سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

قدردانی سفیر ترکیه از موضع رسمی ایران در محکومیت کودتا/ نگرانی از برخی اظهارات ائمه جمعه

رضا هاکان تکین در نشست خبری دیروز خود از اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت متبوعش در نخستین ساعات پس از وقوع کودتا در ترکیه ابراز قدردانی کرد.
سفیر ترکیه در تهران از موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت ترکیه در نخستین ساعات وقوع کودتای نافرجام اخیر در این کشور ، قدردانی کرد.قدردانی سفیر ترکیه از موضع رسمی ایران در محکومیت کودتا/ نگرانی از برخی اظهارات ائمه جمعه

به گزارش عصر ایران " رضا هاکان تکین " سفیر جمهوری ترکیه در ایران دیروز در یک نشست خبری در محل سفارت خانه ترکیه در تهران با قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ترکیه ، این اقدام را نشانه ای از عمق رابطه دوجانبه بین تهران – آنکارا دانست.
با این حال سفیر ترکیه از برخی از موضعگیری های داخلی در ایران پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه ابراز نگرانی کرد.
او این ابراز نگرانی را در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترک از ایراد برخی سخنان در انتقاد از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از تریبون های نماز جمعه در ایران بیان کرد.
احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه اخیر در تهران ضمن حمایت از موضع رسمی وزارت امور خارجه ایران در محکومیت کودتای اخیر ترکیه در نخستین ساعات وقوع آن ، گفته بود:"  معنای مقابله با کودتا این نیست که از رئیس‌جمهور ترکیه انتقاد نداشته باشیم من از این تریبون می‌گویم که آقای اردوغان 2 عذرخواهی دیگر بدهکار است. نخست عذرخواهی از قربانیان داعش در کل دنیا چون تنها دولتی بود که به داعش میدان داد. دفتر و بازارچه مرکزی در اختیار آنها قرار داد و نفت دزدی داعش را به تاراج برد."
او عذرخواهی دیگر اردوغان را متوجه مسلمانان جهان دانست و گفت:" چرا ترکیه در برابر رژیم صهیونیستی منافقانه رفتار می‌کند. یک بار در برابر آنان می‌ایستد و بار دیگر از ایجاد روابط حسنه سخن به میان می‌آورد. "سفیر ترکیه درباره انتقادات از دولت ترکیه در تریبون های نماز جمعه گفت : " به طور طبیعی برخی اظهارات متفاوت با موضع رسمی دولت ایران که از سوی تریبون های نماز جمعه بیان می شود هم مورد توجه است و من در این زمینه باید بگویم که این اظهارات مایه نگرانی ماست."
سفیر ترکیه افزود دولت آنکارا نگرانی های خود از این قبیل اظهارات را با مقامات رسمی در جمهوری اسلامی ایران در میان می گذارد.
 گفتنی است جمهوری اسلامی ایران تنها همسایه ترکیه بود که در نخستین ساعات وقوع کودتا در این کشور با محکوم کردن این اقدام از دولت ترکیه اعلام حمایت کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در شب کودتا بارها در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ضمن کسب آخرین اخبار از تحولات داخلی ترکیه حمایت ایران از دولت قانونی ترکیه در برابر کودتاگران را به همتای ترک خود ابراز کرده بود.

الجبیر: از همه می‌خواهیم در برابر دخالت‌های ایران بایستند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست اتحادیه عرب پیام پادشاه عربستان را خواند و گفت که از همه می‌خواهیم در برابر دخالت‌های ایران در امور کشورهای عرب بایستند.
الجبیر: از همه می‌خواهیم در برابر دخالت‌های ایران بایستند
به گزارش مشرق، شبکه خبری الجزیره گزارش داد: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اتحادیه عرب در نواکشوت پایتخت موریتانی پیام پادشاه کشورش را قرائت کرد.
در این پیام آمده بود: انعطاف ناپذیر بودن سیاست های اسراییل دلیل اصلی نرسیدن به صلح جامع است.
آنچه که باعث حل نشدن بحران سوریه از راههای مسالمت آمیز شده، سیاستهای نظام سوریه است. بشار اسد نمی تواند در آینده سوریه نقش و جایگاهی داشته باشد. عراق همچنان با بحران دست و پنجه نرم می کند و امید داریم برادران ما در عراق اختلافات خود را کنار بگذارند.
وزیر خارجه سعودی گفت: از همه می خواهیم تا در برابر دخالت های ایران در امور کشورهای عرب بایستند.

هند سهام پالایشگاه نفت ایران را حراج می‎کند؟

پس از لغو امتیازهای هندی‌ها در قراردادهای فروش نفت، وزیر نفت هند از فروش سهام ایران در یک پالایشگاه نفت این کشور خبر داد.
خبرگزاری مهر: بیش از دو دهه مذاکره برای امضای قرارداد خط لوله صلح و در نهایت به بن بست خوردن گفتگوها آن هم پس از رفت و آمد گسترده هیات‌های مذاکره کننده در مسیر تهران-دهلی، ۱۶ سال گفتگو با شرکت دولتی ONGC برای توسعه میدان فرزاد B، ناکامی در امضای قرارداد ساخت پتروشیمی در بندر چابهار شاید گوشه از روابط نه چندان موفق ایران و هند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در طول چند سال گذشته تاکنون بوده است.
در این بین پسابرجام هم نه تنها یخ روابط نفتی تهران-دهلی را آب نکرده که حتی لغو برخی از امتیازها در قراردادهای فروش نفت خام، میعانات گازی، اعمال تغییرات جدید در قراردادهای جدید صادرات نفت و در نهایت مخالفت با فروش گاز ارزان قیمت برای خوراک صنایع پتروشیمی به هند، یک دوئل نانوشته را بین وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور رقم زده است.
اولین جرقه این اختلافات نفتی دو سال قبل زده شد جایی که بیژن زنگنه وزیر نفت با فروش گاز ۲ سنتی به سرمایه گذاران پتروشیمی ساز در بندر چابهار مخالفت کرد، البته این مخالفت‌ها ادامه یافت و وزیر نفت در دومین اقدام خود با رد توافق مدیران وقت شرکت ملی نفت ایران در دولت دهم، پای قرارداد مشارکت در تولید توسعه میدان فرزاد B را هم شرکت دولتی ONGC را هم امضا نکرد.
البته این دو مخالفت ایران با پیشنهادهای هندی‌ها پایان ماجرا نبود و بهار سال جاری، ایران ۳ امتیاز در قراردادهای فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های بزرگ هند را هم به حالت تعلیق درآورد.
لغو امتیازها در قراردادهای فروش نفت خام ایران به پالایشگاه‌های هندی در کوتاه ترین زمان با واکنش «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند روبرو شد و این مقام ارشد دولت دهلی در گفتگویی با بیان اینکه ایران انتقال رایگان نفت به هند را متوقف کرده است، از پالایشگران هندی همچون شرکت «مانگلور و اسار» خواسته است که خودشان برای انتقال نفت ایران اقدام کنند.پرادهان همچنین با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران سازکار پیشین پرداخت پول نفت را متوقف کرده است، تاکید کرده بود: ایران خواسته که از این پس، پول نفت فروخته شده را به یورو دریافت کند.سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران هم با تایید حذف روپیه از معاملات نفتی ایران، این تغییر را از مسئولیت‌های بانک مرکزی عنوان کرد و یادآور شد: در دوران تحریم هزینه انتقال نفت به برخی از پالایشگاه‌های هندی بر عهده شرکت ملی نفت ایران قراردادهای سی. آی. اف بوده که اخیرا قراردادها را به تیپ فوب «FOB» تغییر کرده است.با این تغییر در قراردادهای فروش نفت ایران از «CIF» به «FOB» هزینه حمل نفت برای برخی از پالایشگاه‌ها همچون «ریلانس، اسار، مانگلور و هند پترولیوم» بر عهده خریداران افتاد و عملا دوره انتقال رایگان نفت برای پالایشگران هندی تمام شد.
با لغو امتیازها و ادامه مخالفت‌های وزیر نفت ایران در برابر سرمایه گذاران، مالکان پالایشگاه‌ها و شرکت دولتی ONGC هند، «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند بهار سال جاری به همراه هیاتی اقتصادی به تهران سفر کرد اما بر خلاف سایر هیات‌های تجاری و اروپایی، هندی‌ها با دستان خالی تهران را ترک کردند و با وجود مذاکرات متعدد نه قرارداد مشارکت در تولید میدان فرزاد B با هندی‌ها امضا شد و نه توافقی برای گاز ۲ سنتی حاصل شد.

هند سهام پالایشگاه نفت ایران را حراج می کند؟

 خرید سهام پالایشگاه‌های نفت یکی از سیاست‌های کلان صنعت نفت ایران در دوره پسا تحریم بوده و ایران قصد دارد با خرید سهام پالایشگاه‌ها هم امنیت بلندمدت برای بشکه‌های نفت صادراتی خود را تامین کند و هم در تجارت جهانی فرآورده‌های نفتی حضوری قدرتمندتری داشته باشد.
در راستای این سیاست کلان، ایران سال گذشته برای خرید بخشی از سهام پالایشگاه نفت «اسار» هند وارد عمل شد و به طور رسمی پیشنهادی برای خرید سهام این پالایشگاه نفتی ارائه کرد.عباس کاظمی معاون وزیر نفت در آن ایام با تاکید بر اینکه تاکنون مذاکراتی با شرکت پالایشگاه نفت «اسار» هند انجام گرفته است، گفت: در این مذاکرات پیشنهادی به منظور انجام طرح توسعه این پالایشگاه نفت توسط ایران انجام گرفته است.
در نهایت با گذشته چند هفته به جای ایران، این «روس نفت» روسیه بود که موفق شد با توافق با هندی‌ها، ۴۹ درصد از سهام پالایشگاه نفت اسار را خریداری کند تا اولین اقدام رسمی ایران برای سهام پالایشگاه‌های نفت در خارج از کشور با شکست همراه شود.
البته با ادامه مخالفت‌ها و تعلیق توافق‌های گذشته این روزها هندی‌ها برای جبران رانت‌های نفتی از دست رفته خود در ایران یک گام بلند به جلو برای تلافی را در دستور کار قرار داده اند.
بر این اساس بیزینس استاندارد روز گذشته با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: هند به بهانه تحریم‌ و ادغام پالایشگاه «پترولیوم چنای» با «شرکت ایندین اویل» به دنبال خرید سهام ۱۴ درصدی ایران در این پالایشگاه نفت است.«دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند هم تاکید می‌کند: شرکت پترولیوم چنای که ایران سهام کوچکی در آن دارد، باید با شرکت مادرش یعنی شرکت ایندین اویل ادغام شود.به عبارت دیگر پس از ناکامی‌های پی در پی هندی‌ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به ویژه در دوره پسابرجام، حالا وزیر نفت هند قصد دارد با حراج و در نهایت خرید سهام ۱۴ درصدی ایران در پالایشگاه هندی آن روی سکه را هم به بیژن زنگنه همتای ایرانی خود نشان دهد.
احتمال تعطیلی دفتر نمایندگی اقلیم کردستان در تهران
دفتر نمایندگی حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران، به گفته مسئولان این دفتر، در معرض تعطیلی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، ناظم دباغ نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران روز دوشنبه در گفت وگو با آژانس خبری «دواروژ» از حکومت اقلیم کردستان عراق خواست نسبت به ارسال بودجه این نمایندگی هرچه سریعتر اقدام کند و در غیر این صورت این نمایندگی تعطیل خواهد شد.
وی افزود: بیش از 10 ماه است که هیچ بودجه ای در اختیار این نمایندگی قرار نگرفته و به همین دلیل اجاره ساختمان و نمایندگی و حقوق کارکنان پرداخت نشده است و اگر این روند ادامه یابد با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.
به گفته ناظم دباغ حقوق تمام نمایندگی های حکومت اقلیم در خارج از کشور پرداخت نشده و اما بدلیل اینکه آنها باید بطور روزانه به کار مراجعان رسیدگی کنند، لذا باید این مشکل هرچه سریعتر حل و فصل شود.حکومت اقلیم کردستان عراق در پی بروز مشکلات با بغداد بر سر نحوه فروش نفت و بازگرداندن درآمدهای اقلیم به بغداد تاکنون نتوانسته است بر مشکلات مالی پیش آمده غالب شود.در همین راستا حکومت اقلیم کردستان عراق در یک برنامه ریاضتی حقوق کارکنان را در اقلیم به نصف کاهش داده است.
وزیر دفاع: هیچ کشوری نمی تواند برای برنامه موشکی ایران تصمیم بگیرد
بحث موشکی ایران بهانه جویی هایی است که آنها انجام می دهند که هدفشان تبلیغ در حوزه داخلی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری است.
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: برنامه موشکی ایران به آمریکا و دیگر کشورها ارتباط ندارد و هیچ کشوری اجازه ندارد برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی تصمیم گیری کند.
به گزارش ایرنا، سردار حسین دهقان روز دوشنبه در همدان در جمع خبرنگاران بیان کرد: بحث برجام و قطعنامه 2231 امروز مبنای اقدامات ظاهری برخی کشورها قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در آنجا هیچ تعهدی و هیچ پذیرشی حتی مشروط اعلام نشده که مبنای آن توقف برنامه دفاعی ایران باشد.
وی اظهار کرد: بنابراین بحث موشکی ایران بهانه جویی هایی است که آنها انجام می دهند که هدفشان تبلیغ در حوزه داخلی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: همچنین بهانه جویی های این کشورها پاسخی به خواسته دولت های مرتجع عرب به سرکردگی عربستان و رژیم صهیونیستی است.
سردار دهقان با بیان اینکه کشورهای مختلف در طول زمان تجربه کردند که ملت ایران هر آنچه که منافع اش اقتضا کند آنرا عمل می کند و بابت آن هم هزینه های لازم را متحمل می شود، گفت: در تمامی دنیا این را می دانند و تجربه کرده اند که طرف پیروز همواره ملت ایران بوده است.
وی بیان کرد: نظام اسلامی تعیین کننده امنیت و منافع ملی است و در زمینه نحوه دفاع از امنیت ملی نظام تصمیم می گیرد لذا آنچه اقتضا کند متناسب با تهدید متحمل تهیه کرده و محدودیت نیز قائل نیستیم.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای حضور در یادواره شهدای سه شهرستان نهاوند، تویسرکان و همدان، و دیدار با امام جمعه ملایر در سفر یک روزه ظهر دوشنبه وارد همدان شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد