سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس تنش‌آفرین است/به هنگام تصویب تحریم های جدید، تلافی می‌کنیم

خبرگزاری فارس: حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس تنش‌آفرین است/به هنگام تصویب تحریم های جدید، تلافی می‌کنیم

پیش‌نویس قطعنامه جدیدی به کنگره ارائه شده که در آن ایران به دلیل «حضور تنش‌آفرین» در آب‌های خلیج‌فارس محکوم شده و از مرزبانان ایرانی خواسته شده که به جای دستگیری ملوانان عبوری، به آنها کمک کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «رندی فوربس» نماینده جمهوری‌خواهان ویرجینیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داده که در صورت تصویب، حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس به عنوان اقدامی تنش‌آفرین، محکوم خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی کنگره، در متن این قطعنامه برای اشاره به خلیج‌فارس از عبارت مجعول رایج در برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی این آبراهه استفاده شده و از ایران به دلیل «عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی و بی‌توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» انتقاد شده است.دلیل این انتقاد به حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج‌فارس گره زده شده و دقیقاً اینگونه بیان شده است: «عملیات نظامی ایران به گونه‌ای انجام می‌شود که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، موجبات لطمه زدن به ثبات شده، خطر اوج گرفتن ناخواسته تنش‌ها را افزایش داده و باعث بالا رفتن ریسک برای نیروهای مسلح ایالات‌متحده در فراسوی مرزها شده است.»تمرین آتش شناورهای ایرانی در فاصله 1500 یاردی ناو هواپیمابر ترومن در دسامبر 2015، پرواز هواپیمای نظامی ایران بر فراز این ناو در ژانویه 2016 و «سوار شدن غیرقانونی بر 2 شناور گشتی آمریکایی و دستگیری خدمه آن با تهدید اسلحه» به عنوان دیگر مستندات این قانون گذار آمریکایی برای محکوم بودن حضور نظامیان ایران در آب‌های جنوبی ایران مطرح شده است.

در ادامه این قطعنامه آمده که «نیروهای مسلح آمریکا مکرراً بر اساس قوانین بین‌المللی دریانوردی به ملوانان ایرانی گرفتار در مشکل، کمک کرده ولی ایران با زیر پا گذاشتن همین قوانین، در 12 ژانویه امسال، حق ایمنی شناورهای متعلق به کشورهای دارای حاکمیت ملی را نقض کرد.»یکی از آخرین موارد برخورد مستقیم مسافران عبوری ایرانی با ناوهای آمریکایی، حادثه شلیک موشک هدایت‌شونده ناو وینسنس به پرواز شماره 655 ایران‌ایر در سال 1367 است؛ در این حادثه 290 نفر سوختند.در پایان پیش‌نویس این قطعنامه از دولت آمریکا خواسته شده که «به رفتارهای خطرناک و غیرحرفه‌ای پیشین و آینده ایران، پاسخی قوی دهد.»نماینده فوربس در بخش درخواست‌های این قطعنامه، پای کنگره و تحریم‌های ایران را هم پیش کشیده و گفته «قول می‌دهیم به هنگام بررسی قوانین مربوط به ایران از جمله قوانین تحریمی و کنترل تسلیحاتی، رفتار نیروهای نظامی و شبه‌نظامی ایران را به یاد داشته باشیم.»

ارسال اولین محموله پتروشیمی ایران به اروپا، اولین بار پس از برجام

از زمان آغاز خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کالا به اروپا، دیگر از خدمات خطوط خارجی برای حمل محمولات به سمت اروپا استفاده نکرده‌ایم.
از اواخر سال گذشته همزمان با رفع تحریم کشتی‏رانی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام، صادرات اولین محموله های پتروشیمی ایران به اروپا از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی  پس از چند سال از سر گرفته شد.در همین ارتباط محمد حسن باقرین مدیر خدمات بازرگانی "شرکت اس پی آی آی" در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران در مورد این محموله ها گفت: اروپا بعد از چین دومین بازار عمده صادرات پتروشیمی این شرکت در سال گذشته بوده است. قبل از امضای سند برجام صادرات به اورپا به دلیل محدودیتها و تحریمهای موجود صرفا از طریق خطوط خارجی صورت می‌گرفت اما بعد از توافق هسته‌ای صادرات محموله‌ها به اروپا از طریق خط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران (ایریسل) نیز ممکن شد.
وی ادامه داد: شرکت اس پی آی آی که از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری ساتا می باشد، در امر صادرات محصولات پتروشیمی و نیز تامین مالی پروژه های مرتبط با آن فعال می باشد. این شرکت دارای شعبات و دفاتری در آفریقای جنوبی، چین، عمان و آلمان می باشد.
باقرین خاطر نشان کرد: در بدو استفاده از خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات کالا به اروپا نگرانی‌هایی برای ارسال اولین محموله مانند تاخیر قابل توجه در حرکت به سمت اروپا و یا کارشکنی‌های طرفهای درگیر خارجی و اینکه کشتی نتواند در بنادر اروپایی به موقع پهلو بگیرد، وجود داشت. اما خوشبختانه با حمایت قاطع مدیریت عالی شرکت اس پی آی آی، اولین محموله ارسالی به بهترین نحو ممکن در اختیار خریداران محصول قرار گرفت.
مدیر خدمات بازرگانی "شرکت اس پی آی آی" گفت: از زمان راه اندازی خط اروپای کشتی‏رانی جمهوری اسلامی، این شرکت تاکنون قریب به 100 کانتینر محصول پتروشیمی به اروپا صادر نموده وان شاء ا... از این پس نیز این امر با حجم بیشتری ادامه پیدا خواهد نمود.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه از زمان آغاز خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کالا به اروپا، دیگر از خدمات خطوط خارجی برای حمل محمولات به سمت اروپا استفاده نکرده ایم.باقرین در مورد مقصد صادرات پتروشیمی ایران در اروپا گفت: در حال حاضر بنادر آنتورپ در بلژیک، هامبورگ در آلمان، جنوا در ایتالیا، و بارسلونا در اسپانیا عمده بنادری هستند که کشتی‌های ایران در آنجا پهلو می‌گیرند. اکثر محمولات صادراتی ما نیز از طریق بندر آنتورپ در کشورهای آلمان، بلژیک، لهستان، هلند، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی هم بصورت عمده و هم بصورت مویرگی توزیع می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: با وجود این که پس از کشور چین، بلژیک دومین مقصد صادرات دریایی این شرکت در سال گذشته بوده است، ولی  به لحاظ وزنی صادرات به اروپا تنها حدود 10 درصد کل صادرات شرکت در سال 94 بوده و اختلاف بسیار فاحشی با تناژ صادراتی به بازار چین دارد. این اختلاف نشان می‌دهد که ما باید فعالیت‌های خود را جهت تقویت حضور در سایر بازارها با جدیت بیشتری دنبال کنیم.مدیر خدمات بازرگانی "شرکت ای پی سی" گفت: در حال حاضر رقابت در بازار نفت و پتروشیمی هر روز در حال افزایش است. از گوشه کنار جهان همواره اخباری در خصوص توسعه محصولات تولیدکنندگان فعلی و نیز راه‏اندازی مجتمعهای جدید به گوش می‏رسد. در این شرایط می بایست خود را برای حضور در بازارهای جدید و بکر مانند آفریقا آماده کنیم و بتوانیم به حیات خود در بازار و بیشینه کردن سود ادامه دهیم.
باقرین در پایان خاطر نشان کرد: عربستان مهمترین رقیب ایران در صنعت پتروشیمی است و پیشرفت کشور در این صنعت بستگی به این مسئله دارد که تا چه اندازه و با چه میزان هزینه‏ای، بتوانیم روی مواد خام خود ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار یان کوبیش، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق تأکید کرد: به امریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار یان کوبیش، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق تأکید کرد: به امریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده است.به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در این دیدار، با ابراز نگرانی از اوضاع این روزهای عراق و ظلم‌های فراوانی که بر مردم این کشور می‌رود، گفت: در مقطعی، گرفتار استبداد خشن حزب بعث و صدام بودند که علاوه بر ایجاد دشمنی با همسایگان، کشور را به سوی ویرانی برد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشغال کویت را هدفی برای سرپوش گذاشتن بر استقراض‌های فراوان به خاطر حمله به جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: غربی‌ها که علیه صدام به حمایت از کویت برخاسته بودند، علاوه بر نیروهای سه‌گانه عراق، همه زیرساخت‌ها را نابود کردند.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تشریح اوضاع رقت‌انگیز مردم عراق، به‌ویژه در سال‌های اخیر، گفت: تفرقه‌های قومیتی و مذهبی که در عراق مزمن شده است، همیشه این کشور را زجر می‌دهد.
وی با ارائه تحلیلی از چرایی و چگونگی شکل‌گیری داعش در عراق و گسترش آنها در برخی شهرهای این کشور، تصریح کرد: قبول این اتفاق آسان نیست که یک گروه تروریستی یک سوم خاک کشور عراق را اشغال کرده‌ است و دولت و ملت نتوانند مقابلات کارسازی علیه آنها داشته باشند.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تصمیم‌گیری‌های سران عشایر را برای بسیاری از مسائل عراق مهم دانست و گفت: این روزها احزاب و گروه‌های فراوان هم اضافه شدند که به جای تقویت وحدت عوامل تفرقه را گسترش می‌دهند.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توضیح درباره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای اسلامی و همسایه، افزود: براساس احساسات انسانی و اسلامی از هر جهت که بتوانیم به دولت و ملت عراق کمک می‌کنیم.
وی مطالعه همه‌جانبه را ضرورت اصلاح مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: در شرایطی که ایران گرفتار تحریم‌های ظالمانه است، تا حدودی به همسایگان کمک می‌کنیم.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان ضررهای فراوان اقدام امریکا در اشغال عراق، افزود: اگر چه مستبدی چون صدام را ساقط کرد، اما پس از به هم خوردن نظام و ساختار مردم عراق، این کشور را رها کرد و رفت، ولی عوامل نفوذ آنان باقی ماند.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه به خاطر مشترکات فرهنگی، اطلاعات ایران از عراق زیاد است، گفت: اگر جامعه جهانی و سازمان ملل برای حل مشکل عراق صادق و مصمم باشند، ایران آماده همکاری در همه زمینه‌هاست.
وی با تأکید بر ضرورت مبارزه اصولی و همه جانبه با پدیده شوم تروریسم به عوامل تمایل جوانان کشورهای مختلف به گروه‌هایی چون داعش پرداخت و گفت: نارضایی مردم و به خصوص جوانان از استکبار و عوامل استبدادی آنها در کشورهای مختلف، باعث تسهیل سربازگیری ازجانب گروه‌هایی چون داعش می‌شود.
آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در بیان سوابق حضور استبداد و استعمار در ایران به همکاری‌های رژیم پهلوی و امریکا در سال‌های مبارزه اشاره کرد و با توضیح درباره مقاطع مهم رویارویی امریکا با مردم ایران از جمله کودتا علیه دولت ملی مصدق و تشویق عراق به تجاوز به ایران و حمایت‌های بی‌دریغ در طول هشت سال جنگ تحمیلی و در نهایت درگیری رسمی علیه ایران تا حدّ اسقاط هواپیمای ایرباس حامل 290 مسافر، افزود: پس از فراز و فرودهای فراوان، وقتی به خاطر تصویب برجام فضای گفتگو باز شد، باز بعضی‌ها با خوی استکباری بحث بلوکه شدن اموال ایرانی را به بهانه دخالت ایران در چند اتفاق مطرح می‌کنند که از اساس دروغ است و براساس یک تهمت دادگاه‌های آن یک ابرقدرت اموال بلوکه شده ایران را تاراج می‌کند که اگر چنین باشد، ایران اسناد غیرقابل انکاری از دست داشتن امریکا در کشته شدن مردم و جوانان خود دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه «به امریکایی‌ها بگویید دوره زورگویی‌ها تمام شده است»، گفت: شاید بتوانند در کشوری مثل لیبی، دولتش را ساقط کنند، اما اوضاع آشفته لیبی همه دنیا را ناامن می‌کند.آقای یان کوبیش، نیز در این دیدار گفت: از زمانی که در آسیای میانه و قفقاز مشغول مأموریت‌های خود بودم، همواره نام هاشمی رفسنجانی را به عنوان شخصیت تأثیرگذار در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شنیدم.نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، با اشاره به نقش و تأثیر کمک‌های دولت و ملت ایران از دولت و ملت عراق، افزود: زمانی که تروریست‌های داعش شهرهای عراق را اشغال، خانه‌ها را ویران و مردم را آواره کرده بودند و به سوی بغداد حرکت می‌کردند، حمایت‌های ایران به کمک مردم عراق آمد.وی سوابق همکاری مردم دو کشور ایران و عراق را درخشان و طولانی دانست و گفت: می‌دانیم که در مقطع فعلی ایران سرمایه‌گذاری‌های انسانی فراوانی در عراق کرده که برای شرایط امروز آن کشور، ضروری است.یان کوبیش، امنیت را نیاز ضروری همه عراق دانست و افزود: البته نیروهای عراقی هر روز پیروزی‌های درخشان به دست می‌آورند و داعش را به عقب می‌رانند.وی اقدامات داعش را بهترین تعریف برای اقدامات تروریستی خواند و گفت: همین امروز در یک اقدام تروریستی در اطراف بغداد، ده‌ها نفر را کشتند و مجروح کردند که جنایتی دیگر بر جنایات بی‌شمار آنان بود.نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، به‌کار بردن سلاح‌های شیمیایی به دست داعش را تهدیدی برای مردم عراق، منطقه و حتی جهان دانست و افزود: یک بحران انسانی در عراق در حال گسترش است، در حالی که هیچ توانی برای جبران عقب ماندگی‌ها ندارد که این به خاطر کاهش قیمت نفت خام، یک بحران مالی هم شده است.وی با ارائه آماری تحلیلی از اوضاع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی عراق، حفظ تمامیت ارضی و تأکید بر وحدت ملی این کشور، گفت: باید به مردم عراق کمک شود تا با داعش به عنوان دشمن بشر بجنگد.
در روزهای گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی در خصوص مأمور شدن برادر رئیس جمهور سوریه برای فرماندهی عملیات آزادسازی حلب منتشر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزهای گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی در خصوص مأمور شدن برادر رئیس جمهور سوریه برای فرماندهی عملیات آزادسازی حلب منتشر شده است.
به گزارش انتخاب، این خبر بیشتر در صفحه‌هایی منتشر شده است که خود را مرتبط با نهادهای امنیتی سوری معرفی کرده اند.
سایت "شام تایمز" تأکید کرد که در این خبرها ادعا شده است که "بشار اسد" فرمانده کل نیروهای مسلح، فرماندهی عملیات حلب را بر عهدۀ "ماهر اسد" گذاشته است.
خبرگزاری "اوقات شام" به نقل از یک منبع رسمی سوری تأکید کرد که این خبرها به هیچ وجه صحت ندارند و بعضی صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی با انتشار اینگونه خبرها به دنبال جذب مخاطب هستند، و اینگونه اطلاعات را نباید از سایتها و صفحه‌های تأیید نشده و به ویژه صفحه‌هایی که با اسامی جعلی امنیتی و یا منسوب به فرماندهان نظامی و امنیتی هستند، دریافت کرد.*العالم

خیلی‌ها در جهان معتقدند که «اوباما - کری» فرصتی است که در گذشته وجود نداشته و معلوم هم نیست در آینده وجود داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خیلی‌ها در جهان معتقدند که «اوباما - کری» فرصتی است که در گذشته وجود نداشته و معلوم هم نیست در آینده وجود داشته باشد. به همین دلیل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها برای خاتمه دوران اوباما روزشماری می‌کنند. اینکه پادشاه سعودی شخصاً برای استقبال سران کشورهای خلیج‌فارس به فرودگاه می‌رود اما برای استقبال از اوباما نفر دست‌چندم می‌فرستد یا نتانیاهو حاضر به ملاقات با اوباما نیست، نشانه‌های روشن و آشکاری از تنفر آنها از اوباما است.

به گزارش انتخاب، سیدحسین موسویان که بین سال‌های 1382 تا 1384 و در زمانی که حسن روحانی، ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را بر‌عهده داشت، سخنگو و از اعضای بلندپایه این تیم بود، در گفت‌و‌گویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» به تحلیل اوضاع دیپلماتیک منطقه، موانع و چالش‌های برجام و رابطه پرمناقشه ایران و آمریکا پرداخته است.

موسویان که پیش‌تر در زمانی که حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، به‌عنوان معاون بین‌الملل این شورا انجام وظیفه می‌کرد، در این گفت‌و‌گو 6 چالش بزرگ ایران در مبادلات بانکی را تشریح کرده. او که در زمان ریاست‌جمهوری اکبر‌ هاشمی‌ رفسنجانی به مدت هفت سال (1369 - 1376) سفیر ایران در آلمان بود، در بخشی از این گفت‌و‌گو اتحاد ریاض و تل‌آویو را واکاوی کرد و بر این باور است که عربستان با اتحاد با اسرائیل به دنبال آن است تا علاوه بر اعمال فشار بر واشنگتن مانع از خروج آمریکا از خاورمیانه و تغییر استراتژی این کشور شود؛ تغییری که اگر رخ دهد، بی‌تردید می‌تواند وضعیت متزلزل عربستان در خاورمیانه را متزلزل‌تر کند.

موسویان که اکنون به‌عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرینستون آمریکا به تحقیق مشغول است تاکید می‌کند که نقش تهران در جدال پیدا و پنهان ائتلاف ریاض-تل‌آویو با واشنگتن بسیار تاثیر‌گذار و تعیین‌کننده است. متن کامل این گفت‌و‌گو در پی می‌آید:

- این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد انتقاد از برجام در داخل هستیم. مخالفان و منتقدان برجام بر این باورند که برجام نتیجه موفقیت‌آمیزی نداشته و چیزی عاید ایران نشده است. آنها همچنین بر این باورند که ایالات‌متحده در انجام تعهداتش ضعیف عمل می‌کند. با گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن برجام، جمع‌بندی شما از اجرای برجام چیست؟ به باور شما مهم‌ترین چالش اجرای برجام کجاست و آیا آمریکا در اجرای برجام کارشکنی می‌کند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است دلیل آن چیست؟

برجام تا‌کنون توسط همه طرف‌ها اجرا شده است.گشایش در روابط خارجی ایران عملی شده است. ظرف صد روز بعد از اجرایی شدن برجام، ده‌ها میلیارد دلار قراردادهای صنعتی و تکنولوژیک به امضا رسیده است. با بیش از 300 بانک جهان روابط کارگزاری برقرار شده است. قرارداد یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی دفاعی جهان عملیاتی شده‌است. صادرات نفت ایران افزایش چشمگیر داشته است. اینها واقعیاتی است غیرقابل انکار. در دوره سه ماه بعد از برجام، فقط یکی از بانک‌های مستقر در آلمان حدود یک میلیارد دلار ال‌سی برای ایران باز کرده است؛ اما مشکلی که هنوز وجود دارد مربوط به نقل‌وانتقالات بانکی است. در این زمینه هنوز چند مشکل وجود دارد که به 6 مورد اشاره می‌کنم:

اول: اینکه بانک‌های مهم غیرآمریکایی از انجام تبادلات بانکی با ایران در چارچوب برجام وحشت دارند. دولت آمریکا یا دولت‌های اروپایی هم نمی‌توانند بانک‌ها را مجبور کنند. در دوره قبل به‌خاطر تحریم‌های یک و چند جانبه و سازمان ملل، آمریکا جریمه‌های سنگینی علیه بانک‌های مهمی اعمال کرد. ریختن رعب و وحشتی که در طول 10 سال ایجاد شده به مقداری صبر و زمان و تلاش ویژه نیاز دارد. در این مورد دولت آمریکا کوتاهی می‌کند و باید حسن نیت به خرج داده و اطمینان‌های لازم را به بانک‌های مهم غیراروپایی بدهد.

دوم: روابط بانکی ایران با جهان به مدت 10 سال قطع بوده است. بنابراین بانک‌های ما با استانداردهای روزجهانی فاصله زیادی پیدا کرده‌اند. اصلاح این نقیصه هم به زمان نیاز دارد.

سوم: برخی از بانک‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا مجازات شده‌اند، همان زمان به وزارت خزانه‌داری آمریکا هم متعهد شده‌اند که تا چند سال مشخص با ایران کار نخواهند کرد. دربرخی از موارد، چنین دوره‌های زمانی هم هنوز تمام نشده است.

چهارم: برخی قوانین و مقررات در سال‌های قبل در زمینه پولشویی و تروریسم به تصویب رسیده که ربطی به برجام ندارد. رفع این مشکل هم نیازمند اقدامات حقوقی - فنی - سیاسی مستقل دیگری است که باید انجام شودو نیازمند زمان است.

پنجم: در داخل، بحث جیره‌خواران تحریم زیاد مطرح شده است. اما جیره‌خواران خارجی تحریم، منافع کلان زیادی از تحریم‌های ایران برده‌اند تا جایی که در دوره تحریم، هزینه مبادلات بانکی تا 15درصد مازاد بر عرف جهانی به ایران تحمیل کرده‌اند و این جیره‌خواران خارجی هم مایلند همان وضع قبلی ادامه پیدا کند.

ششم: در دوران تحریم‌ها برخی از شرکت‌های دولتی و خصوصی یا بانک‌های ایران قادر به انتقال وجه برای پرداخت تعهداتشان نبودند. بنابراین شرکت‌های بیمه دولتی کشور مجبور به پرداخت به صادرکننده شده و الان ایران بدهکار است. تا زمانی‌که این بدهی‌ها تسویه یا استمهال نشود، شرکت‌های بیمه خارجی مثل هرمس آلمان یا ساچه ایتالیا یا کوفاس فرانسه قادر به اختصاص پوشش اعتباری جدید نیستند. بنابراین الان بانک مرکزی و دست‌اندرکاران ایرانی در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستند که این هم زمان لازم دارد.

- امروز بعد از سوئیفت، پیکان حملات منتقدان برجام، تحریم دلاری یا همان U-Turn را نشانه گرفته‌ است. منتقدان بر این باورند که رفع تحریم دلاری در مذاکرات جدی گرفته نشده‌است و مذاکره‌کنندگان به آن بی‌توجهی کرده‌اند. با این همه دکتر عراقچی در مصاحبه‌ای تاکید کرد اساسا عدم لغو تحریم دلاری و رهایی از مبادله با دلار و جایگزینی یورو از خواسته‌های ایران بوده‌است؛ زیرا این اقدام خطرات خود را دارد؛ خطری که چند روز پیش گریبان ایران را گرفت و 2 میلیارد دلار از پول‌های ایران در آمریکا بلوکه شد. منتقدان پاسخ آقای عراقچی را این‌گونه می‌دهند که می‌شد تحریم دلاری را لغو کرد؛ اما از آن استفاده نکرد. با توجه به اطلاعات شما از جریان مذاکرات، آیا تیم مذاکره‌کننده اساساً موضوع لغو تحریم‌های دلاری در جریان مذاکرات را مطرح کرد یا نه؟ اگر مطرح نکرد به چه دلیل بود و اگر مطرح کرد چرا موفق نشد آن را لغو کند؟

نظر آقای عراقچی درست است. برای رفع تحریم‌های دلاری و گشایش روابط بانکی ایران و آمریکا و U-Turn نیاز به مذاکره در حوزه روابط دوجانبه ایران و آمریکا و رفع تحریم‌های اولیه غیرهسته‌ای است که اولا تیم مذاکره‌کننده مجاز نبوده و ثانیا اگر ایران بخواهد می‌تواند چنین مذاکراتی را با آمریکا آغاز کند.تحریم‌های اولیه پرشماری پیش از بحران هسته‌ای توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده که ربطی به برجام ندارد. بعد از انقلاب دادگاه‌های آمریکا ایران را به اتهام دخالت در عملیات تروریستی به پرداخت ده‌ها میلیارد دلار محکوم کرده‌اند. با هر گردش U-Turn ممکن است پول ایران در بانک‌های آمریکا بلوکه شود. هرچند کلیه دعاوی و رای‌های صادره دادگاه‌های آمریکا غیرقانونی است، منتها حل این مساله در ظرفیت برجام نبوده و نیست. دادگاه‌های ایران هم علیه آمریکا رأی‌هایی صادر کرده‌اند که در قالب برجام، آرای دستگاه قضایی ایران باطل نشده و نخواهد شد.

- آیا به باور شما این امکان وجود دارد که بشود - دست‌کم به‌طور موقت، مانند همان اتفاقی که بین سال‌های 1995 تا 2008 افتاد - با آمریکا برای رفع تحریم‌های دلاری به تفاهم رسید. به عبارت دیگر می‌توان در مذاکرات از وزارت خزانه‌داری آمریکا امتیازی درباره تحریم‌های دلاری برای تسهیل تجارت از طریق این ارز گرفت؟ راهکار شما برای این چالش چیست؟

تحریم‌های دلاری مربوط به تحریم‌های اولیه و غیرهسته‌ای است. در عالم دیپلماسی شانس وقوع چنین امکانی وجود دارد. منتهی مستلزم گفت‌وگوهای فراتر از برجام است. زمینه‌های بده و بستان بین ایران و آمریکا هم الی ماشاء‌الله زیاد است. این بستگی به این دارد که تهران آمادگی ورود به برخی از بده بستان‌ها را دارد یا خیر؟

اجازه دهید وارد بحث درباره روابط ایران و آمریکا شویم. تنها چند ماه تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما باقی مانده ‌است. جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده چندی پیش اعلام کرد که آماده مذاکره با ایران بر سر برنامه‌های موشکی تهران است. موضوعی که با پاسخ تند مقامات نظامی و سیاسی تهران مواجه شد. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران در همین باره به صراحت اعلام کرد برجام موشکی در کار نیست. با این همه از شواهد امر پیداست که آمریکا تمایل دارد در موضوعات دیگر با تهران وارد مذاکره شود. بسیاری بر این باورند دوره ریاست‌جمهوری اوباما و وزارت‌خارجه جان کری بهترین زمان برای حل و فصل مشکلات موجود بین تهران - واشنگتن است و باید از این فرصت بهره جست، برخی دیگر اما نگاه متفاوتی دارند. نگاه شما به این موضوع چیست؟

ایران در مورد توان نظامی خود نباید به آمریکا یا هر قدرت دیگری باج بدهد. منتها کشورهای حوزه خلیج‌فارس به بهانه آزمایش موشکی ایران قصد داشتند که پیمانی با ناتو امضا کنند که امنیت خلیج‌فارس و کشورهای عربی این حوزه به ناتو داده شود که بازهم عملا خود آمریکا باید هزینه می‌کرد. جان کری در مقابل این اصرار آنها گفته بود که با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کنیم. ایران به‌حق و به جا رد کرد. منتها ایران می‌توانست همزمان یک طرح آلترناتیو بدهد که شامل کنترل صدور تسلیحات متعارف جهان به منطقه خلیج‌ فارس باشد. به هرحال مقامات آمریکایی گفته‌اند که آمادگی گفت‌وگو در سایر موارد را دارند. ایران هم پاسخ داده که در مورد مسائل فراتر از برجام گفت‌وگو نمی‌کند. خیلی‌ها در جهان معتقدند که اوباما - کری فرصتی هستند که در گذشته وجود نداشته و معلوم هم نیست در آینده وجود داشته باشد. به همین دلیل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها برای خاتمه دوران اوباما روزشماری می‌کنند. اینکه پادشاه سعودی شخصا برای استقبال سران کشورهای خلیج‌فارس به فرودگاه می‌رود اما برای استقبال از اوباما نفر دست چندم می‌فرستد یا نتانیاهو حاضر به ملاقات با اوباما نیست، نشانه‌های روشن و آشکاری از تنفر آنها از اوباما است که عمده این تنفر هم به‌خاطر برجام و سیاست‌های اوباما در مورد ایران است؛ اما نهایتاً نظام جمهوری اسلامی به‌خاطر بی‌اعتمادی‌های ریشه‌دار دیرینه به آمریکا اعتماد ندارد که این بی‌اعتمادی هم واقعی و مشروع است.

- با توجه به شواهد امر به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد نهایی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر سال جاری هستند. به باور شما کدام نامزد برای ایران مطلوب‌تر است و شرایط بهتری برای ایران ایجاد می‌کند؟

محاسبات درون حزبی آمریکا نشان می‌دهد که شانس خانم کلینتون برای کاندیداتوری حزب دموکرات 92 درصد است و شانس آقای ترامپ حدود 70 درصد است. اگر این دو به دوره نهایی برسند، شانس خانم کلینتون بیشتر خواهد بود؛ مگر اینکه حوادث جدیدی رخ دهد که کفه را به نفع ترامپ تغییر دهد. هر دو هم شرایط را برای ایران سخت‌تر خواهند کرد.

- به نظر شما روابط ایران با آمریکا با توجه به نزدیکی هیلاری کلینتون به لابی اسرائیل در دوره ریاست‌جمهوری احتمالی وی چگونه خواهد بود؟

بعید ‌می‌دانم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برجام را پاره کند. خانم کلینتون هم برجام را اجرا خواهد کرد؛ اما بسیار تنگ‌نظرانه. او پیش از هرچیز سعی خواهد کرد خلأ ایجاد‌شده در روابط آمریکا - اسرائیل در دوران اوباما را جبران کند. سعودی‌ها به ستاد انتخاباتی کلینتون کمک‌های مالی سنگینی کرده‌اند. بنابراین او سعی خواهد کرد که زخم عمیق بر تن روابط آمریکا و متحدان سنی عربش را تا حدی مداوا کند. با این دو محور، امکان برداشتن گام‌های مثبت و مهم در مورد روابط با تهران بسیار ضعیف خواهد بود، البته بخشی از این سناریو به سیاست‌های ایران هم برمی‌گردد؛ چون این یک جاده دوطرفه است.

- اجازه بدهید به موضوع مسائل منطقه‌ای بپردازیم. شما پیش‌تر در مقاله‌ای نوشته بودید که راه واقع‌بینانه برای رفع تنش‌ها در خاورمیانه به‌خصوص ایران و عربستان تشکیل یک «سیستم همکاری مشترک منطقه‌ای» فی‌مابین ایران وکشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و عراق اتخاذ شود. به باور شما و با توجه به شرایط موجود منطقه‌ای به نظر می‌رسد این ایده نه تنها واقع‌بینانه نیست، بلکه بسیار آرمان‌گرایانه است. آیا شما همچنان بر این باور هستید که امکان تشکیل یک سیستم همکاری مشترک منطقه‌ای براساس مدل سازمان مشارکت و همکاری اروپا که کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کردند، وجود دارد؟ به عبارت دیگر آیا اساسا امکان گفت‌و‌گو با مقامات عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در فضای بحران زده کنونی وجود دارد؟

ایده تشکیل سیستم همکاری جمعی در خلیج‌فارس یک ایده منطقی و واقع‌بینانه است که کشورهای زیادی از جمله اروپایی‌ها هم بسیار مشتاق آن هستند. خصومت‌های سعودی‌ها غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه است. بنابراین ما باید در طرح این ایده فعال شویم. در شرایط فعلی سعودی‌ها علاقه‌ای به گفت‌وگو با ایران ندارند. بخش اصلی عصبانیت آنها هم از اربابشان آمریکا است که معتقدند بعد از 80 سال نوکری، آمریکا آنها را به ایران فروخته است. دیدید که اوباما رسما به سعودی‌ها پیشنهاد داد که در منطقه با ایران مشارکت کنید. ترکی الفیصل هم در مقاله‌ای جواب داد که آقای اوباما نمک به زخم ما نپاشید.منتها جا انداختن ایده‌های بزرگ هم نیازمند ابتکار و تلاش دیپلماتیک است، هم نیازمند هزینه و هم صبر وحوصله. ما 12 سال با جهان چانه زدیم تا غنی‌سازی ایران را پذیرفتند. تشکیل سیستم همکاری‌های جمعی در خلیج‌فارس هم کار سنگین می‌طلبد.

- بسیاری بر این باورند که با توجه به تحولات منطقه‌ای به خصوص در سوریه و یمن و با توجه به حصول توافق هسته‌ای، توازن قوا در منطقه به نفع ایران و به ضرر عربستان بر هم خورده‌است. اقدامات شدید و مواضع رادیکال عربستان در ماه‌های گذشته هم ناشی از همین بر هم خوردن توازن قوا و عصبانیت ریاض است. برخی می‌گویند عربستان به دنبال تحریک ایران برای وارد کردن تهران به یک درگیری گسترده منطقه‌ای است. به عبارت ساده‌تر عربستان به دنبال جنگ است تا ناکامی‌های فراگیر خود را در منطقه از جمله در یمن و سوریه جبران کند و مانع استفاده ایران از منافع حاصل از برجام شود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا واقعاً عربستان به دنبال درگیری نظامی با ایران است؟

من فکر نمی‌کنم عربستان دنبال جنگ با ایران باشد؛ چون خوب می‌داند که چنین ظرفیتی ندارد. ریاض احساس می‌کند که با برجام جاده رفع خصومت‌های ایران و غرب به‌ویژه آمریکا هموار شده و قدرت ایران با گشایش‌های جدید اقتصادی - سیاسی مهارشدنی نخواهد بود. بنابراین با لات‌بازی، قصد به‌هم ریختن کافه سیاسی ایران را دارد. در این زمینه هم با اسرائیلی‌ها متحد شده است. به نظر من بیشتر تل‌آویو، ریاض را در تشدید خصومت با ایران مدیریت می‌کند. آنها مشترکاً برای تحقق خواست خود هزینه‌های سرسام‌آوری در آمریکا کرده و قابل پیش‌بینی است که در سایر کشورهای تاثیرگذار و در داخل ایران هم هزینه کنند. ریاض فقط در شش ماه گذشته قراردادهای لابی‌گری با پنج شرکت بزرگ لابی آمریکا را امضا کرده است.

- نظر شما درباره آینده روابط آمریکا و عربستان چیست؟ به نظر می‌رسد رابطه ریاض - واشنگتن دچار یک شیفت پارادایمی عمیق شده‌است. آمریکا در حال تغییر استراتژی سیاست خارجی خود از خاورمیانه به سمت شرق آسیا و مهار چین است. از سوی دیگر ایالات‌متحده با توجه به تکنولوژی‌های جدید، دیگر نیازی به نفت عربستان ندارد. همچنین افکار عمومی در غرب به شدت علیه عربستان بسیج شده‌است و دامنه این تغییر فضا کاخ سفید را ناچار به انتشار اسناد محرمانه 28 صفحه‌ای مبنی بر دخالت عربستان در حوادث یازدهم سپتامبر کرده‌است. کنگره هم به دنبال تصویب طرح‌هایی مرتبط با عربستان و حادثه یازدهم سپتامبراست. همزمان موضوع برجام و پرونده هسته‌ای باعث شد تهران و واشنگتن بر سر یک موضوع امنیتی با یکدیگر به تفاهم برسند. موضوعی که به شدت سران ریاض را متوحش کرده‌است. آینده روابط عربستان و ایالات‌متحده را با توجه به جمیع این جهات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روابط آمریکا با عربستان به این زودی‌ها و سادگی‌ها به گذشته برنخواهد گشت. سیاست‌های ایران یک عامل مهم در تعیین روند روابط آمریکا با عربستان خواهد بود. منافع سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها در این است که هژمونی آمریکا بر منطقه باقی باشد و امنیت و موجودیت آنها را هم تضمین کند. آمریکایی‌ها هم که با بی‌نیاز شدن از نفت و گاز و مشاهده خطر ایدئولوژی وهابیگری و تروریسم تکفیری و امثالهم، نمی‌خواهند خود را هزینه عربستان و دیگر حکومت‌های قبیله‌ای عرب کنند. اما مساله اسرائیل متفاوت است. به‌خاطر همین هم ریاض اتحاد با اسرائیل را تشکیل داده که برنامه‌های آینده آمریکا برای کاهش حضور در منطقه را فشل کند. نقش ایران در تعیین سرنوشت این جدال پیدا و پنهان نیز مهم خواهد بود. آنچه اوباما درمورد عربستان و اسرائیل انجام داده بیش از حد تصور خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها است. منتها اوباما به پایان ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک است و فعلا باید صبر کرد تا انتخابات بعدی آمریکا.

- و سؤال آخر! برخی منتقدان بر این باورند که وزارت امور خارجه به وزارت امور هسته‌ای تبدیل شده‌ و از پرداختن به موضوعات دیگر مانند همسایگان ایران غافل مانده‌ است. آنها برای این ادعای خود ناکامی ایران در جلوگیری از تصویب بیانیه ضدایرانی سازمان همکاری‌های اسلامی را گواه می‌گیرند. آیا شما هم چنین باوری دارید؟

در مورد بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی که باید گفت همه آنهایی که با این سازمان آشنا هستند، می‌دانند که عربستان همیشه نقش تعیین‌کننده در این سازمان داشته و برای تضمین این نقش هم هر سال میلیاردها هزینه می‌کند. اما واقعیت این است که آقای ظریف و تیم هسته‌ای مجبور بودند برای حل مسأله و رفع تحریم‌های کشنده اولویت قائل شوند. به نظر من اگر آقای ظریف در دوران وزارت خارجه‌اش همین یک خدمت را هم می‌کرد، کافی بود که قدر او را بدانیم. شما دیدید که آقای کری هم در یک مقطعی 18 روز در یک هتل ماند و شبانه‌روز مذاکره هسته‌ای کرد و سایر کارهایش را به اجبار رها کرد. در عین حال بهتر بود که سایر مسئولان وزارت خارجه که بار هسته‌ای به‌دوش نداشتند، اهتمام بیشتری برای بهبود روابط دوجانبه با کشورها به‌خرج می‌دادند.

منبع: ایسنا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد