سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نمایندگان مانع انتقال آب کارون به استان‌های دیگر شوند


خبرگزاری فارس: نمایندگان مانع انتقال آب کارون به استان‌های دیگر شوند

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: جلوگیری از انتقال آب کارون به استان‌های دیگر نیازمند توجه و پیگیری زیاد نمایندگان خوزستان در مجلس است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، همزمان با اعلام رسمی خبری مبنی بر کلنگ‌زنی طرح انتقال آب از سر شاخه‌های کارون و در قالب پروژه انتقال آب بهشت آباد به کرمان توسط رئیس جمهور در هفته آینده، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان خواستار پیگیری سریع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و توجه اساسی به این موضوع شدند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست کشور طرح انتقال آب به کرمان فاقد ارزیابی محیط زیستی است.

هژیر کیانی در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: این طرح نه تنها ارزیابی محیط زیستی ندارد بلکه عواقب اجتماعی و معیشت پایدار مردم خوزستان، پایداری محیط زیست و جلگه خوزستان به هیچ وجه توسط دولت دیده نشده است.

وی افزود: بر این باوریم این طرح بر خلاف حق‌آبه جلگه خوزستان است و سبب سرعت بخشی به نابودی کارون به‌عنوان یکی از جوان‌ترین رودخانه‌های جهان خواهد شد و از همه مهم‌تر حیات جلگه خوزستان را با خطر جدی مواجه ساخته و سبب نگرانی شدید مردم خواهد شد که عواقب محیط‌زیستی اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست خوزستان خاطرنشان کرد: از این رو از تمام نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان اجرایی استان خواستاریم از اجرای این پروژه ضد محیط‌‌زیستی که توسعه پایدار استان را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد جلوگیری کنند.

کیانی در ادامه گفت: لازم به ذکر است که پروژه بهشت آباد در قالب سد ساخته خواهد شد و سپس آب آن به کرمان منتقل خواهد می‌شود.

وی عنوان کرد: این در حالی‌ست که سال‌هاست حق آبه طبیعی و قانونی جلگه خوزستان با سد سازی‌ها و طرح‌های انتقال آب بر روی رودخانه کارون محدود شده و استان‌هایی چون کرمان برای توسعه صنایع آب بر اقدام می‌کنند.

کیانی تصریح کرد: با استناد به نامه مورخه 25 اسفند 94 سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شماره 94/ 6155 با موضوع توقف عملیات اجرایی طرح بهشت آباد، این طرح فاقد ارزیابی محیط‌زیستی است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است دولت در دوران پسابرجام همچنان به شیوه‌های سنتی و برداشت‌های بی‌رویه از سرشاخه‌های کارون مظلوم مشکل تامین آب آشامیدنی استان‌های مرکزی را حل کند، ضمن تحمیل بارگذاری بیش از ظرفیت کارون اکوسیستم و محیط‌زیست شکننده جلگه خوزستان را با خسارت‌های جبران‌ناپذیر مواجه خواهد ساخت و به قیمت تضعیف معیشت پایدار مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری تمام خواهد شد.

کیانی ادامه داد: دولت به جای این روش‌ها از روش‌های تامین آب نوین برای مشکل آب آشامیدنی و مدیریت صحیح بر منابع آب کشور که بخش عمده آن در کشاورزی هدر می‌رود استفاده کند.

این فعال محیط‌زیست اظهار کرد: چرا با وجود مساله حیاتی آب در کشور هنوز نرخ بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی به سختی به 40 درصد می‌رسد و مابقی آب‌های کشور باید هدر برود؟

کیانی تاکید کرد: این مهم وظیفه وزارت جهاد کشاورزی را برای تدوین یک برنامه جامع و اقدام عملی برای اصلاح الگوی کشت و تغییر روش‌های آبیاری بیش از پیش ضروری می‌کند تا ضمن تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به پایداری بیش از پیش سرزمین عزیزمان کمک کند.

وی در پایان گفت: از نمایندگان جدید استان خوزستان در مجلس می‌خواهیم که در کنار بیکاری و مشکل اشتغال استان خوزستان، موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را با جدیت دنبال کنند تا اکوسیستم خوزستان و مردم این استان دچار خسارت نشوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد