سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مشاور سیاست خارجی کلینتون: باید هزینه رفتارهای بی ثبات کننده ایران را افزایش دهیم

"مارک دوبوویتز" تحلیلگر آمریکایی و مدیر اجرایی بنیاد "دفاع از دمکراسی"، در این باره می گوید: "احتمالا سیاست کلینتون در قبال رفتارهای ایران در منطقه، سیاستی قهری باشد."
مشاور سیاست خارجی هیلاری کلینتون نامزد تقریبا قطعی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت وقت آن است که ایالات متحده آمریکا سیاست خود را در قبال منطقه خاورمیانه متوازن کند.مشاور سیاست خارجی کلینتون: باید هزینه رفتارهای بی ثبات کننده ایران را افزایش دهیم
به گزارش عصر ایران " جیک سالیوان " 39 ساله  مشاور سیاست خارجی هیلاری کلینتون در سخنانی در کنفرانس هفته گذشته " پروژه امنیت ملی ترومن " در واشنگتن، سیاست های مورد نظر نامزد دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری را تشریح کرد.
بنا به عقیده این مشاور کلینتون اکنون زمان آن فرارسیده است که واشنگتن در سیاست خود در قبال ایران و دیگر همسایه های عرب سنی این کشور در منطقه توازن دوباره ایجاد کند.
او با اشاره به اینکه واشنگتن باید هزینه سیاست های بی ثبات کننده ایران در منطقه را افزایش دهد، تاکید کرد که واشنگتن باید در جنگ نیابتی موجود بین ایران و کشورهای عرب سنی در منطقه، بیشتر از گذشته جانب متحدان سنتی عرب خود را داشته باشد.
او گفت : ما باید هزینه سیاست های بی ثبات کننده ایران در منطقه را افزایش دهیم و اعتماد به نفس شرکای عرب سنی خود را ارتقا بخشیم و به آنها اطمینان دهیم که آمریکا در همه حال حامی و پشتیبان آنهاست و آنها را از خطرات احتمالی در منطقه مصون نگه می‌دارد.
وب سایت بلومبرگ با اشاره به این سخنان جیک سالیوان در کنفرانس پروژه امنیت ملی ترومن در تحلیلی نوشته است که این سخنان نشانه تفاوت دیدگاه های بین هیلاری کلینتون و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکاست.
بنا بر این گزارش با وجودی که کلینتون در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما وزیر امور خارجه اوباما بود و با وجودی که هر دو از توافق هسته ای با ایران پشتیبانی کرده اند ، اما دیدگاه های این دو درباره نحوه رفتار با ایران در دوره پسا توافق متفاوت است.
به نوشته بلومبرگ در حالی که اوباما پس از توافق هسته ای در جهت پیوستن ایران به جامعه جهانی تلاش کرده است اما کلینتون با وجود حمایت از توافق هسته ای معتقد است در دوره پس از توافق آمریکا باید همچنان سیاست مهار ایران را در پیش بگیرد و هزینه سیاست های ایران را که در بخش هایی که مغایر با منافع و امنیت ملی آمریکاست بالا ببرد.
"مارک دوبوویتز" تحلیلگر آمریکایی و مدیر اجرایی بنیاد "دفاع از دمکراسی"، در این باره می گوید: "احتمالا سیاست کلینتون در قبال رفتارهای مخرب ایران در منطقه، سیاستی قهری باشد."
به نوشته بلومبرگ  این شکاف دیدگاه ها بین کلینتون و اوباما در سخنان مشاور سیاست خارجی او و نیز در سخنان چند ماه پیش او (ماه مارس) در کنفرانس سالانه آیپک به خوبی مشهود است.در حالی که اوباما در فوریه سال جاری میلادی در مصاحبه ای با نشریه آتلانتیک خواستار تقسیم حوزه نفوذ از سوی ایرن و عربستان و احترام گذاشتن ریاض به منافع مشروع منطقه ای ایران شده بود، اما کلینتون یک ماه پس از این سخنان اوباما در سخنرانی خود در نشست "آیپک " گفت که واشنگتن باید همچنان به سیاست تشدید تحریم های خود علیه ایران در برابر رفتارهای مخرب این کشور در مواردی چون حمایت از تروریسم، توزیع سلاح بین متحدانش، نقض حقوق بشر و دیگر رفتارهای مخرب از جمله حملات سایبری به آمریکا متعهد بماند.

مشاور سیاست خارجی کلینتون: باید هزینه رفتارهای بی ثبات کننده ایران را افزایش دهیم
بلومبرگ در پایان می نویسد : گاهی اوقات یک گروه خارج از کاخ سفید می تواند سخنانی بگوید که رییس جمهور مستقر در کاخ سفید نمی تواند. در این مورد خاص (ایران)، تلاش های اوباما برای در پیش گرفتن سیاست های "غیر قابل بازگشت" در قبال ایران، ممکن است وعده های کمپین انتخاباتی کلینتون را توخالی جلوه دهد.

مخالفت چین و تاجیکستان، دلیل عدم پذیرش عضویت ایران در شانگهای

چین از افزایش شدت احساسات ضدآمریکا در میان تندروهای ایران نگران است و منتظر عادی سازی روابط میان ایران و غرب است.مخالفت چین و تاجیکستان، دلیل پذیرش عضویت ایران در شانگهای یک رسانه آلمانی نوشت: مخالفت چین و تاجیکستان باعث شد سازمان شانگهای عضویت ایران را نپذیرد.

به گزارش عصرایران، سازمان شانگهای به تازگی نشستی را در سطح سران برگزار کرد. در حاشیه این نشست خبرهای غیررسمی از رد درخواست عضویت ایران در سازمان بین المللی شانگهای منتشر شد.
ایران در این نشست، در سطح وزیر خارجه حاضر شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست از عضویت ایران در سازمان شانگهای به شدت حمایت کرد.
سایت العربیه به نقل سایت رادیو فارسی آلمان با اعلام این خبر اضافه کرد: دلیل مخالفت چین، نگرانی این کشور از قدرت گرفتن جریان تندروی دشمن آمریکا در ایران است زیرا این موضوع می تواند به فروپاشی توافق هسته ای ایران منجر شود.
همچنین تاجیکستان نیز با عضویت ایران در سازمان شانگهای مخالفت کرده زیرا مدعی است این موضوع می تواند منجر به حمایت ایران از جنبش های افراطی در آسیای مرکزی شود. به نظر می رسد منظور تاجیکستان، گروه های اسلامگراست.
خانم ایلینا دونایوفا کارشناس در بخش ایران "مرکز عالی روسی شرق شناسی" گفت که عدم قبول درخواست عضویت ایران در سازمان شانگهای در نتیجه مخالفت چین و تاجیکستان بود.
وی افزود: چین از افزایش شدت احساسات ضدآمریکا در میان تندروهای ایران نگران است و منتظر عادی سازی روابط میان ایران و غرب است.
به گفته این کارشناس روس، اعمال فشارهای آمریکایی و غربی در مخالفت چین با عضویت ایران در سازمان شانگهای، نقش مهمی داشت.  
سازمان بین المللی شانگهای با عضویت "روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان" در سال 2001 آغاز به کار کرد.
هم اکنون کشورهای ایران، هند، پاکستان، مغولستان و افغانستان، عضو ناظر هستند.
روسیه قبل از این گفته بود در صورت رفع تحریم ها، مانعی در برابر عضویت ایران در سازمان شانگهای نیست.

مذاکرات عالی منطقه ای - امنیتی ایران و روسیه

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدارهای جداگانه با وزیر دفاع، دبیر شورای امنیت و نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه دیدار و در باره آخرین اوضاع این کشور، منطقه و همکاری های دوجانبه رایزنی کرد.
به گزارش ایرنا، در دیدار شمخانی و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه که شامگاه دوشنبه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، دو طرف مسائل مورد علاقه از جمله تحولات چند ماه گذشته در سوریه و همچنین هماهنگی های دوجانبه برای حل سیاسی بحران این کشور را بررسی کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ کننده همکاری های سیاسی، امنیتی و دفاعی روسیه و ایران در دیدار با نیکلای پاتروشف همتای روسی خود نیز اوضاع منطقه ای، همکاری و تبادل اطلاعات بین این دو شورا را بررسی کرد.
شمخانی همچنین در ادامه دیدارهای خود در مسکو که با حضور سنایی انجام شد، با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه مذاکره کرد که محور این نشست، شرایط کنونی و افق اوضاع این کشور و همچنین راهکارهای حل سیاسی بحران بود.
شمخانی که دیروز وارد مسکو شده بود، در پایان دیدارهای خود و پیش از ترک پایتخت روسیه گفت، در مذاکرات انجام شده، مسائل مورد علاقه از جمله منطقه ای، همکاری های دوجانبه امنیتی، بررسی تروریسم در منطقه، اوضاع سوریه و همچنین تداوم رایزنی شورای عالی امنیت ایران و شورای امنیت روسیه بررسی شد.
از پنج سال پیش همزمان با آغاز پروژه غربی عربی بویژه از سوی آمریکا و عربستان علیه حکومت سوریه، ایران و روسیه با همگرایی سیاست ها و ابتکارهای دیپلماتیک خود اعلام کردند که این بحران هیچ راه حل نظامی ندارد و استفاده ابزاری از تروریست ها فقط به بحرانی تر شدن شرایط منجر می شود.
با توجه به زمین گیر شدن گروه های تروریستی ضد سوری بویژه داعش و جبهه النصره از ماه های پایانی سال 94 بر اثر پیشروی نظامیان سوری، مقاومت مردمی و بمباران های نیروی هوافضای روسیه، آمریکا و گروه کشورهای ضد سوری پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش بس را پذیرفتند که عملی شد.
منبع: ایرنا

آمریکا: ایران از حزب‌الله حمایت نکند

واشنگتن از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با حزب‌الله استفاده خواهد کرد.سخنگوی کاخ سفید برای دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی یک شرط دیگر گذاشته و گفته که تحقق این امر مستلزم قطع حمایت این کشور از گروه حزب‌الله لبنان است.
به گزارش فارس، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ضمن بیان ادعاها علیه گروه حزب‌الله لبنان، گفت حمایت ایران از این گروه، باعث ایجاد مشکل برای این کشور در بازارهای بین‌المللی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری کویت، «اریک شولتز»، سخنگوی کاخ سفید گفت: «عاملان مالی نمیخواهند با کشوری تجارت کنند که برای تروریسم تأمین مالی انجام می‌دهد.»
وی افزود: «بنابراین ما از ایران می‌خواهیم این کار را نه تنها به دلیل آنکه برای امنیت ملی خوب نیست - و آنها دارند از تروریسم حمایت می‌کنند - بلکه، به این دلیل که در راستای منافعشان هم نیست، متوقف کنند.»سخنگوی کاخ سفید به علاوه اضافه کرد واشنگتن از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با حزب‌الله استفاده خواهد کرد.
«شولتز» در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد که تحریم‌های قبلی آمریکا با هدف قرار دادن کانال‌های خرید حزب‌الله و شرکت‌های تجاری مرتبط با آن، تا اندازه زیادی موثر عمل کرده‌‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «اما اگر ایران از حزب‌الله حمایت بکند، این گروه همچنان، منبعی برای تأمین پول و منابع دارد. به همین دلیل است که اگر ایران خواستار دسترسی به بازارهای بین‌المللی است، لازم است رفتارهای خودش را کنترل کند.
واکنش سپاه به سخنان نصرالله درباره بودجه گرفتن از ایران
مسوول روابط عمومی کل سپاه در ارزیابی از سخنان اخیر سیدحسن نصرالله درباره اینکه "حزب الله لبنان بودجه خود را به طور کامل از ایران دریافت می کند" گفت: صهیونیست‌ها و غربی‌ها تا امروز هر کاری که از دست‌شان برمی‌آمد بر علیه ایران و انقلاب اسلامی انجام داده‌اند و بیش از این نمی‌توانند اقدام دیگری داشته باشند و نباید از سخنان اخیر سیدحسن نصرالله و بهانه‌تراشی صهیونیست‌ها نگران شد. سردار رمضان شریف در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران با تدبیر و درایت حضرت امام خمینی(ره) و مطالبات رهبری در حمایت از فلسطینی و مبارزه با رژیم صهیونیستی مساله پنهانی نبوده و این موضع جمهوری اسلامی ایران به کرار در سخنان امام و رهبری و مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف بیان شده است.وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران است. در مقطعی این شبهه را مطرح می‌کردند که «رژیم صهیونیستی با ایران کار خواستی ندارد» اما وقتی چشمه‌ای از رفتار تروریستی این رژیم در ترور دانشمندان هسته‌ای اتفاق افتاد همه افکار عمومی داخلی متوجه عمق کینه و دشمنی رژیم صهیونیستی شد.وی با ارزیابی از دلایل علنی کردن حمایت ایران از حماس در مقطع فعلی توسط سیدحسن نصرالله گفت: به نظرم این اقدام سیدحسن به دلیل ایجاد پشت‌گرمی ویژه برای خط مقدم جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی است. پیام این اقدام سیدحسن به کشورهای عربی نیز این بود که حاکمان کم‌تجربه سعودی و جریان‌های تکفیری متوجه تلاشی که می‌کنند شیعه و ایران را دشمن درجه یک کشورهای عربی و اهل سنت جا بیندازند و رژیم صهیونیستی را دشمن دور خود معرفی کنند، باشند.مسوول روابط عمومی کل سپاه تاکید کرد: بیان صحیح سیدحسن مقابله، روشنگری و تبیین خوبی است تا امت عربی دچار اشتباه استراتژیک در دشمن‌شناسی نشوند و رژیم صهیونیستی را همچنان دشمن درجه یک خود بدانند. هرچند که مطمئنیم توده جامعه اسلامی به ویژه در کشورهای عربی این مساله را به خوبی می‌دانند و البته به دلیل چهره کاریزماتیک سیدحسن نصرالله و محبوبیت ایشان در کشورهای اسلامی، به ویژه جوانان مسلمان می‌توانند در خنثی‌سازی طراحی سعودی‌ها در جایگزین کردن دشمن کشورهای عربی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.وی با تاکید بر این‌که «این نوع موضع‌گیری‌ها به دست صهیونیست‌ها و غربی‌ها گزک نخواهد داد»، گفت: رژیم صهیونیستی و متحدان غربی و عربی این رژیم به اندازه کافی در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود همواره بر حمایت جمهوری اسلامی از حماس پافشاری کرده‌اند. در مذاکرات هسته‌ای و برجام نیز صهیونیست‌ها تلاش‌های بسیار زیاد و فشرده‌ای را علیه جمهوری اسلامی به کار بستند که این تلاش‌ها در حوزه موشکی همچنان ادامه دارد. صهیونیست‌ها و غربی‌ها بیش از این نمی‌توانند کاری بکنند و سخنان اخیر سیدحسن نصرالله بهانه بیشتری به دست آنان نمی‌دهد.وی متذکر شد: اگر صهیونیست‌ها و متحدانشان در برخی حوزه‌ها هم درنگ می‌کنند به خاطر این است که اگر اقدام دیگری کنند تبعات اقدامات‌شان جبران‌ناپذیر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد