سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

چرخ صنایع خوزستان با مدیران غیربومی نمی‌چرخد

خبرگزاری فارس: چرخ صنایع خوزستان با مدیران غیربومی نمی‌چرخد

بخش صنایع استان خوزستان در سایه بی‌توجهی نمایندگان استان در مجلس توسط مدیران غیربومی به خوبی نمی‌چرخد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، اجرای برجام 6 ماهه شد اما خبری از سکوی پرتابی که به اقتصاد کشور جهش می‌داد نیست؛ صنعت که محرک اصلی رشد اقتصادی، موفقیت و نوآوری کشورها محسوب می‌شود در کشور ما در حال قربانی شدن اعتماد دولت به غرب شده است.

در این میان وضعیت صنایع خوزستان نیز شرایط مطلوبی را سپری نمی‌کند؛ این شرایط که با تسلط مدیران غیربومی و اغلب پروازی به وجود آمده، باعث نگرانی مسؤولان و مردم این استان شده است.

کارشناسان معتقدند که حرکت و تلاش در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی جز با توجه به نیروهای توانمند بومی امکان‌پذیر نیست؛ حلقه‌ای مفقود شده در خوزستان که بی‌توجهی به آن زمینه نفوذ نیروهای غیر بومی را بیش از پیش تقویت کرده است.

به عبارتی دیگر بخش صنایع که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و بزرگ‌ترین بخش مولد در کنار بخش کشاورزی کشور به شمار می‌رود در خوزستان با مدیریت غیربومی‌ها به درستی نمی‌چرخد.

*ضرورت نظارت بر مدیریت صنایع

یکی از جنبه‌های لازم برای مقاوم‌سازی بخش صنایع خوزستان، تقویت نظارت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است؛ نظارتی که یکی از پیش‌شرط‌های اساسی برای حصول اطمینان از عملکرد صنایع در استان است.

 اقدامی که در سایه بی‌توجهی نمایندگان مجلس انجام نمی‌شود تا منابع عظیم مالی به خارج از استان هدایت شود و در پی آن آثار منفی دیگر، بخش صنایع این استان را آسیب‌پذیرتر کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در این ارتباط می‌گوید: مسؤولان استانی در سیاست‌گذاری‌ها تاثیرگذار نبوده‌اند و مدیریت بخش اعظم اقتصاد خوزستان در خارج از آن بوده است؛ مدیریت 65 درصد اقتصاد خوزستان، خارج از استان است و این صنایع تنها 6 درصد از بیکاری استان را مهار کرده‌اند.

امید حاجتی افزود: وضعیت استان در نرخ بیکاری نامناسب است و چند سالی است که جزو استان‌های آخر کشور قرار دارد.

این شرایط اهمیت نظارت بر مدیران صنایع استان در قبال اعمال طرح‌هایی برای بهبود وضعیت صنایع را دو چندان می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند که در حوزه نظارت باید اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد و هرجا که دولت در تعارض با آن عمل کرد و یا بخش‌هایی از این راهبرد را عملیاتی نکرد، از سوی نمایندگان تذکر داده شود.

*نفوذ اصفهان در صنایع استان

در حالیکه طرح‌های انتقال آب‌های جاری خوزستان به اصفهان سال‌هاست که به یک کشمکش سیاسی بین نمایندگان این دو استان در کشور تبدیل شده است، نفوذ مدیران غیربومی و اغلب اصفهانی به صنایع استان خوزستان می‌تواند نتایج منفی در پی داشته باشد.

از آنجایی که یکی از وظایف اساسی و مهم نمایندگان مجلس نظارت بر دستگاه‌ها به عنوان چشم بینای مردم است اما نظارت این نمایندگان در این حوزه نشان از ضعف شدید آنها دارد.

بیگانگی نمایندگان مجلس اهواز با صنایع از بزرگترین آسیب‌هایی است که صنایع استان را تبدیل به حیاط خلوتی برای غیربومی‌ها کرده است.

در میان اعضای هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی اهواز که در سال 1379 به بخش خصوصی واگذار شد تنها شخص مدیرعامل کنونی بومی است.

کارشناسان معتقدند که اعمال پروژه‌ها و برون سپاری بخش اعظمی از فعالیت‌های اقتصادی به پیمانکاران اصفهانی و غیربومی ضربه سنگینی بر پیکره اقتصاد این شرکت صنعتی وارد کرده است؛ افزایش نارضایتی کارگران از مدیریت پیمانکاری این شرکت از دیگر نقدهای وارد بر تیم مدیریتی است.

*فضای نارضایتی

افزایش شمار چشم‌گیر مصدومان و کشته شدن یک کارگر از ابتدای امسال تاکنون بر اثر حجم زیاد کار و قطع کمک‌های مالی به کارگران، فضای نارضایتی را میان کارکنان ایجاد کرده است.

یکی از کارکنان این شرکت که نخواست نامش فاش شود در این ارتباط اظهار کرد: در میان طیف متخصص این شرکت نیز بی‌انگیزگی موج می‌زند؛ وقتی نیروهای متخصص ببینند اعضای هیئت مدیره از شخصیت‌های گزینش شده و غیر خوزستانی هستند که حتی و فقط یک ساعت سابقه‌کار صنعتی را ندارند و این رویه در نهایت می‌تواند باعث هدر رفتن سرمایه‌های انسانی شرکت شود.

وی افزود: هم‌اکنون لوله‌سازی اهواز توسط نیروهای اصفهانی در هیأت مدیره هدایت و برنامه‌ریزی می‌شود.

این شهروند اهوازی ادامه داد: نمایندگان ما باید با نظارت بیشتر جلوی نفوذی‌ها را بگیرند و به جای اشغال کردن فرصت‌های شغلی به دست بازنشستگان و غیر متخصصان، فضا را برای جوانان باز کنند تا فضای خلاقیت برای جوانان کشورمان ایجاد شود، چرا که با حضور افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس هرگز نمی‌توان اقتصاد مقاومتی و دیگر فرموده‌های رهبری را پیش برد.

* استفاده از نیروهای غیربومی دور از انصاف است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان از گستردگی مدیران غیربومی بر صنایع استان ابراز تأسف می‌کند.

آیت‌الله محسن حیدری در این ارتباط می‌گوید: استفاده از مدیران غیربومی یکی از علت‌های افزایش نرخ بیکاری در خوزستان است.

وی ادامه می‌دهد: طبق گزارش‌های به‌دست آمده 22 مدیر اصلی پتروشیمی غیربومی و پروازی هستند، فقط 15 درصد مدیران میانی پتروشیمی ماهشهر بومی هستند و 85 درصد دیگر از استان‌های دیگر آمده‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان یادآور می‌شود: بنابراین وقتی چنین شرکت‌هایی توسط مدیران و کارشناسان غیربومی اداره می‌شوند کارگران را نیز از استان‌های دیگر جذب می‌کنند.

حیدری تأکید می‌کند: مشکلات بسیاری به دلیل آمار بالای بیکاری در استان رخ داده به همین دلیل، استخدام افراد غیربومی باید به صورت کلی ممنوع شود.

وی با اشاره به سیاست‌های غلط برخی وزارتخانه به عنوان یکی از عامل‌های بالا بردن نرخ بیکاری در استان تصریح کرد: برخی وزارتخانه‌ها به منظور تصدی برخی پست‌های مدیریتی، کارهای فنی، کارشناسی و حتی کارگری ساده خیلی راحت اقدام به جذب نیرو به صورت پروازی و غیر پروازی از خارج از استان می‌کنند.

حیدری ادامه داد: برخی از وزارتخانه‌ها نیروهای مستعد داخلی و بومی را از این فرصت‌های شغلی محروم می‌کنند که این خلاف انصاف و خلاف عدالت است.

براساس این گزارش، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در شهرستان شوش نیز یکی دیگر از تجربه‌های منفی استفاده از مدیریت غیربومی است؛ مدیریتی که تنها در طی چند ماه بارها باعث تجمع اعتراضی کارگران و پیمانکاران شده است.

سال‌هاست که استفاده از مدیران غیربومی در بخش صنایع مورد اعتراض برخی شخصیت‌های سیاسی استان قرار گرفته است؛ اعتراضاتی که به نظر آنچنان هم برای تغییر این روند مدیریتی کارساز نبوده است؛ اکنون باید دید که مسؤولان و نمایندگان استان چه تدابیری برای برون‌رفت از این شرایط و نزدیک شدن به توسعه پایدار استان را در پیش خواهند گرفت؟

-----------------------------------

گزارش از: عارف شریفی صرخه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد