سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

افزایش دو برابری قتل و طلاق در خوزستان در دو دهه گذشته

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با تشریح آمار وقوع آسیب‌های اجتماعی استان گفت: در سال 80 در خوزستان به نسبت هر 100 هزار نفر 2 مورد قتل وجود داشت که در سال 93 به 4 مورد افزایش یافت. از سوی دیگر میزان نزاع دسته‌جمعی کاهش پیدا کرده است ولی سرقت خودرو افزایش چند برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهرداد مخمل‌زاده در جلسه ستاد مدیریت فرهنگی و اجتماعی آسیب‌های اجتماعی که امروز (2 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مدیریت فرهنگی و اجتماعی آسیب‌های اجتماعی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است و یکی از مهم‌ترین وظایف این ستاد، علت‌یابی آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: تدوین سیاست راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی با در نظر گرفتن شرایط محلی و بومی و تقویت همکاری بین‌بخشی جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیگر ماموریت‌های این ستاد است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که در مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید برخی ضرورت و الزامات را در نظر گرفت، گفت: نخستین ضرورت این است که آسیب‌های اجتماعی در چارچوب جدید تعریف شده و مولفه‌های تغییر در جامعه، متغیرات جهانی و میزان تاثیر ارتباطات نوین‌ شناسی شوند.

مخمل‌زاده ادامه داد: کاهش فاصله بین نهادهای حکومتی و نهادهای علمی – مدنی از دیگر ضرورت‌ها است و برنامه‌ها و فعالیت‌های ما باید پژوهش‌محور باشند؛ تاکنون نگاه ما حداقلی بوده و توصیف‌گر بوده‌ایم و به دنبال اجرا نبودیم. مدیریت آسیب‌های اجتماعی باید در سیاست‌گذاری پیگیری شود. همچنین از دیگر ضرورت‌ها، استفاده از توان NGOها است؛ باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا استفاده شود. در حال حاضر NGO تنها در اجرا حضور دارند و به دور از سیاست‌گذاری و نظارت هستند.

وی با اشاره به روند آسیب‌های اجتماعی در فاصله زمانی سال 80 تا 93 گفت: در سال 80 به ازای هر 100 هزار نفر، سه نفر خودکشی می‌کردند که این آمار در سال 93 به 5.7 نفر رسید. در موضوع قتل نیز، در سال 80 به نسبت هر 100 هزار نفر 2 مورد قتل وجود داشت که در سال 93 به 4 مورد افزایش یافت. از سوی دیگر میزان نزاع دسته‌جمعی کاهش پیدا کرده است ولی سرقت خودرو افزایش چند برابری داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: در نزاع دسته‌جمعی لالی، هویزه و باوی در رتبه‌های نخست قرار دارند. در سرقت مغازه اهواز، ایذه و باوی، در سرقت منزل مسجدسلیمان رتبه نخست است. در  سرقت خودرو نیز اهواز، اندیمشک و آبادان و سرقت موتورسیکلت نیز بهبهان، دزفول و اندیمشک در رتبه‌های نخست قرار دارند.

مخمل‌زاده در خصوص آمار خودکشی در شهرستان‌ها نیز گفت: مسجدسلیمان بیشترین آمار خودکشی را دارد البته این آمار به دلیل این که تنها به یک تا دو سال مربوط کار می‌شود، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در سال 70 نسبت به هر 13 ازدواج یک مورد طلاق در خوزستان وجود داشت که در سال 93 به 7.6 رسیده و به عبارتی دیگر در 20 سال گذشته میزان طلاق در استان خوزستان 2 برابر شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که پروژه‌های عمرانی با رویکرد اجتماعی در 44 منطقه حاشیه‌ای استان در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس توافق وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، 27 پروژه عمرانی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی در 44 منطقه حاشیه‌ای استان در نظر گرفته شده است.

مخمل‌زاده اظهار کرد: برای اولین بار سه منطقه حاشیه‌نشین در استان خوزستان مورد پایلوت قرار می‌گیرد که شامل یک منطقه در شهرستان کارون، منطقه دانشگاه پیام نور دزفول و منطقه‌ای در اندیمشک می‌شود. برنامه‌های توانمندسازی این مناطق در دستور کار است و هدف این برنامه‌ها نیز ظرفیت‌سازی در این مناطق است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد