سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

حمله برای بازپس‌گیری "پایتخت" داعش آغاز شد

» سرویس: بین الملل - آسیا،خاورمیانه

"نیروهای دموکرات سوریه" حمله خود به رقه، مقر خلافت خودخوانده داعش را با پشتیبانی ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ شبکه المیادین گزارش داد که نیروهای دموکرات سوریه پیشروی خود را از محور عین عیسی در حومه رقه آغاز کرده‌اند.

این حملات نیروهای دموکرات سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا صورت گرفته است.

شبه نظامیان "نیروهای دموکرات سوریه" اعلام کرده‌اند که حمله به مقر داعش در شمال رقه با هماهنگی با ائتلاف بین المللی و عشایر رقه صورت می‌گیرد.

پیشتر ابراهیم ابراهیم، نماینده حزب اتحاد دموکرات کردها گفت که نیروهای کرد تصمیم دارند در آینده‌ای نزدیک حمله‌ای را به شهر رقه با هماهنگی با روسیه و آمریکا آغاز کنند.

وی گفت که نیروهای کرد پیشروی خود را به سمت رقه آغاز کرده و حومه‌های آن را هدف قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو آماده است به هماهنگی تلاش‌ها با ائتلاف تحت امر آمریکا و کردها برای آزادسازی رقه از کنترل داعش بپردازد.

پیشتر ژنرال جوزف ووتل، فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا روز شنبه برای گفتگو با رهبران کرد جهت آمادگی برای حمله به مقر خلافت خودخوانده داعش در استان رقه در سفری محرمانه به شمال سوریه رفت.

به گفته منابع سوری، وی با رهبران نظامی کرد و نمایندگان گروه‌های عربی که جزو نیروهای دموکرات سوریه هستند از جمله "جیش الثوار" و "لواء ثوار الرقه" دیدار کرد.

در این دیدار حاضران با طرح نظامی برای حمله به شهر رقه توافق کردند. در این جلسه مقرر شد حمله از محورهای سلوک، عین عیسی و کوبانی و با مشارکت حدود 12 هزار نیرو آغاز شود.

در همین حال، منابع آمریکایی اعلام کردند که این رویکرد از سوی کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا وجود دارد تا درگیری‌ها برای آزادسازی رقه و موصل از سیطره داعش تا قبل از دوره باراک اوباما در اوایل سال آتی صورت بگیرد.

بیشتر اعضای "نیروهای دموکرات سوریه" که از سوی آمریکا حمایت و تجهیز شده‌اند را کردها تشکیل می‌دهند و ماموریت آنها تنها جنگیدن با داعش است. این گروه اخیرا پیشروی‌های چشمگیری در مصاف با داعش محقق کرده و تا 30 کیلومتری شهر رقه پیش رفته بود.

شهر رقه سوریه مقر اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه شمرده می‌شود و سقوط آن ضربه‌ای مهلک به تروریست‌ها وارد می‌آورد. رقه دو سال است در دست داعشی‌هاست و از زمانی که آنها رقه را در دست گرفتند توانستند پیشروی‌های گسترده خود در سوریه و عراق را رقم بزنند.

آمادگی داعش برای واگذاری «رقه» به نیروهای تحت حمایت آمریکا

اقدام داعش در انتقال نیروها و تجهیزات نظامی خود از «رقه» به دیرالزور در راستای نقشه آمریکا برای عدم سیطره ارتش سوریه بر مناطق نفت خیز این کشور است.
 به گزارش مشرق، عملیات ریختن محموله کمک‌های هوایی به روی شهر دیرالزور از سر گرفته شده آن هم پس از اینکه یگان‌های ارتش سوریه منطقه فرود این کمک‌های غذایی در غرب دیر الزور را کاملا امن کردند.

از سوی دیگر درگیری‌های شدیدی بین ارتش سوریه و گروه‌های داعش در محور جبله الثرده مشرف به جنوب شرق فرودگاه نظامی دیر الزور ادامه دارد.

منابع دولتی آگاه خبر دادند: جنگنده‌های روسیه دیروز 23 محموله کمک‌های غذایی را در سه نوبت به روی دیر الزور ریختند و روز یکشنبه نیز در 2 نوبت این عملیات با موفقیت انجام شد بدون اینکه آتش‌بار داعش بتواند چترهای حامل این کمک‌ها را هدف بگیرد.

منابع میدانی نیز گفتند : داعش به دنبال تسلط بر منطقه واقع در غرب شهر دیرالزور است تا مانع رسیدن کمک‌های انسانی نیروی هوایی روسیه و سوریه به اهالی دیر الزور شود.

این منابع افزودند: داعش همچنین به دنبال جدا کردن پادگان لشکر 137 ارتش سوریه از مناطق تحت محاصره الجوره و القصور هستند اما نیروی هوایی سوریه و روسیه همچنان مقرها و اماکن تجمع داعش در روستاهای اطراف دیر الزور بخصوص الحسینیه-الجنینه و الحصان را هدف می‌گیرند، روستاهایی که در کرانه شمالی رود فرات و مشرف به شهر دیرالزور هستند، و به دنبال آن، گردان الزرقاوی مسئول توپخانه داعش مناطق مسکونی تحت محاصره را روزانه با خمپاره‌های مختلف بمباران می‌کند.

از سوی دیگر عملیات انتقال تجهیزات نظامی سنگین داعش از شهر الرقه به محله‌های دیر الزور و ریف شرقی آن ادامه دارد آن هم پس از جدی شدن اخبار حاکی از تصمیم ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه برای آغاز عملیات نظامی به سوی شهر الرقه و به نظر می‌رسد که داعش قادر به حفظ اولین و بزرگ ترین پایگاه خود در سوریه نخواهد بود.

از همین رو 12 دستگاه خودروی هامر دیروز وارد شهرک بوکمال در ریف شرقی دیر الزور شد همزمان سه توپخانه ابرامز ساخت آمریکا نیز به روستای الحسینیه در شرف شمال غربی دیرالزور رسید.

این در حالی است که گروه‌های داعش با خودروهای نظامی مجهز به تیربار به مناطق تحت سیطره داعش در داخل شهر دیر الزور رسیدند.

تحرکات اخیر داعش در دیر الزور و الرقه نشان می‌دهد که فرماندهی این گروهک الرقه را از دست خواهد داد تا راه را برای سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه بر این منطقه البته به کمک آمریکا باز کند.
اخیرا نیز اسرائیل پیشنهاد داده بود تا قبل از دور آتی مذاکرات سوریه در ژنو ائتلافی از شبه نظامیان به رهبری کردها ونظارت آمریکایی‌ها برای سیطره بر الرقه تشکیل شود  و این امر ثابت می‌کند که محور دشمنان سوریه قصد دارند میدان نبرد را در مرحله آتی به قدر امکان پیچیده کنند تا مناطق نفت خیز خارج از سیطره نظام سوریه باقی مانده و اقتصاد این کشور همچنان در رکود باقی بماند.داعش پیش از این نیز مناطق نفت خیر مهمی همچون شهرهای الهول و الشدادی در ریف حسکه را بدون مقاومت در برابر پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه از دست داده بود.شهر دیرالزور در شمال شرقی سوریه نزدیک مرزهای عراق قرار دارد. مساحت آن بیش از 33 هزار کیلومتر مربع است و 1 میلیون و 400 هزار نفر سکنه دارد. به طور کلی ساکنان آن کشاورز هستند و ستون اول اقتصاد سوریه محسوب می شود. رود فرات از آن عبور می کند و یکی از مهمترین منابع آبی سوریه محسوب می شود.
پس از تسلط کامل داعش بر شهر رقه سوریه و پس از آنکه این گروه تروریستی برخی از مناطق مرزی عراق را برای انتقال سلاح و جابه جایی تروریست‌ها به شمال شرق سوریه به کار گرفت، داعش تلاش کرد به شهر دیر الزور دست یابد و توانست در سال 2014 بر بیش از نیمی از این شهر و مشخصا مناطق «بوکمال» و «المیادین» به علاوه برخی روستاها و شهرک های پیرامون آن مسلط شود. این در حالی بود که دیگر مناطق دیر الزور و فرودگاه استراتژیک نظامی آن تحت حاکمیت ارتش سوریه باقی ماند.
داعش تلاش کرد سیاست محاصره را در مورد مناطقی که نتوانسته بود برآنها مسلط شود به کار گیرد مناطقی که اکثریت اهالی آن حکومت سوریه و ارتش را در جنگ علیه تروریسم تأیید می‌کنند. داعش مانع ورود مواد غذایی و بهداشتی به این مناطق شده تا ساکنان مناطق مذکور را از مخالفت با خود باز دارد.
این در حالی است که بیش از 500 هزار نفر در محله‌های «هرابش»،«القصور»،«البغیلیه»،«الجبیلیه»،«الرشدیه»، «الموظفین» و «الجوره» در بخش محاصره شده شهر دیر الزور زندگی می‌کنند و داعش روزانه آنها را با خمپاره هدف قرار می دهد.منبع: فارس
وزارت خارجه: رد ادعای حضور رهبر طالبان در ایران / استقبال تهران از کشته شدن رهبر طالبان
سخنگوی وزارت خارجه: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.
ایران حضور رهبر طالبان در خاک ایران را تکذیب و همزمان از کشته شدن او حمایت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه ها مبنی بر حضور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان در ایران اظهار داشت: مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، حسین جابری انصاری درخصوص کشته شدن این فرد نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

رهبر طالبان افغانستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در خاک پاکستان کشته شد.

وزارت خارجه پاکستان مدعب شده است در خودروی حامل رهبر طالبان گذرنامه ای با عکس او پیدا شده که در آن ویزای ایران دیده می شود. این گذرنامه نشان می دهد وی از ایران برگشته بود.


خودروی هدف قرار گرفته شده رهبر طالبان در پاکستان

پاکستان: کشف پاسپورت با ویزای سفر به ایران در خودروی رهبر کشته شده طالبان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد