سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

یک مقام روس: زمان تحویل اس 300 به ایران محرمانه است

یک مسئول روس اعلام کرد زمان تحویل دادن موشک های اس سیصد به ایران، محرمانه خواهد بود.

کد خبر: ۴۹۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ - 25 April 2015
یک مسئول روس اعلام کرد زمان تحویل دادن موشک های اس سیصد به ایران، محرمانه خواهد بود. 
به نوشته روزنامه الحیات چاپ لندن، دیمتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه، روز جمعه اعلام کرد زمان های احتمالی برای تحویل دادن موشک های اس سیصد به ایران، محرمانه است و فاش نخواهد شد.

رئیس جمهور روسیه، سیزدهم آوریل از لغو ممنوعیت فروش موشک های اس سیصد و تحویل دادن آن به ایران خبر داد. 

چرا آزادسازی «فلوجه» از تصرف داعش مهم است؟

پس از وعده‌ها و کشمکش‌های سیاسی ـ عملیاتی فراوان، سرانجام حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دستور آغاز عملیات آزادسازی فلوجه را صادر کرد تا بدین ترتیب، تکفیری‌های داعش، یکی از مهمترین پایگاه‌های خود را از هم اکنون از دست رفته ببینند.

کد خبر: ۵۹۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱ - 23 May 2016
چرا آزادسازی «فلوجه» از تصرف داعش مهم است؟پس از وعده‌ها و کشمکش‌های سیاسی ـ عملیاتی فراوان، سرانجام حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دستور آغاز عملیات آزادسازی فلوجه را صادر کرد تا بدین ترتیب، تکفیری‌های داعش، یکی از مهمترین پایگاه‌های خود را از هم اکنون از دست رفته ببینند.

به گزارش «تابناک»، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز با ایراد سخنانی اعلام کرد: «ساعت آزادسازی فلوجه به صدا درآمده و لحظه پیروزی قاطع نزدیک شده است. داعش چاره‌ای جز فرار ندارد».

العبادی گفت: «پرچم عراق بر فراز فلوجه برافراشته خواهد شد و فلوجه همچون صدها روستا، شهر و شهرک به اهالی آن بازخواهد گشت و از ظلم، ستم و خیانت داعش آزاد خواهد شد».

شهر فلوجه در استان الأنبار و در ۶۹ کیلومتری بغداد واقع شده و جمعیت آن به حدود ۴۰۰ هزار تن می‌رسد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت، مقصد بعدی ارتش عراق پس از آزادسازی سامراء طی حدود دو ماه پیش، شهر موصل باشد، مقامات امنیتی عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک شهر فلوجه عملیات آزادسازی این شهر را بر شهر موصل مقدم داشتند. ستاد تبلیغات جنگ وابسته به وزارت دفاع عراق عصر یکشنبه اعلام کرده بود، نام نبرد آزادسازی فلوجه «شکستن تروریسم» است و این عملیات با مشارکت یگان مبارزه با تروریسم، ارتش، نیروهای ویژه و فوق‌العاده پلیس الانبار و نیروهای بسیج مردمی آغاز خواهد شد.


گروه‌های شرکت‌کننده در عملیات فلوجه

در زمینه گروه‌های مشارکت‌کننده در عملیات، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء گروه‌های مقاومت شرکت کننده در عملیات فلوجه را سیزده تشکل اعلام کرد و گفت: «علاوه بر رزمندگان ما، «سرایا عاشوراء»، «شاخه نظامی سازمان بدر»، «کتائبحزب الله»، «سرایا الخرسانی»، «عصائب أهل الحق»، «سرایا العقیده»، «تیپ رزمی العباس (ع)»، «تیپ علی اکبر (ع)»، «کتائب سید الشهداء (ع)»، «تیپ رزمی امام علی (ع)» «تیپ أنصار المرجعیه» و «سرایا الجهاد» پشت دروازه ورودی فلوجه حضور دارند». نکته قابل توجه در عملیات آزادسازی شهر فلوجه، حضور قدرتمندانه نیروهای حشد الشعبی در این عملیات است.

حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، که به خوبی دریافته عامل اصلی طولانی شدن عملیات آزادسازی شهر الرمادی در الأنبار، عدم حضور نیروهای حشد الشعبی بوده، تصمیم گرفت تا در عملیات آزادسازی فلوجه از ظرفیت بالای این نیروها بهره ببرد.

لازم به یادآوری است که شهر فلوجه از مدت‌ها پیش به محاصره ارتش و نیروهای مردمی عراق درآمده است، ولی به برخی دلایل امنیتی، آغاز عملیات آزادسازی آن با تأخیر مواجه شده بود. از جمله دلایل تأخیر عملیات آزادسازی فلوجه، می‌توان به ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف عراق و به ویژه بغداد اشاره کرد که موجب شد تا نیروهای امنیتی و مردمی بر جبهه‌ای دیگر متمرکز شوند. عامل دیگر را باید مخالفت آمریکایی‌ها دانست که معتقدند آزادسازی موصل، اولویت بیشتری نسبت به فلوجه دارد.

اهمیت آزادسازی فلوجه
فلوجه در استان الانبار واقع شده و دروازه تردد تروریست‌های تکفیری داعش به بغداد و استان‌های شیعه نشین جنوبی عراق است. این شهر در نزدیکی بغداد از غرب این شهر و مشرف به ورودی شمالی کربلا است. این منطقه یکی از اساسی‌ترین مناطق داعش در عراق به شمار می‌رود. داعش با استفاده از بستر مناسب این منطقه به صورت گسترده در آن توزیع شده و آن را پایگاه اساسی بیشتر عملیات خود در عراق قرار داده است.

عملیاتی که در گذشته جنبه هجومی داشته و در بیشتر شهرها و مناطق عراق انجام می‌شد، اما در شرایط کنونی جنبه دفاعی دارد و از طریق عملیات تروریستی انتحاری و غیر انتحاری در تمامی جبهه‌های تقابل با ارتش و نیروهای مردمی در صلاح الدین و حاشیه فرات و حتی در شهر هیت و حدیثة در مرکز الانبار انجام می‌شود.

می‌توان گفت که فلوجه اهمیت و حساسیت بسیار بیشتری نسبت به موصل و غرب الانبار دارد، زیرا نقطه فرماندهی و تسلط بر مرکز استقرار نیروهای این گروه تروریستی در عراق به شمار می‌رود، به گونه‌ای که درگیری‌های دفاعی و هجومی داعش از آنجا مدیریت شده و عملیات انتحاری متناسب با نیازهای داعش در جبهه‌های مختلف از غرب الانبار در کرانه رود فرات گرفته تا صلاح الدین و ورودی‌های جنوبی موصل و حاشیه رود دجله از آنجا توزیع می‌شود.

عملیات‌های تروریستی انجام شده اخیر در بغداد از اقداماتی است که نقش مهمی در کاهش فشار از یگان‌های داعش در مناطق مختلف داشت و باعث شد ارتش و نیروهای امنیتی مجبور شوند بخشی از نیروها و یگان‌های خود را برای مقابله با چنین عملیات‌هایی اختصاص دهند تا امنیت مناطقی نظیر فرودگاه بغداد و اماکن مقدس در کربلا را که این گروه تروریستی همواره از آن به‌ عنوان هدف اصلی عملیات تروریستی خود یاد می‌کند، تأمین کنند.

بنابراین، شهر فلوجه به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکی که دارد و به دلیل نزدیکی آن به پایتخت عراق، برای نیروهای امنیتی این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین روی، آزادسازی و پاکسازی کامل شهر فلوجه می‌تواند عملیات نظامی برای آزادسازی دیگر شهرهای عراق را تسهیل کند. در همین ارتباط «معتز یحیی» از کارشناسان مسائل نظامی می‌گوید: «اهمیت آزادسازی فلوجه در نزدیکی آن به بغداد است، چراکه تنها حدود ۷۰ کیلومتر از بغداد فاصله دارد».

این کارشناس نظامی همچنین ادامه می‌دهد: «تروریست‌های داعش غالباً از طریق شهر فلوجه عملیات‌های تروریستی خود در بغداد را اجرا می‌کنند و به همین دلیل، تسلط بر فلوجه از یک سو موجب افزایش ثبات در بغداد و از سوی دیگر تثبیت امنیت در الانبار می‌شود». معتز یحیی در ادامه اظهار داشت: «از سوی دیگر، تسلط بر شهر فلوجه موجب دور شدن تهدیدات و خطرات تروریستی از برخی مناطق واقع در استان صلاح الدین می‌شود و این بدان معناست که آزادسازی فلوجه به یکباره دستاوردهای نظامی مختلفی به دنبال خواهد داشت».

کریم النوری، سخنگوی بسیج مردمی عراق نیز فلوجه را یک پایگاه مهم نزد داعش خواند و گفت: «آزادی سازی فلوجه از حیث نزدیکی این منطقه به کمربند بغداد حائز اهمیت است و در نتیجه آن با رفع خطر بزرگی از سر بغداد، امنیت حفظ پایتخت تضمین می‌شود». هادی (ابوحسن) العامری، فرمانده نیروهای سازمان بدر نیز شهر فلوجه را منبع اصلی انتشار تروریست‌ها از سوریه به کلیه مناطق کشور عراق دانسته و خواستار همبستگی و همکاری کلیه جریان‌های سیاسی این کشور برای حمایت از رزمندگان بسیج مردمی و ارتش کشورش در عملیات آزادسازی آن شده است.

همان طور که گفته شد، فلوجه پنجاه کیلومتر با بغداد فاصله دارد و از زمان اشغال عراق توسط امریکا در کنترل بعثی‌ها و تندروهای وابسته به القاعده بوده و امریکایی‌ها هرگز نتوانسته یا نخواسته‌اند بر این شهر مسلط شوند. برخی از فرماندهان نظامی عراق فلوجه را به مثابه «سرِ مار» توصیف می‌کنند و معتقدند هرچند موصل شهر مهمی است، فلوجه به دلیل نزدیکی به بغداد و اهمیت نمادین آن برای تروریست‌های داعش، باید در اولویت آزادسازی قرار گیرد و سخن گفتن از آزادی موصل و فراموش کردن فلوجه، بی توجهی به امنیت بغداد و شهرهای مذهبی است.

چرا آزادسازی «فلوجه» از تصرف داعش مهم است؟

«مودی» در سفر به تهران به دنبال چیست؟

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امروز در نخستین سفر خود به ایران از زمان رسیدن به این سمت، وارد تهران می شود. این در حالی است که با توجه به شرایط جدید شکل گرفته پیرامون ایران در دوره پس از توافق هسته ای، از دو سه روز پیش، موضوعات مربوط به این سفر در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته و گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آن منتشر شده است.

کد خبر: ۵۹۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ - 22 May 2016
«مودی» در سفر به تهران به دنبال چیست؟نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امروز در نخستین سفر خود به ایران از زمان رسیدن به این سمت، وارد تهران می شود. این در حالی است که با توجه به شرایط جدید شکل گرفته پیرامون ایران در دوره پس از توافق هسته ای، از دو سه روز پیش موضوعات مربوط به این سفر در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته و گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آن منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با سفر نخست وزیر هند به تهران، مطبوعات و رسانه های هندی و همچنین شمار بسیاری از دیگر رسانه های بین المللی، توجه زیادی به این سفر نشان داده و درباره آن به تحلیل و گمانه زنی پرداخته اند. از اهمیت انجام این سفر گرفته تا دستور کارهای اصلی مطرح در آن، همگی موضوعاتی است که در این چهارچوب مورد توجه قرار گرفته است.

«بی بی سی» در گزارش تحلیلی که در این زمینه منتشر کرده، می نویسد: روابط ایران و هند، همواره چند وجهی و پیچیده بوده است. دو کشور، دارای پیوندهای فرهنگی و زبانی چند سده ای هستند و در دوران مدرن نیز روابط آن ها بیشتر اقتصادی و استراتژیک بوده است.

تا سال 2011 ـ 2012، ایران دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند بود؛ افزون بر این، با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه استراتژیک خلیج فارس، این کشور به عنوان یک مسیر تجاری جایگزین به سمت افغانستان و آسیای مرکزی در نظر گرفته شود.

در مقابل، هند پس از ایران، دومین جمعیت شیعه بزرگ در دنیا را دارد و نفوذ ایران بر این جمعیت 45 میلیونی شیعه، مهم و قابل توجه ارزیابی می شود. علاوه بر این، با توجه به حصول توافق هسته ای و رفع تحریم ها، ایران به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بزرگ برای شرکت های هندی در نظر گرفته می شود.

با وجود این، در پی وضع تحریم های بین المللی علیه ایران در موضوع هسته ای، روابط دو کشور دستخوش عقبگردهایی شد. به موازات نزدیک تر شدن روابط دولت هند با آمریکا، روابط این کشور با ایران در درجه دوم اهمیت قرار گرفت و همین امر، اسباب نارضایتی ایران را فراهم آورد؛ افزون بر این، در سال 2009 و زمانی که هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی داد، این امر نارضایتی ایرانی ها را به دنبال داشت. همچنین فشارهای آمریکا سبب شد، هند واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش دهد.

به هر حال، تمرکز مودی در دو سال اول نخست وزیری‌اش بیشتر بر کشورهای مجاور و همچنین کشورهای حوزه اقیانوس هند بوده است، حال آنکه روابط با آمریکا و غرب نیز همچون گذشته از اولویت برخوردار بوده است.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، این حس در هند وجود دارد که این کشور باید بیش از گذشته به روابط با کشورهای اسلامی بها بدهد و سفرهای مودی به عربستان، امارات، اکنون ایران و سپس قطر نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

زمانی که تحریم های بین المللی برقرار بود، هند نمی توانست پول نفت وارداتی از ایران را پرداخت کند و به همین دلیل، هنوز مبلغ قابل توجهی به ایران بدهکار است. البته روز گذشته اعلام شد که در آستانه سفر مودی، هند 750 میلیون دلار از بدهی خود را به ایران پرداخت کرده است.

علاوه بر این موارد، باید اشاره کرد که هند، از اینکه چین در دوره پس از تحریم ها درصدد توسعه روابط اقتصادی هرچه بیشتر با ایران است، آگاهی دارد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در ماه ژانویه به ایران سفر کرد و در حال حاضر، پکن بزرگترین شریک تجاری ایران است. به همین دلیل، هند می خواهد در این زمینه از چین عقب نماند.

از جمله دیگر اهداف سفر مودی، موضوع افغانستان است. به موازات بدتر شدن شرایط امنیتی در افغانستان، هند به دنبال راه هایی جهت تقویت نفوذ خود در این کشور به منظور مقابله با نفوذ رقیب خود، یعنی پاکستان است. با توجه به اینکه مسیر زمینی هند به افغانستان از طریق پاکستان قابل دسترسی نیست، دهلی برای توسعه روابط تجاری خود با افغانستان به ایران متوسل شده است.

باید اشاره کرد که هند تاکنون 150 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران هزینه کرده و امیدوار است، این بندر بتواند یک مسیر ترانزیتی به افغانستان در اختیارش قرار دهد. افزون بر این، هند قصد دارد در آینده گاز طبیعی را از آسیای مرکزی به افغانستان انتقال دهد. پروژه چابهار همچنین می تواند دسترسی دریایی به افغانستان را در اختیار هند گذارد.

به هر حال، با توجه به مجموعه این ملاحظات، مودی در سفر خود به تهران، می خواهد از شرایط جدید شکل گرفته پیرامون ایران در دوره پس از تحریم ها استفاده کرده و روابط کشورش با ایران را بهبود و تعمیق ببخشد. 

پشت پرده حملات امروز داعش در طرطوس و جنوب لاذقیه

در شرایطی که تمرکز میدانی مبارزه با داعش در سوریه این روزها بر مقر اصلی این گروه در رقه متمرکز شده، وقوع مجموعه ای از حملات تروریستی در مناطق غربی سوریه، توجه بین المللی را متوجه دور جدید اقدامات این گروه کرده است. نکته اصلی در این میان، آن است که عملیات های جدید داعش در مناطقی انجام گرفته که تاکنون به نسبت دیگر مناطق، امن تلقی می شدند.

کد خبر: ۵۹۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ - 23 May 2016
پشت پرده حملات امروز داعش در طرطوس و جنوب لاذقیهدر شرایطی که تمرکز میدانی مبارزه با داعش در سوریه این روزها بر مقر اصلی این گروه در رقه متمرکز شده، وقوع مجموعه ای از حملات تروریستی در مناطق غربی سوریه، توجه بین المللی را متوجه دور جدید اقدامات این گروه کرده است. نکته اصلی در این میان، آن است که عملیات های جدید داعش در مناطقی انجام گرفته که تاکنون به نسبت دیگر مناطق، امن تلقی می شدند.

به گزارش «تابناک»، گزارش ها حاکی از آن است که در اثر چند عملیات تروریستی پی در پی در شهرهای جبله (در جنوب لاذقیه) و طرطوس در سواحل مدیترانه سوریه، دستکم 100 نفر کشته شده اند. این در حالی است که مناطق مذکور - که هم مناطق اصلی وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تشکیل داده و هم محل استقرار پایگاه های نظامی روسیه در این کشور است - تاکنون از امنیت نسبی برخوردار بودند.

«بی بی سی» گزارش داده که یک ایستگاه اتوبوس و یک بیمارستان، از جمله اهدافی بودند که مورد حمله قرار گرفته اند. یکی از رسانه های وابسته به گروه تروریستی داعش اعلام کرده که این گروه، مسئولیت این حملات را - که گفته می شود تعدادی از آن ها انتحاری بوده - بر عهده گرفته است.

در واکنش به این حملات، نخست وزیر سوریه هدف از اقدامات این چنینی را سرپوش نهادن بر پیروزی های ارتش در میدان های نبرد، افزایش روحیه از دست رفته تروریست ها و تحقق پیروزی های خیالی عنوان کرد. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز تأکید کرد دمشق از قطره خونی که در سوریه به دشت گروه های تروریستی ریخته شده، نخواهد گذاشت. عمران الزعبی همچنین با اشاره به اینکه عاملان انفجارهای جبله و طرطوس گروهی افراد ترسو هستند، عربستان، قطر و ترکیه را در پس این رخدادها دانست.

اما فارغ از موضع گیری های رسمی، برای درک دقیق تر آنچه امروز در مناطق غربی سوریه رخ داد، توجه به دو نکته ضروری است. نخست اینکه این اقدام درست در شرایطی انجام می شود که تمرکز تمامی نیروهای ضد داعش در سوریه - از ارتش سوریه گرفته تا گروه های تحت حمایت ائتلاف آمریکایی - بر رقه، پایتخت خودخوانده داعش متمرکز است و طبق اخبار، قرار است طی روزهای آتی برنامه ریزی ها برای آزادسازی این شهر نهایی شود.

در چنین شرایطی، به نظر می رسد داعش قصد دارد با انجام حملات در مناطقی که پایگاه های اصلی حمایتی دولت اسد را تشکیل می دهد، توجه ارتش این کشور را از رقه به سمت این مناطق معطوف کرده و به این ترتیب، از فشار موجود در مقر اصلی خود بکاهد. 

نکته دوم اینکه این عملیات ها دقیقاً یک روز پس از آن انجام می گیرد که روسیه اعلام کرد از چهارشنبه این هفته، حملات خود علیه گروه های تروریستی را از سر خواهد گرفت. اکنون می توان چنین گفت که گروه تروریستی داعش قصد دارد با انجام اقداماتی پیش گیرانه در مقرهای اصلی استقرار نیروهای نظامی روسی، به نوعی به آن ها هشدار داده و قدرتنمایی کنند.

به هر ترتیب، آنچه مسلم است، وقوع این حملات، اوضاع میدانی سوریه را که انتظار می رفت با نزدیک شدن نیروهای ضد داعش به رقه به سمت و سویی کم و بیش مثبتی سوق پیدا کند، بار دیگر پیچیده می کند و در صف بندی های داخلی و همچنین منطقه ای در موضوع سوریه تأثیرگذار خواهد بود. 

آغاز حملات روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه از چهارشنبه

روسیه از هفتم مهرماه 1394 حملات سنگین هوایی را در سوریه علیه مواضع تروریست‌ها آغاز کرد که به تغییر معادلات و بازپس گیری برخی مناطق کلیدی منجر شد؛ اما در هفته‌های اخیر، روسیه در راستای توافق آتش بس عملاً حملات هوایی جدی حتی علیه مواضع داعش و جبهه النصره که در توافق آتش بس جای نداشتند، انجام نداد.

کد خبر: ۵۹۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ - 22 May 2016
پس از وقفه طولانی که به بهانه‌هایی نظیر آتش بس در حملات روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه رخ داد و منجر به تردیدهای جدی درباره اراده روسیه برای ادامه حملات سنگین هوایی در مناطق تحت اشغال تروریست‌ها شد، بار دیگر روسیه به صحنه آمد و از سرگیری حملات از روز چهارشنبه سخن به میان آورد.

به گزارش «تابناک»، روسیه از هفتم مهرماه 1394 حملات سنگین هوایی در سوریه علیه مواضع تروریست‌ها آغاز کرد که به تغییر معادلات و بازپس گیری برخی از مناطق کلیدی منجر شد، ولی در هفته‌های اخیر، روسیه در راستای توافق آتش بس عملاً حملات هوایی جدی حتی علیه مواضع داعش و جبهه النصره که در توافق آتش بس جای نداشتند، انجام نداد.

اکنون اما وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که حتی در صورت پذیرفته نشدن پیشنهاد اقدام مشترک با ائتلاف تحت رهبری آمریکا، مسکو از روز چهارشنبه کاملا یکجانبه وارد عمل شده و حملات هوایی علیه تروریست‌ها را از سر خواهد گرفت.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو این حق را دارد که به صورت کاملا یکجانبه حملات خود علیه تروریست‌ها در سوریه را از چهارشنبه آینده (25 ماه می) از سر بگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، شویگو همچنین تأکید کرد که مسکو همچنین این حق را دارد که گروه‌های مسلحی را که در سوریه فعالیت دارند و پیش از سر آمدن ضرب‌الاجل تعیین شده به آتش‌بس ملحق نشده‌اند، هدف قرار دهد.

وزیر دفاع روسیه در سخنانی روز جمعه اعلام کرده بود: ما برای آغاز یک اقدام مشترک میان نیروهای هوایی روسیه و نیروهای هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن، به آمریکا پیشنهاد داده‌ایم که علیه جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه که از توافق آتش‌بس حمایت نمی‌کنند و نیز گروه‌های مسلحی که به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه به سوریه وارد می‌شوند و همچنین گروه‌هایی که با عبور از این مرز با خود تسلیحات حمل می‌کنند، حملات مشترکی را از هفته آینده آغاز کنیم.

حملات یکجانبه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه را از چهارشنبه از سر می‌گیریم

با وجود این، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از این اظهارات شویگو گفت، هیچ توافقی برای اقدام مشترک میان روسیه و آمریکا در سوریه صورت نگرفته است. وی علاوه بر این تأکید کرد که مسکو و واشنگتن در حال مذاکره در خصوص «پیشنهادهایی برای در پیش گرفتن مکانیزمی باثبات برای نظارت و اجرای بهتر آتش‌بس در سوریه هستند».

پیش از اظهارات سخنگوی وزیر خارجه آمریکا، «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون نیز گفته بود، نمی‌تواند مستقیم در این رابطه اظهار نظر کند، چون هنوز این پیشنهاد رسما به آمریکا ارائه نشده است. با وجود این، وی تأکید کرد که ارتش آمریکا هیچ همکاری و یا هماهنگی با روسیه در خصوص عملیات در سوریه انجام نداده است، مگر در مواردی برای حفظ امنیت حریم هوایی پروازها در سوریه.

اما وزیر دفاع روسیه تأکید کرد، اگر گروه‌های تروریستی توقف حملات را نپذیرند، روسیه این حق را دارد تا یکجانبه حملات علیه این گروه‌ها به منظور نابودی آنها را از 25 می (پنجم خردادماه) از سر بگیرد.

شویگو همچنین از گروه‌هایی که به توافق آتش‌بس ملحق شده‌اند نیز خواست تا مناطقی را که تحت کنترل جبهه النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی است ترک کنند.

وی گفت: ما معتقدیم که این اقدامات کمک خواهد کرد تا فرایند صلح در سوریه به تمام مناطق این کشور توسعه داده شود. قطعا این اقدامات با رهبری جمهوری سوریه نیز مورد توافق قرار گرفته است.

«النصره» آماده حمله به دمشق و محاصره حلب

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه تروریستی موسوم به «جبهه النصره» خود را برای حمله به دمشق و محاصره ارتش سوریه در حلب آماده می کند.

کد خبر: ۵۹۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲ - 24 May 2016
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه تروریستی موسوم به «جبهه النصره» خود را برای حمله به دمشق و محاصره ارتش سوریه در حلب آماده می کند.

به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تروریست های گروه موسوم به جبهه النصره برای حمله گسترده به مواضع نیروهای سوری در غوطه شرقی در حومه دمشق آماده می شوند.

«سرگی کورالینکو» رئیس مرکز حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه که وظیفه نظارت بر آتش بس در سوریه را برعهده دارد، اظهار داشت که گروه های مسلح وابسته به جبهه النصره و دیگر گروه های معارض که به این گروه پیوسته اند نیروهای خود را ساماندهی کرده و با رفع نیازهای سلاح و مهمات خود هم اکنون آماده انجام عملیات هجومی هستند.

این ژنرال روسی تصریح کرد که اطلاعات نظامیان روس و دستگاه اطلاعاتی سوریه صحت این موضوع را تایید می کند و بمباران مواضع ارتش سوریه در غوطه شرقی و هدف قرار دادن محلات مسکونی در شهر دمشق توسط تروریست ها نیز موید این امر است.

کورالینکو برقراری آتش بس ۷۲ ساعته در غوطه شرقی و شهر داریا در حومه دمشق از بامداد ۲۴ می را به منظور برقراری ثبات در این منطقه خواستار شد.

در همین راستا این ژنرال روسی تاکید کرد که گروه تروریستی جبهه النصره گروهی جنگجو متشکل از ۶ هزار تروریست مسلح را در استان حلب به منظور محاصره نیروهای ارتش سوریه در اطراف این شهر از طریق حمله گسترده در جنوب و قطع محور نبل در شمال تشکیل داده است.

رئیس مرکز حمیمیم افزود که وخامت اوضاع در تعدادی از مناطق سوریه در نتیجه تلاش گروه تروریستی جبهه النصره و گروه های وابسته به آن برای ناکام گذاشتن آتش بس صورت گرفته است. کورالینکو همچنین تصریح کرد که نیروی هوایی روسیه به حملات هوایی به مواضع جبهه النصره ادامه خواهد داد.

وی گفت: از تمام طرف های مربوطه می خواهیم که اقدامات هجومی و بمباران را متوقف کرده و از مناطق تحت سیطره جبهه النصره دور شوند چرا که جنگنده های روس به حملات هوایی علیه این گروه ادامه خواهند داد.

کورالینکو همچنین تصریح کرد که فرماندهی نیروهای مسلح سوریه برای جلوگیری از بمباران مکرر محلات مسکونی دمشق و مواضع ارتش از سوی تروریست ها اقدامات ویژه ای را اتخاذ نموده است.

وی در خصوص بیانیه روز یکشنبه شماری از گروه های مخالف که نسبت به خروج از آتش بس تهدید کرده بودند گفت: روسیه این اقدام را تلاشی می داند که می خواهد مسئولیت موارد نقض آتش بس را به گردن نیروهای دولتی بیندازد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد