سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران محکوم شد؛ اسناد تروریسم رژیم سعودی محرمانه ماند

پس از گذشت این همه سال از وقایع تروریستی 1983 و 1996 میلادی وقتی نوبت به بازگرداندن دارایی‌های ایران می‌رسد، طلب‌کارها مقابل دادگاه عالی صف می‌کشند تا از آخرین فرصت برای دریافت غرامت استفاده کنند.
گروه بین‌الملل مشرق- هفته پیش بود که دادگاه عالی آمریکا رأی خود را نسبت به شکایت خانواده قربانیان چند حادثه تروریستی که در سال‌های پیش از واقعه 11 سپتامبر رخ داده بود، اعلام کرد. دبورا پترسون که خواهر یکی از قربانیان انفجار پایگاه دریایی آمریکاییان در بیروت (1983 میلادی) است، خانواده قربانیان را در طرح و پیگیری این شکایت نمایندگی کرد.
تداوم حیرت ایرانیان از حکم دادگاه عالی آمریکا
مادر یکی از قربانیان حادثه بیروت در تجمع مقابل دادگاه عالی
یک دادگاه آمریکایی در سال 2003 میلادی ایران را به دلیل حمایت نظامی و مالی از حزب‌الله لبنان به عنوان متهم ردیف اول حادثه بیروت محکوم کرد. حالا دادگاه عالی در ادامه همان حکم، مجوز برداشت حدود 1.75  (1.4 به روایت بی‌بی‌سی) میلیارد دلار از حساب‌های مسدودشده ایران را صادر کرد، حساب‌هایی که پس از گروگان‌گیری در سفارت آمریکا از اختیار دولت ایران خارج شد.دو مسأله در ارتباط با این حکم مورد انتقاد مسئولان دولتی ایران قرار گرفته است، گر چه متأسفانه توسط ناظران بین‌المللی مورد حمایت واقع نشد: انتساب حادثه تروریستی بیروت به ایران تا چه حد مستند است؟ کنگره آمریکا تا چه میزان در صدور حکم برداشت از اموال ایران توسط دادگاه عالی نقش داشته است؟
تداوم حیرت ایرانیان از حکم دادگاه عالی آمریکا
تصویری از تخریب حاصله از بمب‌‌گذاری سال 1983 میلادی
ایران که شاید به دلیل پیش‌بینی نتیجه دادگاه از حضور مؤثر در آن خودداری کرد، حالا انتقاداتش نیز راه به جایی نمی‌برد. روث بادر گینزبرگ قاضی دادگاه عالی ادعای ایران مبنی بر نقض تفکیک قوا در جریان صدور حکم را رد کرده است با این توجیه که کنگره دست دادگاه عالی را نبسته است. اوباما اما که فعلاً سکوت کرده، پیش‌تر به طور کلی با رویه‌شدنِ این‌گونه احکام مخالفت کرده بود زیرا آن را محرکی برای شکایت شهروندان کشورهای دیگر از دولت آمریکا می‌دانست.
در بین قضات دادگاه عالی نیز دو تن به مخالفت با تصمیم سایر قضات پرداخته‌اند. جان رابرتز و سونیا سُتومایور دادگاه عالی را «در خدمت کنگره برای تبدیل یک موضع‌گیری سیاسی به حکم قضایی» متهم کردند. باب منندز سناتور دموکرات از طراحان قانون مربوطه در کنگره اما از اقدام خود دفاع کرد و حکم دادگاه عالی را «پیروزی عدالت پس از انتظار طولانی» دانست.

تداوم حیرت ایرانیان از حکم دادگاه عالی آمریکا
جان رابرتز (سمت چپ در ردیف جلو) و سونیا سُتومایور (سمت راست در ردیف جلو) تنها قضاتی بودند که با برداشت دارایی‌های ایران مخالفت کردند

در هر صورت حالا شاکیان منتظرند تا استنلی اسپارکین قاضی سابق و ناظر فعلی حساب‌های مسدودشده ایران در Citibank نیویورک،  چوب حراج به دارایی‌های ایرانی بزند و آن را میان بازماندگان و خانواده قربانیان حوادث تروریستی تقسیم کند. این کار ممکن است سه ماه تا یک‌سال به طول انجامد. پترسون اما بیش از این می‌خواهد:«فقط بحث پول نیست. مأموریت اصلی این است که بمب‌‌گذاران، پاسخگو باشند و جهان، واقعیت حادثه بیروت را درک کند».
تد اُلسون وکیل شاکیان هنوز طلبکار است و از سال‌هایی می‌گوید که شکایت خانواده قربانیان پشت درهای دیوان عالی منتظر بوده است. آنها بیش از 1000 نفر بوده‌اند که بیشرشان به حادثه حمله به پایگاه دریایی آمریکاییان در بیروت با 241 قربانی مرتبط‌ هستند. حدود یک سال پس از آن حادثه نیروهای آمریکایی بیروت را ترک کردند.
انفجار برج‌های الخُبَر عربستان در سال 1996 میلادی حادثه تروریستی دیگری است که موضوع حکم دادگاه عالی قرار گرفته است. در آن حادثه نیز که 19 کشته بر جای گذاشت، انگشت اتهام به سوی حزب‌الله و در نتیجه ایران نشانه رفت.رسانه‌های آمریکایی انتقاد خاصی به تصمیم اخیر دادگاه عالی نداشته‌اند اما برخی از آنها مدعی‌اند اگر قضات دادگاه عالی در حکم خود صادق هستند و آن را فارغ از تصمیمات سیاستمداران اعلام کرده‌اند، قاعدتاً باید به شکایت قربانیان پرونده‌های تروریستی دیگر نیز رسیدگی کنند، به ویژه حادثه 11 سپتامبر که حدود 2 هزار قربانی برجای گذاشت و بیشتر عوامل آن تبعه عربستان سعودی بودند.
28 صفحه‌ای که به نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر مرتبط است، به بهانه محرمانه‌بودن در گزارش منتشرشده پیرامون این حادثه علنی نشد. حالا همزمان با رسیدگی به پرونده نقش ایران در حوادث دهه 1980 و 1990 میلادی  و سومین سفر اوباما به ریاض، تیتر بسیاری از صفحات اینترنتی به همین موضوع و حق مردم آمریکا در دانستن واقعیت‌ها در مورد حادثه 11 سپتامبر اختصاص یافته است.
متن کامل گزارش شامل 28 صفحه یادشده در Capitol Hill در قلب واشنگتن نگهداری می‌شود و حتی اعضای کنگره نیز که خود از طریق کمیته انتخابی سنا به تحقیق و تألیف آن اقدام کردند فقط مجاز به مطالعه انفرادی بوده و حق نوت‌برداری از آن را ندارند. علیرغم چنین شرایطی جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران ادعا کرد هیچ سندی مبنی بر حمایت مالی عربستان سعودی از القاعده وجود ندارد.باب گراهام رئیس کمیته تحقیق، پورتر گاس رئیس سیا و دونالد ترامپ از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهان انتشار 28 صفحه محرمانه شده‌اند اما جاش ارنست از محرمانه‌ماندن آن خبر داد. همین مسأله موجب انتشار شایعاتی مبنی بر دشت‌داشتن شاهزاده‌های سعودی در قدرت‌گرفتن القاعده شده است. صحبت‌های سناتور گراهام در برنامه «60 دقیقه» شبکه CBS که «دولت، خاندان‌‌های ثروتمند و سازما‌ن‌‌های مالی عربستان سعودی» را حامی 19 هواپیماربا در حادثه 11 سپتامبر دانست، به این فضا دامن زده است. حالا دادگاه عالی پس از حکم اخیر و اوباما در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری‌اش برابر آزمون عدالت و دموکراسی قرار گرفته‌اند، آزمونی که همزمان اثر قابل توجهی در افکار عمومی داخلی و سیاست خارجی ایالات متحده دارد.

رویترز: مسکو در حال ارزیابی منطقه‌ای تجهیز نظامی ایران است

یک خبرگزاری انگلیسی در تحلیلی از همکاری‌های افزون‌تر ایران و روسیه و مکمل بودن همکارهای این دو کشور به ویژه در امور سوریه خبر داد.
به گزارش مشرق، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی پیرامون  «گام‌های ایران و روسیه به سوی روابط نزدیکتر» نوشت: وقتی ایران اولین محموله ارسالی سامانه دفاع هوایی پیشرفته روسیه را در ماه جاری مشاهده نمود، موشک اندازهای آن سامانه را در روز ارتش به نمایش گذاشت. در واقع تصمیم کرملین در ارسال سامانه موشکی «اس -300 » به ایران که متوقف شده بود، موجب شادی این کشور شد زیرا این امر اولین مدرک آشکار در رشد همکاری بین ایران و روسیه با آغاز بحران داخلی سوریه است که البته در حال سنجش میزان نفوذ آمریکا در خاورمیانه نیز می‌باشد.
دیپلمات‌ها و تحلیلگران در این زمینه می‌گویند، تاخیر در اجرای این قرارداد نشان از محدودیت روابطی است که بر اساس همگرایی منافع تا جهان‌بینی مشترک شکل گرفته و در آن اختلاف عقیدتی نیز وجود دارد و روسیه نیز علائمی از بی‌میلی را برای میسر ساختن توسعه یک ائتلاف نشان می‌دهد.
در این بین، برخی مقام‌های ایرانی نیز ائتلاف راهبردی عمیق‌تر از برهه فعلی با روسیه را خواستارند اما کرملین تنها مایل به همکاری‌های کنونی در بعد جدید به خاطر سوریه‌ است.
در همین زمینه نیز «دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین ماه گذشته گفت: «ما به طور مستمر در حال بسط روابط دوستانه با ایرانیم اما نمی‌توانیم واقعا درباره الگوی جدید از روابط با هم گفت‌و‌گو نماییم.»
رویترز با اشاره با لغو تحریم‌های روسیه علیه ایران از آوریل سال گذشته و در زمان توافق این کشور با قدرت‌های جهانی نوشت: روسیه اینک در حال ارزیابی مزایای مالی و دیپلماتیک فروش سلاح به ایران در برابر خطر ناراحت شدن عربستان سعودی، آمریکا و البته اسرائیل است که ایران را دیر یا زود بسیار قدرتمند خواهد کرد.
در ادامه این گزارش با اشاره به حمایت تهران و مسکو از سوریه آمده است: در مسئله حمایت از سوریه دو کشور مکمل هم عمل کرده‌اند. به طوری‌که ایران نیروهای منظم خود که  به خوبی با متحدانش تعامل داشته است را  وارد سوریه نمود و در عین حال روسیه نیز از قدرت هوایی درجه یک خود که ایران و  سوریه فاقد آن بودند، در عرصه سوریه استفاده کرد. از لحاظ دیپلماسی نیز عملیات مشترک تهران و مسکو نقطه محوری هرگونه رایزنی درباره ساختار ترتیبات امنیتی منطقه شده‌ است.
در ادامه این گزارش تحلیلی با اشاره به نشست‌های مخفیانه ایران و روسیه و میل رهبری ایران به ائتلاف با روسیه  تا غرب است: البته این امر با رویکرد دولت ایران که از سوی «حسن روحانی» رییس جمهور و «محمد جواد ظریف» هدایت می‌شود مغایرت دارد که بعد از توافق  هسته‌ای تقریبا هر هفته به استقبال هئیتی از غرب می‌روند. حسن روحانی تحصیل کرده غرب کمتر تمایل به روسیه داشته و رابطه ناخوشایندی را با پوتین ریس جمهور این کشور دارد. یک دیپلمات ایران که مایل به افشای نامش نبود، در این زمینه گفت: «روحانی و پوتین با هم توافق ندارد.»البته برخی دیپلمات‌های دیگر ایران نیز از رابطه بیش از حد ایران و روسیه که در قرن 19 با انگلیس برای سلطه بر ایران به نبرد پرداخت و این دو البته ایران را در هر دو جنگ جهانی اشغال کردند، محتاطند.یکی از سخنگویان سابق دولت «محمد خاتمی» رییس جمهور دو دوره قبل ایران در گفت‌و‌گو با رویترز گفت: «روس‌ها همواره از ما در سیاست خارجی استفاده ابزاری کرده‌اند. آن‌ها هیچگاه در ائتلاف با کشوری پایبند نماندند.»
رویترز می‌نویسد: اما پوتین به شدت در تلاش برای بهبود روابط با ایران بوده و در نوامبر سال جاری با «آیت‌الله خامنه ای» رهبر ایران دیدار کرد  و نسخه‌ای از یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآنی را که این کشور در جریان قرن نوزدهم از ایران به دست آورده بود، به وی هدیه نمود. ایران از بعد تجاری نیز در سال 2015 با این کشور 1.3 میلیارد دار داد و ستد داشت. اینک روسیه نیز ‌آمادگی خود برای ارائه وام 5 میلیارد دلاری به ایران برای سرمایه گذاری در امور زیر ساختی خبر داده و در حوزه حامل‌های انرژی بین طرفین گفت‌وگوهایی برای حصول توافق در حال انجام است اما چشم انداز همکاری‌های این دو کشور احتمالا محدود است و تحلیلگران این حوزه می‌گویند ایران به شدت به فن آوری و تجهیزات نیاز دارد و روسیه خود چنین مشکلی دارد. این خبرگزاری در خاتمه گزارش خود آورده است: روسیه همچنین در رایزنی با ایران برای ارتقا نیروی هوایی ویران شده این کشور با فروش جنگنده «سوخو- 30» است اما این قرارداد نیاز به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد و می‌تواند بعدا موجب اخلال در روابط این روسیه با اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا شود.منبع: فارس

در دیدار سردار دهقان با وزیر دفاع روسیه چه گذشت؟

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری بسیار نزدیک ایران و روسیه موجب بازگشت ثبات و امنیت و تسریع در فروپاشی تروریسم و عقبه آنان شده است و ما باید با قدرت این روند را ادامه دهیم.
به گزارش مشرق، سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به مسکو سفر کرده است در حاشیه کنفرانس امنیت بین المللی با ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.
در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر تقویت و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی-نظامی و فنی میان دو کشور، تشدید جنگ علیه تروریسم را در مقطع کنونی ضروری و حائز اهمیت دانستند.در این دیدار طرفین همچنین با ابراز خرسندی از روند اجرای توافقات نظامی – فنی میان دو کشور تاکید کردند: این روند زمینه بسیار مناسبی برای اتخاذ تصمیمات و توافقات جدید را فراهم کرده است.در این دیدار سردار دهقان از همکاری نزدیک و تاثیرگذار ایران و روسیه به عنوان الگوی موفق و مناسب یاد کرد و نقش آفرینی دو کشور را در مهار بحران های منطقه به ویژه در سوریه بسیار حیاتی و ممتاز توصیف کرد.
سردار دهقان با اشاره به شرایط پسابرجام و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و نگاه راهبردی ایران و روسیه به آینده تاکید کرد: در این شرایط می‌توانیم افق بسیار روشنی از همکاری‌های راهبردی میان دو کشور در حوزه‌های مختلف را به خوبی ترسیم کنیم.وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:همکاری بسیار نزدیک ایران و روسیه موجب بازگشت ثبات و امنیت و تسریع در فروپاشی تروریسم و عقبه آنان شده است و ما باید با قدرت این روند را ادامه دهیم.
ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز در این دیدار با ابراز تشکر و قدردانی از حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیت بین المللی و سخنرانی بسیار سازنده ایشان ، همکاری و تعاملات دو جانبه ایران و روسیه در مقابله با تروریزم بین المللی را بسیار موثر و تعیین کننده توصیف کرد.
ارتشبد سرگئی شایگو گفت:روسیه همکاری بلند مدت و چند جانبه را با ایران خواستار است و این گفتگو ها و سفرها بین وزارتخانه های دفاع دو کشور بسیار سازنده و زمینه ساز تحقق همکاری بلند مدت و راهبردی میان دو کشور است.وی دگرگونی شرایط منطقه به ویژه در مبارزه با تروریسم را ناشی از اقدامات مشترک ایران و روسیه در منطقه ذکر کرد و خواستار تقویت این روند ثبات آفرین و امنیت ساز شد.منبع: فارس

درخواست عجیب امارات از اروپا دربارۀ جزایر ایرانی

رئیس پارلمان امارات متحده عربی از پارلمان اتحادیه اروپا خواست، موضع شفافی در قبال مساله "جزایر سه گانه ایرانی"، اتخاذ کند.
به گزارش مشرق به نقل از روسیه الیوم، خانم "امل القبیسی" رئیس پارلمان امارات  در نشست مشترک با اعضای پارلمان امارات و اروپا در بروکسل، در سخنانی بر ضرورت تحت فشار قرار دادن تهران برای پایان دادن به مساله جزایر سه گانه تاکید کرد (!)
القبیسی همچنین در ادامه همانند سایر حکام مرتجع عرب، ادعای مضحک دخالت ایران در کشورهای عربی را مطرح و بر ضرورت دعوت از ایران برای دست برداشتن از این مداخله ها تاکید ورزید.خلیج فارس که ایران بیشترین مرز آبی در آن را در مقایسه با سایر کشورها داراست، حدود 30 جزیره مسکونی و غیرمسکونی دارد که ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از جمله این جزایر هستند.اما در این میان سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که به جزایر "سه‌گانه" معروف شده‌اند، به لحاظ نظامی فوق‌العاده مهم و دارای موقعیت ویژه تدافعی هستند، از این جهت موقعیت مهم این جزایر باعث برخی حساسیت‌ها شده است.جزایر سه‌گانه در جنوبی‌ترین استان جمهوری اسلامی ایران یعنی استان هرمزگان با مرکزیت بندرعباس قرار دارند، این استان نیز در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار داشته و کرانه‌های این استان در شرق به دریای عمان و در غرب به خلیج فارس امتداد می‌یابد.

حاکمیت ایران بر ابوموسی و 2 تنب بر اساس اسناد تاریخی
بررسی‌های تاریخی انجام شده بیانگر آن است که در هزاره دوم قبل از میلاد این 3 جزیره همانند سایر جزایر دریای پارس توسط ایرانیان اداره می‌شد و جزو قلمرو حکومت‌های ایرانی بوده است. در دوران اسلامی نیز این جزایر همواره جزو قلمرو ایالت‌های جنوبی ایران از جمله فارس بوده‌اند. با ورود پرتغالی‌ها به دریای پارس این ۳ جزیره به اشغال آنها در آمد که در روزگار شاه عباس صفوی توسط نیروهای ایرانی آزاد شد‌.نادرشاه افشار و کریم‌خان زند به این جزایر اعمال حاکمیت کامل کرده‌اند و در روزگار سلطنت فتحعلی شاه قاجار نیز جزایر دریای پارس مانند کیش، بحرین، ابوموسی، هندورابی، تنب بزرگ، کوچک و فارور جزو ایالت‌های فارس محسوب می‌شدند. در سال ۱۲۶۳ هجری قمری نیز کرانه‌ها و جزایر خلیج فارس از جمله جزیره ابوموسی بخشی از ایالت بنادر خلیج فارس محسوب می‌شد.بررسی دقیق اسناد و کتب تاریخی بر مالکیت و حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه تردیدی باقی نمی‌گذارد.منبع: العالم
روسیه: داعش در عراق و سوریه ۳۳ هزار عضو دارد
آژانس اطلاعات نظامی روسیه اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در عراق ۱۹ هزار و در سوریه ۱۴ هزار عضو دارد.
به گزارش مشرق، آژانس اطلاعات نظامی روسیه اطلاعات جدیدی از گروه تروریستی - تکفیری داعش و تحرکات آن ارائه کرده است.به گزارش شبکه المیادین، بنا به گزارش آژانس اطلاعات نظامی روسیه، گروه تروریستی داعش مجموعا 33 هزار عضو در خاورمیانه دارد که از این تعداد 19 هزار در عراق و 14 هزار تن از آن‌ها در سوریه مستقر هستند.
در این گزارش، آمده است: این گروه به تانک، توپخانه، موشک‌های ضد زره و سامانه ضد هوایی مجهز است.
در ادامه این گزارش، تعداد اعضای این گروه تروریستی در آسیای مرکزی نیز در حدود 4500 نفر تخمین زده شده و آمده است: تروریست‌ها در آسیا مرکزی سعی دارند از اختلافات قومی و مذهبی برای تثبیت جایگاه خود سوءاستفاده کنند.طبق این گزارش، این گروه برای قاره آفریقا نیز برنامه بلند مدتی دارد و توانسته در لیبی 4 هزار تبعه مصری، تونسی و لیبیایی را جذب کند و سعی می‌کند تا قبائل محلی را نیز به سوی خود جذب کرده و در مبارزه علیه دولت از آن‌ها کمک بگیرد.به اعلام آژانس اطلاعات نظامی روسیه، نزدیک به 250 کیلومتر از سواحل دریای مدیترانه در منطقه سرت لیبی به تسلط داعش در آمده است.
این گزارش هشدار می‌دهد که در صورت هم‌پیمانی القاعده و داعش در لیبی، امنیت کل قاره آفریقا دچار خطر خواهد شد.در بخش اروپایی این گزارش نیز آمده است: بیش از 800 تروریست در 4 سال گذشته وارد آلمان شده‌اند و سطح تهدید تروریستی در اروپا به دلیل بازگشت پیکارجویان به کشورهای خود به شدت افزایش یافته است.منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد