سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز





سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا:

در خلیج فارس باقی می‌مانیم

خبرگزاری فارس: در خلیج فارس باقی می‌مانیم

سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین در سخنانی مدعی تداوم حضور نیروهایش در منطقه البته با رعایت معیارهای بین‌المللی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در اظهاراتی گفت: «تفنگداران دریایی آمریکا مطابق معیارهای حرفه‌ای دریانوردی و قوانین بین‌المللی به عملیات خود در خلیج فارس ادامه می‌دهند.»

ناوی «ریک چرنیتزر» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری «آسوشیتدپرس»  ارسال داشته گفته است: «ما همچون دریانوردان متفکر، هوشیار و مسئولیت‌پذیر در این جا باقی می‌مانیم و عملیات‌مان را انجام می‌دهیم.»

این مقام آمریکایی در بخش دیگر بیانیه‌ای ارسالی به آسوشیتدپرس آورده است: «ما حق ذاتی دفاع از خود را داریم.»

 این خبرگزاری سپس نوشت: ایران و آمریکا سابقه‌ای طولانی از رویارویی در خلیج فارس را دارند و حتی در 18 آوریل 1988 نبرد یک روزه‌ای را داشتند و این ماجرا به خاطر غرق شدن ناوچه «یو. اس. اس. ساموئل بی رابرتس» آمریکا با مین‌های ایرانی به وجود آمد. در آن روز نیروهای آمریکا نیز به تاسیسات نفتی ایران حمله کردند و خساراتی را نیز به نیروی دریایی ایران وارد آورند.در جولای نیز 1988 ناو آمریکایی «وینسنس» به اشتباه یک هواپیمای مسافربری ایران که عازم دبی بود را سرنگون ساخت. در این ماجرا 290 نفر مسافر و خدمه هواپیما کشته شدند.بر اساس این گزارش، مقام‌های نیروی دریایی آمریکا از مواجهه تقریبا روزانه با کشتی‌های ایرانی در منطقه خبر می‌دهند به طوری‌که یک پهپاد غیر مسلح ایران در ژانویه سال جاری بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس پرواز کرد.

ایران همچنین ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز در فوریه 2015 غرق نمود و هدف از این کار را آزمایش پهپادهای هجومی خود اعلام کرد.


اعتراض ایران به رویکرد مداخله‌جویانه آمریکا/ تهران به آنچه برای تامین امنیت و ثبات خلیج فارس مصلحت بداند عمل می‌ کند


خبرگزاری فارس: اعتراض ایران به رویکرد مداخله‌جویانه آمریکا/ تهران به آنچه برای تامین امنیت و ثبات خلیج فارس مصلحت بداند عمل می‌ کند

وزارت امور خارجه کشورمان با تسلیم یادداشتی به سفارت سوئیس به‌ عنوان حافظ منافع آمریکا درباره ادبیات مداخله‌ جویانه اخیر آمریکا علیه ایران اعتراض کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه  کشورمان با تسلیم یادداشت به سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا نسبت به ادبیات مداخله‌جویانه اخیر آمریکا علیه کشورمان و بکارگیری لفظ مجعول برای نامیدن پهنه آبی خلیج فارس در پیش‌نویس یکی از قطعنامه‌ها اعتراض کرد.

در این یادداشت دخالت ایالات متحده در امور امنیت منطقه خلیج فارس قویا مردود و تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران هر آنچه که برای تامین امنیت و حفظ صلح و ثبات خلیج فارس مصلحت بداند، عملی خواهد ساخت.

نمایندگان کنگره معامله بوئینگ با ایران را منع کردند

نمایندگان جمهوریخواه ایالت ایلینوی آمریکا از شرکت بوئینگ خواستند همکاری های احتمالی خود را با ایران قطع کند.
به گزارش مهر به نقل از فاکس نیوز، نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه ای که در رسانه های آمریکایی منتشر شد نسبت به همکاری شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران هشدار دادند.«پت روساکم»، «باب دالد» و «رندی هولتگرن» نمایندگان ایالت ایلینوی در نامه ای به بوئنیگ از دنیس مولنبرگ رئیس این شرکت خواستند هواپیماهای خود را به ایران نفروشد.این نمایندگان جمهوریخواه در نامه خود مدعی هستند ایران هواپیماهای مسافربری را به جت های جنگی تبدیل می کند.در این نامه آورده شده است: همکاری شرکت بوئینگ با ایران در اصل حمایت از تروریسم است و شرکت آمریکایی نباید با ایران ارتباط داشته باشد.
نمایندگان جمهوریخواه کنگره در این نامه بارها ایران را حامی تروریسم معرفی کردند.
این درخواست در حالی خطاب به بوئینگ ارسال شده است که این شرکت بزرگ هواپیمایی در جهان اعلام کرده قرارداد فروش هواپیما به ایران تنها با مجوز دولت آمریکا صورت خواهد گرفت.منبع: مهر



فایننشال‌تایمز: موانع زیادی برای خروج ایران از انزوا وجود دارد

خبرگزاری فارس: فایننشال‌تایمز: موانع زیادی برای خروج ایران از انزوا وجود دارد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی مدعی شد که علی‌رغم توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران راه زیادی را تا پایان دادن به انزوا در جامعه بین‌الملل در پیش دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و مجلس جدید ایران که قرار است در خرداد ماه تشکیل شود، اشاره و عنوان کرد که ایران تلاش می‌کند به انزوای خود پایان دهد اما موانع زیادی در راه خود دارد.

این روزنامه انگلیسی این‌گونه در مقدمه خود نوشت که دور دوم انتخابات مجلس ایران به گونه‌ای بود که ظاهراً به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران یک اکثریت قابل اجرا را در مجلس می‌دهند که البته این در صورتی است که طرفداران وی در مجلس با اصلاح‌طلبان و احزاب مستقل در مقابل اصولگرایان متحد شوند. این انتخابات ظاهراً برجام را تأیید کرده است.

این گزارش سپس به مشکلاتی که در منطقه وجود دارد اشاره کرد و نوشت، خشونت‌های کنونی در منطقه خاورمیانه از جنگ‌های نیابتی که منشأ آن ایدئولوژی وهابیت و عربستان سعودی است، نشأت گرفته است.

فایننشال‌تایمز گزارش کرد که پیدایش گروههای افراطی همچون «داعش» که با ایده‌های وهابیت آغشته شده است، به مفهوم آن است که اقلیت‌‌هایی همچون شیعیان عرب، علوی‌های سوریه و بسیاری از مسیحیان لبنان تمایل دارند که ایران علیه وحشی‌گری این گروههای افراطی از آنها محافظت کند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، به طور مداوم اعلام کرده است که ایران و عربستان می‌بایست منافع خود را معین کنند و بدون ممانعت، خود را با یکدیگر تطابق دهند.

با این‌حال، سعودی‌ها عملاً پاسخ داده‌اند که ایران هیچ‌گونه منافع معتبری در هیچ کشور عربی ندارد و در واقع ناسازگاری عربستان سعودی و خصومت‌ها علیه شیعیان در واقع بزرگترین مانع برای آشتی منطقه‌ای است که البته ایران به صورت تهاجمی اهداف ژئوپولتیکی خود را در منطقه دنبال می‌کند و این مسئله در تضاد با ورود کامل این کشور به جامعه بین‌الملل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد