقه‌مند به افزایش روابط اقتصادی خود با ایران است. همچنین با برطرف شدن این تحریم‌ها ترکیه می‌تواند بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کند و در آینده نیز برای خرید نفت و گاز از ایران و همکاری در سایر حوزه‌های انرژی برنامه‌ریزی کند. ترکیه به‌طور سنتی حدود یک‌چهارم از نفت و حدود یک‌پنجم از گاز خود را از ایران خریداری می‌کند. پیش‌بینی می‌شود لغو تحریم‌ها، موجب سه برابر شدن حجم تجارت بین دو کشور تا مرز 30 میلیارد دلار در دو سال آینده خواهد شد.

تمام موارد فوق‌الذکر در حال سوق دادن دو کشور به نزدیک شدن بود که ماجرای کودتای اخیر در ترکیه رخ داد و موضع مثبت ایران، انگیزه لازم را برای تغییر در روابط دو کشور ایجاد کرد. رهبران ایران واقعاً نگران این هستند که یک کودتای موفق نه‌تنها ترکیه بلکه تمامی منطقه را بی‌ثبات کند و عواقب زیانباری برای خود ایران در پی داشته باشد. این نگرانی از اقدام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در طول شب از کودتا روشن می‌شود که برای افزایش روحیه دولت ترکیه حداقل چهار بار با همتای ترک خود در آن ساعات سرنوشت‌ساز تماس تلفنی داشت.

گزارش روزنامه «وستی کافکازا» از روابط عربستان با ایران و روسیه؛

اختلافات شدید میان عربستان سعودی و ایران در حال حاضر، در نقشه بحران های جهانی اهمیت دوم پیدا کرده است. اما، آمار رسمی عکس این موضوع را نشان می دهد – هر دو کشور به شدت تجهیز می شوند و در این میان، ابزار اصلی آنها، تولید نفت است که با افزایش سهمیه خود نسبت به یکدیگر، به رکوردهای جدیدی دست می یابند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیام پوتین به ملک سلمان: بیشتر لجاجت کنید، وارد فازه تازه ای از همکاری ها با ایران می شویم / تنش های جدید میان ایران و عربستان در راه است!

وستی کافکازا نوشت: اختلافات شدید میان عربستان سعودی و ایران در حال حاضر، در نقشه بحران های جهانی اهمیت دوم پیدا کرده است. اما، آمار رسمی عکس این موضوع را نشان می دهد – هر دو کشور به شدت تجهیز می شوند و در این میان، ابزار اصلی آنها، تولید نفت است که با افزایش سهمیه خود نسبت به یکدیگر، به رکوردهای جدیدی دست می یابند.. در حال حاضر، میزان استخراج نفت چه در ایران و چه، در عربستان سعودی، به اندازه ای رسیده است که از سال های طولانی پیش بی سابقه بوده است. سعودی ها حتی، در ماه ژوئیه، به رکورد تاریخی جدیدی دست یافتند. تولید مازاد نفت، نرخ هر بشکه نفت را پایین می کشد.

به گزارش «انتخاب»، برای نمونه، در ماه ژوئیه، عربستان سعودی روزانه به طور متوسط ١٠,٦٧ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است که ١٠٠ هزار بشکه بیش از رکوردش در تابستان سال ٢٠١٥ میلادی، بوده است. ایران نیز به نوبه خود، در ماه گذشته، ٣.٨٥ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است. طی نخستین شش ماهه سال جاری، تهران استخراج نفت خود را تا یک میلیون بشکه افزایش داده است – هیچ یک از کارشناسان انتظار چنین حمله نفتی را نداشتند.

آمار مربوط به استخراج نفت نشان می دهد که این قدرت ها تا چه حد خواهان افزایش نفوذ خود در منطقه و غلبه بر رقیب خود از طریق ابزارهای اقتصادی می باشند. عقل سلیم، عدم افزایش بیش از حد استخراج مواد خام را به نفع این دو کشور نفتی می داند. زیرا، مازاد تولید نفت به ضرر آنها است و باعث کاهش نرخ نفت و کاهش درآمدشان می شود. اما، این دو کشور آماده اند تا به خاطر رسیدن به اهداف برتر، به ضررهایی مالی نیز تن در دهند.

آبیشک دشپان، تحلیلگر بانک فرانسوی Natixis، می گوید: «سعودی ها می خواهند به رغم حمله های نفتی ایران به طور حتم سهم خود در بازارهای نفتی را حفظ کنند». شیوه عمل این دو عضو کارتل نفتی اوپک نشان می دهد که در آینده نزدیک، نباید در انتظار کاهش هماهنگ حجم نفت استخراجی بود. در ماه سپتامبر، قرار است دیدار مرحله ای اوپک در الجزایر برگزار شود. دشپان انتظار ندارد که در این دیدار، قرار مشخصی حاصل شود. به همین علت، تحلیلگران پیش بینی های خود درباره نرخ نفت را تا ١٥ درصد پایین آورده اند. به عبارتی نرخ نفت به سرعت تا بشکه ای ٥٠ دلار نخواهد رسید.

شیخ های عرب در مبارزه بر سر نفوذی که میان دو غول مواد خام در جریان است، موضع بهتری دارند. لئون لشوس، کارشناس انستیتوی اقتصاد جهانی هامبورگ، می گوید: «نرخ تمام شده نفت استخراجی توسط آنان بسیار پایین تر است». هزینه های ایران برای استخراج و تولید نفت بسیار بالاتر است. سعودی ها افت نرخ نفت را تحمل می کنند، زیرا می دانند که ضربه وارده ناشی از آن برای آنان کمتر از ضربه آن بر رقیبشان است.بعد از لغو تحریم های چندین ساله، ایران به سرعت به پول نیاز دارد.

در ریاض، همچنین می دانند که ایران قادر نخواهد بود روند رشد پایدار استخراج نفت با نرخ پایین را حفظ کند. لشوس، اقتصاد دان، می گوید: «بعد از لغو تحریم های چندین ساله، ایران به سرعت به پول نیاز دارد تا فن آوری خود را نوسازی کند». ایران فقط بعد از سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری در زیر ساخت های نفتی خود، قادر خواهد بود استخراج نفتی خود را به طور چشمگیری افزایش دهد. تهران بعد از مدرنیزه موفقیت آمیز زیرساخت های خود قادر خواهد بود در مبارزه ای بر سر سهم در بازار نفتی به رقیب واقعی بدل شود.

در اوایل سال جاری، رئیس جمهور روحانی اعلام کرد که کشورش سالانه، به ٥٠ – ٣٠ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد تا به اهداف اقتصادی مورد نظرش دست یابد. بخش اعظم این سرمایه گذاری ها می بایست به عرصه نفتی اختصاص یابد.

به همین دلیل، در این اواخر، ایران به دنبال قرابت با مسکو است. در روسیه نیز برای انجام این گفتگوها اعلام آمادگی می کنند، به ویژه بعد از آن که در آوریل سال جاری، سعودی ها به طور بی سابقه ای کاخ کرملین را دور زدند. ریاض در آخرین لحظات، از قرار حاصل پیرامون فریز استخراج نفت از سوی اوپک امتناع کرد. در مسکو که در طول تاریخ، همواره پایین بودن نرخ نفت، به شدت تأثیرگذار بوده است، روی این توافق حساب کرده بودند.

پاسخ روس های مغرور چندان به درازا نیانجامید. چند ساعت بعد از این سیلی، کاخ کرملین اعلام کرد که برای ایران وامی به ارزش ٥ میلیارد دلاری اختصاص خواهد داد. این سیگنال فقط یک مفهوم داشت. اگر شیخ های عرب با بلوکه کردن قرار مربوط به کاهش میزان استخراج نفت، بیش از این لجاجت نشان دهند، در آن صورت مسکو وارد فاز تازه ای از همکاری با ایران ایران و احیای اقتصادش خواهد شد.

از آن زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تلاش می کند ایران را جذب اتحادیه اقتصادی یوروآسیا کند. در اوایل ماه اوت در باکو، وی با روحانی، و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، دیدار کرد. در این دیدار، در خصوص همکاری متقابل اقتصادی سودمند میان این کشورها توافق حاصل شد. برای حفظ تجارت میان این کشورها، کوریدور حمل و نقلی میان روسیه و ایران از طریق آذربایجان احداث خواهد شد. مسکو امیدوار است که از این طریق، دسترسی به بازار آسیا سهل تر شود. روس ها همچنین، در ایران رآکتور اتمی احداث خواهند کرد.چرخش روس ها به سوی ایران به طور مشخص بر یک موضوع تأثیرگذار خواهد بود: در آینده نزدیک، تنش های میان ایران و عربستان سعودی بار دیگر تشدید خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد