سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فواید شگفت انگیز دست یکدیگر را گرفتن

 
تعداد بازدید : 5795

گرفتن دست یکدیگر می تواند نشانگر دوستی و عشق باشد، مانند پدر و فرزند، مادر و فرزند، مادربزرگ و نوه و ... . این رفتار بسیار کوچک و عادی می تواند واکنش های شیمیایی در ذهن ما ایجاد کند که باعث شود احساس عشق، شادی، امنیت و احترام کنیم.

هدی بانکی - بخش سلامت تبیان
دست هم را گرفتن

این روزها ارتباطات غیرکلامی برای فهم رفتارهای انسانی مهم هستند. گرفتن دست یکدیگر، یکی از راه های مهم و اصلی است که تاثیر مثبت بر زندگی ما دارد. وقتی دست یکدیگر را می گیریم، اعصاب پوست با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می کنند و هورمونی تولید می شود که به ما احساس گرم و مطبوعی می دهد. البته فواید این حرکت فراتر از این هاست و مطالعات برای کشف تاثیرات روانی مثبت این رابطه انسانی همچنان ادامه دارد.
در اینجا هفت فایده گرفتن دست همدیگر را برای تان می گوییم که شاید نمی دانستید.

تسکین عالی برای استرس است

گرفتن دست کسی که برای تان مهم است و دوستش دارید، از هورمون استرس که کورتیزول نام دارد می کاهد. حتی لمس دست یک دوست می تواند به ما احساس رضایت بدهد تا در مورد خودمان حس بهتری داشته باشیم.

گرفتن دست همدیگر به غیر از کاهش استرس، فشار خون را هم پایین می آورد که یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی محسوب می شود

وقتی کورتیزول وارد جریان خون می شود، پوست ما حساس تر شده و بنابراین گرفتن دستی که قصد کمک به ما را دارد اثری فوق العاده می گذارد. بزرگ ترین تجمع پایانه های عصبی در واقع در دست ها و نوک انگشتان قرار دارد. پس این بار اگر یک روز سخت و پراسترس را پشت سر گذاشتید، با گرفتن دست یک دوست، همسر، فرزند، ... استرس تان را تسکین دهید.

عشق و پیوند را بیشتر می کند

اکسی توسین، هورمون مسئول این فایده است! اوکسی توسین، احساس همدردی و ارتباط بین همسران در یک رابطه را تقویت می کند که ثابت شده عاملی است برای داشتن رابطه ای پایدار و شاد. گرفتن دست همسرتان رابطه تان را تقویت کرده و پیوندی ایجاد می کند که بر کیفیت این رابطه تاثیر چشمگیری دارد.

زوج هایی که رابطه ای شاد دارند، به طور ناخودآگاه دست همدیگر را می گیرند و گاهی حتی متوجه این موضوع هم نیستند، زیرا این عادتی است که توسط سیستم عصبی شان ایجاد شده. گرفتن دست یکدیگر موجب ترشح اکسی توسین می شود که به ما احساس شادی و محبت بیشتری می دهد.

برای قلب عالی است

گرفتن دست همدیگر به غیر از کاهش استرس، فشار خون را هم پایین می آورد که یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی محسوب می شود. وقتی انگشتان مان در انگشتان فردی که دوستش داریم قلاب می شود، نه فقط از استرس دور می شویم و رابطه مان تقویت می شود، بلکه حس خوبی که داریم به قلب مان کمک می کند. قدرت گرفتن دست همدیگر حتی از تقویت سلامت قلب هم فراتر می رود و این ادعایی است که تحقیقات هم آن را ثابت کرده است.

دست یکدیگر را گرفتن

درد را تسکین می دهد

واکنش طبیعی انسان هنگام تحمل درد این است که عضلاتش سفت و منقبض می شود. تحمل و تسکین درد اگر همراه با گرفتن دست کسی که دوست مان دارد باشد، بسیار بهتر و بیشتر خواهد بود.

با ترس می جنگد

حتما برای تان پیش آمده که از چیزی ترسیده اید و ناخوداگاه دست کسی را که کنارتان بوده گرفته اید و این حرکت به شما احساس امنیت داده است. مغز انسان به محرک های ناگهانی با استفاده از آدرنالین واکنش نشان می دهد؛ این محرک باعث می شود خون مان پمپاژ شده و میزان زیادی از کورتیزول در بدن مان رها گردد. در این لحظات، واکنش طبیعی ما این است که دست فرد دیگری را بگیریم، کسی که به او اعتماد داریم. این، یک شیوه غریزی برای برآمدن از پس اعصاب است.

حس امنیت می دهد

همین حرکت ساده ی گرفتن دست یکدیگر، منبع احساس امنیت و راحتی برای کودکان است. وقتی دستی دست شما را می گیرد، احساس ناامنی کم رنگ می شود و راحت تر می توانید با موانع بجنگید. امنیتی که والدین با گرفتن دست کودک شان به او می دهند، رفتار و طرز فکر کودک را شکل می دهد. ضمنا این احساس امنیت دو طرفه است؛ پدر و مادر هم با گرفتن دست کودک شان، امنیت او را بیشتر احساس می کنند.

احساس راحتی می دهد

همه عاشق راحتی و آرامش هستند. دست هم را گرفتن اغلب حس راحتی و آرامش می دهد، مخصوصا وقتی که با فرد مورد علاقه تان راه می روید و حرف می زنید. حتی زمانی که دستکش به دست دارید هم دوست دارید دست همدیگر را بگیرید تا اوقات راحت و با کیفیتی را با کسی که برای تان مهم است بگذرانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد