سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سنگ بنای شهرک صنعتی شماره پنج اهواز را کج گذاشته اند

اهواز - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شهرک صنعتی شماره پنج اهواز جایش مناسب نیست چرا سنگ بنایی جای که کج گذاشته شده را اصرار دارید کج بالا برود؟

به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عصر سه شنبه در جلسه ستاد سرمایه گذاری خوزستان در محل استانداری، اظهار کرد: اگر صنعت در این منطقه مستقر شود کل مجوز فرودگاه اهواز نیز مشکل دار می شود.
وی افزود: ابتدا باید مشکل حریم شهرک صنعتی شماره پنج برطرف شود. وقتی این مشکل حل شد می توانید در مدت 24 ساعت مجوزش را بگیرید.
وی گفت: بخشی از این شهرک در حریم شهر اهواز است و بخشی بیرون حریم است. سازمان محیط زیست اعلام آمادگی کرده تا به بخش بیرون حریم مجوز بدهد که در این مرحله مشکل بیش از 200 هکتار آن حل می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: حتی اگر مساله شهرک نیز حل شود اما احداث واحد فولاد حتی در بیرون از حریم شهر در این شهرک مساله دارد. نکته دیگر اینکه در این شهرک به جز احداث واحد فولاد هیچ کار دیگری نشده است.
لاهیجان زاده در ادامه گفت: بسیاری از سدهایی که در دولت گذشته مجوز گرفتند ـ نزدیک به 60 سد ـ مجوزشان ابطال شد حتی بعضی از آنها تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند؛ احداث شهرکی به این بزرگی که به کلانشهر اهواز چسبیده است مناسب نیست. آن را خارج از حریم شهر ببرید و به جای 300 هکتار مجوز هزار هکتار بگیرید.

***به جز نفت صنایع آلاینده در اهواز نداریم
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی نیز اظهار کرد: بین پل دوم و سوم اهواز 600 هکتار زمین بلااستفاده وجود دارد که جزو منابع ملی است اگر 150هکتار به ما واگذار شود توسعه شهرک نیز اتفاق می افتد.
اخلاق محمدیان با تاکید بر اینکه برای این شهرک اعتبار عمرانی تصویب شده توضیح داد: مگر می شود این شهرک را به خاطر بحث زیست محیطی منحل کرد. در دولت گذشته دو بار ارزیابی زیست محیطی به این شهرک مجوز داد.
او ادامه داد: در کمربندی شیراز سه هزار هکتار زمین صنعتی وجود دارد که بیش از دو هزار قرارداد به خاطر بزرگی شهرک و تمرکز واحدها در آنجا بسته شده است؛ توسعه صنعتی این گونه است.
محمدیان افزود: اما در خوزستان به خاطر این که زمین نداریم به صنعتمان ظلم می شود؛ هر کجا می رویم یا حریم تالاب است یا حریم لوله گاز و نفت. هیچ کس این مسایل را نمی بیند.
وی گفت: شهرک صنعتی شماره پنج اهواز سال 1385 مصوب شد و فرودگاه پس از شهرک به آنجا آمد؛ به جای شهرک، فرودگاه را جابجا کنید. اگر این این سه هزار هکتار به شهرک صنعتی اختصاص یابد حاضریم یک کیلومتر هم از حریم فاصله بگیریم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی توضیح داد: بحث تعصب منطقه ای نیست بلکه بحث حرف منطقی است، باز هم تکرار می کنم در دولت قبل دوبار این مصوبه را دادند که تا رده سه در حریم اهواز باشد.
وی با اشاره به وجود سه شهرک صنعتی در اهواز اظهار کرد: مگر شهرک شماره یک اهواز که در منطقه زیتون کارمندی تولیدات رده یک و دو را تولید می کند آلودگی دارد؟ فاضلاب آن به فاضلاب صنعتی وصل است و اصلا آلودگی در محیط ندارد؛ صنایع اهواز بیشتر صنایع رده یک و دو هستند. صنایع آلاینده اصلا در شهر اهواز وجود ندارد به غیر از نفت که خارج از شهرک ها هستند.
محمدیان: براساس مکاتبات انجام شده در سال 1385، از 500 هکتار این شهرک فقط 348 هکتار داخل حریم است لذا در این شهرک هیچ کاری نمی توان انجام داد.

*** حریم اهواز باید اصلاح شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان نیز گفت: صدور مجوز بهره برداری شهرک پنج صنعتی اهواز منوط به گرفتن مجوزهای زیست محیطی است و راهکار دریافت مجوز زیست محیطی این است که این شهرک از حریم شهر خارج شود.
مهرداد نیکو افزود: برای اینکه شهرک از حریم شهر خارج شود باید محدوده شهر اهواز اصلاح شود. وی افزود: محدوده شهر اهواز نیز در طرح جامع اصلاح می شود و طرح جامع نیز در اختیار شورای شهر سازی و معماری است و این روند مانند یک زنحیره است. اصلاح محدوده و حریم کار استان نیست و از آنجا که اهواز کلانشهر است این کار بسیار زمان بر است.
وی توضیح داد: بخشی که درون حریم است برای فعالیت های صنعتی رده یک و دو و خارج حریم برای استقرار صنایع مربوطه باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: بحث تقسیمات سیاسی خارج از حوزه کارگروه زیربنایی است. مرزهای یک شهر از شهرستان نمی تواند فراتر رود؛ اهواز به خاطر اینکه به چهار شهرستان تبدیل شده مرزهای محدوده و حریمش از مرزهای شهرستان بیرون زده است. تقسیمات سیاسی کشور باید حریم اهواز را اصلاح کند.
وی افزود: مسایل و ملاحظات زیست محیطی شهرک صنعتی شماره پنج اهواز باید رعایت شود و کار را باید با انعطاف پیش ببریم. بالاخره در این شهرک سرمایه گذاری شده و مسایل زیست محیطی هم برای ما بسیار اهمیت دارد.
نیکو گفت: بحث گاز رسانی به مجتمع فولادی سه عملیات احداث انتقال، تست و ایستگاه گاز را شامل می شود که بر اساس گزارش مدیرکل گاز کار انجام و نقشه های لازم تهیه شده اند، همچنین تا یکم مهر 1395 عملیات گاز بیرون و داخل شهرک به اتمام می رسد.
وی ادامه داد: بحث آب این شرکت فولادی نیز از طریق شرکت آبفای استان و شرکت شهرک ها همه عملیات انجام شده و یکم مهر کامل می شود.
نیکو گفت: در بحث جاده نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی 20 میلیارد ریال ابلاغ شده و کار انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته شده است و جاده ای به موازات مسیر ماهشهر اهواز احداث می شود.
7164/ 6037

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد