سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

جیره‌بندی آب آشامیدنی ایذه در کنار دریاچه سدهای کارون 3 و 4!

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: برآوردها نشان می‌دهد بیش از 10 برابر آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهرستان ایذه به سالانه از سطح دریاچه‌های دو سد کاون 3 و 4 تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌منطقه خوزستان، ‌اظهار کرد: سابقه جیره‌بندی آب در ایذه به قدمت چند نسل می‌رسد. از طرفی نیز بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دشت ایذه، اکوسیستم و محیط زیست منطقه را با مسائل جدی مواجه کرده است.

وی با انتقاد از وزارت نیرو گفت: این چه عدالت و توسعه‌ای است که 16 هزار نفر مردم تولیدگر ساکن 63 روستای پیرامون دریاچه کارون 3 را آواره می‌کنید و پس از سال‌ها بهره‌برداری از منابع مردم در این منطقه و استفاده از سودهای سرشار، مردم ایذه در رنج جیره‌بندی آب به سر می‌برند؟

کیانی ادامه داد: مساله آب در ایذه یک مساله جدی و حیاتی است؛ تامین آب دشت ایذه و ایجاد شبکه‌های آبیاری حق مسلم مردم این منطقه و تنها راهکار برون‌رفت این شهرستان از وضعیت بحرانی بیکاری و عقب‌ماندگی توسعه‌ای و اقتصادی موجود است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: مدیریت ناصحیح بر منابع آب شهرستان، سبب تخریب سفره آب‌های دشت ایذه شده و تعدد حفاری چاه‌ها نیز خشکی تالاب‌ها در چند سال پیاپی اخیر را به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: این موضوع، زنگ خطر جدی برای نابودی دشت ایذه به خاطر فرونشست بزرگی است که در اثر برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ایجاد شده است.

کیانی با اشاره به تشکیل کمپین "آب کارون برای نجات ایذه" افزود: برای رهایی مردم از این رنج بی‌دلیل و تبعیض‌آمیز که سال‌ها است مردمان شهیدپرور این منطقه را با مشکل مواجه ساخته است، انجمن ما نیز از این کمپین حمایت می کند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: اهداف این کمپین، متقاعد کردن مسئولان به ویژه وزارت نیرو و انجام وظیفه در جهت تامین آب آشامیدنی مردم ایذه است که سال‌ها است تماشاگر تبخیر آب‌های دریاچه‌های سد کاون 3 و 4 هستند.

وی اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد بیش از 10 برابر آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهرستان ایذه به شکل سالیانه از سطح این دو دریاچه تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد