سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



سردار سلامی:

اجازه عبور کشتی‌های تهدید کننده ایران را از تنگه هرمز نخواهیم داد/ آمریکا اشتباهات گذشته را تکرار نکند/ اعمال محدودیت در رزمایش‌ها نمی‌پذیریم

خبرگزاری فارس: اجازه عبور کشتی‌های تهدید کننده ایران را از تنگه هرمز نخواهیم داد/ آمریکا  اشتباهات گذشته را تکرار نکند/ اعمال محدودیت در رزمایش‌ها نمی‌پذیریم

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد اجازه نمی دهیم هیچ کشوری در حوزه اقدامات دفاعی و رزمایش های ایران تصمیمی اعمال کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه با حضور در بخش خبری 21 سیما به بررسی موضوع پیش‌نویس قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه اقدامات و برنامه‌های دفاعی ایران و نیز محدودسازی رزمایش‌های جمهوری اسلامی در خلیج فارس پرداخت.

سردار سلامی گفت: پیام ما به ملت ایران، آرامش، اطمینان خاطر و امنیت کامل و حرکت به سمت قله‌های بزرگ‌تر و اتکا به ملت اسلامی است.

وی افزود: به دشمنان و به خصوص آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم خطاهای گذشته را با اشتباهات جدید تکرار نکنند و از عبرت‌های نزدیک تاریخ درس بگیرند و  از اعمال فشارهای بی‌حد و غیرضرور به ملت انقلابی ایران پرهیز کنند.

سلامی در خصوص برگزاری رزمایش‌های سپاه، اظهارداشت: ما  هم مثل ارتش دارای تقویم مشخصی برای رزمایش‌های سالانه هستیم و به تناسب مناسبت‌های نظامی و سیاسی، آنها را برگزار می‌کنیم و شاید رزمایش‌هایی را نیز بدون اطلاع قبلی برای اعمال قدرت ایران، انجام دهیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: هیچ گونه اراده سیاسی و یا نظامی بر انجام رزمایش‌های هیچ کشوری خصوصا ایران در محدوده آب‌های سرزمینی و آزاد وجود ندارد و این حق قانونی ماست و اجازه نمی‌دهیم هیچ قدرت و کشوری در حوزه اقدامات دفاعی، تمرینات و رزمایش‌های ما تصمیمی را اعمال کند.

سلامی افزود: ما تا امروز این حق خود را اعمال کرده‌ایم و در آینده نیز رزمایش‌های خود را با اقتدار جدی‌تر برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ نقطه‌ای از جهان را امن کنند و البته نیت این کار را هم ندارند و هرجا که وارد شدند، ناامنی‌های گسترده‌ای را به ملت‌ها وارد و ملت‌های وسیعی را آواره کردند. آمریکایی‌ها همواره برای توجیه حضورشان در مناطقی مثل خلیج فارس از یک تهدید ساختگی استفاده می‌کنند تا حضور مستقیم‌شان را در منطقه اعمال کنند و یک فضای روانی برای دولت‌های متحد آمریکا ایجاد می‌کنند و با برگزاری رزمایش مشترک با آنها سعی می‌کنند همیشه دامنه اقتدار آن کشورها را در حدی نگه دارند که تسلط سیاسی خودشان بر آنها برقرار باشد.

سلامی تأکید کرد: اگر اراده سیاسی، تسلط نظامی و قدرت دفاعی دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز نبود، مطمئنا یک قطره نفت به خارج آن صادر نمی‌شد. این قدرت ماست که خلیج فارس را یک منطقه امن استراتژیک کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به ما اتهام می‌زنند که ما یک قدرت تنش‌زا هستیم، گفت: آنها هواپیمای ایرباس مسافربری ما را با موشک هدف قرار دادند و تمام سرنشینان آن را به شهادت رساندند، این یک رفتار غیرحرفه‌ای است و اگر ما غیرحرفه‌ای عمل می‌کردیم، یکی از تفنگداران دریایی آمریکا که در 12 ژانویه 2016 دستگیر شدند، زنده نمی‌ماند.

جانشین فرمانده کل سپاه، تأکید کرد‌: ما برای آمریکایی‌ها اگر بخواهند تهدید باشند، بسیار خطرناک هستیم و آنها این را می‌دانند. ما توسعه قدرت دریایی خود را برای غلبه بر قدر بزرگی چون آمریکا، آرایش و توسعه داده‌ایم، زیرا قدرت بزرگ و دشمن دیگری غیر از آمریکا نداریم، زیرا مابقی ظرفیت آن را ندارند.

سلامی افزود: آمریکایی‌ها از واقعیت‌های تاریخی نزدیک عبرت بگیرند، ما آنها را ارجاع می‌دهیم به ماجرای بریجتون،‌ ساموئل بی‌.رابرتز و... آنها از ماجرای دستگیری تفنگدارانشان عبرت بگیرند و این برای آنها اثبات‌کننده یک واقعیت است که ما یک نیروی دریایی قدرتمند در سپاه و ارتش ساخته‌ایم که قادر است از منافع حیاتی و استقلال کشور دفاع کند.وی خاطرنشان کرد: تصور آمریکایی‌ها از قدرت ما بسیار کم‌تر از واقعیت است، ما قاطعانه و قدرتمندانه به گسترش قدرت بازدارنده دریایی و موشکی خود، ادامه می‌دهیم و رزمایش‌هایمان را طبق برنامه به مصالح سیاسی و نظامی برگزار می‌کنیم و هیچ‌گونه محدودیتی را از هیچ قدرتی در دنیا نمی‌پذیریم.

جانشین فرمانده کل سپاه، در پایان تأکید کرد: براساس کنوانسیون 1982 دریاها، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد، قاطعانه با‌ آن مقابله کنیم. به آمریکا، شرکا و متحدان منطقه‌ای‌اش هشدار می دهیم اگر بخواهند از ادبیات تهدید استفاده کنند و ما را تهدید کنند، از قانون عبور بی ضرر استفاده کرده و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی و شناوری که بخواهد ما را تهدید کند، نمی‌دهیم.




نمایندگان کنگره آمریکا:

نباید بوئینگ‌های آمریکا در ایران به هواپیماهای نظامی سپاه پاسداران تبدیل شوند

خبرگزاری فارس: نباید بوئینگ‌های آمریکا در ایران به هواپیماهای نظامی سپاه پاسداران تبدیل شوند

سه نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای شدید‌اللحن به شرکت هواپیماسازی بوئینگ به ارائه خدمات این شرکت به ایران هشدار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به شرکت هواپیماسازی بوئینگ نسبت به فروش محصولات این شرکت به ایران هشدار دادند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز» سه نماینده کنگره آمریکا امروز (سه‌شنبه) در نامه شدید‌الحن به شرکت بوئینگ عنوان داشتند: «هرگونه توافق بوئینگ با ایران کمکی موثر به حامی برجسته تروریسم است و هواپیماهای آمریکایی مبدل به هواپیماهای جنگی ایران می‌شوند.»براساس این گزارش، در نامه  «پت روساکم»، «باب دالد» و «رندی هولتگرن» سه نماینده جمهوریخواه  کنگره آمریکا  عاجزانه از «دنیس مولنبرگ» مدیر عامل شرکت بوئینگ درخواست شده است تا از توافق با ایران و تجهیز این کشور به هواپیماهای مسافربری و دیگر خدمات صرف نظر شود .ر بخشی از این نامه آمده است: «بحث حقوقی این ماجرا مطرح نیست بلکه آنچه که درست است باید صورت پذیرد.»

به نوشته فاکس نیوز، سه نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی در این نامه به طور مکرر ایران را به عنوان کشوری که بر اساس مستندات حامی تروریسم بوده و متهم است که پروازهای مسافربری‌اش نقش ویژه‌ای در ارسال و تجهیز گروه‌های مخوف به موشک و راکت دارد، نام نهادند.

در بخش دیگر این نامه‌ آمده است: «به شما توصیه می‌کنیم که شریک جرم تبدیل احتمالی هواپیمای بوئینگ به هواپیماهای جنگی سپاه پاسداران ایران نشوید. بزرگترین نفع برندگان هرگونه فروش بالقوه هواپیما به ایران سران این کشور خواهند بود.»aرکت هواپیماسازی بوئینگ چندی قبل هیئتی را برای مذاکره با ایران به تهران فرستاده  و گفت‌وگوهای انجام شده را با ایران تنها «یک گام» خوانده و هرگونه فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد.ششم فروردین ماه امسال بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا سندی را منتشر کرد که به گفته واشنگتن هدف از آن «بررسی کارآمدتر درخواست‌ها» برای انجام معاملات مربوط به هواپیماهای مسافربری با ایران توسط شرکت‌ها و اتباع آمریکا است.در این سند عنوان شده که اتباع و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با طرف ایرانی برای صادرات و ارائه خدمات و قطعات هواپیماهای مسافربری قرارداد امضا کنند، منوط بر اینکه این قراردادها به صورت مشروط امضا شوند و اجرای آن‌ها به صدور مجوز «مورد به مورد» از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موکول شود.




واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران

خبرگزاری فارس: واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به سفر رئیس جمهور کره به ایران واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به سفر رئیس جمهور کره به ایران واکنش نشان داد.

کربی در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور کره و «عادی سازی» روابط دو کشور گفت: «فکر می کنم شما باید این سوال را از مقامات در سئول بپرسید تا درباره رابطه دو جانبه شان با ایران صحبت کنند.»وی در ادامه بار دیگر موضع کشورش درباره عادی سازی روابط با ایران را بیان کرد.

سخنگوی وزات خارجه آمریکا در ادامه گفت: «از بابت آمریکا باید بگویم که ما با ایران رابطه دیپلماتیک نداریم و فعلا برنامه ای برای این وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «ما برای ضمانت توافق ایران با این کشور تعامل می کنیم، ضمن اینکه تعاملی هم با تهران داریم که به مشارکت ایران در کروه بین المللی حمایت سوریه محدود می شود. در حال حاضر تلاشی هم برای گسترده تر کردن این تعامل وجود ندارد.»وی سپس با تکرار ادعاهای اثبات نشده ایران را به حمایت از تروریسم و بر هم زدن ثبات منطقه متهم کرد و گفت که واشنگتن خواستار تغییر این رفتارها است اما «نشانه ای نداریم که حتی به خاطر توافق هسته ای این اتفاق افتاده باشد.»

کربی سپس اضافه کرد: «و بنابراین، ما حفظ فشار بر این کشور در عرصه های قبلی را ادامه خواهیم داد و حق افزایش این فشارها در مواقع مقتضی را هم برای خودمان محفوظ می دانیم.»



بهترین گزینه برای حل بحران سیاسی عراق مصالحه سیاسی و تشکیل یک دولت ائتلافی با تعهد به تداوم و اصلاح است.
"زمان گفتگوی جدی  آمریکا و ایران برای حل بحران سیاسی موجود در عراق فرا رسیده است."
به گزارش عصر ایران ، این خلاصه یادداشت اخیر " زلمای خلیل زاد" سفیر سابق آمریکا در عراق (2005 تا 2007) در مجله پولیتیکو است.سفیر سابق آمریکا در بغداد: ایران، آمریکا و آیت الله سیستانی مثلث حل بحران سیاسی عراق هستند
خلیل زاد در یادداشت خود تاکید کرده است تنها راه نجات عراق از بحران کنونی تشکیل یک کابینه ائتلافی جدید با همکاری سایر گروه های سیاسی عراقی با تعهد به انجام اصلاحات زیر نظر حیدر العبادی نخست وزیر عراق است و برای این منظور از نظر این دیپلمات و تحلیلگر سیاسی همکاری مثلث آمریکا، ایران و مرجعیت شیعی عراق (آیت الله سیستانی) لازم است.
مشروح یادداشت خلیل زاد در ادامه می آید:
زمان گفتگوی جدی  آمریکا و ایران برای حل بحران سیاسی موجود در عراق فرا رسیده است. ناآرامی و اعتراضات اخیر در بغداد، منجر به اشغال موقت مجلس توسط پیروان روحانی شیعه "مقتدا صدر " شد. ادامه ناآرامی ها در بغداد ممکن است جنگ با داعش را تضعیف کرده و به اقتصاد عراق صدمات جدی وارد و فروپاشی این کشور را تسریع کند.بدون همکاری بین ایالات متحده، ایران و آیت الله سیستانی روحانی بلند پایه شیعه عراق، این بحران می تواند به فروپاشی کل سیستم سیاسی کنونی عراق -  که در اثر حمله نظامی آمریکا برپا شده است - بینجامد. ادامه ناارامی ها همچنین می تواند با تضعیف دولت مرکزی عراق زمینه اشغال دیگر مناطق عراق از سوی داعش و تشدید خشونت های داخلی این کشور را از طریق تقویت گروه های تروریستی فراهم کند. 
برای جلوگیری از این احتمالات خطرناک، واشنگتن به کمک تهران نیاز دارد و ایران باید به همان میزان آمریکا برای بازگرداندن ثبات به عراق انگیزه همکاری داشته باشد چون اوضاع کنونی عراق بیانگر این واقعیت است که بیشتر مردم عراق از احزاب و گروه های شیعی که غالب آنها به ایران نزدیک هستند، نارضایتی دارند. مردم عراق اعتماد خود را به احزاب و گروه های سیاسی شیعه از دست داده اند. گروه های شیعی از همان ابتدا نیز حمایت کمی در میان سنی ها داشتند اما وقایع اخیر در عراق نشانگر این واقعیت است که این گروه ها دارند حامیان خود از میان شیعیان و کردها را نیز از دست می دهند. در 9 ماه گذشته، جوانان معترض عراقی تظاهرات مختلفی را در اعتراض به سوء مدیریت اقتصادی دولت العبادی، عدم توانایی برقراری امنیت  و عدم توان دولت العبادی در حکومتداری و خدمت رسانی مطلوب، سازمان داده اند. معترضان خواهان اصلاحات، می خواهند دولت العبادی پاسخ روشن و شفافی به این سوال بدهد که میلیارد ها دلار درآمد نفتی عراق چگونه هزینه شده است!
آیت الله سیستانی، بلند پایه و مورد احترام ترین روحانی شیعه عراق که پیشتر از انتصاب حیدر العبادی به نخست وزیری حمایت کرده است از درخواست های اصلاحی جوانان معترض عراقی حمایت کرده است. آیت الله سیستانی خواستار مبارزه با فساد و بهبود خدمات دهی دولت بغداد شده است، این درخواست آیت الله راه را برای مقتدا صدر روحانی شیعه عراقی برای ارایه درخواست اصلاح باز کرده است.صدر تلاش دارد با حمله به دیگر گروه های شیعه عراقی از جمله مجلس اعلای اسلامی به رهبری عمار حکیم، نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق و گروه های شبه نظامی از جمله سپاه بدر ، پرچمداری جنبش اصلاح طلبی عراق را از سکولارها گرفته و به دوش خود بیندازد.  
عبادی با اعلام تشکیل کابینه تکنوکرات دست به یک قمار سیاسی بزرگی زد. این در حالی بود که عبادی انتظار داشت با ندادن سهم به احزاب سیاسی شیعه، مجلس عراق از کابینه او حمایت و پشتیبانی کند.   بسیاری از رهبران احزاب عراقی ، به استثنای صدر، از این اقدام عبادی انتقاد کردند.  عمار حکیم و نوری مالکی این اقدام عبادی را فرصتی برای خلاص شدن از شر دولت او دیدند در حالی که سنی ها و کردها از این مساله نگران بودند که کابینه تکنوکرات عبادی زمینه حذف آنها از تصمیم گیری های سیاسی در بغداد را فراهم می کند.  اما وقتی تهران و واشنگتن سیگنال حمایت از بقای دولت عبادی را دادند، احزاب سیاسی عراق در نهایت تن به مصالحه با دولت و کابینه عبادی دادند و قرار شد عبادی بماند اما اعضای کابینه او میان احزاب تقسیم شود و این زمان بود که مقتدا صدر علم شورش برافراشت. صدر سازش با عبادی را رد کرد و هواداران او با تکیه و اصرار بر تشکیل کابینه تکنوکرات به پارلمان و منطقه سبز بغداد یورش بردند.
اگر بحران سیاسی عراق حل نشود، صدر ممکن است یک دولت موقت اعلام کند  که پیامدهای وخیمی دارد. از جمله پیامدهای تشکیل دولت موقت از سوی صدر ، انحراف توجه نیروهای نظامی و امنیتی عراق از موضوع مقابله با داعش به مساله اختلافات سیاسی در پایتخت عراق خواهد بود. این اقدام صدر همچنین می تواند دولت اقلیم کردستان عراق را به جدا شدن از بغداد ترغیب کند که این مساله می تواند در ارایه یک فرمول جدید کنفدرال تا جدایی کامل کردستان عراق باشد.
نتیجه  احتمالی دیگر ادامه وضعیت کنونی عراق، وارد شدن ارتش و قوای نظامی به عرصه سیاست و تشکیل یک دولت نظامی و پایان دادن به بحران سیاسی با استفاده از خشونت نظامی است. ایجاد یک دولت موقت نظامی در عراق عواقب نامشخصی دارد از جمله اینکه معلوم نیست واکنش آیت الله سیستانی و دیگر گروه های شبه نظامی به این دولت نظامی چه باشد. اگر گروه های شبه نظامی عراقی علم مخالفت با دولت نظامی را بردارند آن موقع است که دولت نظامی عراق باید خود را در دو جبهه جنگ ببیند ، یکی جبهه مقابله با داعش و دیگری جبهه مقابله با گروه های شبه نظامی مخالف و معلوم نیست که آیا ارتش عراق که ملغمه ای از ابراز وفاداری های شخصی فرماندهان به افراد و گروه های مختلف است، بتواند در چنین وضعیتی ساختار منسجم خود را حفظ کند. در حالی که بسیاری از افسران رده بالای ارتش عراق همچنان به نخست وزیر سابق مالکی وفادارند، بسیاری از افسران رده پایین تر نیز حامی جنبش صدر هستند.
هر چند که ممکن است  یک دولت (کودتای) نظامی بتواند با ایجاد یک نقشه راه جدید تشکیل یک دولت انتقالی را تسهیل کند، اما بازگشت ثبات به عراق با چنین سناریویی بعید است. یک دولت نظامی قادر نخواهد بود به طور همزمان حمایت سیستانی و گروه های شبه نظامی را با خود داشته باشد. همچنین تشکیل یک دولت نظامی در عراق، مبارزه با داعش را تضعیف کرده و زمینه جدایی طلبی کردها را فراهم خواهد کرد.
بهترین راه برای بازگرداندن ثبات به عراق " مصالحه سیاسی" با حمایت مقتدا صدر است. این تنها فرمولی است که می تواند آرامش را به بغداد بازگرداند و زمینه تشکیل یک دولت ائتلافی با تعهد انجام به اصلاحات را فراهم کند.
 دولت ائتلافی جدید می تواند یک جدول زمانی مناسب برای انتخابات مجلس و حتی اصلاحات جدید اعلام کند. این نتیجه ای است  که می تواند همزمان حمایت آیت الله سیستانی، ایالات متحده و احتمالا ایران را در پی داشته باشد.  با وجود گمانه زنی های زیادی که درباره انگیزه های تهران از ایجاد بی ثباتی در عراق می شود- حتی اگرتنها انگیزه آن ایجاد مشکل برای آمریکا در عراق باشد – دلایل زیادی وجود دارد که ما را به این باور برساند که از نظر ایران هم، گزینه های دیگر به جز مصالحه سیاسی ودولت ائتلافی عراق با منافع ملی این کشور سازگار نیست. تشکیل یک دولت از سوی مقتدا صدر متحدان سیاسی ایران در عراق را تضعیف خواهد کرد و منجر به جنگ داخلی میان گروه های شیعی خواهد شد که به هیچ وجه مطلوب تهران نیست.
چنین سازش سیاسی ای می تواند موقعیت صدر را بدون اینکه او را در موقعیت پیروزی کامل قرار دهد، تقویت کند. در چنین وضعیتی عبادی به عنوان نخست وزیر در منصب خود باقی می ماند و حس لازم تداوم و اصلاح در فضای سیاسی عراق به وجود میاید.  همچنین تشکیل یک دولت ائتلافی جدید احتمال جدایی  منطقه کردستان از عراق را کاهش خواهد داد.دو عامل ضروری برای میانجیگری چنین سازشی وجود دارد. نخست تایید چنین دولت ائتلافی از سوی آیت الله سیستانی است. با وجودی که اهداف سیاسی ایران در عراق به طور کامل مشخص نیست اما تایید و حمایت آیت الله سیستانی به دلیل وزن و احترام ویژه می تواند وزن خود را به ایران نیز تحمیل کند. 
دومین عامل ضروری برای ایجاد مصالحه سیاسی و تشکیل یک دولت ائتلافی جدید تحت رهبری عبادی ، گفت و گو و همکاری بین ایالات متحده آمریکا و ایران است.
به دلیل اینکه واشنگتن و تهران علاقه مند به حل فوری بحران سیاسی در بغداد هستند ، آنها مجبورند برای یک مصالحه سریع بین احزاب سیاسی و نخست وزیر عراق با یکدیگر همکاری کنند. همکاری ایالات متحده و ایران می تواند با یک تلاش فعال دیگر آمریکا برای مشورت گرفتن و مشارکت دادن عربستان و ترکیه برای حل بحران تکمیل شود که در غیر این صورت ممکن است وسوسه تشدید بحران در عراق برای تضعیف قدرت شیعه در منطقه تقویت شود.
باید دید که آیا آیت الله سیستانی، ایالات متحده و تهران می توانند با هماهنگی و تعامل با یکدیگر و رهبران عراق ، بحران این کشور را حل کنند. این گزینه ارزش آزمودن را دارد.  



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان سعودی به دلیل عقب ماندن از تحولات بین‌المللی خود را خسران‌زده می‌بیند و به دنبال درگیری با ایران است که باید با پرهیز از خطاها و اشتباهاتی مثل حمله به سفارت عربستان امکان موفقیت این کشور را از بین ببریم.

 به گزارش فارس،‌ حسین جابر انصاری عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ایران نهضت فراگیر فرهنگی، تمدنی و علمی اسلامی است و امیدواریم همه جریان‌ها زمینه سرعت حرکت در این مسیر تمدنی را فراهم آورند، اظهار داشت: فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی فراروی سیاست خارجی ایران قرار دارد که امیدواریم با همبستگی ملی و تعامل همه جریان‌های سیاسی و همراهی نمایندگان دولت و ملت امکان موفقیت هر چه بیشتر از فرصت‌ها و مهار چالش‌ها فراهم آید.
 وی با بیان اینکه همه کشورها در عرصه داخلی و خارجی با چالش روبه‌رو بوده و هنر دیپلمات‌ها این است که با برنامه‌ریزی و اقدامات هدفمند و مرحله‌ای امکان حداکثرسازی فرصت‌ها و حداقل‌سازی چالش‌ها را فراهم کنند، افزود: همه در برابر آزمون سیاست خارجی‌ها در مقاطع مختلف قرار داریم و تلاش می‌کنیم با پیگیری درست سیاست‌ها امکان بهبود وضعیت کشور را فراهم کنیم.
 
سیاست خارجه ترکیبی از ثابت‌ها و متغیرها است

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در همه دنیا برخی از مسائل کلان و بنیادین با تغییر دولت‌ها زیرورو نمی‌شود و برخی مسائل روبنایی مرتبط با سطح تاکتیکی همواره در حال تحول است و بسته به سلائق دولت‌ها در دستور کار قرار می گیرد بنابراین سیاست خارجه ترکیبی از ثابت‌ها و متغیرها است.این مسؤول تأکید کرد: در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که مجموعه‌ای از تحولات و تغییرات محیط پیرامونی منطقه‌ای و بین‌المللی ما را احاطه کرده است.
 وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای از یک سو ناظر بر تحول سطحی از روابط خارجی ما است که روابط بین‌المللی نامیده می‌شود و در محیط پیرامونی ما شکل گرفته است، تبیین کرد: سیاست خارجی از حساسیت بیشتری برخوردار است که از یک سو با تحولات بیرونی در ارتباط است و از سوی دیگر با سیاست داخلی پیچیده مواجه است که تناقض و تعارض بازیگران سیاسی را درون خود جای می‌دهد.
 جابری‌انصاری تأکید کرد: در واقع صحنه پیچیده‌ای در سیاست خارجی برای همه کشورها وجود دارد که برای ما نیز مدیریت این تحولات، تناقضات و تعارضات بسیار دارای اهمیت است و تلاش می‌کنیم با تدبیر صحیح و فهم درست واقعیت‌ها بهترین سیاست‌ها را برای پیگیری اهداف کشور به شکل اجماعی و غیر اجماعی به‌ کار گیریم.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در عرصه سیاست‌های خارجی باید از همه ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها در پایتخت نیست و یکی از ظرفیت‌های کشور بدون تردید استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز است که در مقدمه شهرهای ایران قرار دارد و دارای ظرفیت‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است.
 
حداکثرسازی ظرفیت‌های استانی در راستایی اهداف وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیش از 80 هیأت از تبریز در سطوح مختلف دیدار داشتند که این همه ظرفیت تبریز نیست و قطعاً جای کار بسیاری داریم، در دیداری که با استاندار انجام گرفت حداکثرسازی ظرفیت‌های استان را مطرح کردیم که این حرکتی دو سویه است بین مرکز و استان که امیدواریم اقدامات موثری در این ارتباط صورت گیرد.
 
باید با پرهیز از خطاها امکان موفقیت عربستان را از بین ببریم

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: عربستان سعودی به دلیل عقب ماندن از تحولات بین‌المللی خود را خسران‌زده می‌بیند و به دنبال درگیری با ایران است که باید با پرهیز از خطاها و اشتباهاتی مثل حمله به سفارت عربستان امکان موفقیت این کشور را از بین ببریم.
 
اجازه اجماع‌سازی علیه ایران را ندهیم

جابری‌انصاری با بیان اینکه ما نیاز اساسی داریم که اجازه اجماع‌سازی علیه ایران را ندهیم، افزود: یکی از تأثیرات اساسی برجام این بود که در دایره توافق بین کشورها علیه ایران شکافی عمیق ایجاد کرد و بر ما است که با اتخاذ سیاست‌های درست اجازه ندهیم دشمنان فرصت تشدید اجماع سازی علیه ایران را بیایند.سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما با کشورهای مختلف در حال رایزنی هستیم و بر جذب سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی و پیدا کردن بازار برای خدمات فنی، علمی و تجاری ایران تاکید داریم و برای حداکثرسازی منافع برجام و محدودسازی محدودیت‌های آن تلاش می‌کنیم.
 
جمهوری آذربایجان و ارمنستان اجازه ندهند وضعیت ناامنی منطقه تشدید و از کنترل خارج شود
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: به دلیل وضعیت خاص منطقه و تهدید افراطی جریان تروریسم در منطقه، صراحتا از دولت آذربایجان و ارمنستان چه در ملاقات‌ها و چه در تماس‌های مختلف درخواست کردیم با روش‌های مسالمت‌آمیز اجازه ندهند وضعیت ناامنی منطقه تشدید و از کنترل خارج شود.
 
* عربستان به وظیفه خود در رابطه با حج عمل نمی‌کند

وی افزود: عربستان ادعا کرده حج موضوعی خارج از دعواهای سیاسی است اما بین عمل و حرف تفاوت فاحشی وجود دارد و اگر عربستان وظایف خود را به عنوان دولت میزبان در زمینه تأمین سلامت و امنیت انجام دهد حج برگزار می‌شود و در غیر این صورت امکان حج ایرانیان وجود نخواهد داشت. انصاری با اشاره به تحولات عراق یادآور شد: عراق در دوران معاصر دارای شرایط خاصی بوده و همواره یک جریان قدرت سیطره مطلق بر این کشور داشته و شاهد نقض آشکار حقوق پایه افراد و اجرای عراق بودیم.  سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: یک موضوع اساسی این است که باید هرگونه اقدامی در این عرصه با توجه به تحولات اخیر صورت گرفته و حفظ دستاوردهای آن برای ملت عراق انجام شود و ملت عراق با یکدیگر گفت‌و‌گوی جدی کرده و زمینه اتحاد ملی را برای حل تعارضات و حل و فصل مشکلات جاری عراق به وجود آورند.جابری‌انصاری تأکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم اگر ملت عراق تمایل داشته باشند جمهوری اسلامی ایران از شبکه ارتباطی گسترده خود در مدار قانون برای حل مشکلات این کشور بهره می‌برد.  وی در مورد مسائل سوریه تأکید کرد: سوریه یک زخم مفتوح است و بارها گفته‌ایم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید به سمت گفت‌و‌گوهای سیاسی حرکت شود چراکه به هر میزان بحران ادامه یابد ابعاد فاجعه انسانی عمیق‌تر می‌شود.سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف دو میلیارد دلار دارایی ایرانیان توسط دولت آمریکا را یک سرقت بین‌المللی دانست و افزود: در این ارتباط اقدامات فوری مثل احضار سفیر سوئیس، ارائه نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد و تشکیل کمیته فوری را در دستور کار قرار دادیم و در حال بررسی جنبه‌های حقوقی موضوع هستیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد