سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خسارت 10 هزار و 530 میلیارد ریالی سیل امسال به خوزستان


اهواز – ایرنا – معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: سیل روزهای 26 تا 29 فروردین امسال بیش از 10 هزار و 530 میلیارد ریال به بخش های مختلف این استان خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا احمد سیاحی شامگاه سه شنبه در جلسه کارگروه آب، خاک و کشاورزی که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد اظهار کرد: 553 هزار تن محصولات کشاورزی و منابع طبیعی در سطح 411 هزار هکتار از محصولات کشاورزی در این سیل از بین رفته که ارزش آن هفت هزار و 80 میلیارد ریال است.
سیاحی افزود: سه هزار کیلومتر از راه ها و معابر و یک هزار و 554 ابنیه به ارزش یک هزار و 810 میلیارد ریال، 71 واحد ساختمان دولتی و عمومی به ارزش 180 میلیارد ریال و دو هزار و 852 واحد مسکن شهری و روستایی به ارزش 230 میلیارد ریال در این سیل دچار خسارت شده و 410 میلیارد ریال زیان به تاسیسات آب و برق و گاز و تلفن وارد شده است.
به گفته وی، برآورد خسارت توسط دستگاه های اجرایی انجام شده و به تایید فرمانداران رسیده است.
وی با بیان اینکه برای جبران این خسارت ها نیاز به همکاری همه مسئولان و یک عزم ملی داریم، تاکید کرد: روستائیانی که زندگی خود را در این سیل از دست داده اند منتظر اقدام مسئولان هستند که نخستین گام تعیین خسارت بوده و تلاش می کنیم خسارت ها به نحوی جبران شود.
معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین گفت: در سیل فروردین 94 نیز دو هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف خوزستان وارد شده بود.
وی بیشتر این خسارت ها را مربوط به یک هزار و 940 میلیارد ریال به 114 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دانست.

* از خشکسالی تا سیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست خواستار پرداخت غرامت خشکسالی پارسال به کشاورزان شد و گفت: 370 میلیارد ریال از غرامت خشکسالی پارسال هنوز به کشاورزان پرداخت نشده که لازم است هر چه زودتر پرداخت شود، زیرا خسارت دیدگان سیل امسال بیشتر کسانی هستند که از خشکسالی آسیب دیده بودند.
کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در سال زراعی 93-92 به نسبت سال 83-82 در کشور مخاطرات و خسارت وارد شده به بخش کشاورزی 253 درصد افزایش داشته که خشکسالی بیشترین زیان را به این بخش وارد کرده و خوزستان بیشترین آسیب را از ناحیه حوادث طبیعی متحمل شده است.
وی با اشاره به ویژگی های حوادث طبیعی امسال گفت: در اواخر فروردین امسال تگرگ، باران سیل آسا، توفان و سیل اتفاق افتاد که با توجه به وقوع این حوادث در زمان برداشت محصول، خسارت ها تشدید شد.
چنگلوایی با بیان اینکه همه 27 شهرستان در خوزستان متاثر از این حوادث طبیعی بودند، افزود: 253 هزار هکتار از اراضی گندم، جو و کلزا و... به ارزش چهار هزار و و 50 میلیارد ریال در جریان این حوادث آسیب دیده است.
وی اضافه کرد: هفت هزار و 285 هکتار از باغات و منابع طبیعی، چهار هزار راس دام سبک و سنگین و پنج هزار و 350 فروند زنبور عسل نیز دچار خسارت شدند که تخریب سیل بندها و ایستگاه های پمپاژ را نیز باید به آنها اضافه کرد.
به گفته وی، کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی از مناطق خسارت دیده دیدن کرده و قرار است به سرعت پاسخ داده و خسارت ها تامین اعتبار شود.
چنگلوایی پرداخت غرامت به محصولات کشاورزی فاقد بیمه را خواستار شد و گفت: برای جبران بخشی از خسارت ها لازم است که بخشودگی شامل کشاورزانی شود که موفق به برداشت محصول خود نشدند.

وی همچنین شناسایی نقاط بحرانی و ساماندهی سواحل توسط سازمان آب و برق خوزستان، ساخت سیل بندهای جدید، پرداخت تسهیلات کم بهره یا بدون بهره به کشاورزان، استمهال وام های خسارت دیدگان سیل و تهیه طرح جامع خطرپذیری را برای کاهش اثرات این حوادث طبیعی پیشنهاد کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد