سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

به مناسبت روز دزفول

گمنام ترین قطعه شهدا

دزفول - ایرنا - شهر دزفول در هشت سال دفاع مقدس مورد اصابت 176 موشک دور برد ، صدها گلوله توپ و بمباران هوایی دشمن متجاوز قرار گرفت و در این حملات وحشیانه صدها تن از کودک شیرخوار گرفته تا پیرزن و پیرمرد کهنسال به شهادت رسیدند.

حملات وحشیانه دشمن بعثی به مناطق مسکونی و مردم بی دفاع دزفول با موشک های دوربرد ، گلوله های توپ و نیز حملات هوایی در هشت سال جنگ موجب شهادت صدها نفر از مردم این شهر مقاوم شد.
در حملات موشکی و توپخانه ای دشمن متجاوز به مناطق مسکونی اجساد بسیاری از شهدا بر اثر بمباران متلاشی شد به طوریکه در شهیدآباد دزفول قطعه ای به دفن قطعات دست و پای شهدا اختصاص یافت.
قطعه زمینی سیمانی که با انگشت بر روی آن نوشته شده 'دست و پای شهدا'.
در یکی از حملات توپخانه ای دشمن بعثی به شهر دزفول با گذشت چند روز از تشییع پیکر شهدا همچنان تکه پاره هایی از پیکر شهدا از پشت بام ساختمان های اطراف محل اصابت گلوله توپ در بازار دزفول جمع آوری می شد.
غلامحسین سخاوت از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور فعال مردم دزفول در شهر در دوران دفاع مقدس و حملات مستمر هوایی، موشکی و توپخانه ای دشمن بعثی به دزفول گفت: حجم مواد منفجره به کار گیری شده در این مهمات به قدری زیاد بود که علاوه بر تخریب بخش زیادی از خانه های محل اصابت و شهادت تعداد زیادی از مردم و ساکنان این شهر، پیکرهای شهدا در بسیاری از موارد متلاشی شده و دست و پاهای شهدا از بدن آنها قطع و تا دهها متر آن طرف تر پرتاب می شد.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس بیشتر دست و پاهای دفن شده در قطعه دست و پای شهدا را مربوط به حمله توپخانه ای به بازار دزفول واقع در میدان آزادی ( میدان مثلث ) این شهر عنوان کرد و ادامه داد: 21 آذر ماه سال 59 توپخانه های برد بلند عراق ساعت 11 صبح شلوغ ترین منطقه دزفول را هدف یک گلوله توپ قرار داد که بر اثر آن 84 نفر شهید و بیش از 100 نفر مجروح شدند.
وی ادامه داد: شدت این انفجار موجب شد تا صدها متر قطعه های پاره پاره و دست و پاهای جدا شده از پیکر شهدا به اطراف پرتاب به طوری که تا چند روز پس از این انفجار قطعات جدا شده از پیکر شهدا را از پشت بام ساختمان ها و حیاط خانه های اطراف جمع آوری می کردند.
سخاوت تاکید کرد: این دست و پاها و قطعه های اجساد از پیکر شهدا و مجروحان در قطعه ای دفن و در هشت سال مقاومت مردم دزفول دست و پاهای جدا شده شهدا ناشی از حملات موشکی و هوایی و همچنین دست و پای رزمندگانی که بر اثر جراحت در میدان نبرد و انتقال به بیمارستان های دزفول قطع شده بودند در این قطعه دفن کردند.
این پیشکسوت دوران دفاع مقدس ادامه داد: بعثی ها در اقدامی تلافی جویانه دو روز پس از عملیات والفجر4 دزفول را با سه موشک دوربرد هدف قرار دادند که بر اثر آن 30 نفر شهید، 60 خانه و 55 مغازه به کلی ویران شد که بخشی از دست و پاهای دفن شده در قطعه دست و پای شهدا نیز متعلق به این موشکباران است.
دزفول در 2700 روز مقاومت خود در دفاع مقدس 2600 شهید تقدیم انقلاب کرد.
این شهر مقاوم مورد اصابت 176 موشک دوربرد ، دو هزار و 500 گلوله توپ و 331 راکت هواپیما قرار گرفت و عنوان پایتخت مقاومت ایران را برای همیشه تاریخ به خود اختصاص داد. شهری که در بین کشورهای عربی به «بلدالصواریخ» یا شهر موشک ها معروف است.
در چهارم خرداد 1366 دولت جمهوری اسلامی ایران به پاس مقاومت مردم دزفول در دفاع مقدس و نقش آنان در پشتیبانی از جبهه لوح زرینی به دزفول اعطا و در آن از دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت یاد کرده است.
در سال 1390 به مناسبت اهدای این لوح زرین، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری- روز دزفول در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد تا دزفول تنها شهر در کشور باشد که یک روز از تقویم به نام او ثبت شده است.
6068

انتهای پیام /*
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد