سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند درباره محبوبیت روحانی و احمدی‌نژاد

الف95/05/02 17:11


سیاسیخبـــر برگـــزیده747


الف/ نتایج یک نظرسنجی که به تازگی انجام گرفته حاکی افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به انجام تعهدات آمریکا در چارچوب توافق برجام است.

همچنین بنا بر این نظرسنجی محبوبیت حسن روحانی کاهش و محبوبیت محمود احمدی‌نژاد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش بی بی سی مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، برنامه مشاوره عمومی این دانشگاه، به همراه موسسه نظرسنجی ایران‌پل از طریق مصاحبه تلفنی با ۱۰۰۷ نفر در ماه گذشته میلادی (ژوئن) افکار عمومی در ایران را یک سال پس از توافق هسته‌ای مطالعه کرده‌اند.

برپایه نتایج این نظرسنجی، اکثریت ایرانیان مانند سال گذشته همچنان از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، هرچند میزان حمایت حدود ۹ درصد پایین آمده و از ۷۶ درصد به ۶۳ درصد رسیده است. یک سال پیش و وقتی توافق هسته‌ای به دست آمد ۴۳ درصد "به شدت" و ۳۳ درصد "تاحدی" حامی توافق بودند که این دو میزان در ماه گذشته به ترتیب به ۲۲ و ۴۱ درصد بوده‌اند.

شرایط اقتصادی پس از برجام
نویسندگان گزارش می‌گویند که احتمالا یک دلیل پایین آمدن حمایت از توافق این است که دستاوردهای اقتصادی به اندازه انتظارات نبوده است. نتایج نظرسنجی سال پیش نشان می‌داد که یک سال پیش ۶۳ درصد ایرانیان انتظار داشتند که توافق هسته‌ای ظرف یک سال به بهبود ملموس وضعیت اقتصادی منجر شود، اما اکنون ۷۴ درصد ایرانیان معتقدند که در یک سال گذشته شرایط زندگی بهبود نداشته و تنها ۱۲ درصد آنها می‌گویند بهبودی در شرایط احساس کرده‌اند.

افزایش بد بینی به آمریکا
این تغییر نگرش درباره توافق در جنبه‌های مختلف آن دیده می‌شود. سال گذشته ۵۹ درصد مردم فکر می‌کردند که همه تحریم‌های آمریکا در چارچوب برجام رفع می‌شود، اما اکنون ۲۳ درصد آنها چنین تصوری دارند.
گزارش دانشگاه مریلند و ایران‌پل می‌گوید که اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی (۶۴ درصد) مانند سال گذشته تصور می‌کنند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ وجه اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را نخواهند داشت، و تنها ۲۲ درصد پاسخ‌دهندگان می‌دانسته‌اند که ایران پذیرفته که تحت شرایطی بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته باشند.
اکثریت بزرگی از شرکت کنندگان در نظرسنجی (بالای ۸۰ درصد) مانند سال گذشته فکر می‌کنند توسعه برنامه هسته‌ای برای ایران بسیار مهم است.

یکی از تغییرات چشمگیر افکار عمومی مرتبط با توافق هسته‌ای به نقش آمریکا در این رابطه برمی‌گردد. سال گذشته ۴۵ درصد ایرانیان تصور می‌کردند که آمریکا تعهداتش در قالب برجام را انجام می‌دهد، اما هم‌اکنون تنها ۲۶ درصد مردم چنین باوری دارند. در مقابل ۴۱ درصدی که فکر می‌کردند آمریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد به ۷۲ درصد افزایش یافته‌اند.

کاهش محبوبیت روحانی وافزایش محبوبیت احمدی‌نژاد
در تحقیق دانشگاه مریلند و ایران پل، از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی پرسیده شده است که اگر امروز انتخاباتی برگزار می‎شد، میان حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد به چه کسی رأی می‌دادند. سال گذشته ۵۳ درصد گفته بودند که به حسن روحانی رأی می‌دهند، که این میزان امسال به ۴۵ درصد کاهش یافته است.
در مقابل، ۲۷ درصدی که سال گذشته گفته بودند به محمود احمدی‌نژاد رأی می‌دهند امسال به ۳۷ درصد افزایش یافته‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد