سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه

خبرگزاری فارس: اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه

نماینده شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات و احیای هورالعظیم اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه کلید خورد.

هژیر کیانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: سدسازی‌های بی‌رویه اکوسیستم‌های آبی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از پیامدهای رفتار ناصحیح دولت‌ها با اکوسیستم‌های آبی منطقه و سدسازی‌های بی‌رویه و عدم رعایت حق آبه‌های پایین دست را می‌توان در هورالعظیم مشاهده کرد.

وی افزود: به‌همین منظور و از آنجایی‌که حل مسأله ریزگردها نیازمند یک برنامه مدون و جامع ملی و بین‌المللی است و پیشتر نیز ایجاد یک پژوهشکده بین‌المللی و تخصصی برای حل این مسأله به دولت پیشنهاد داده بودیم.

نماینده شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان اضافه کرد: عده‌ای از فعالان، سمن‌ها و جوانان دوست‌دار محیط‌زیست کشور در قالب «کمپین حمایت از زاگرس مهربان» مدتی است که تهیه این نامه و مکاتبه با نهادهای بین‌المللی را برای تصحیح و تعدیل رفتار دولت ترکیه در سدسازی‌های بی‌رویه و ضد محیط‌زیستی و نیز رها‌سازی حق‌آبه رودخانه‌های دجله و فرات، در دستور کار قرار داده‌اند که با استقبال خوب شبکه‌های محیط زیست استان‌های درگیر مسأله ریزگردها روبه‌رو شد.

کیانی گفت: به همین منظور برای تحقق این نامه تلاش خواهیم کرد و امیدواریم برنامه‌ای ملی نیز از سوی دستگاه‌های متولی برای نجات زاگرس که حدود 50 درصد آب‌های کشور را تولید می‌کند و با این پدیده نیز به شدت مواجه‌اند ارائه و اجرا شود.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد و پویش‌های محیط‌زیستی برای پایداری سرزمین تدوام خواهد یافت تصریح کرد: فکر می‌کنیم برای حل مسائل محیط‌زیست در یک دوره تاریخی قرار داریم که می‌بایست برای عبور از این مرحله از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

کیانی خاطرنشان کرد: نگاه فعالان و دوست‌داران محیط‌زیست به حفظ زیست‌کره است و این تلاش برای حل مسائل داخلی و بین‌المللی و نیز بر طرف کردن برخی بحران‌های محیط‌زیستی داخلی انجام می‌پذیرید.

وی عنوان کرد: معتقدیم تلاش‌های دولت ما برای حل برون مرزی مسأله ریزگردها باید قوی‌تر باشد و بر این باوریم این نامه و تلاش‌هایی از این دست به دولت برای حل مساله ریزگردها کمک خواهد کرد و این حق سازمان‌های مردم نهاد است که برای رفع مساله از شیوه‌های قانونی استفاده کنند.

کیانی ادامه داد: امیدواری و انگیزه ما پس از ابلاغیه سند ملی محیط‌زیست کشور از سوی رهبر حکیم انقلاب برای مطالبه‌گری‌های محیط زیست افزایش یافته است و همچنان بر ترویج گفتمان جدید و ضروری کشور که مبتنی بر این سند ملی شکل گرفته و تحت عنوان «آگاهی بخشی، پرسش‌گری و مطالبه‌گری محیط‌زیست» است تأکید می‌کنیم و رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در ترویج این گفتمان به ما کمک کنند تا در پایداری سرزمین و حفظ محیط‌زیست گام برداریم.

وی ابراز امیدواری کرد تا همه دولت‌های درگیر با این مسأله به قوانین و اصول محیط‌زیستی به‌ویژه حق‌آبه‌های طبیعی رودخانه‌ها و تالاب‌ها پایبند باشند.

کیانی در پایان گفت: بر این باوریم این تلاش‌ها موثر خواهد بود و از همه جوامع دانشگاهی و غیر دانشگاهی، افراد سیاسی، صاحب‌نظران دوست‌دار محیط‌زیست و نیز ذی‌نفعان دعوت می‌کنیم برای این مطالبه‌گری و پیگیری این نامه با فعالان محیط‌زیست همکاری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد