سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

هلاکت و دستگیری 10 تکفیری در کرمانشاه/ فرد رده‌بالای جریان تکفیری عراق کشته شد

خبرگزاری فارس: هلاکت و دستگیری 10 تکفیری در کرمانشاه/ فرد رده‌بالای جریان تکفیری عراق کشته شد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از هلاکت چهار و دستگیری 6 نفر از اعضای گروه تکفیری در درگیری کرمانشاه خبر داد و گفت: یک نفر از کشته‌شدگان از افراد رده‌بالای جریان تکفیری عراق است.

حسین ذوالفقاری پیش از ظهر امروز در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت مطلوب امنیتی در این استان اظهار کرد: گیلان به لحاظ کنترل جرائم وضعیت مطلوبی دارد ضمن اینکه جرائم خشن در این استان کنترل شده است.

وی به وجود مرزهای آبی و زمینی در گیلان اشاره کرد و افزود: تقویت امنیت در مرزهای آبی از مناطق پر هزینه محسوب می‌شود و نیازمند اعتبارات و بودجه قابل توجهی است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تأکید بر تحقق مصوبه بخش دفاعی کشور در برنامه ششم توسعه کشور، بیان کرد: تحقق مصوبه مذکور موجب تقویت بنیه نظامی و انتظامی نیروها می‌شود.

ذوالفقاری، مصوبات بخش دفاعی برنامه ششم توسعه کشور را امیدوارکننده خواند و بیان کرد: امسال پیگیر تحقق بودجه مرزی هستیم تا نیاز حوزه‌های مرزی کشور تامین شود.

وی به فضای مطلوب امنیتی در کشور اشاره کرد و گفت: اقدام‌های بزرگی در بخش امنیتی در سطح ملی انجام شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری از جمله تهدیدها در منطقه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته گروه‌های مذکور تلاش کردند تا به هر نحوی در منطقه ناامنی ایجاد کنند.

ذوالفقاری از اشراف اطلاعاتی و کنترل چندلایه اطلاعاتی انتظامی و امنیتی برای مقابله با گروه‌های تروریستی در کشور خبر داد و یادآور شد: این امر موجب شده تلاش گروه‌های تکفیری برای ایجاد ناامنی در کشور ناکام بماند.

وی با بیان اینکه خنثی‌سازی عملیات گروه خرابکاری اخیر در استان‌های غربی و مناطق مرکزی نتیجه اشراف اطلاعاتی کشور است، اظهار کرد: از غروب روز گذشته تا صبح امروز نیروهای اطلاعاتی و انتظامی در دو نقطه از استان کرمانشاه با گروه‌های تروریستی و تکفیری درگیر شدند و چهار نفر از آنها را به هلاکت رساندند و 6 نفر دیگر دستگیر شدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، متذکر شد: در درگیری صبح امروز یکی از عناصر به هلاکت رسیده، از افراد شناسایی شده و رده بالای جریان تکفیری در کشور عراق است.

جزئیات درخواست مسکو برای شلیک موشک‌های کروز از حریم هوایی ایران و عراق

منابع روسی از درخواست مسکو از ایران و عراق برای استفاده از حریم هوایی آنها به منظور پرتاب موشک های کروز خبر دادند.
به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، یک منبع نظامی- دیپلماتیک روسی روز دوشنبه از درخواست مسکو از مقامات ایران و عراق برای استفاده از حریم هوایی آنها جهت شلیک موشک های کروز خبر داد.

این منبع به خبرگزاری اینترفکس گفت که وزارت دفاع روسیه هفته گذشته از عراق و ایران خواسته است تا از حریم هوایی آنها برای شلیک موشک های کروز استفاده نماید.

از سوی دیگر «ولادیمیر کوموییدوف» رئیس کمیته دفاع مجلس نمایندگان روسیه و فرمانده سابق ناوگان دریای سیاه این کشور اعلام کرد که عراق و ایران کانالی هوایی را برای عبور موشک های کروز روسیه بر فراز حریم هوایی خود ایجاد خواهند کرد.این مقام روس همچنین ابراز اطمینان کرد که حملات روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه با موشک های بالدار «کالیبر» تاثیر مثبتی بر روند عملیات نظامی در این کشور داشته باشد.

لازم به ذکر است که ناوگان دریایی روسیه در سال ۲۰۱۵ چندین موشک از این نوع را به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه شلیک کرده بود.منبع: مهر

جنگ موصل و کش‌مکش ایران، ترکیه و کردستان

کردها موصل را جزئی تاریخی از کردستان می‌دانند و مخفی نمی‌کنند که تمایل دارند این شهر را به منطقه خود ضمیمه کنند.
 به گزارش مشرق، جنگ موصل و عملیات پاکسازی آن از دست داعش عرصه کش مکش های نظامی و سیاسی گروه های مختلف سیاسی شده است. هر کس استراتژی خود را ارائه می دهد و به فکر منافع شخصی خود است. همه دعواها بر سر آینده موصل بعد از پاکسازی آن از دست داعش است. ناظران بر این اعتقادند که تصمیم پاکسازی کامل موصل از دست داعش از سوی مسکو و واشنگتن و بغداد و آنکارا نهایی شده و فقط ساعت صفر برای فرا رسیدن زمان آغاز عملیات باقی مانده است.
به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سیاستمداران عراقی مخفی نمی کنند که بر سر وضعیت موجود در عراق بر سر آزادی موصل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. عمده اختلافات بر سر ماهیت نیروهایی است که قرار است در کنار ارتش عراق در عملیات بازپس گیری موصل شرکت کنند. نیروهای پیشمرگ کرد و گروه های داوطلب مردمی یا حشد الشعبی که مورد حمایت ایران هستند تلاش می کنند قبل از هر کسی به موصل برسند تا سد راه رسیدن دیگر مدعیان شوند. مساله ای که بحث و جدل های بسیاری را بر سر آینده سیاسی عراق و حتی منطقه به دنبال داشته است.
دیپلمات ها می گویند که طرف کردی به سمت موصل خیز برداشته و کار خود را آغاز کرده است اما مساله ای که این وسط محل بحث است، حجم و سطح جغرافیایی حضور نیروهای داوطلب مردمی است.منابع نزدیک به نیروهای پیشمرگ گفتند که کردها توانسته اند پیشروی های بیشتری را در روزهای اخیر علیه داعش داشته باشند و در همین چارچوب چهار روستا را در جنوب شرق موصل، شمال عراق، بعد از یک عملیات نظامی و با حمایت نیروی هوایی پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده، توانسته اند از داعش پس بگیرند.سرهنگ شیرزاد زاخولی در این باره گفت: «نیروهای پیشمرگ توانستند بر روستاهای ابزخ، تل حمید، قرقشه و حمرا در راه موصل مسلط شوند. عملیات نظامی در محورهای مختلف به پایان رسیده که شامل کویر و مخمور و الخازر می شود. نیروهای پیشمرگ در این سه محور در حال پیشروی هستند. این منطقه اهمیت بسیاری برای ما دارد چرا که داعش از این منطقه نیروهای پیشمرگ را هدف خمپاره های خود قرار می داد.»
منابع کردی می گویند که این عملیات با اشراف مستقیم مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق انجام می شود. وی اخیرا با برت مک گورک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش دیدار کرد و درباره چگونگی بازپس گیری موصل از دست شبکه تروریستی داعش به بحث و تبادل نظر پرداخت.
برخی از تحلیلگران عراقی هشدار می دهند که بعد از آزادی موصل ممکن است درگیری دیگری میان قدرت های منطقه ای از جمله ایران و ترکیه در بگیرد. در حالی که کردها موصل را جزئی تاریخی از کردستان می دانند و مخفی نمی کنند که تمایل دارند این شهر را به منطقه خود ضمیمه کنند. مساله ای که می تواند کش مکش بر سر آینده موصل را سه جانبه کند.در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست نوشت، یزید صایغ، کارشناس مرکز کارنگی در بیروت در این باره می گوید: «الآن می توانیم بگوییم جمعیتی وجود دارد که می توان آن را جمعیت پیروز بر داعش نامید، پیشمرگ به سمت مناطقی رفته است که قبلا دولت عراق بر آنها مسلط بود، اقلیم کردستان تلاش دارد مناطقی که حداقل 50 درصد بر آنها تسلط داشته است را پس بگیرد و از آن خود کند.»
رویاپردازی کردها می تواند عواقب بسیاری به دنبال داشه باشد. اکثریت جمعیت موصل را اعراب سنی تشکیل می دهد و در صورت ادعای کردها بر موصل این مساله می تواند درگیری های تازه ای را میان سنی های موصل با کردها به وجود آورد.
چندی پیش نیروهای پیشمرگ کرد در شهر طوزخورماتو، شمال عراق با نیروهای داوطلب مردمی درگیر شده بودند که طی آن 27 نفر کشته شدند.
این در حالی است که ایران به مصلحت خود می داند که نیروهای داوطلب مردمی تحت حمایت آن بر شهر موصل که نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد، مسلط شوند. در حالی که ترکیه موصل را جزئی از دایره امنیتی خود در شمال عراق می داند و نسبت به این موضوع حساسیت دارد. تهران به دولت بغداد و نیروهای داوطلب مردمی اعتماد کرده و بر سر موصل از مواضع آنها حمایت می کند در حالی که ترکیه تلاش دارد برای مقابله با این موضع بر دو نگرش متمرکز شود؛ یکی حمایت مستقیم از اقلیم کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و به دنبال آن حمایت از نیروهای پیشمرگ در بازپس گیری موصل، دیگری حمایت از نیروهای شبه نظامی حشد الوطنی یا داوطلب ملی که متشکل از عشایر عرب سنی اهل موصل است که نزدیک به 6500 نفر نیرو دارند و اثیل النجیفی، استاندار سابق موصل فرماندهی آن را بر عهده دارد که در پایگاه نظامی بعشیقه، 30 کیلومتری موصل مستقر است. تبدیل شدن پایگاه بعشیقه به مقر نیروهای عشایر سنی زیر نظر ترکیه و اثیل النجیفی با استقبال مسعود بارزانی مواجه شده در حالی که دولت مرکزی در بغداد با شدت با آن مخالف است. در حالی که در تاسیس این پایگاه با ایالات متحده امریکا نیز هماهنگ شده است.
اسامه النجیفی، رهبر ائتلاف متحدون در مجلس عراق، رئیس سابق مجلس و برادر اثیل النجیفی در دیدار خود با مک گورک گفته است که مواضع او و اهالی نینوا و فرماندهی "پیمان قدرت های عراقی"، مخالف حضور نیروهای داوطلب مردمی در جنگ آزادسازی موصل است.
این در حالی است که آنکارا نیز از این نگران است کردها واقعا به فکر انضمام موصل به اقلیم خود باشند، برای همین به شدت این موضوع را زیر نظر گرفته است. آنها می خواهند موصل کردی نباشد بلکه توسط نیروهای سنی متمایل به آنها اداره شود.
منبع: دیپلماسی ایرانی
آمادگی روسیه برای همکاری با عربستان در ساخت 16 نیروگاه اتمی
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه برای همکاری این کشور در طرح های انرژی عربستان سعودی از جمله ساخت 16 نیروگاه اتمی اعلام آمادگی کرد.
 به گزارش مشرق، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در این زمینه گفت که روسیه از تصمیم های عربستان سعودی برای توسعه فناوری های صلح آمیز هسته ای به عنوان راهبردهای توسعه ای این کشور تا سال 2030، حمایت می کند.
ایتارتاس امروز (سه شنبه) به نقل از نوواک نوشت:روسیه آماده است در برنامه عربستان برای ساخت 16 واحد نیروگاه هسته ای در طول 25 سال همکاری کند.
نوواک گفت: مسکو در این برنامه علاقه به اجرای طرح های مشترک دارد، ولی عربستان کشوری است که هنوز تاسیسات اتمی ندارد که این مساله مشکل ساز خواهد بود، اما روسیه تجربه های زیادی در این زمینه دارد.
با توجه به اینکه ریاض متحد سیاسی-نظامی و نفتی واشنگتن و غرب بشمار می رود، روسیه برای تصاحب قراردادهای ساخت نیروگاه اتمی و همچنین مشارکت گسترده در طرح های نفت و گاز این کشور با دشواری هایی و احتمالا ممانعت آمریکا مواجه خواهد شد، زیرا ریاض معمولا در این زمینه دنباله رو راهبردهای واشنگتن است.
منبع: ایرنا

موشک‌های بسیار دقیق ایران در چند متری اهداف در عمق اسرائیل فرود می‌آیند/ در نبرد بعدی اقتصاد اسرائیل با تهدید مواجه است

خبرگزاری فارس: موشک‌های بسیار دقیق ایران در چند متری اهداف در عمق اسرائیل فرود می‌آیند/ در نبرد بعدی اقتصاد اسرائیل با تهدید مواجه است

اندیشکده صهیونیستی نوشت: در صورت حمله موشکی به اسرائیل، هزاران غیر نظامی کشته شده و تاسیسات تولید برق، آب شیرین کن و فرودگاه‌های بین‌المللی و دیگر زیر ساخت‌های حیاتی آن تخریب می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده صهیونیستی «بگین- سادات» در مطلبی پیرامون «تهدید جدید موشک‌های بسیار دقیق» نوشت: تاثیر موشک‌های بسیار دقیق از لحاظ میزان اصابت به هدف  شبیه به سلاح‌های هسته‌ای ‌است. اما مسئله این است که در آینده بسیاری از کشورها دارای موشک‌های هدایت شوند بسیار دقیق خواهند بود. این موشک‌ها البته چون جنگ افزارهای هسته‌ای نمی‌توانند افراد بیشماری را بکشند اما قادرند صدمات بسیاری را برجا گذاشته و خسارت‌های راهبردی قابل ملاحظه‌ای وارد نمایند. البته جهانی با گسترش موشک‌های بسیار دقیق چون جهان شامل قدرت‌های اتمی خطرناک نیست اما بهرحال به نسبت ادوار گذشته خطرناک‌تر خواهد بود.

اندیشکده بگین-سادات نوشت: اسرائیل متاسفأنه جزو اولین‌هایی نیست که وارد عرصه جدید موشک‌های هدایت شونده دقیق شده اند. در این بین اسرائیل دستکم با دو دشمنی مواجه است که اینک چنین قابلیتی را برخوردار هستند یا در چند سال بعد به آن خواهند رسید و این‌ها ایران و حزب‌الله هستند. شاید روزی حماس نیز به چنین جنگ افزارهایی را دست یابد.

بر این اساس، ایران اخیرا به فن‌آوری‌های دست یافته که می‌تواند موشک‌های برد متوسط بسیار دقیق بسازد و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای نیز شاید چنین تدابیری را انجام داده باشند. ایران حتی حزب الله لبنان را به چنین موشک‌هایی مجهز کرده که با کلاهک‌های حاوی 500 کیلوگرم مواد انفجاری در چند متری هدف فرود می‌آیند.  موشک‌های دقیق شرایطی را ایجاد می‌کنند که اسرائیل حتی اگر در رزم‌های سنتی نیز پیروز گردد، اما به راحتی در چنینی نبردی مغلوب می‌شود. در صورت حمله موشکی به اسرائیل هزاران غیر نظامی کشته شده و تاسیسات تولید برق، آب شیرین کن و فرودگاه‌های بین‌المللی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی تخریب می‌شوند. این در حالی است که دو سوم برق اسرائیل را تنها 6 نیروگاه برق تولید می‌کنند .

در ادامه این مطلب آمده است: هیچ‌کس نمی‌داند که زندگی در اسرائیل تنها با پرتاب چند موشک و خراب شدن ساختارهای مهم چگونه خواهد شد اما فقدان برق به تنهایی تاثیر بسیار زیادی بر سطح زندگی مردم اسرائیل و اقتصادش می‌گذارد و البته اسرائیل بر خلاف دیگران نمی‌تواند چشم امید به کمک همسایگانش داشته باشد.

بر این اساس، سامانه‌های دفاع موشکی چون گنبد آهنین و فلاخن ابزار قدرتمندی در دفاع در برابر تهدید های ناشی از موشک‌های بسیار دقیق به سوی زیر ساخت‌های اسرائیل هستند. هرچند برخی بر این باورند افزایش سامانه‌های دفاع موشکی به خودی خود  تاثیر کمی برابر موشک‌های بسیار دقیق دارند مگر این‌که قابلیت‌های بازدارندگی و تهاجمی اسرائیل افزایش یابند. پس چالش فراروی رهبری اسرائیل یافتن توازن بین دفاع و حمله و افزایش بودجه در این راه است .این اندیشکده در ادامه مدعی شد که اسرائیل می‌تواند موشک‌های دشمنانش را بر روی زمین نابود سازد یا با سامانه‌های دفاع موشکی آن‌ها را متوقف کند. بهرحال نبرد بین موشک‌های بسیار دقیق و اقدام‌های تدافعی در برابر آن‌ها تقریبا به طور کامل وظیفه جدیدی  است که محول بر ارتش اسرائیل می‌باشد.در انتهای این مطلب آمده است: در نبرد بعدی اقتصاد اسرائیل با تهدید مواجه است و تعداد کشته شدگان ناشی از حملات موشک‌های هدایت شونده مبین این نکته است که اسرائیل باید قادر به خاتمه دادن موفقیت آمیز نبرد تنها در چند روز باشد و حتی 6 روز نیز شاید طولانی باشد. پس اسرائیل باید از تهدید به استفاده از چنین موشک‌های مشابه یا کاربرد واقعی آن‌ها استفاده  نموده و با برخورداری از موشک‌های هدایت شونده دقیق بتواند ایران و حزب‌الله را از حملات آینده باز دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد