سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کوه سفید ایذه آتش گرفت

آتش‌سوزی در سفید کوه و مراتع و جنگل‌های منطقه خاردون هم اکنون در حال تخریب طبیعت است و نیروهای امدادی به مناطق اعزام شده‌اند.

امسال به دلیل بارش‌های مناسب و وضعیت پوشش گیاهی نیازمند مراقبت‌های ویژه از جنگل‌ها و مراتع به‌ویژه در زاگرس هستیم و در این میان مردم برای پیشگیری از این خسارت‌های ملی که بیشترین آسیب را متوجه خود مردم می‌کند در همکاری با مسئولان تلاش کنند تا از این ثروت‌های عمومی حفاظت شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده منطقه سفید کوه این شهرستان واقع در بخش دهدز و همچنین مراتع و جنگل‌های منطقه خاردون این شهرستان هم اکنون در آتش می‌سوزد.

دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست شهرستان ایذه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: وضعیت زاگرس یک وضعیت ویژه است که با توجه به بیماری خشکیدگی بلوط حفظ عرصه‌های موجود طبق اصل 50 قانون اساسی وظیفه همگانی است و نقش شوراها و دهیاری‌ها می‌تواند در بسیج عمومی و لبیک به سند ملی محیط‌زیست کشور که توسط رهبر حکیم انقلاب ابلاغ شده است، یک نقش تاریخی باشد.

هژیر کیانی گفت: دولت باید در ایجاد و تجهیز پایگاه‌های هوایی اعتبار لازم را اختصاص دهد و متناسب با عمق فاجعه این میهن‌سوزی‌ها در عرصه سر زمین به‌ویژه زاگرس، طرح و برنامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: بیشترین دلیل آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی است که متاسفانه در اثر نا‌آگاهی و بعضا اختلاف‌های املاک عرفی صورت می‌گیرد و از دستگاه محترم قضایی می‌خواهیم برای تحقق ماده چهارم ابلاغیه سند ملی محیط‌زیست که بر جرم انگاری محیط‌زیست تاکید شده است با متخلفان و افرادی که این‌گونه میهن‌سوزی‌ها را رقم می‌زنند قاطعانه برخورد کند.

کیانی خاطرنشان کرد: خواست فعالان محیط‌زیست کشور تدوین برنامه جامع ملی برای نجات زاگرس است که نمایندگان مجلس و دولت می‌بایست با ارائه طرح و لایحه این خواست عمومی را جامه عمل بپوشانند.

این فعال محیط‌زیست گفت: کشور ما با مساله کمبود آب مواجه است و حدود 50 درصد آب‌های کشور در زاگرس با وجود جنگل‌ها و مراتع جاری است و کوتاهی در این زمینه یعنی اینکه کشور را با بحران جدی روبه‌رو ساخته‌ایم و کسانی که به این اقدامات دست می‌زنند به کشور ضربه می‌زنند.

کیانی ابراز امیدواری کرد که سازمان جنگل‌ها و مراتع برای ایام خشک سال با آموزش جوامع محلی و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت‌های مردمی به وظایف خود عمل کنند و اگر می‌خواهیم زاگرس را از این حوادث نجات دهیم با بیل نمی‌شود آتش را خاموش کرد بلکه نیازمند امکانات و تجهیزات است.

وی اضافه کرد: در موقع وقوع آتش نباید منتظر کسی بمانیم و همه برای نجات سرزمینمان تلاش کنیم، چرا که هر ساعت که از وقوع آتش بگذرد چندین هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در آتش خواهد سوخت که این خسارت‌های ملی جبران ناپذیر است.

منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد