سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رییس سیا: قتل ابوبکر البغدادی باعث نابودی داعش نمی شود

من اطمیان دارم که داعش را از بین خواهیم برد و باید کسانی را که مسئول مدیریت این گروه هستند و عملیات تروریستی و غیر انسانی آن را سازماندهی می‌کنند، از بین ببریم.
مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) تاکید کرد که قتل سرکرده داعش به نابودی این گروه تروریستی منجر نمی شود.به گزارش میزان،جان برنان گفت: قتل ابوبکر البغدادی سرکرده داعش باعث نابودی این گروه تروریستی نخواهد شد.وی مدعی شد: من اطمیان دارم که داعش را از بین خواهیم برد و باید کسانی را که مسئول مدیریت این گروه هستند و عملیات تروریستی و غیر انسانی آن را سازماندهی می‌کنند، از بین ببریم.برینان به شبکه ان بی سی گفت: دستیابی ما به البغدادی ضربه ای قوی به داعش خواهد بود ولی این تشکیلات زیرساختی چند شعبه دارد و پدیده ای منحصر به فرد به شمار می آید ما می بینیم که داعش فقط در سوریه و عراق نیست و در لیبی، نیجریه و کشورهای دیگر نیز حضور دارد. ما باید اهمیت بسیاری به موضوع نابودی همه عناصر این گروه بدهیم.
برینان به این سوال که سی آی ای در آغاز به خوبی خطر داعش را ارزیابی نکرده بود، پاسخ نداد و گفت: این گروه توانست با سرعتی بیش از حد انتظار ما قدرت بگیرد.
فتنه انگیزی آمریکا و آل سعود علیه ایران در عراق
عراق اکنون علاوه بر خطر تروریست های تکفیری، با دو تهدید جدی دیگر نیز مواجه است. خطر تجزیه عراق و فتنه انگیزی آمریکا و آل سعود از طریق برخی جریان های داخلی این کشور، این یادداشت تحلیل فتنه آمریکایی-سعودی در عراق است.
به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج کارشناس مسایل استراتژیک در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

عراق اکنون علاوه بر خطر تروریست های تکفیری، با دو تهدید جدی دیگر نیز مواجه است. خطر تجزیه عراق و فتنه انگیزی آمریکا و آل سعود از طریق برخی جریان های داخلی این کشور، این یادداشت تحلیل فتنه آمریکایی-سعودی در عراق است.

فتنه آمریکایی-سعودی برای خلاء قدرت در عراق :
به نظر می رسد صف بندی خیابانی که در بغداد آغاز شده، فتنه انگیزی آمریکا و آل سعود از طریق تزریق دلارهای نفتی ریاض به برخی جریان های داخلی(شیعه و سنی) عراق است که هدف آن ایجاد خلاء قدرت در این کشور می باشد. آمریکا و آل سعود با سنگ اندازی در مسیر روند سیاسی عراق و تضعیف دولت مرکزی و تعطیلی نهادهای این کشور خصوصا پارلمان عراق، به دنبال تصاعد بحران در این کشور و  تاثیر آن بر ایران هستند. فتنه انگیزی اخیر در عراق با برخی تحولات میدانی این کشور در طوزخرماتو و اقلیم کردستان و همچنین صحنه مبارزه با داعش نیز هم افزا و مرتبط است.
 
هداف آمریکا و آل سعود از فتنه انگیزی در عراق :
 کمک به تروریست ها با درگیرسازی حاکمیت عراق
 ایجاد فتنه شیعی-شیعی و ایرانی-عراقی (عربی)
 ایجاد خلاء قدرت برای دولت سازی مجدد در عراق
 باز شدن دست آل سعود برای مداخله بیشتر در عراق
 ایجاد خلاء قدرت در عراق و تسریع روند تجزیه این کشور

نتیجه :
به نظر می رسد فتنه اخیر در عراق، ادامه اقدامات ضد ایرانی آل سعود در منطقه و بویژه اجماع علیه ایران در نشست کشورهای اسلامی در ترکیه است. آمریکا و آل سعود می کوشند با تصاعد بحران (تشدید بی ثباتی و تجزیه) در عراق و انتقال آن به سوریه، روند تصاعد بحران و تجزیه سوریه را نیز تسریع نمایند. این توطئه در نهایت می خواهد محیط عراق و سوریه را به صحنه فشار هم افزا علیه ایران تبدیل نماید تا رهاورد آن علاوه بر ایجاد توازن راهبردی بین ایران و عربستان و کمک به حل مشکل آل سعود در یمن، ایران را وادار به تعامل راهبردی با آمریکا ( برجام 2 و 3 و 4 و...) سازد.
واردات ایران از روسیه به اوج رسید!
در شرایطی که میانگین تجارت خارجی ایران با کشورهایی نظیر روسیه در پایان سال گذشته روند نزولی از خود به نمایش گذاشته بود، در فروردین امسال با رشد قابل توجهی مواجه شد.به گزارش ایسنا، آمارهای تجارت خارجی ایران در فروردین 1395 نشان می‌دهد که واردات از روسیه در این ماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته، رشد 433.8 درصدی داشته و از رقم 24.75 میلیون دلار به 132.12 میلیون دلار رسیده است.
روابط تجاری ایران و روسیه با توجه به حصول توافق هسته‌ای ایران با 1+5 موسوم به برجام که موجب گشایش مبادی اقتصادی و رفع تحریم‌های پولی و بانکی کشور شد، رفت و آمدهای تجار و هیات‌های تجاری و بازاریابی از سراسر دنیا به ایران را به همراه داشت که در این بین تجار و مسئولان روسیه از جمله هیات‌های پر جمعیتی بودند که سال گذشته به ایران آمدند.در حالی که انتظار می‌رفت حاصل اقامت یک هفته ای این هیات 300 نفره روس در ایران باعث افزایش میانگین تجارت خارجی ایران با این کشور شود، اما آمار تجارت ایران و روسیه در سال گذشته نسبت به سال 1393، کاهشی حدود 27.5 درصدی داشت که متعاقب آن نیز صادرات سال گذشته نسبت به سال قبل خود 22.7 درصد کاهش داشته است.
اما با این وجود آمارهای مقدماتی نشان می‌دهند که وضعیت تجارت خارجی بین دو کشور ایران و روسیه از ابتدای امسال دوباره روند صعودی به خود گرفته است که در گام اول رشد 5.3 برابری واردات از روسیه گواه این مطلب است. منبع: ایسنا
پادشاه عربستان: ایران دخالت در امور داخلی منطقه را متوقف کند
پادشاه سعودی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از گروه‎های مسلح متهم کرد.
به گزارش فارس، «ملک سلمان» پادشاه عربستان با ادعای دخالت ایران در امور کشورهای منطقه اعلام کرد که «ایران این دخالت‎ها را متوقف کند و از حمایت گروه‎های مسلح دست بردارد.»وی ابراز امیدواری کرد که تلاش‎های بین المللی برای حل بحران سوریه بر اساس بیانیه ژنو1 و قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل نتیجه بخش باشد.
ملک سلمان در ادامه گفت:‌امیدوارم که مذاکرات یمنی یمنی در کویت برای حل بحران این کشور بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه شورای امنیت حل شود.
ایران: تا پول واریز نشود، آب سنگین به آمریکا منتقل نمی شود
 معاون وسخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا زمانی که مطمئن نشویم تمام پول ناشی از فروش محموله آب سنگین به آمریکا واریز شده است این محموله حمل و منتقل نمی شود.

بهروز کمالوندی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به منتقدان این موضوع گفت: قیمت این محصول مشخص است و متناسب با میزان و درجه غلظت آن تعیین می شود و می تواند متفاوت باشد.
 
معاون امور حقوقی و بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره فروش آب سنگین به آمریکا تصریح کرد : تا زمانی که مطمئن نشویم دریافت پول آن به راحتی صورت می گیرد محموله تحویل داده نمی شود.  
 
وی افزود: این موضوعی نیست که در سطح خیلی گسترده هرکسی بتواند درباره آن اظهارنظر کند زیرا کاری فنی است و این محصول متناسب با مشخصات فنی تعیین قیمت می شود. 
 
کمالوندی گفت : ما قرارداد را به اتمام رسانده و درباره نحوه انتقال آب سنگین صحبت کرده ایم البته باید قطعا اطمینان های کافی را داشته باشیم کمااینکه اطمینان گرفته  و یکسری اسناد و مدارک دریافت کرده ایم.

وی تاکید کرد: قطعا تا زمانی که مطمئن نشویم دریافت پول آن به راحتی صورت می گیرد محموله تحویل داده نمی شود و نهایی نخواهد شد.
 
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اما نکته مهم این است که کشوری که بنا بود کارخانه آب سنگین ما را تعطیل کند اکنون خریدار محصول ما شده است و ما در بازار امریکا مواد با فناوری بالا صادر می کنیم که این افتخارآمیز است.
 
کمالوندی افزود : باید به این موضوع هم توجه داشت که بازار این محصول در دنیا محدود است و شمار کمی از کشورها می توانند آن را بخرند و از قضا در این میان امریکا حدود 75 درصد بازار دنیا را در اختیار دارد.
 
وی گفت: اگر بخواهیم از بازار امریکا صرف نظر کنیم 75 درصد بازار دنیا را باید کنار بگذاریم ضمن اینکه امریکا کشوری است که نیاز دیگر کشورهای نیازمند به مقادیر کم این محصول را تامین می کند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما آب سنگین خود را با قیمت روز و با بررسی های دقیق در سازمان انرژی اتمی عرضه می کنیم و افراد متخصص و دلسوز با کسب اطلاعات و در جلسات متعدد در این باره تصمیم گرفته اند که می تواند به نفع کشورمان باشد.

کمالوندی میزان مصرف جهانی غیرهسته ای آب سنگین را سالانه حدود 95 تن اعلام و اضافه کرد : میزان تولید آب سنگین در کشورمان سالانه 20 تن است که باید برای عرضه آن در بازار جهانی تدبیر کنیم.
 
وی افزود: البته جریان مخالفی در کنگره آمریکا مخالفت هایشان را در این باره آغاز کرده اند که باید دید این جریان به کدام سمت و سو خواهد رفت.
 
کمالوندی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شفاف سازی در اعلام قیمت آب سنگین فروخته شده به آمریکا تصریح کرد: برای همکاران ما در سازمان انرژی اتمی قدری دلسوزی و دانش فنی و حقوقی قائل باشید و برای مسئولان وزارت امورخارجه قدری آگاهی تجاری و حقوقی باید قایل شد.

وی افزود: تصمیمی که این مجموعه می گیرند براساس ماه ها بررسی های حساب شده و در چارچوب منافع ملی است ؛ این کار را با این نگاه انجام داده ایم که در حد خودش کار بزرگی است . صدور محصولات راهبردی به آمریکا کار کمی نیست و این را باید قدر دانست.
 
کمالوندی گفت : همانطور که قیمت یک میلیون متر پارچه تولیدی با قیمت متری آن متفاوت است قیمت 32 هزار کیلو آب سنگین نیز با قیمت یک کیلوی آن تفاوت دارد.
 
معاون سازمان انرژی اتمی افزود : برخی کشورها ممکن است به 20 تا 25 کیلو از این ماده نیاز داشته باشند همه کشورها که در حد بالا به این محصول نیاز ندارند زیرا باید در سطح بالایی از فناوری و در زمینه های تحقیقاتی و دارویی کار کرده باشند.
 
کمالوندی با اشاره به تایید کیفیت آب سنگین کشورمان در یکی از موسسات تحقیقاتی آمریکا و برنامه افزایش این کیفیت تا سطح محصولات درجه یک دنیا گفت :‌ نمی توانیم خود را از بازار دنیا محروم و از فروش آن خودداری کنیم ؛ ضمن این که نمی توانیم آن را کیلوکیلو بفروشیم.
 
کمالوندی افزود: به فرض فروش کیلویی این محصول ممکن است قیمت آن دو تا دو و نیم برابر نیز باشد اما قیمت 32 هزار کیلو آب سنگین با قیمت یک، دو یا صد کیلو کاملا متفاوت است.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی منتقدان مبنی بر فروش ارزان آب سنگین به آمریکا تصریح کرد: آنهایی که چنین ادعایی دارند بیایند و این محصول را سه برابر قیمت بفروشند؛ دو برابر قیمت هم مال خودشان . صحبت در این باره نباید بدون اساس و مدرک باشد.
 
وی با اشاره به مذاکره با برخی کشورهای دیگر برای فروش محصول آب سنگین تولیدی کشورمان گفت:با اهداف سیاسی نمی شود حرف های منطقی ، تجاری و علمی زد کسانی که در این باره صحبت می کنند قدری انصاف داشته باشند.
 
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: براساس اطلاعات در 10 سال گذشته مبادله این حجم از آب سنگین بسیار کم بوده ؛ 10 تن، 20 تن و یا 25 تن مبادله شده است اما در این حد خیلی کم داشته ایم.
 
کمالوندی افزود: منتقدان بدون اطلاعات در این باره صحبت نکنند و سبب تشویش افکارعمومی نشوند و مردم را بیهوده نگران نکنند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکره با دیگر کشورها به ویژه روسیه برای فروش آب سنگین گفت: با کشورهای مختلف در این باره در ارتباطیم و مسایل مختلفی حول این موضوع مدنظر است زیرا این کالایی راهبردی است که این را به هر کشوری نمی توان فروخت.
 
کمالوندی افزود: ممکن است کشوری این محصول را به 10 برابر قیمت آن هم بخواهد اما نمی توان آن را به هر کشوری فروخت.
 
وی گفت: نمی خواهم این محصول را به اسلحه تشبیه کنم اما شاید شبیه به این را بتوان گفت که حتی اگر سلاح را می خواهید بفروشید به هر جایی نمی توان فروخت البته نمی خواهم بگویم این سلاح است که بعد بگویند چرا به آمریکا فروخته اید.
 
معاون سازمان انرژی اتمی افزود : این محصول را باید به کشورهایی فروخت که از نظر علمی توانایی استفاده از آن را دارند و ما هم به عنوان کشور تولیدکننده این ماده حیاتی با فناوری بالا ، مسئولیت هایی از نظر حقوق بین المللی داریم.
 
کمالوندی گفت: درباره آمریکا نیز این تعهد گرفته شده و قرار است از این محصول در زمینه تحقیقاتی و دارویی استفاده شود و اگر به عنوان نمونه قرار بر استفاده تسلیحاتی بود قطعا به آنان نمی فروختیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد