سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مدیرعامل متروی اهواز: تاخیر در اجرای مترو بیش از چهار هزار میلیارد ریال زیان وارد کرد

اهواز – ایرنا – مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: تاخیر در اجرای طرح متروی اهواز چهار هزار و 250 میلیارد ریال ضرر و زیان مالی به شهر اهواز تحمیل کرده است.

عباس هلاکویی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: طرح قطارشهری اهواز قرار بود چهار ساله اجرا شود اما پس از 10 سال حدود 26 درصد پیشرفت دارد.
وی افزود: این تاخیر هزینه بسیاری به کارفرمای این طرح و در واقع شهر اهواز وارد که بر اساس برآورد انجام شده رقمی در حدود چهار هزار و 250 میلیارد ریال است.
هلاکویی اظهارکرد: این ضرر و زیان شامل خسارت ناشی از تاخیر در اجرای طرح و هزینه های اضافی است که کارفرما ناچار است آن را بپردازد به طور مثال در این مدت به طور متوسط ماهانه یک میلیارد و 700 میلیون ریال به مشاور پرداخته ایم و یک هزار و 500 میلیارد ریال نیز بابت تعدیل قرار داده به پیمانکار پول داده یم که در صورت اتمام طرح در موعد مقرر این هزینه ها به طرح تحمیل نمی شد.
وی با اشاره به ادعای پیمانکار قطارشهری اهواز مبنی بر طلب از کارفرما افزود: شرکت چینی کیسون (پیمانکار) مدعی شده که سازمان قطارشهری اهواز (کارفرما) مطالبات آنها را پرداخت نکرده در حالی که معتقدیم نه تنها به پیمانکار بدهکار نیستیم بلکه بابت تاخیر در اجرای طرح طلبکار هستیم.
هلاکویی تاکید کرد: قرار است که یک هیات کارشناسی از سوی شورای عالی فنی برای بررسی ادعای دو طرف به اهواز سفر کنند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز همچنین گفت: پیمانکار مترو، کارگاه را از تیر پارسال تعطیل کرده و برای ادامه کار بهانه می آورد.
وی افزود: فسخ قرارداد و خلع ید شرکت کیسون از پارسال در حال پیگیری است و توقف طرح و ترک کار پیمانکار، دلایل کافی برای فسخ قرارداد را فراهم می کند.
هلاکویی اعتبارات پارسال قطارشهری اهواز را یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از زمان تعطیل بودن این طرح، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص اعتبارات را متوقف کرده و تنها 150 میلیارد ریال را اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: شهریور پارسال وزیرکشور در نامه ای موافقت خود را با خلع ید پیمانکار به دلیل آنچه ناتوانی از ادامه طرح عنوان شده اعلام کرد اما استاندار خوزستان به دلیل شرایط اهواز خواست که مهلت بیشتری به پیمانکار داده شود و اکنون منتظر تعیین تکلیف این طرح هستیم.
مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 26 درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 معاون عمرانی استاندار خوزستان و مدیرعامل این طرح، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.
عملکرد ضعیف کیسون اعتراضات کارگری را نیز در این سال ها در پی داشته است. پارسال حدود 380 کارگر این طرح اخراج شدند. همچنین کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد