سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تا دیر نشده باید جلوی ایران را بگیریم!/ آمریکا باید نظامیان خود را افزایش دهد تا جلوی قاسم سلیمانی بایستد!

رویترز در گزارشی جانبدارانه به بررسی نقش ایران در عراق و راهکار آمریکا برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران پرداخته است.
تا دیر نشده باید جلوی ایران را بگیریم!/ آمریکا باید نظامیان خود را افزایش دهد تا جلوی قاسم سلیمانی بایستد!

سرویس بین الملل فردا: اگر یک بازیگر منطقه‌ای وجود داشته باشد که بیشترین مزیت را از قمار و شرط بندی آمریکا در عراق برده باشد، آن ایران است. آمریکا با حمله سال 2003 (به عراق) صدام دشمن قسم خورده تهران را خلع کرد و سپس به استقرار دولتی شیعه برای اولین بار در تاریخ مدرن عراق کمک کرد. وقتی نظامیان آمریکایی در باتلاق جنگ با شورشیان و جنگ داخلی عراق گیر افتادند، ایران نفوذ و قدرت خود را در همه دسته‌های بزرگ شیعه عراق گسترش داد. 
این روزها دیگر ایران آسوده خاطر به شکل دهی عملیات های بزرگ نظامی در عراق می پردازد. رهبران نیروهای شبه نظامی شیعه اعلام کرده اند که در نبرد اصلی فلوجه شرکت نخواهند کرد و تنها در کناره های شهر به تامین امنیت عملیات و تعقیب فراریان داعشی می پردازند. این مسئله به خاطر برخی حساسیت های مذهبی شهر فلوجه رخ داده است.
عراق برای ایران عمق استراتژیک و منطقه حائل علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی سنی ایجاد می‌کند؛ کشورهایی که در رقابت با ایران برای تسلط بر خلیج فارس هستند. فراتر از آن، تهران می‌خواهد مطمئن شود که عراق هرگز بار دیگر تهدیدی برای منافع ایران نخواهد شد؛ آن طوری که صدام در حمله سال 1980 به ایران و تحریک آغاز جنگ هشت ساله صورت داد. صدام مورد حمایت کشورهای عربی سنی و اغلب قدرتهای غربی بود.
شیعیان در عراق در اکثریت هستند؛ اما از زمان استقلال عراق از بریتانیا در سال 1932 تا تهاجم آمریکا در سال 2003، این کشور توسط اقلیت سنی حکمرانی شد. ایران هر کاری لازم باشد می‌کند تا دولت دوست به رهبری شیعه در بغداد قدرت را حفظ کند.
در همین عملیات های نظامی بود که تقوی به عالی رتبه ترین فرمانده نظامی کشته شده در عراق پس از جنگ ایران و عراق تبدیل شد. شمخانی در مراسم او گفته بود که اگر تقوی ها در سامرا خونشان ریخته نشود، باید در تهران خون بدهیم. اگرچه العبادی سگینال هایی مبنی بر تلاش برای نزدیک شدن به غرب ارسال کرده اما او  به حمایت ایران و متحدان عراقی آن برای باقی ماندن دولتش در قدرت نیاز دارد. بدون نقش رهبری و پیشروی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در جنگ طی دو سال گذشته، دولت عراق نمی‌توانست از جهادگرایان (داعشی‌ها) این مقدار از سرزمین را پس بگیرد . واشنگتن برای مقابله با قدرت ایران در عراق باید منابع و نظامیان بیشتری را به کار بگیرد؛ زیرا تهران هم برای استفاده از بسیاری منابع نفوذ در حوزه سابقا تحت تسلط صدام تردید نخواهد کرد. 
رویترز: عربستان نقشه‌های جدیدی برای ایران دارد 
  
رویترز در تحلیل نوشت: عربستان به‌دنبال توسعه راهبرد ضدایرانی فراتر از خاورمیانه است.
خبرگزاری تسنیم: عربستان تحت حکومت ملک سلمان تقابل با ایران را به فراتر از خاورمیانه توسعه داده و دیگر به متحدان غربی خود وابسته نیست.
به گزارش رویترز، از سال گذشته که سلمان به قدرت رسید و تهران با قدرتهای غربی به توافق هسته‌ای دست یافت، ریاض راهبردی برای مقابله با اقدامات ایران به‌منظور افزایش نفوذ در آفریقا، آسیا و حتی آمریکای لاتین اتخاذ کرد.
عربستان بیش از هر چیز از شبکه‌های مسلمان مانند ائتلاف اسلامی علیه تروریسم (بدون تهران) برای تحریک دولتها به قطع روابط با ایران استفاده می‌کند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در یکی از کنفرانس‌های خبری اخیر خود مدعی شد: ایران کشوری است که با حمایت از تروریسم خود را منزوی کرد، به این دلیل است که دنیا و به‌خصوص دنیای اسلام به ایران واکنش نشان داد.
تقابل میان ایران و عربستان از لبنان و یمن فراتر رفته و ریاض به‌دنبال کنترل توسعه فعالیت‌های ایران در کشورهای عرب است و از این رو اقداماتی را برای جلب حمایت کشورهایی مانند پاکستان و مالزی از طریق ایجاد ائتلاف مبارزه با تروریسم انجام داده است.
توافق هسته‌ای باعث شد این ذهنیت در عربستان تقویت شود که نظم قدیم بین‌الملل درحال تغییر بوده و متحدان قدیمی ریاض دیگر همانند گذشته به‌صورت تمام و کمال از این کشور حمایت نمی‌کنند.
«حشد شعبی» عراق پایان مشارکت خود را اعلام کرد 
  
"حشد شعبی" عراق پایان مشارکت خود در عملیات فلوجه را اعلام کرد.
خبرگزاری ایسنا: بسیج مردمی عراق موسوم به حشد شعبی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که با پایان مرحله دوم آزادسازی شهر فلوجه ماموریت آنها در عملیات آزادسازی این شهر پایان یافته و ارتش عراق ادامه عملیات را بر عهده خواهد داشت.
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بسیج مردمی عراق که تاکنون در عملیات بازپس‌گیری مناطق مختلفی از این کشور حضور موثر داشته، اعلام کرد که مشارکتش در عملیات بازپس‌گیری فلوجه با پایان مرحله دوم آزادسازی فلوجه پایان یافته است.
بنابر توافق ارتش عراق با عشایر سنی این کشور ماموریت نیروهای حشد شعبی تنها تا محاصره شهر بوده و آنها حق وارد شدن به شهر را ندارند بلکه نیروهای ارتش عراق با همراهی شبه‌نظامیان سنی محلی کار پاکسازی شهر را برعهده خواهند گرفت.
نیروهای حشد شعبی از سوی سنی‌های عراق متهم به نقض حقوق بشر شده‌اند؛ مساله‌ای که از سوی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و کشورهای عرب منطقه نیز سرزنش شده است.
آمریکا و برخی طرف‌های سنی موانع بسیاری بر سر راه مشارکت بسیج مردمی عراق در عملیات آزادسازی فلوجه ایجاد کردند.
افغان‌ها دومین شریان حساس شرق کشور را بستند/ افغانستان: هیچ نیازی به گفت‌وگو نمی‌بینیم/ روحانی: هریرود نمی‌تواند مانعی برای توسعه روابط باشد
مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران همچنان در حال پیگیری تامین حق آبه ایران از رودخانه هریرود هستند در حالیکه روز گذشته مسئولان افغانستانی سد سلما را افتتاح کردند.

سرویس اجتماعی فردا؛ حامد فراهانی: روز گذشته اخباری مبنی بر افتتاح سد سلما در افغانستان منتشر شد سدی که قرار است آب رودخانه هریرود یکی از رودهای افغانستان را در پشت خود جمع کند و این رودخانه به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب استان خراسان محسوب می شود که با این کار مسلما  تامین آب استان خراسان با مشکل مواجه خواهد شد و کشور افغانستان بدون مذاکره با ایران و رعایت حق آبه در مسیر رودخانه هریرود اقدام به افتتاح سد کرده است.

شاید ایرانیان برای آب نیاز به مذاکره داشته باشند اما ما نیازی نمی بینیم

فضل احمد ذاکری، مدیر بخش رودهای هریرود و مرغاب در وزارت انرژی و آب افغانستان در سال 92 در این زمینه گفته است: ما پروژه‌های بسیاری در افغانستان داریم و هر پروژه‌ای دشمنان خود را دارد؛ توقف کار در سد سلما ممکن نیست. ما این سد را تکمیل می‌کنیم.

سد سلما

سد سلما «دوستی افغان - هند» که ۲۰ کیلومتر طول و ۳.۷ کیلومتر عرض دارد

با این‌حال ذاکری به‌صراحت اشاره می‌کند که هیچ‌گونه مدرکی مبنی‌بر اقدام منفی ایران علیه این سد موجود نیست و ایرانیان تنها به‌طور پیوسته خواستار مذاکره در این زمینه هستند.

وی در این زمینه گفته است: شاید آنها نیاز داشته باشند که با ما گفت‌وگو کنند؛ اما در حال حاضر، ما هیچ نیازی به گفت‌وگو با ایران و مذاکره درباره آب نمی‌بینیم.

کاهش 73 درصدی آب هریرود به ایران در صورت ساخت سد سلما

ذاکری در خصوص نگرانی ایران در این رابطه گفته است: در صورت ساخت سد سلما، میزان جریان آب هریرود به‌سمت ایران، ۷۳‌ درصد کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که بخش مهمی از مناطق شرقی ایران به آب هریرود وابسته هستند.

این در حالی است که ایران تاکنون همکاری فعالی در حوزه پروژه‌های مربوط به منابع آب و نیز تولید الکتریسیته ‌‌با افغانستان داشته است.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در اواخر سال 93 گفته است: منتظر هستیم تا رئیس‌جمهور افغانستان به دعوت رئیس‌جمهور ایران به کشورمان سفر کنند تا بتوانند موضوعات مختلفی را از جمله قراردادی را در زمینه آب‌های دو کشور مانند هیرمند و هریرود انجام دهند و افغانستان، ترکمنستان و ایران بتوانند طبق قوانین بین‌المللی از این امر استفاده کنند.

روحانی: هریرود نمی‌تواند مانعی برای توسعه روابط باشد

اما مدتی نگذشت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان وارد تهران شد و در نشست خبری مشترک, روحانی در پاسخ به خبرنگار تلویزیون شمشاد افغانستان در خصوص حق‌آبه هریرود گفت: امروز اراده مشترک دو طرف را برای حل و فصل مسأله آب به خوبی مشاهده می‌کنیم. در مسأله آب در هیرمند توافق و چارچوب داریم. برای محیط زیست و حق‌آبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به توافق و تفاهم جدید برسیم و مسایل را حل کنیم.

سد سلما

دیدار رئیس جمهور افغانستان با روحانی و ظریف در تهران

رییس جمهوری ایران ادامه داد: دو ملت و دو دولت می‌توانند مسایل خود را حل و فصل کنند و هریرود نمی‌تواند مانعی برای توسعه روابط باشد. ایران، افغانستان و ترکمنستان قطعاً در استفاده از این رودخانه به چارچوبی خواهند رسید که منافع هر سه کشور را تأمین کند.

روحانی پیش از این نیز گفته بود: بحث تبادل آب با دنیا و کشورهای همسایه یک مسئله است که آن را دنبال می‌کنیم و نیز اجرای قراردادهای مرزی یا حق آبه‌هایی که داریم. در همین سفر اخیر به افغانستان، یک بحث بسیار مفصل، موضوع قرارداد ما در هیرمند و حق آبه ما در هریرود و تالاب‌های هامون و... بود که بنا شد هیئتی از افغانستان به ایران بیاید و بحث شود تا ببینیم اینها چگونه باید اجرا شود.

تامین حق آبه رودخانه های هیرمند و هریرود در حال پیگیری است

همچنین چند ماه بعد محمدجواد ظریف برای پاسخ به پاره ای از سوالات نمایندگان مجلس درباره حق آبه ایران از افغانستان راهی بهارستان شد و بیان داشت: موضوع حق آبه ما در هامون, هیرمند و هریرود از الویت های وزارت امور خارجه است و از موضوعات مهم دولت جمهوری اسلامی ایران در تمام مذاکرات با دولت افغانستان موضوع آب است و آب‌های فعلی حاصل از سیلاب‌ها است و نه تعهدات افغانستان.

سد سلما

ظریف در مجلس

همچنین ظریف گفته است: این موضوعی مشترک در بین استان‌های خراسان‌ شمالی، رضوی، جنوبی و همچنین استان سیستان‌وبلوچستان است که درباره رودخانه هیرمند و هریرود نیازمند پیگیری‌های ما بوده که البته در حال اجرا است.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این باره بیان داشته است: تامین آب مشهد طرحی فراسازمانی است، مقوله تامین آب این شهر با توجه به کاهش آورد رودخانه هریرود و آب سد دوستی موضوعی پیچیده و نیازمند بررسی و برنامه ریزی دقیق است.

سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان و روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده‌است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر و طول تاج ۶۵۰ متر است. مخزن این سد دارای گنجایش ۱٬۲۵۰ میلیون مترمکعب است.

این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده و عملیات اجرایی ساخت آن در سال ۱۳۷۹ آغاز و درفروردین سال ۱۳۸۴ افتتاح شد.

دریاچه ای که در پشت این سد قرار دارد حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد و آب آشامیدنی شهر مشهد و آب کشاورزی روستاهای واقع در منطقه چه در ایران و چه در ترکمنستان را تأمین می‌کند. سد سلما که روز گذشته توسط مسئولان افغانستانی افتتاح شد در بالادست سد دوستی قرار دارد.

توافق ایران و افغانستان برای دریافت مشخصی آب

اما روز گذشته برخی از رسانه های افغانستانی که در ایران فعالیت می کنند پس از افتتاح رسمی سد سلما در تحلیل های خود این طور نوشتند: موج نگرانی ها و نارضایتی های ایران در آغاز بکار بند سلما، عدم برخورداری این کشور از آب موجود در سلما است اما براساس مطالعات صورت گرفته تنها قرارداد آبی میان افغانستان و ایران، پروژه تقسیم آب دریای هلمند(هیرمند) بوده که حدود 26 متر مکعب در ثانیه از هلمند به هامون سرازیر می شود، به طور طبیعی این حق کشور افغانستان است که در پروژه های ملی خود اولویت را داخل کشور و منافع درون افغانستانی تعریف کرده و سپس به دنبال انعقاد قراردادها و اثبات حسن همجواری ها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد