سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان شد

آیت‌الله موحدی کرمانی با 65 رای و آیت‌الله هاشمی شاهرودی با 63 رای نواب رئیس مجلس خبرگان رهبری شدند. آیت الله جنتی با 51 رای رئیس مجلس خبرگان شدآیت الله جنتی با 51 رای رئیس مجلس خبرگان شد. 
به گزارش عصر ایران، آیت الله احمد جنتی از 86 رای ماخوذه با کسب 51 رای رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.
بر اساس این گزارش، آیت الله امینی با 21 رای و آیت الله هاشمی شاهرودی نیز با کسب 13 رای از دیگر کاندیداها ریاست مجلس خبرگان بودند. یک رای نیز باطله اعلام شد.
در این رأی گیری،  آیت الله احمد جنتی رسماً ریاست مجلس خبرگان رهبری را به مدت 2 سال برعهده گرفت.
علاوه بر این آیت‌الله موحدی کرمانی با 65 رای و آیت‌الله هاشمی شاهرودی با 63 رای نواب رئیس مجلس خبرگان رهبری شدند.

 همچنین آیت‌الله دری نجف آبادی با 49 رای و آیت‌الله خاتمی با 56 رای به عنوان منشی های هیات رییسه خبرگان انتخاب شدند.
جنتی هم اکنون دبیر شورای نگهبان نیز هست. او در انتخابات اخیر مجلس خبرگان از حوزه استان تهران کاندیدا شده بود.
مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران و انتخاب رهبر جدید را دارد.

نظر نخست وزیر جدید ترکیه درباره رابط با ایران

نخست وزیر جدید ترکیه خواهان تداوم روابط گرم کشورش با ایران در حوزه‌های مختلف تجاری، انرژی و جهانگردی شد.
به گزارش مشرق، نخست وزیر جدید ترکیه امروز (سه شنبه) خواهان تداوم روابط گرم اقتصادی کشورش با ایران شد.
 به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» «بن علی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه در پارلمان این کشور از برنامه کابینه ترکیه در افزایش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد.
 در سند دولت ترکیه در این زمینه آمده است: «دولت قصد ارتقای روابط با ایران را در حوزه‌های تجاری، انرژی،حمل و نقل و جهانگردی دارد.»بن علی ایلدریم یکشنبه هفته جاری به طور رسمی جایگزین «احمد داوود اغلو» نخست وزیر قبلی شد.
«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه نیز کابینه جدید ایلدریم را تایید کرده است.
برنامه روسیه برای آزادی الرقه سوریه
وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی کامل این کشور برای هماهنگی به منظور آزادی شهر الرقه در سوریه از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد.
به گزارش مشرق، " سرگئی لاوروف" روز سه شنبه در نشستی در ازبکستان در واکنش به اظهارات مسئولان حزب کُرد " اتحادیه دموکراتیک سوریه" درباره حمله به الرقه گفته بود " نمی توانم خبرهای مربوط به شروع عملیات برای آزادسازی الرقه را تایید کنم، اما اعلام می کنم که با مسئولیت کامل آماده هماهنگی برای آزادی الرقه از اشغال داعش هستیم".
وی افزود که طبعاً الرقه سوریه نیز مانند شهر موصل عراق یکی از اهداف اصلی مورد نظر ائتلاف ضد تروریسم برای آزادی از اشغال داعش است.لاوروف تاکید کرد مسکو و واشنگتن برای هماهنگی عملیات نظامی در سوریه و تبادل اطلاعات توافق کرده اند.
وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد " روسیه با شرکای خود به توافق فوری دست نیافته است تا شک و تردیدهای آنها و حتی مخالفتشان را برای انتقال از مرحله مبادله اطلاعات تا هماهنگی تحرکات در نبرد با تروریسم را از بین ببرد."لاوروف گفت وزارت خانه های دفاع در دو کشور چگونگی هماهنگی تحرکات را بررسی می کنند.
الرقه مرکز استانی به همین نام از نخستین مناطقی بود که در مارس سال 2013 توسط تروریست های سوریه اشغال شد. با تصرف نقاط مختلف این استان به دست داعش این گروه دیگر مخالفان مسلح سوری را شهر بیرون کرد و آن را مرکز فعالیت های خود قرار داد. منبع: العالم

خبرگزاری رویترز:

پایه‌های حکومت آل سعود لرزان شده است

خبرگزاری فارس: پایه‌های حکومت آل سعود لرزان شده است

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به پیامدهای احتمالی برنامه‌های اصلاحات و مدرن‌سازی شاهزاده «محمد بن‌سلمان» پرداخت و با اشاره به ناخوش آمدن این اقدامات به کام بخشی از نهاد قدرت، پیش نتیجه‌گیری کرد که شاید عربستان دوباره کشوری چندپاره شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رویترز در گزارشی به عزم «محمد بن‌سلمان» شاهزاده قدرتمند سعودی برای ایجاد اصلاحات اقتصادی و غیرنفتی کردن درآمدهای این کشور پرداخته و با ذکر دلائلی به این نتیجه رسیده که این کار می‌تواند به ازهم پاشیدن عربستان منجر شود.

در این گزارش می‌خوانیم:

شاهزاده‌ها و وهابی‌ها 2 مانع خطرناک برای مدرن شدن عربستان

عربستان سعودی بر 3 ستون استوار شده: خانواده حاکم سعودی، نفت و اسلام. اصلاحات جاری این کشور را آماده می‌کند که از اتکا به نفت رهایی یابد ولی همین اصلاحات می‌تواند تأثیری بی ثبات‌کننده بر دو ستون دیگر داشته باشد.

پادشاهی سعودی با تکیه بر توزیع پول نفت به صورتی اعانه‌وار توانسته قدرت را در این خاندان انحصاری کند؛ البته کاهش 62 درصدی قیمت نفت نسبت به سال 2012، پادشاه سعودی را مجبور کرده که یارانه سوخت را که طبقه متوسط از آن بهره‌مند می‌شد، کاهش دهد. این ماجرا، ایجاد پشتیبانی برای حکومت را سخت‌تر می‌کند.در حال حاضر بیش از 70 درصد بودجه عربستان از محل فروش نفت تأمین می‌شود و شاهزاده «محمد بن‌سلمان» برنامه قطع وابستگی اقتصاد کشورش به نفت را کلید زده، طرحی که بناست در سال 2030 به بار بنشیند. این طرح تبعاتی خواهد داشت که می‌تواند موجب نامحبوب شدن اصلاحات اقتصادی در میان قشر فقیر بادیه‌نشین عربستان شود.

خانواده متحد نیست

البته اگر خاندان سعودی یک موجودیت متحد بود، این نارضایتی نمی‌توانست مشکل‌ساز باشد ولی این خاندان، از اختلافات آتی ایمن نخواهد بود. پس از مرگ شاه فعلی عربستان، تاج و تخت برای اولین بار به کسی می‌رسد که رابطه پدر و پسری مستقیم با ابن سعود ندارد، علاوه بر این، ظهور ناگهانی محمد بن سلمان که سکاندار این اصلاحات نیز هست، موجب نگرانی ولیعهد فعلی شده؛ بر تخت نشستن وی همچنین می‌تواند نفرت پسران پادشاهان قبلی که از مادر «سدیری» متولد نشده‌اند را برانگیزد.

«خون» پایان محتمل شاهزاده بلندپرواز

اختلاف بر سر جانشینی چیز بی سابقه‌ای در تاریخچه خاندان آل‌سعود نیست. در سال 1964 بود که همین خاندان، پسر ابن‌سعود را از تخت پادشاهی به زیر کشیده و شاه فیصل اصلاحگراتر را جانشین کردند. فیصل با اصلاحات اقتصادی کشورش را مدرن کرد و برده‌داری را نیز لغو کرد. ولی پایان کار وی پایانی خونین بود آنگاه که در سال 1975 ترور شد. آنهایی که اصلاحگرا بودن همانند فیصل را در سر می‌پرورانند، عاقبتی همچون وی از دور برایشان پدیدار است.

وهابیت؛ حامی سنتی‌ها و تهدید نوگراها

خاندان پادشاهی پیمانی نانوشته با وهابیت دارد و بدون حمایت علمای وهابی، ابن‌سعود برای ایجاد اتحاد درون کشور مشکل داشت و جانشینانش هم شاید کلاً کنترل کشور را از دست می‌دادند. اما همین وهابیت که اغلب پایه بسط افراط گرایی مذهبی و تفرقه قومی بود، شاید بزرگ ترین مانع ریاض برای صلح با با ایران و اسلام شیعی و اجرای اصلاحات اجتماعی واقعی است. بدون ایجاد تغییرات عمده همچون برابری حقوق زنان و مردان و مدرن‌سازی قوانین سختگیرانه مذهبی، پایدار ماندن اصلاحات اقتصادی خیلی محتمل نیست.

شاید عربستان به گذشته چند پاره بازگردد

در بدترین حالت، رقابت‌های درون خاندانی، نیروهای مذهبی و فشارهای اقتصادی، پایه‌های بنایی که ابن سعود ساخت را سست می‌کند. حتی شاید پادشاهی سعودی به چندین تکه تقسیم شود، تکه‌هایی که هرکدام تحت حاکمیت یکی از جنگ‌سالاران خواهد بود و تاریخ عربستان به پیش از دورانی که ابن‌سعود آن را متحد کرد، بازمی‌گردد.

پیشروی کُردها از 3 محور علیه «رقه، مرکز داعش» در سوریه

خبرگزاری فارس: پیشروی کُردها از 3 محور علیه «رقه، مرکز داعش» در سوریه

«نیروهای دموکراتیک سوریه» عملیاتی را که از سه‌شنبه علیه مرکز داعش در این کشور آغاز کرده‌اند، از سه محور ادامه می‌دهند و موفق شدند چند روستا را آزاد کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع کرد در شمال سوریه می‌گویند که عملیات نیروهای نظامی آنان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از سه محور علیه «رقه» در شمال سوریه آغاز شده است.

رقه در شمال سوریه، مرکز استان رقه در کرانه شرقی رود فرات و در 160 کیلومتری شرق شهر حلب واقع شده و تنها شهر در سوریه است که به طور کامل تحت کنترل داعش قرار دارد و در رسانه‌های به پایتخت داعش در سوریه معروف است.

طبق این گزارش، این عملیات با پوشش هوایی ائتلاف آمریکا و از سه محور انجام می‌شود؛ یک، محور «عین عیسی»؛ دو، محور الجزیره، و سه، جنوب شهر عین‌العرب (کوبانی) تا شهر رقه در محاصره قرار بگیرد.

در ساعات نخست عملیات، نیروهای دموکراتیک سوریه موفق شدند روستای «قرطاج» در جنوب منطقه عین‌عیسی را تصرف و از آنجا به پیشروی ادامه بدهند. در خلال آزادسازی روستای قرطاج، 12 داعشی کشته و شماری از خودروها و ادوات نظامی آنان منهدم شد.

به گزارش «بین‌الملل فارس»، از محور جنوب عین‌العرب (کوبانی) نیروهای کرد بر دو روستای «الهیشه بزرگ» و «الهیشه کوچک» مسلط شدند و موفق شدند بعد از منهدم کردن ادوات نظامی داعش در این نقطه، تجمعات آنان را هدف بگیرند.

همچنین روستای «الفطایسه» و مزارع آن نیز تحت کنترل در آمد و 15 داعشی نیز در این محور کشته شدند. شماری از اعضای داعش در این محور به سمت شهر رقه عقب‌نشینی کردند و خطوط دفاعی آنان شکسته شد.

منابعی در «نیروهای دموکراتیک سوریه» وجود نیروهای ویژه مخالفان سوریه  که به «احمد الجربا» رئیس پیشین گروه معارضان سوریه (در آنکارا) وابسته باشد، تکذیب کردند.

همزمان با این عملیات، روسیه نیز برای مشارکت در عملیات اعلام آمادگی کرده است. سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که مسکو  آماده است با ائتلاف آمریکا و نیروهای کُرد برای آزادسازی رقه از دست داعش همکاری کند.

گروه نیروهای دموکراتیک سوریه از به هم پیوستن یگان‌های مدافع خلق وابسته به حزب دموکراتیک کُردهای سوریه و چند گروه مسلح عرب و مسیحی سوری مانند الصنادید، برکان الفرات و التحریر و ... تشکیل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد