سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آمریکا منافع اقتصادی «برجام» برای ایران را به قطع آزمایش‌های موشکی مشروط کرد

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته بانکداری مجلس سنا، برخورداری ایران از منافع اقتصادی اجرای توافق هسته‌ای را به قطع آزمایش‌های موشکی مشروط کرد.

به گزارش مشرق، «استفان مول»، هماهنگ‌کننده آمریکایی اجرای «برجام» در نشست استماع بامداد پنجشنبه در کمیته بانکداری مجلس سنا، پیشنهاد کرد در صورتی که ایران می‌خواهد از منافع اقتصادی رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود، بایستی آزمایش‌های موشکی را متوقف کند.

وی، ابتدا به چالش‌های پیش روی شرکت‌ها برای از سرگیری مبادلات با ایران که در ماه‌های گذشته بارها مورد اعتراض کشورهای اروپایی هم قرار گرفته اشاره کرد و گفت که واشنگتن آماده ارائه توضیحات به شرکت‌ها برای رفع ابهامات در این باره است. 

آقای «مول» این اظهارات را در حالی بیان کرد که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به صراحت اعلام کرده‌اند که این توضیحات نمی‌تواند آنها را برای از سرگیری مبادله با ایران قانع کند. آنها همچنین از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بابت ارائه سیگنال‌های دو پهلو و متناقض در این باره انتقاد می‌کنند. 

هماهنگ‌کننده آمریکایی «برجام» در نشست بامداد پنجشنبه تلاش کرد ایران را مقصر مشکلات ایجاد شده در این زمینه جلوه دهد و بر همین اساس، شرط‌هایی را برای بهره‌مند شدن تهران از منافع اقتصادی پیشهاد کرد.

مول گفت: «ایران برای اینکه به طور کامل از فرصت‌های اقتصادی ایجاد شده (بعد از اجرایی شدن برجام) بهره‌مند شود بایستی مسائل داخلی‌اش که به تصمیم‌گیری‌ها در سطح بین‌المللی اثرگذار است را حل و فصل کند که از جمله آن مسائل می‌توان به عدم وجود شفافیت در بخش‌های مالی و تجاری و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز از قبیل آزمایش مکرر موشک‌های بالیستیک اشاره کرد.»

آدام زوبین، معاون موقت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی هم در این نشست با بیان اظهاراتی مشابه مدعی شد که ایران مقصر مشکلات ایجاد شده در این زمینه است. 

این در حالی است که کشورهای اروپایی اخیراً به صراحت از آمریکایی‌ها به دلیل سنگ‌اندازی در مسیر تجارت با ایران انتقاد کرده‌اند.

«جاستین واکر»، مدیر جرائم بانکی «انجمن بانکداران انگلیس» پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه‌ای با «رویترز» درباره دیدار اخیر مقام‌های بانکی اروپایی و انگلیسی با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس اظهارنظر کرد. 

وی علی‌رغم استقبال از این نشست و گفتن به اینکه بانکداران اروپایی انتظار برگزاری این نشست را نداشته‌اند، درباره عدم کفایت اظهارات دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس برای کمک به بانکهای اروپایی جهت از سرگیری مبادلات با ایران گفت: «هیچ سندی که به ما ضمانت بدهد، ارائه نشد.»

پیش از این هم خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آشکار کرده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل آنکه نمی‌خواهد در زمینه تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نرمش به خرج دهد، از ارائه توضیح کتبی برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی درباره مبادله با ایران امتناع می‌ورزد.

علاوه بر این،  حقوقدانان مسائل تحریمی هم اخیراً گفته‌اند که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا حاضر نیست ابهام‌های پیرامون تحریم‌های ایران را رفع کند.

بانک‌های اروپایی هم بعد از دیدار مدیران ارشدشان با کری در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که اظهارات و توضیحات وی و سایر مقام‌های آمریکایی درباره از سرگیری مبادله با ایران آنها را متقاعد نمی‌کند و آنها کماکان از مبادله با طرف‌های ایرانی امتناع خواهند کرد.

واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه 24 اردیهشت‌ماه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر کرد. 

«استوارت لوی» با اشاره به «ارزیابی منفی» وزارت دارایی آمریکا و «کارگروه اقدام مالی» (نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی) از بازار ایران، یادآوری می‌کند که دولت آمریکا مکرراً درباره تسلط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اقتصاد ایران هشدار می‌دهد- عواملی که در نهایت باعث می‌شوند بانک‌های اروپایی عدم معامله با ایران را به ورود به بازار این کشور ترجیح بدهند.

بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در نتیجه اجرایی شدن برجام، ایران وارد معاملاتی به ارزش دست کم 37 میلیارد دلار در بخش های نظیر ساخت و ساز، هوانوردی و خودروسازی با شرکت های ایرباس، پژو و شرکت ایتالیایی دانیلی شده است. ده‌ها شرکت دیگر هم می‌گویند در حال مذاکره با شرکت‌های همتای خود در ایران هستند یا با آنها قراردادهای مشروط امضا کرده‌اند.

اما به گفته حقوقدانها، اجرای این قراردادها، در صورت امتناع بانکهای بزرگ اروپایی از تأمین اعتبار یا انتقال پول دشوار خواهد بود.

شرکت‌های اروپایی، رسانه‌ها و مقامات غربی در ماه‌های گذشته اذعان کرده‌اند بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا علیه ایران از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران بیم دارند.

این در حالی است که دولت آمریکا به موجب برجام متعهد به انجام اقدامات لازم برای اطمینان خاطر به شرکت‌ها و بانک‌ها جهت تجارت با ایران است.

منبع: فارس

مقام ارشد سعودی: با ایران بابت مراسم حج به توافق اصولی رسیدیم

مقام ارشد وزارت حج و عمره عربستان سعودی از حصول توافق کشورش با ایران در صدور روادید برای زائران مناسک حج خبر داد.
به گزارش مشرق، یک مقام ارشد عربستان سعودی از حصول توافق کشورش با ایران در صدور روادید برای زائران مناسک حج خبر داد.به نوشته خبرگزاری رسمی کویت «کونا» ایران و عربستان سعمودی برای مراسم حج و حضور زائران ایرانی در مراسم امسال به توافق اولیه دست یافتند و قرار است فردا (پنجشنبه قرار داد نهایی امضا شود.
«حسین الشریف» معاون وزارت حج وعمره عربستان سعودی چهارشنبه) اعلام کرد که پیش نویس مخصوصی بین این وزارتخانه و «سعید اوحدی» رییس سازمان حج ایران امضا شده است.مقام ارشد سعودی به اطلاع هئیت اعزامی ایران رسانیده است که بر اساس قوانین حاکم در کشورشان اجازه برخی اعمال ویژه را به زائران ایرانی نخواهد داد.
به گزارش این منبع خبری، معاون وزارت حج و عمره سعودی از اتخاذ رویکرد برابر و یکسان در این زمینه و برای همه کشورها تاکید کرده است.الشریف دیدار با مقام‌های ایرانی را «مثبت» نام نهاد  و افزود که با هماهنگی ایران با وزارت خارجه سعودی روادید ورود به عربستان برای زائران ایرانی در کشورشان انجام خواهد شد.
منبع: فارس

«هادی العامری»: وارد فلوجه نخواهیم شد

رئیس سازمان بدر عراق با تاکید بر اینکه ماموریت نیروهای «الحشد الشعبی» در عملیات آزادسازی فلوجه، محاصره ۳۶۰ درجه است اعلام کرد که وارد فلوجه نخواهند شد.
به گزارش مشرق، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق امروز(چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای بسیج مردمی «الحشد الشعبی» وارد فلوجه نمی شوند، چراکه ماموریت آنها محاصره ۳۶۰ درجه این شهر است.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، العامری افزود: ما وارد شهر فلوجه نمی شویم زیرا ماموریت ما محاصره فلوجه و قطع راه‎های ورودی آن است و پس از محاصره کامل آن این شهر را به دستگاه های امنیتی عراق و نیروهای ضد تروریسم محول می کنیم.
وی بار دیگر از اهالی شهر فلوجه خواست تا برای حفظ سلامتشان این شهر را ترک کنند و تاکید کرد که فلوجه به زودی آزاد خواهد شد.دستور آغاز عملیات آزادسازی شهر مهم فلوجه در شرق الانبار و در غرب بغداد را حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق یکشنبه‌شب صادر کرد.«احمد الاسدی» سخنگوی سازمان «بسیج مردمی» عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری موسوم به الحشد الشعبی اعلام کرد که همه گروه‌های زیرمجموعه سازمان، در این عملیات آزادسازی شهر فلوجه حاضر هستند.
منبع: فارس

مقصد داعشی‌ها بعد از عراق و سوریه

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که به دنبال شکست تروریست های داعش در سوریه و عراق، موج جدیدی از بی ثباتی ممکن است اردن، عربستان، تونس و الجزایر را در هم بکوبد.
به گزارش مشرق، براساس برخی تحلیل ها این احتمال وجود دارد که اگر الرقه و موصل و سرت از چنگال داعش رهایی یابند در آن صورت منطقه وارد موج جدیدی از خشونت شود. این موج به شدت کشورهای تقریبا با ثبات مانند اردن، عربستان، تونس و الجزایر را در هم بکوبد و این کشورها به عراق یا سوریه دیگری تبدیل شوند.محمد الطاهر نویسنده عرب زبان درمقاله ای دراین باره نوشت: نشانه های موجود حکایت از آن دارد که آمریکا عزم خود را برای نبرد فراگیر با داعش در جبهه های الرقه و موصل و سرت جزم کرده و اکنون این سوال مطرح است که آیا واقعا زمان نبرد سرنوشت ساز فرارسیده است؟
آمریکا معمولا قبل از هر نبرد سرنوشت ساز بزرگ همانند حمله به افغانستان و عراق و بمباران لیبی کشورهای همپیمان خود را بسیج می کند اما این بار به نظر می رسد که تصمیم گرفته تا بر همپیمانان محلی خود در عراق ، سوریه و لیبی تکیه کند که تیمی از کارشناسان آمریکایی و یگان هایی از نیروهای ویژه و حملات هوایی در هم کوبنده آنها را همراهی می کند.
دربخشی دیگری از این مقاله که روسیا الیوم روز سه شنبه آن را منتشر کرد آمده است : اگر چنین تحلیلی درست باشد این بدان معناست که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته تا مرگ ابوبکر البغدادی را به پرونده پیروزی های خود در کاخ سفید قبل از ترک آن بیافزاید و در واقع با یک تیر دو نشان بزند و بدین ترتیب به نامزد دمکرات طلب در مبارزه ریاست جمهوری فرصت بیشتری برای پیروزی ببخشد.
اوباما اگر بتواند الرقه و موصل و سرت و ابوبکر بغدادی را به فهرست پیروزی های خود بیافزاید، در آن صورت صرف نظر از پیامدهای خطرناک ماجراجویی های آمریکا در منطقه می تواند آینده تاریخی خود را تضمین کند.در اینجا این سوال مطرح می شود که پس از تصرف الرقه و موصل و سرت داعشی های مهاجری که از سراسر جهان به ویژه عربستان ، تونس ، یمن و سودان به عراق ، سوریه و لیبی آمده اند, به کجا خواهند رفت؟
این احتمال وجود دارد که اگر الرقه و موصل و سرت از چنگال داعش رهایی یابند در آن صورت منطقه وارد موج جدیدی از خشونت شود. این موج به شدت کشورهای تقریبا با ثبات مانند اردن ، عربستان ، تونس و الجزایر را در هم بکوبد و این کشورها به عراق یا سوریه دیگری تبدیل شوند.

عربستان: نقاط قدرت و نقاط ضعف
عربستان امکانات امنیتی ، نظامی و اقتصادی گسترده ای در اختیار دارد که با تکیه بر آنها می تواند با هر گونه چالش و خطری تهدید کننده ثبات داخلی اش مقابله کند. البته عربستان در مقابل سرزمین و صحراهای وسیعی در اختیار دارد که داعش و دیگر گروه های تندرو به ویژه القاعده می توانند دور از چشم ها به فعالیت خود ادامه دهند. منفی ترین موضوع اینکه عربستان درگیری یک نبرد نظامی طائفه ای طولانی مدت در یمن شود و در نتیجه نگاه ها از خطر روزافزون داعش دور خواهد شد و به دنبال بازگشت شمار بسیاری از سعودی ها از عراق ، سوریه و لیبی زمینه گسترده ای برای تحکیم پایه های آنها فراهم خواهد آورد.در همین راستا می توان گفت جنگ طائفه ای در خلیج فارس پیامدهای بسیار خطرناکی به همراه دارد و می تواند زمینه ساز قدرت گرفتن داعش شود. به هر حال جنگ جاری در یمن به طور مستقیم به نفع گروه های تروریستی است.

اردن: نقاط قدرت و ضعف

امان همچون ریاض از یک ثبات نسبی و توانایی های امنیتی و نظامی گسترده ای بهره مند است که می تواند با هر گونه خطر داخلی مقابله کند اما اگر داعش پایگاه های خود را در سوریه، عراق و لیبی از دست دهد، توانمندی های اردن نمی تواند در مقابل خطر داعش مصونیت کاملی به آن بدهد.اردن با عربستان فرق می کند زیرا دارای سرزمین وسیعی نیست و به همین دلیل امان از توان بالایی برای حرکت و کنترل هر گونه کانون تنش بی بهره است. البته این موضوع بستگی به موقعیت داعشی ها در اردن دارد برای اینکه بتوانند با استفاده از تجربه به دست آمده در عراق و سوریه معادله قدرت را با دولت برهم زنند.

تونس: نقاط قدرت و ضعف

کشور تونس پس از سونامی تغییر در سال 2011 به ثبات قابل توجهی دست یابد. این تغییر منجر به پیدایش جنبش های افراطی مسلح شد که همچنان می توانند هر از چند گاهی حملات خطرناکی انجام دهند. تروریست های تونس همچنین می توانند به درون لیبی تکیه کنند و از آشوب و ناآرامی با تاریخ بیش از پنج ساله این کشور استفاده کنند. البته تروریست های تونس اگر آمریکا و اروپا بتوانند پایگاه داعش در سرت را در هم بکوبند، به شدت آسیب خواهند دید زیرا صدها تن از شهروندان تونسی عضو داعش هم اکنون در سرت بسر می برند. در آن صورت داعشی های تونس به دنبال یافتن پناهگاهی برای خود برخواهند آمد و احتمال دارد که درون صحرای لیبی و الجزایر و مالی چنین پایگاه و موقعیتی برای خود بیابند.
اوضاع کنونی به ویژه طی چند سال گذشته در جهان عرب ثابت می کند که دگرگون شده اما تغییر نمی یابد. این فرآیند که به سرعت در حال پیشرفت است باعث شده تا کشورهای عرب به تدریج چند پاره شده و به قربانی ساده ای برای داعش تبدیل شوند. هم اکنون داعش به خوبی می داند چگونه از ناآرامی و ناکامی مقامات بسیاری از کشورهای عربی در تحقق بخشیدن به ثبات امنیتی و اقتصادی و اجتماعی استفاده کند.
منبع: العالم
رسانه‌های صهیونیست چگونه حضور ایران در سوریه را پوشش می‌دهند
رسانه‌های صهیونیست همسو با سیاست‌های رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا حضور مستشاری ایران در سوریه را فراتر از حجم مستشاری و در حد دخالت نظامی نشان دهند.
به گزارش مشرق، پایگاه خبری النشره نوشت: در حالی که مسئولان ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که حضور نظامی ایران در سوریه به صورت مستشاری است تبلیغات رژیم صهیونیستی تمرکزش را بر پرحجم نشان دادن حضور نظامی ایران در سوریه قرار داده است.

رسانه‌های جدید رژیم صهیونیستی در پخش تبلغات خود و خدمت به کشور اشغالگر از طریق سیستمی منحصر به فرد از کارشناسان نظامی و امنیتی در نهاد های رسانه‌ای بهره می گیرد. این بهره گیری از طریق به کار گرفتن این کارشناسان به صورت مستقیم یا از طریق دستور منابعی صورت می گیرد.

به این کارشناسان اجازه منتشر کردن آنچه را نهادهای امنیتی و نظامی می خواهند با روش های حرفه ای می‌دهند. (الون بن داوید و عاموس هرئیل دو مورد از بهترین نمونه این نوع شخصیت ها هستند)

علاوه بر این رسانه‌های رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر شاهد جهشی بوده‌اند. تحولی که مربوط به تحول به وجود آمده در گذر از روزنامه های کاغذی به سمت سایت‌های الکترونیکی است. در همین راستا سایت‌های متعددی (مثل: والاه، عنیان مرکزی) پدیدار شده‌اند.  همچنین سایت هایی به وجود آمده اند که به روش روزنامه نگاری زرد عمل می کنند و در سرزمین های اشغالی از اعتبار برخوردار نیستند. این سایت ها را در لبنان به عنوان پیشروان تحریک کردن و خدمت غیر حرفه ای به تبلیغات رژیم صهیونیستی می دانند. (مثل سایت دبکا، و سایت «المصدر» که به زبان عربی تستند)

اقدام جدید سایت‌های صهیونیستی علیه ایران

به تازگی تبلیغات رژیم صهیونیستی که سایت های نامبرده بهترین نمونه های آن هستند بر این موضوع متمرکز شده است که حضور نظامی ایران فراتر از حجمی است که نشان داده می‌شود و شامل گردان های توپخانه نیز می شود یعنی ایران مستقیما و به طور وسیعی وارد جنگ سوریه شده است.

نکته قابل توجه این است اقداماتی که ترکیه در دو سال گذشته از جمله در شمال سوریه انجام داده است به هیچ وجه به نسبت حجم آن پوشش رسانه‌ای داده نشد.

منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد