سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه در اهواز

اهواز - ایرنا - مناظره صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و محمدحسین قدیری ابیانه کارشناس امور دفاعی استراتژیک با موضوع 'پیش به سوی بهارستان' سه شنبه شب در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش ایرنا صادق زیباکلام در این مناظره به تشریح عملکرد مجلس شورای اسلامی از دوره اول تاکنون پرداخت و گفت:در دوره های اول تا نهم مجلس شورای اسلامی منحنی قدرت مجلس رو به افول و منحنی خرج کردن نامزدها برای پیروزی در انتخابات صعودی بوده است.
وی افزود: در خصوص عملکرد مجلس از نخستین مجلس تا آخرین مجلس دو نکته وجود دارد و آن اینکه در دوره های اول و دوم این جمله مکررا گفته می شد که مجلس در راس امور است و مجلس مرتبا از مسئولان توضیح می خواست اما در مجلس هشتم و نهم این امر دیده نشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه انرژی هسته ای و تبعات آن بر زندگی مردم تاثیر بسیاری داشته و یکی از مهمترین مسائل کشور بوده است، مجلس هفتم، هشتم و نهم در این زمینه هیچ نقشی ایفا نکردند و از سال 84 تا 92 مجموعا تعداد جلسات تشکیل شده در این خصوص صفر بوده و نمایندگن مجلس حتی یک بار هم از دولت توضیح نخواستند.
زیباکلام گفت:با توجه به افزایش فساد مالی در کشور چرا مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود نکرده است.
این استاد دانشگاه نخستین اصل تشکیل مجلس در نظام مردم سالاری را عزل و نصب حکومت بر پایه مردم دانست و گفت:اصل دوم محدود بودن قدرت حکومت و اصل سوم پاسخگویی حکومت در قبال عملکرد و سیاست های خود است لذا کار اصلی مجلس شورای اسلامی نظارت بر سیاست های کلانی است که از جانب حکومت اجرا می شوند.
زیباکلام با اشاره به اینکه مجلس نهم در عمر چهار ساله خود چقدر درگیر امور مهم نظام بوده است گفت:این مجلس چقدر به مسائل مهم نظام ورود کرده و از مسئولان پاسخ خواسته است که این سوال در خصوص مجلس هشتم و هفتم هم مطرح است.
وی افزود: دخالت مجلس و پاسخ گویی و پاسخ خواهی از نظام و مسئولان در مجلس ما چه نمره ای داشته است؟
این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: تایید صلاحیت ها توسط شورای نگهبان یک دروغ بزرگ است چرا که اساس مردم سالاری بر این است که هر کس می تواند وارد انتخابات شود و این تشخیص مردم است که به او رای بدهند یا خیر.
وی افزود: در همین انتخابات ، شورای نگهبان بیش از سه هزار نامزد را رد صلاحیت کرد و دلیل خاص برای آن مطرح نکرد و تنها به حرف ها و پاسخ های کلی بسنده کرد.
زیباکلام گفت: پاسخ اصولگراها در این خصوص این بود که در همه نظام ها غربالگری وجود دارد و نمی توان هر کسی را تایید صلاحیت کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بیان اینکه نهادی آگاه تر و دلسوزتر از مردم به نام شورای نگهبان وجود دارد یک فریب بزرگ است چون در دوره های گذشته مشخص شد که دلسوزی مطرح نبوده و تنها قدرت مدنظر بوده است.
وی بیان کرد: در این میان اجازه ورود افرادی که حرف شنوی ندارند به مجلس داده نمی شود که یکی به نام فتنه و یکی به نام گذرنده از کنار فتنه رد صلاحیت می شوند.
زیباکلام تصریح کرد: حاصل این بساط شورای نگهبان که تا شب قبل از انتخابات هم تایید و رد صلاحیت ها ادامه دارد، مجلسی خنثی است که چشم خود را بر روی مسائل می بندند.
کارشناس امور دفاعی استراتژیک نیز در این مناظره در خصوص تعریف دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی با رای مردم برگزار می شود اما الزاما با رای مستقیم نیست به عنوان مثال در کشورهایی از جمله آلمان، ایتالیا و هند مردم به صورت مستقیم رئیس جمهور انتخاب نمی کنند بلکه پارلمان و سنا را انتخاب کرده و آنها رئیس جمهور را بر می گزینند.
محمدحسین قدیری ابیانه افزود:معمولا تصمیم های تخصصی به عنوان مثال در نظام مهندسی، انتخاب غیر مستفیم است.
قدیری ابیانه در خصوص فلسفه تشکیل مجلس گفت: ثروت، قدرت و نیرو در دست قوه مجریه است و این امکانات می تواند فساد آور باشد و هر کس در این جایگاه قدرت مایل به ماندن در این اریکه است.
سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک ادامه داد:برای جلوگیری ازاین انحصار، مردم نمایندگانی را برای ورود به مجلس انتخاب می کنند که وظیفه کنترل قوه مجریه را دارند.
وی اظهار کرد: راهکار کنترل این است که وزرا باید به تایید مجلس رسیده و رای اعتماد بگیرند.
قدیری ابیانه اضافه کرد: دولت باید مطابق قانون عمل کند و قانون را مجلس تصویب می کند و دولت باید بودجه را تنظیم و به مجلس تقدیم کند و نمایندگان، درستی بودجه بندی را بررسی می کنند.
کارشناس امور دفاعی استراتژیک تصریح کرد: قانونگذاری، وظیفه ضد فساد داشتن، تنظیم بودجه و تایید مسولان از جمله وظایف مجلس است.
وی ادامه داد: در صورت انتخاب نمایندگان متناسب با وظیفه توسط مردم، مجلس قوی خواهد بود اما درصورت وجود معیارهای خطا در انتخاب، مشکل ایجاد می شود.
قدیری ابیانه افزود: هرچه رای مردم سالم تر باشد مجلس وظیفه خود را بهتر انجام می دهد و اگر مجلس وظیفه خود را درست انجام ندهد زمینه برای بروز فساد بیشتر است.
کارشناس امور دفاعی استراتژیک با اشاره به اینکه هر مجلسی دارای نقاط قوت و ضعف است گفت: برای داشتن یک مجلس خوب، باید وظایف آن را خوب بشناسیم و درست انتخاب کنیم چون بخشی از فساد جامعه به علت اشتباه در رای دادن است.
وی در خصوص رابطه مجلس و دولت اظهار کرد: مجلس ریل گذاری می کند و در راس امور است چون قانون را وضع می کند و از سویی دولت باید مطابق با قانون عمل کند و هماهنگ با سیاست های مصوبه مجلس باشد.
سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: رای مردم برای ورود نمایندگان مناسب و جلوگیری از فساد در مجلس مهم است.
وی با تاکید بر اینکه بدترین مجلس در این 37 سال مجلس ششم بوده است افزود: معمولا دولت ها در مذاکرات می گویند ما باید افکار عمومی و مجلس را قانع کنیم ولی مجلس ششم با توجه به مذاکره در زمینه یک مساله هسته ای با سه وزیر اروپایی در یک بیانیه ننگین اعلام کرد که اگر دولت شرایط سه کشو اروپایی را نپذیرد ما سه فوریتی تصویب می کنیم.
قدیری ابیانه گفت: برای پذیرش مسئولیت باید احراز صلاحیت وجود داشته باشد و افرادی باید در نظام مسئولیت بپذیرند که به این نظام و اسلام پایبند هستند.
کارشناس امور دفاعی استراتژیک افزود: قانون انتخابات باید اصلاح شود وشورای نگهبان فرصت بیشتری برای مطالعه کاندیداها داشته باشد اما احراز صلاحیت شرط است.
در پایان این مناظره که از سوی انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد دانشجویان سئوالات خود را مطرح کردند.
7148/3004/6068**1565

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد