سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی که در آلمان به سر می برد ایران را متهم کرد که در تلاش احیای "امپراطوری فارس" است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی که در آلمان به سر می برد ایران را متهم کرد که در تلاش احیای "امپراطوری فارس" است. به گزارش «انتخاب»، وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه گفت: ایران سودای احیای امپراتوری فارس را رها کند.
وی افزود: ایران به جای دخالت در امور دیگران به فکر حل مشکلات داخلی خود باشد و با همسایگان خود رفتاری دوستانه پیش گیرد.
عادل الجبیر به دعوت فرانک والتر اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان به برلین سفر کرده است. وی روز جمعه ٢٧ مه/٧ خرداد همراه با همتای آلمانی خود در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت و سپس در مصاحبه ای با فرانکفورترالگماینه دیدگاه های خود را درباره مسائل خاورمیانه و سوریه و مناسبات کشورش با ایران برشکافت. 
جبیر، همچنین گفت که برای انتقال قدرت سیاسی و برکناری بشار اسد در سوریه باید گروه های اپوزیسیون تقویت شوند و بدون ورود نیروی زمینی به خاک سوریه، نابودی داعش عملی نیست.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه سعودی «عکاظ» در ادامه فرافکنی‌های رسانه‌های عربستان مدعی شده، یکی از مهمترین دلایل خودداری سازمان حج و زیارت ایران از امضای توافقنامه حج امسال، برگزاری دعای کمیل بوده است!
روزنامه "عکاظ" در ادامه تبلیغات سوء رسانه‌های عربستان و تحت تأثیر فضای سیاسی این کشور، با انتشار مطلبی مدعی شد؛ سازمان حج و زیارت ایران بر اجرای «مراسم خاص ایرانی» در حج اصرار داشته و این امر از مهمترین دلیل خودداری هیأت ایرانی از امضای توافقنامه مراسم حج امسال بوده است.  
به گزارش انتخاب، درحالی که طبق یکی از بندهای بیانیه سازمان حج پس از لغو رسمی حج عمره، «نگاه جمهوری اسلامی ایران به حجّ و عمره، نگاهی معنوی، وحدت آفرین، توسعه بخشِ اُخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه‌گرایی و طایفه‌گری است»، اما این روزنامه سعودی مدعی شده است، مراسم دعای کمیل از چارچوب مذهبی و عبادت خارج و به یک برنامه سیاسی تبدیل شده که هدف از آن بسیج کردن مردم و تحریک آنان و ضربه زدن به سلامتی حجاج تبدیل شده است! «عکاظ» در ادامه ادعاهایش نوشت: این‌گونه مراسم‌ها (برائت از مشرکین و دعای کمیل)، حج را از چارچوب عبادت خارج می‌کند و به دلیل تجمع و ایجاد مانع در مسیر حرکت حجاج، باعث اخلال در امنیت می‌شود.  
سازمان حج و زیارت کشورمان امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای در 8 بند، رسما از منتفی شدن اعزام زائران ایرانی به عربستان خبر داد و نوشت: با عنایت به از دست دادن زمان برای برنامه‌ریزی و تدارکات امور حجاج ایرانی و عدم تأمین مطالبات به حق جمهوری اسلامی اعلام می‌شود که به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاری محروم می‌شوند که مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.  
این در حالیست که علی جنتی، وزیر ارشاد نیز امروز در صحبت‌هایی اعلام کرد، تعمدی از طرف دولت عربستان بوده تا زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند. منبع: ایسنا

کشورهای خلیج فارس این روزها فقط به دنبال متنوع کردن منابع درآمد خود به علت کاهش چشمگیر قیمت نفت و کاهش درآمدهایشان نیستند بلکه برای متنوع کردن متحدانشان نیز تلاش می کنند، چراکه امریکا ترجیح داد از حمایت از آنها دست بردارد و به سراغ تهران به عنوان هم پیمان آینده برود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رای الیوم نوشت: کشورهای خلیج فارس این روزها فقط به دنبال متنوع کردن منابع درآمد خود به علت کاهش چشمگیر قیمت نفت و کاهش درآمدهایشان نیستند بلکه برای متنوع کردن متحدانشان نیز تلاش می کنند، چراکه امریکا ترجیح داد از حمایت از آنها دست بردارد و به سراغ تهران به عنوان هم پیمان آینده برود. 
به گزارش «انتخاب»، چهارمین دور گفتگوی راهبردی بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در سطح وزیران امور خارجه در مسکو برگزار شد، در چارچوب اجرای تحول راهبردی جدید کشورهای خلیج فارس صورت گرفت. دو طرف در زمینه نفت و تولید و صدور آن وجه اشتراک دارند و زمینه هایی برای همکاری در بخش های سرمایه گذاری و تأمین تسلیحات و امور سیاسی مشترک به ویژه در پرونده سوریه نیز بین آنها وجود دارد. 
اختلاف نظر اصلی در نشست یاد شده، بین دو طرف روسی و عربستانی در خصوص پرونده سوریه و آینده رئیس جمهور این کشور بشار اسد بود. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان همچنان بر ضرورت کناره گیری بشار اسد به محض آغاز روند انتقالی اصرار دارد در حالی که همتای روس او بر این دیدگاه خود پافشاری می کند که این مسئله ای داخلی است و فقط مردم سوریه می توانند در این باره تصمیم بگیرند. در این موضع الجبیر تناقض بزرگی وجودی دارد. او در حالی که از مداخله ایران در امور کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس گلایه دارد و از مسکو می خواهد این موضع او را تأیید کند، در میان سرگرم بودنش به پرونده سوریه فراموش می کند که کشورش نیز همین کار را در سوریه و یمن و عراق و لیبی انجام می دهد. به نظر می رسد او و دولتش این واقعیت را فراموش می کنند و نیاز به کسی دارند که آن را گاه و بی‌گاه به آنان یادآوری کند. 
عجیب این که موضع عربستان در خصوص سرنوشت بشار اسد از رویدادها و تحولات کنونی در همه زمینه ها در سوریه - اعم از تحولات سیاسی یا نظامی - عقب مانده است. روند سیاسی که قرار است آغازگر مرحله انتقالی باشد و چارچوب حل سیاسی بحران سوریه را مشخض کند اکنون متوقف شده یا در وضع اضطرار به سر می برد. در صحنه نظامی نیز اکنون دو حمله علیه «داعش» آغاز شده است که عملیات اول را نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی «بسیج مردمی» با هدف بازپس گیری فلوجه به عنوان مقدمه ای برای بازپس گیری موصل انجام می دهند و عملیات دوم به فرماندهی نیروهای کُرد «سوریه دموکراتیک» برای بیرون راندن داعش از مرکز حکومت آن در رقه اجرا می شود. کشورهای خلیج [فارس] هیچ گونه نقشی در این دو حمله ندارند غیر از این که در رسانه های خود بر ویرانه های این دو شهر بگریند و در صفحه های تلویزیون های خود به شیوخ خود اجازه دهند فتوا صادر کنند یا اشک بریزند. 
تغییر جدید و قابل توجهی که می توان در لابلای دیدارهای مسکو مشاهده کرد، موافقت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره های کشورهای خلیج [فارس] برای ایفای نقش میانجی به منظور حل اختلافات با ایران است. عادل الجبیر بعد از آن که از مداخله ایران در امور کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد بر «استقبال کشورهای خلیج [فارس] از تلاش مسکو برای عادی سازی روابط ایران و کشورهای خلیج [فارس]» تأکید کرد. 
طرف روس به علت هم پیمانی با تهران، بیشترین شایستگی را برای باز کردن کانال های گفتگو بین ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان دارد. اگر دیپلماسی روسیه سرپرستی چنین گفتگویی را در پشت پرده یا به طور علنی بر عهده بگیرد، با این کار به پیشرفت بزرگی در اکثر بحران های منطقه از جمله بحران سوریه دست خواهد یافت. 
تمایل عربستان به گفتگو با ایران فقط در اعلام آمادگی لاوروف برای کمک به حل اختلافات بین کشورهای خلیج [فارس] و ایران بازتاب پیدا نکرد بلکه در نرمش ایجاد شده در موضع عربستان در روزها و هفته های اخیر در این زمینه نمایان شد. کسانی که گشایش بزرگ در مسئله حجاج ایرانی و دستیابی عربستان به توافق با مقامات ایرانی برای پایان دادن به تحریم مراسم حج را پس از دست برداشتن عربستان از شروط خود در این زمینه - از جمله صدور روادید حجاج ایرانی در کشور ثالث - دنبال کرده‌اند، رویکرد مثبت عربستان را برای گسترش کانال های گفتگو با ایران درک می کنند. عادل الجبیر گفت آنچه که بیش از همه کشورش را آزار می دهد، احترام نگذاشتن ایران به اصل حسن همجواری است و به طور قطع مسکو به علت روابط خوبی که با ایران دارد، چه بسا برای تغییر موضع ایران در این زمینه تلاش کند. 
عنوان این هکر دااف بوده که برخی از شبکه‌ها آن را داعش عنوان کرده بودند که ارتباطی با داعش ندارد این هکر دارای سابقه هک بوده و فرد از طریق پلیس فتا شناسایی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پلیس فتا اعلام کرد ۴ خرداد حمله سایبری ۳ کشور با هدایت هکری در عربستان را رصد کردیم که هدف آن مرکز آمار ایران بود.
به گزارش «انتخاب»، سردار هادیانفر در حاشیه گردهمایی رؤسای پلیس آگاهی استان‌‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح حمله سایبری به برخی از درگاه‌های ایرانی گفت: در تاریخ 4 خرداد ماه یک حمله سایبری را رصد کردیم که از سه کشور مختلف انجام شده بود که این تمرکز با هدایت از هکری در کشور عربستان بود و سایت مورد هدف نیز مرکز آمار ایران بود که به شکل حمله دیسیف انجام شد که البته این شکل حمله چندان از لحاظ فنی ارزشی ندارد.وی افزود: عنوان این هکر دااف بوده که برخی از شبکه‌ها آن را داعش عنوان کرده بودند که ارتباطی با داعش ندارد این هکر دارای سابقه هک بوده و فرد از طریق پلیس فتا شناسایی شده است.
وی گفت: ما IP ها را به اینترپل و پلیس سایبری عربستان ارسال کردیم و در حال پیگیری موضوع هستیم اما دلیلی وجود ندارد که عربستان پشت این ماجرا باشد و این کار صرفاً یک اقدام مجرمانه فردی بوده است.رئیس پلیس فتا تصریح کرد: از تاریخ 4 خرداد تا 8 خرداد ماه، 8 سایت مورد حمله قرار گرفت که 2 از آنها منشأ داخلی داشت و سایت سازمان اسناد و املاک از آن جمله بود اما در هیچ کدام از این حمله‌ها هیچ اطلاعاتی مورد سرقت قرار نگرفته و در حال حاضر سایت‌ها به شرایط عادی برگشته‌اند.
وی تأکید کرد: در واقع این اتفاق حاصل یک ضعف امنیتی بود که ما به صاحبین سایت‌ها که از این ضعف برخوردار بودند تذکر دادیم.
خبرنگاری گفت ظاهراً در واکنش به این اقدام حمله متقابلی از سوی ایران صورت گرفته که هادیانفر گفت: هیچ کار سازمان‌یافته‌ای از سوی کشور در این خصوص صورت نگرفته و ما گزارشی از کشور عربستان نداشتیم البته ممکن است برخی هکرها در واکنش به این اقدام به صورت احساسی کاری کرده باشند.
رئیس پلیس فتا در ادامه با بیان اینکه تقریباً 35 درصد پرونده‌هایی که در پلیس فتا تشکیل می‌شود مربوط به تلگرام است، گفت: امسال این گونه جرایم 47.5 درصد افزایش داشته است.وی در خصوص فاز یک و دو طرح عنکبوت هم گفت: ما در رصدهای روزانه هر موضوعی که مغایر قانون باشد شناسایی می‌کنیم و متناسب با موضوع به پلیس مربوطه پرونده را ارجاع می‌دهیم که در این زمینه نیز پرونده‌هایی به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع داده شد.رئیس پلیس فتا همچنین در خصوص فروش مواد مخدر و مواد الکلی در شبکه‌های مجازی، گفت: این گونه اتفاقات متأسفانه زیاد است اما پلیس فتا رصد کامل می‌کند، افراد شناسایی می‌شوند و بلافاصله پرونده برای دستگیری و اقدامات بعدی به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع داده می‌شود که در این زمینه ما با کاهش 62.5 درصدی جرایم مواجه بوده‌ایم.هادیانفر در پایان گفت: هفته‌ای 80 هزار سایت با نگاه مجرمانه شکل می‌گیرد و اینکه بگوییم به طور کلی جرایم در فضای مجازی ریشه‌کن غیرممکن است.
انتقاد رئیس پدافند غیرعامل از دولت احمدی نژاد:
پیش از تحریم‌هایی که در دولت قبلی رخ داد، ما به مسوولان دولت وقت گوشزد کردیم که دشمن درصدد انجام اقدامات تحریمی در حوزه نفت و گاز است اما کسی به این موضوع توجهی نکرد. وقتی به دولتمردان سابق گفتیم که در حوزه نفت در حال تحریم هستیم به ما پاسخ دادند که دنیا نمی‌تواند خود را از نفت ما بی‌نصیب کند اما دیدیم که تحریم‌ها انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: فناوری‌های نوین صرفا تهدیدمحور نیستند، بلکه می‌توان با نگاهی هوشمندانه، آن‌ها را فرصت‌محور نیز ارزیابی کرد.
به گزارش «انتخاب»، سردار غلامرضا جلالی صبح روز یکشنبه در افتتاحیه سومین نمایشگاه صنعت بومی سایبری در باغ موزه دفاع مقدس طی سخنانی با بیان این‌که «تحولات کمی و کیفی ایجاد شده در حوزه تهدیدات، حوزه‌های جدیدی از فرصت و تهدید را در کنار هم ایجاد می‌کند» ادامه داد: داشتن نگاهی هوشمندانه به فناوری‌های نوین سبب می‌شود که این فناوری‌ها را هم دارای فرصت و هم تهدید ارزیابی کنیم.
وی افزود: مسیر قدرت کشور از حوزه اقتدار عبور می‌کند که ضرورت داشتن ظرفیت‌های لازم را برای تامین این قدرت در جهت مقابله با تهدیدات گوشزد می‌کند.
به نوشته ایسنا، جلالی با بیان این‌که « امروز 95 درصد از سرمایه در حوزه سایبری قرار دارد» گفت: به نظر می‌رسد تغییر سرمایه‌ها به سرمایه‌های سایبری شبیه جبر تاریخی شده است و این یک فرآیند گریزناپذیر است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به این‌که «امروز آمریکا از حداکثر توان فناوری‌های خود استفاده می‌کند»، اظهار کرد: ما چون با یک تهدید غیرهمطراز و نامتقارن از سوی دشمنان، آمریکا مواجه هستیم باید در نهایت توانایی خودمان در دانش تکنولوژیک در عرصه فناوری و سایبری حرکت کنیم و بتوانیم از خودمان دفاع کرده و در برابر تهدیدات مقابله کنیم و نیز دشمن را بشناسیم.وی با بیان این‌که «اگر بتوانیم این کار را بکنیم استقلال ما در ابعاد مختلفی چون نظامی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی زیر سوال نخواهد رفت» تاکید کرد: آینده قدرت ملی کشور در توانایی سایبری نهفته است. وقتی ماهیت سرمایه‌ها در جهان امروز سایبری شده است باید در این مسیر به انباشت قدرت بپردازیم.فرمانده قرارگاه پدافند سایبری با تاکید بر این‌که «وزارت خارجه لازم است در زمینه محاکمه چند جوان ایرانی در آمریکا به بهانه حمله آن‌ها به زیرساخت‌های سایبری این کشور موضع‌گیری کند»، اظهار کرد: ظاهراً هنوز برای دوستان ما در وزارت خارجه فضای سایبری تعریف و معنا نشده است.
وی افزود: وزارت خارجه در این زمینه باید اقامه دعوی کند و ظاهراً دوستان ما در این وزارتخانه فکر می‌کنند فضای سایبری یک مفهوم انتزاعی است تا یک مفهوم سرزمینی.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این‌که «فضای سایبری بخشی از خاک و قلمرو سرزمینی ماست»، ادامه داد: باید این فضا را بشناسیم و از آن حفاظت کنیم تا در برابر تهدیدات، بازدارنده ظاهر شویم.
وی همچنین با اشاره به این‌که «توسعه فضای سایبری در زمینه انتخابات و مسائل سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد»، اظهار کرد: در فضای انتخابات نیز شاهد هستیم که از توسعه تکنولوژی‌های سایبری استفاده می‌شود و این توانمندی یا در جهت رقابت‌های انتخاباتی و یا حتی در جهت مقابله با نظام از سوی عده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. حوزه جدید تحریم‌ها در فضای سایبری شکل خواهد گرفت و ما باید با هوشیاری بسیار و پالایش اقدامات دشمن خود را در زمینه مقابله با این تحریم آماده کنیم.
وی همچنین با تاکید بر این‌که Lسامانه‌های خارجی‌ای که در زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به شدت ارزیابی و کنترل شوند» اظهار کرد: پیش از تحریم‌هایی که در دولت قبلی رخ داد، ما به مسوولان دولت وقت گوشزد کردیم که دشمن درصدد انجام اقدامات تحریمی در حوزه نفت و گاز است اما کسی به این موضوع توجهی نکرد. وقتی به دولتمردان سابق گفتیم که در حوزه نفت در حال تحریم هستیم به ما پاسخ دادند که دنیا نمی‌تواند خود را از نفت ما بی‌نصیب کند اما دیدیم که تحریم‌ها انجام شد.رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با بیان این‌که «اولویت امروز کشور در زمینه مقابله با تهدیدات، گسترش فضای ملی سایبری است»، اظهار کرد: امروز هم به دولتمردان‌مان می‌گوییم که باید هوشیار باشند و بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارند تا فضای ملی سایبری را گسترش دهیم و در ادامه سامانه‌های سایبری خارجی را نیز بدون کنترل و ارزیابی و نقاط حساس و حیاتی کشور مورد استفاده قرار ندهیم.
وی با اشاره به این‌که «معنای شناسایی قابلیت‌های شبکه‌های مجازی، کنترل و جلوگیری از استفاده از آن‌ها نیست»، اظهار کرد: باید بکوشیم توانمندی‌های این عرصه را بشناسیم و بر آن دقیق شویم نه این‌که به دنبال کنترل و جلوگیری از استفاده از این شبکه‌ها باشیم.
فرمانده قرارگاه پدافند سایبری با اشاره به این‌که «برای پایدار شدن کشور لازم است از فرصت‌ها استفاده کنیم»، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشورمان پایدار باشد باید از فرصت‌های فضای سایبری استفاده کنیم و بکوشیم قدرت‌مان را در این زمینه افزایش داده و به ساماندهی این قدرت نیز توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به سیاست‌های کلی قراردادگاه پدافند کشور اظهار کرد: ما مجموعه‌ای از سامانه‌ها را به نام پدافند سایبری که شامل نرم‌افزار و سخت‌افزارهای تعریف شده است، فراهم کردیم و به طور جدی قصد داریم در این زمینه به ایجاد امنیت بپردازیم. تعریف فضای سایبری کشور و استفاده از این تعریف در غالب طراحی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها نیز از دیگر اولویت‌های ما در قراردادگاه پدافند سایبری است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین طبقه‌بندی کردن زیرساخت‌های سایبری کشور را یکی دیگر از سیاست‌های قرارگاه پدافند سایبری برشمرد و گفت: لازم است زیرساخت‌های حیاطی کشور را تحت پایش قرار دهیم و هر کس در این زمینه کوتاهی کند باید مورد بازخواست قرار گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با مجموعه اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم و از جمله برگزاری نمایشگاه صنعت بومی سایبری گامی را در جهت تضمین هرچه بیشتر استقرار کشور برداریم. سومین نمایشگاه صنعت بومی سایبری با حضور نزدیک به 70 شرکت و با ارائه 200 عنوان محصول از صبح امروز (نهم خردادماه) تا 12 خرداد در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود. 
گزارش نیویورک تایمز از نبرد سرنوشت ساز «فلوجه»؛
کماوندوهای آمریکایی در خطوط مقدم سوریه در تلاش برای ورود به پایتخت کنونی داعش در رقه هستند، اما در عراق داستان کاملا متفاوتی در جریان است: ایران، نه آمریکا، عملیات بازپس گیری استحکامات دفاعی تروریست ها در فلوجه از این گروه شبه نظامی را در دست گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: کماوندوهای آمریکایی در خطوط مقدم سوریه در تلاش برای ورود به پایتخت کنونی داعش در رقه هستند، اما در عراق داستان کاملا متفاوتی در جریان است: ایران، نه آمریکا، عملیات بازپس گیری استحکامات دفاعی تروریست ها در فلوجه از این گروه شبه نظامی را در دست گرفته است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: در حاشیه بیرونی فلوجه هزاران سرباز عراقی، ماموران پلیس، و شبه نظامیان مورد حمایت ایران آماده حمله به این شهر می شوند. ایران مشاوران ارشد خود از جمله ژنرال قاسم سلیمانی را به میدان فرستاده تا در این نبرد به آن ها کمک کند.
نبرد فلوجه بار دیگر نمونه ای از منافع و در عین حال تضادهای مشترک ایران و آمریکا در عراق را نشان می دهد. هر دو می خواهند داعش را شکست دهند.
در حالیکه نبرد با داعش در میانه دوسوی مرزهای عراق و سوریه در جریان است، آمریکا از دو سو وارد این نبرد شده است. در سوریه که دشمن آمریکا دولت بشار اسد است، کردها متحد آمریکا هستند.
اما در عراق، جایی که آمریکا از دولت مرکزی حمایت کرده، و ارتش عراق را آموزش داده و مشاوره می دهد، حضور ایران نقش آمریکا را محدود کرده ، که نیرومندترین قدرت خارجی در این کشور است.تردید آمریکا با افزایش نبردها در فلوجه بیش از گذشته آشکار می شود. به گفته فعالان و مصاحبه ها با شهروندان فلوجه در داخل این شهر، ده ها هزار شهروند سنی گرفتار شده و از گرسنگی مفرط و نبود دارو رنج می برند. بعضی ها که تلاش کردند فرار کنند به ضرب شلیک داعشی ها کشته شدند، و آن طور که سازمان ملل گزارش کرده، بسیاری از آن ها زیر آوار به جا مانده از بمباران ها و شلیک توپخانه شبه نظامیان کشته شده اند.
تعداد معدودی از شهروندانی که خود را به جای امن رساندند، هنگام شب فرار کرده و از مسیر راه فاضالاب گذر کردند.
آیت الله العظمی علی سیستانی از رهبران ارشد شیعیان روز چهارشنبه در بیانیه ای از نیروهای امنیتی و شبه نظامیان خواست از افراط پرهیز کنند و به رفتار درست و اصولی در جهاد پایبند باشند.آمریما هزاران نیروی نظامی در عراق دارد، و به مدت حدود دو سال نیروهای عراقی را آموزش داده است، یا این وجود در نبرد آزادسازی فلوجه کاملا در حاشیه قرار گرفته. آمریکا می گوید با حملات هوایی و توپخانه ای ده ها داعشی از جمله فرمانده این گروه در فلوجه را کشته است. 
شبه نظامیان عراقی روی گلوله های توپ خود نام شیخ نمر را نوشته که اعدامش توسط حکومت عربستان باعث عمیق تر شدن گسست قومی شده بود و آن ها رابه فلوجه شلیک کردند.فلوجه شهری است که مبدا حرکت انتحاری ها برای حمله به پایتخت عراق، در فاصله 64 کیلومتری بغداد بوده است.  تصمیم به حمله به این شهر پس از آن صادر شد که حملات اخیر در بغداد جان 200 شهروند عراقی را گرفت.
اوس خفواجی، فرمانده گروه شبه نظامی فهید العباس گفت: «فلوجه سنگر تروریست ها است. این شهر از 2004 تا کنون سنگر آن ها بوده است». نخست وزیر عراق، حیدر عبادی تاکید کرد باید در این عملیات از جان شهروندان محافظت شود و دستور داد راه های بشردوستانه باز شوند تا به شهروندان اجازه داده شود شهر را در امنیت ترک کنند، و همچنین اظهارات این فرمانده را رد کرد.
با وجود نگرانی ها از طبیعت فرقه ای این نبرد، صداهای بسیاری از داخل و خارج عراق شنیده می شود که عراقی ها را به خویشتن داری و حفظ جان غیرنظامیان دعوت می کند. 
آیت الله سیستانی در بیانیه خود گفت: « حضرت رسول (ص) پیش از ورود به جنگ به یارانش توصیه می کرد، به نام الله قدم بردارند و سالمندان و کودکان و زنان را نکشند، غنایم را ندزدند بلکه جمع آوری کنند و حتی درختان را نبرند مگر آنکه مجبور شوند».
این نگرانی در بیانیه دیگری که از سوی نماینده آیت الله سیستانی پیش از نماز جمعه قرائت شد، آمده: « نجات جان یک انسان بیگناه از خطراتی که احاطه اش کرده مهم تر از هدف گرفتن و از میان برداشتن دشمن است».
مسئولان عراقی از جمله حیدر عبادی و فرماندهان نظامی گفته اند، نبرد را بر اساس طرحی پیش می برند که از شبه نظامیان خواسته شده در حمله به این شهر شرکت نکنند.
اگر شبه نظامیان بنا بر این وعده عقب بنشینند، آن وقت احتمال می رود آمریکا شدت حملات هواییش را افرایش دهد، آن چنان که در نبرد سال گذشته برای آزادسازی الانبار صورت گرفت.سوال بزرگ پیش از آغاز این نبرد آن است که آیا داعشی ها وارد جنگ می شوند، یا همچون برخی دیگر از نبردهایشان، سلاحشان را بر زمین بگذارند و خود را به شکل شهروندان عادی در آورند.
نوشته: به گزارش فلیح حسن و عمر الجواشی از بغداد، و نیک کامینگ بروس از ژنو
ترجمه: محمد صفری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد